Bijna kwart jongeren ontkent Holocaust

25-01-2023 08:42 546 berichten
Ik las net in verschillende kranten dat bijna een kwart van de jongeren (23%) niet gelooft dat er 6 miljoen joden omgekomen zijn tijdens de Holocaust. Ook weten veel jongeren niet dat in Nederland doorvoerplaatsen waren voor concentratiekampen...

Schokkend! Nu is het natuurlijk al wel weer een tijd geleden maar hoe kan het dat er zoveel mensen hedentendage niet geloven dat het werkelijke aantal zo hoog lag? Of dat er zo weinig kennis is over de Jodenvervolging? Naar mijn weten wordt er met geschiedenis toch voldoende aandacht aan de 2e wereldoorlog gegeven, misschien wat minder aan de Holocaust maar het is geen onderwerp wat niet behandeld wordt. En toch wordt het aantal mensen dat niet geloofd in de Holocaust ieder jaar groter.

Wat vinden jullie hiervan? Zorgwekkend of een normale gang van zaken door het verstrekken van de tijd? En welke oplossing zou hiervoor kunnen zijn?

https://www.parool.nl/amsterdam/kennis- ... ~b24c35fe/

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... iod-tweede
fashionvictim schreef:
25-01-2023 11:45
Dit vind ik echt heel, heel raar. Mijn eigen kind is ongeveer van dezelfde leeftijd en ik herken dit echt totaal niet. Mijn eigen kind heeft bovendien tot zijn 15e gewoon een overgrootvader die de oorlog heeft meegemaakt gehad. Maar zelfs zonder die overgrootvader: je doet toch de dodenherdenking met je kinderen, viert toch Bevrijdingsdag? Hoe kan het dan “net zoiets als Napoleon” zijn?
Nou, eens..

Ik vroeg net aan mijn (ietwat conservatieve) kind van 16 wat hij er van vind dat 23% van de mensen tussen 15 en 40 jaar denkt dat de Holocaust een mythe is en hij zei:

'wat is er mis met die mensen'.

Op school, vooral de basisschool, wordt er toch echt (nog steeds) veel aandacht aan besteed.
VO van kind wat minder, daar zaten veel islamitische leerlingen, niet dat ik denk dat dat de reden is/was van de geschiedenis onderwerpen.

Maar wij zijn elk jaar 2 minuten stil.
Het favoriete museum toen mijn kids klein waren was het Joods Museum Junior.

We zijn niet Joods, we kennen niet veel Joodse mensen, maar ik vind het de taak van de ouders om in ieder geval een open gesprek daar over te houden. Niet tot in den treuren, maar wel om te voorkomen dat dit soort vreselijke daden worden ontkent.

Ik zou mij doodschamen als mijn kind dit zou zeggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon heeft een docent die de Holocaust ontkent en ook op andere fronten nogal rare wappie-complotten met studenten deelt. Mijn zoon heeft er al meermaals een klacht over ingediend bij de directie van zijn opleiding, maar vorige week kwam hij alweer briesend van frustratie thuis over die irritante wappie.

Gewoon een Nederlandse docent zonder migratieachtergrond overigens.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
granny71 schreef:
25-01-2023 11:55
Hier is het op 4 mei om 20 uur net zo druk in de speeltuin als op 26 maart om 17 uur. Zelfs de ijscoboer laat om 20 uur nog gewoon zijn irritante melodietje klinken.
Mensen met een migratieachtergrond hebben niets met onze dodenherdenkingen en bevrijdingsdagen want het heeft niets met hun geschiedenis te maken
hier is het 4 mei stil hoor, zelfs geen brommer in de verte
En mijn kinderen zijn braaf stil geweest altijd. Toch merk ik bij hen meer afstand, de oorlog is uit de boeken
Ik kom uit een jeugd, waar over moffen gesproken werd. Er zat verdriet in de familie, maar ook een heldhaftig verhaal. Dat is naar de achtergrond gezakt.

4 mei is ook al een aantal jaren niet meer alleen voor WOII, het is nu voor alle oorlogsslachtoffers sinds WOII
en 5 mei vieren we de vrijheid, niet meer de bevrijding.
Alle reacties Link kopieren Quote
Felidaes schreef:
25-01-2023 12:02

Ik zou mij doodschamen als mijn kind dit zou zeggen.
Nou, ik ook.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar ik gok, dat wij hier preken voor eigen parochie
Onze kinderen vallen niet onder de ontkenners
fashionvictim schreef:
25-01-2023 12:03
Mijn zoon heeft een docent die de Holocaust ontkent en ook op andere fronten nogal rare wappie-complotten met studenten deelt. Mijn zoon heeft er al meermaals een klacht over ingediend bij de directie van zijn opleiding, maar vorige week kwam hij alweer briesend van frustratie thuis over die irritante wappie.

Gewoon een Nederlandse docent zonder migratieachtergrond overigens.
Mijn zoon heeft ook zo'n docent. Zij heeft wel een migratieachtergrond, maar dat heeft er denk ik niet veel mee te maken. Het zijn vooral wappies inderdaad, die de holocaust ontkennen.

OT: Ik vind de ontwikkeling schokkend. En dat WOII ver weg staat van Gen Z mag dan kloppen, maar niet helemaal op de hoogte zijn vind ik anders dan de feiten ontkennen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Cookielover schreef:
25-01-2023 12:02
O, al die mensen in de speeltuin zijn mensen met een migratieachtergrond?
Ja
Laat maar.
Alle reacties Link kopieren Quote
vaniteifear schreef:
25-01-2023 12:10
Mijn zoon heeft ook zo'n docent. Zij heeft wel een migratieachtergrond, maar dat heeft er denk ik niet veel mee te maken. Het zijn vooral wappies inderdaad, die de holocaust ontkennen.

OT: Ik vind de ontwikkeling schokkend. En dat WOII ver weg staat van Gen Z mag dan kloppen, maar niet helemaal op de hoogte zijn vind ik anders dan de feiten ontkennen.
Ik vind dat ook behoorlijk schokkend, de eerste keer dat mijn zoon dat thuis vertelde dacht ik heel naïef dat hij een grapje maakte. Ik vind ook dat mensen met dergelijke ideeën geen docent zouden mogen zijn maar helaas denkt de directie van zijn opleiding daar anders over.

Ik dacht altijd dat de Holocaust ontkennen strafbaar was, maar dat is klaarblijkelijk niet het geval.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Granny, je poneerde jouw waarneming als feit, maar uit het Nationaal Vrijheidsonderzoek 2021, dat in opdracht van Nationaal Comité 4 en 5 mei is uitgevoerd bleek het volgende:

''Van de mensen met een Nederlandse achtergrond vindt 89% de jaarlijkse Dodenherdenking (heel) belangrijk. De herdenking wordt (heel) belangrijk gevonden door 81% van de mensen met een westerse migratieachtergrond. Van de mensen met een nietwesterse migratieachtergrond is dit 61%.''

De meerderheid van de mensen met een niet-westerse migratieachtergrond vindt de Dodenherdenking dus (heel) belangrijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Schandalig dat een Holocaustontkenner voor de klas mag staan. Overigens was ik ook in de veronderstelling dat de Holocaust ontkennen strafbaar is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat ligt echt aan die mensen zelf of aan hun opvoeders/docenten. Heb hier twee jonge pubers thuis en voor hen ‘leeft’ de Tweede Wereldoorlog echt nog wel. Ze hebben ook gewoon grootouders die in die oorlog geboren zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik geloof dat in Duitsland het ontkennen van de Holocaust strafbaar is.

Mijn ouders hebben beiden de oorlog meegemaakt. Moeder in Nederland en vader in een ander Europees land. Mijn vader heeft het laatste jaar van de oorlog meegevochten aan de kant van de partizanen in de partizanenstrijd in zijn geboorteland. Mijn moeder heeft me zoveel verteld over die oorlog. Mijn kinderen een twintiger en een dertiger hebben er ook genoeg van meegekregen. Maar ik heb wel het idee dat ze er wat verder weg van staan.
juliaagrippina wijzigde dit bericht op 25-01-2023 12:28
0.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Cookielover schreef:
25-01-2023 12:18
Granny, je poneerde jouw waarneming als feit,
Ik stelde wat ik hier in de wijk ervaar.
Als tegenhanger van de stelling van FV dat iedereen toch aan de dodenherdenking deed en bevrijdingsdag vierde.
Niet als stelling dat dat over het hele land zo is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Crosspost,
Bedankt voor het opzoeken van de enquête en uitleg.

Oorspronkelijke bericht:
Wacht even.

“Meer dan de helft (54 procent) van de 2000 Nederlandse ondervraagden weet niet dat tijdens de Holocaust zes miljoen Joden zijn vermoord.”

“Bijna een kwart van de respondenten die tussen 1980 en 2010 zijn geboren, zei in een enquête te geloven dat de Holocaust een mythe is of dat het aantal vermoorde Joden schromelijk wordt overdreven.”


Dus 2000 Nederlanders hebben deze enquête ingevuld en van die 2000 was er een kwart van de mensen die tussen 1980-2010 waren geboren die zeiden dat het niet waar was of overdreven.

Ik heb alleen maar vragen, hoe was de vraagstelling, hoe was de samenstelling van die 2000 mensen.

Ik zeg niet dat er geen mensen of jongeren zijn die niks van de oorlog weten, maar dit zegt niet veel over het hele land of jongeren tussen 1980-2010.
In mijn omgeving en ik ben van om na bij die tijd en heb 2 kinderen die tegen 2010 zijn geboren en die kennen niemand die er zo over denkt en onderling weten ze echt heel goed wat er is gebeurd.
Nee, aantallen misschien niet, maar het algemene verhaal en wat dat heeft betekend voor de wereld toch echt wel.

Zoals ik al, hoe representatief is dit nu echt voor Nederland, 17 miljoen mensen.


https://allecijfers.nl/nederland/#leeftijdsgroepen

Dit is een link over het aantal inwoners per leeftijdsgroep 1-1-2022 en deze enquête is afgelopen jaar gehouden, lijkt mij
airmaxlover wijzigde dit bericht op 25-01-2023 12:38
10.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh, ik google het net, maar het is wel degelijk strafbaar. Raar dan dat er docenten met zulke ideeën mogen lesgeven. Toch nog eens mijn zoon aansporen om voor de zoveelste keer een klacht in te dienen. Wellicht moet hij ook maar aangifte gaan doen bij de politie, toch maar eens over hebben.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik de antwoorden zo lees dan is er 6% dat de holocaust ontkent en 17% die denkt dat het aantal slachtoffers overdreven is.
Daar gaat ook iets mis bij die 17% maar het is dus niet zo dat zoveel mensen het volledig ontkennen. Ik ben ook vooral benieuwd hoeveel die 17% denkt dat er dan gestorven zijn bijvoorbeeld.
Maar ik zie geen cross-analyse over verschillende antwoorden helaas.

https://www.claimscon.org/wp-content/up ... line-1.pdf
Alle reacties Link kopieren Quote
AirMaxlover schreef:
25-01-2023 12:27


“Meer dan de helft (54 procent) van de 2000 Nederlandse ondervraagden weet niet dat tijdens de Holocaust zes miljoen Joden zijn vermoord.”

Deze conclusie is vooral gek inderdaad. Want er is dan weer 11% die denkt dat het er 20 miljoen zijn.
Ik denk dat dit meer een kwestie is van niet goed inschattingen kunnen maken op grote getallen, wat heel normaal is. Eerder opvallend dat 46% het goed 'gokt'. Al zou ik dat met deze antwoordmogelijkheden ook hebben ingevuld, immers had er waarschijnlijk 5 miljoen gestaan als dat niet het juiste antwoord was, dus enorm gestuurd.
Alle reacties Link kopieren Quote
granny71 schreef:
25-01-2023 12:26
Ik stelde wat ik hier in de wijk ervaar.
Als tegenhanger van de stelling van FV dat iedereen toch aan de dodenherdenking deed en bevrijdingsdag vierde.
Niet als stelling dat dat over het hele land zo is.
Het was geen stelling van mij, het was een reactie op Lila-Linda die kinderen heeft in dezelfde leeftijd als die van mij, dat haar kinderen de oorlog alleen uit boeken kennen. Dat vind ik raar, dus vroeg ik specifiek aan haar of ze dan geen dodenherdenking met haar kinderen deed.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ook gelijk mijn twijfels over dit onderzoek. De resultaten worden, althans in de nieuwsberichten, wel heel makkelijk in de holocaustontkenningshoek gedrukt. Dat is wat anders dan een gebrekkige kennis van de geschiedenis, dat is politiek.

Dan gaat er bij mij gelijk een belletje rinkelen: probeert iemand hier gewoon een statement te maken?

Ook ik ben dus zeer benieuwd naar de achtergrond van dit onderzoek en de vraagstelling.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dutchgirly schreef:
25-01-2023 08:58
Ik ben wel benieuwd naar de vragenlijst die achter dit artikel zit. De uitkomsten zijn namelijk vrij suggestief geformuleerd, misschien de vragen ook wel.
Dit, ik twijfel meer aan t onderzoek eigenlijk.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren Quote
AnAppleADay schreef:
25-01-2023 12:29
Deze conclusie is vooral gek inderdaad. Want er is dan weer 11% die denkt dat het er 20 miljoen zijn.
Ik denk dat dit meer een kwestie is van niet goed inschattingen kunnen maken op grote getallen, wat heel normaal is. Eerder opvallend dat 46% het goed 'gokt'. Al zou ik dat met deze antwoordmogelijkheden ook hebben ingevuld, immers had er waarschijnlijk 5 miljoen gestaan als dat niet het juiste antwoord was, dus enorm gestuurd.
ik vind het niet normaal om niet het juiste aantal te weten. 6 miljoen is echt zo'n getal wat je in je slaap zou moeten kunnen opdreunen als je een beetje normaal bent opgevoed.
Am Yisrael Chai!
granny71 schreef:
25-01-2023 11:55
Hier is het op 4 mei om 20 uur net zo druk in de speeltuin als op 26 maart om 17 uur. Zelfs de ijscoboer laat om 20 uur nog gewoon zijn irritante melodietje klinken.
Mensen met een migratieachtergrond hebben niets met onze dodenherdenkingen en bevrijdingsdagen want het heeft niets met hun geschiedenis te maken

Toch ligt daar echt een taak voor de opvoeders om dit wel te blijven doen en het belang ervan te blijven benadrukken. Het is idd schokkend hoeveel het leven die 2 minuten gewoon doorgaat... ik kreeg vroeger vanuit huis mee om dit te doen en stond de televisie aan om de dodenherdenking te volgen. Dit doe ik nog steeds en hou er ook rekening mee met mijn werk. Wanneer ik dan aan de jongvolwassenen vraag of ze ook dodenherdenking doen of hebben gedaan is 9/10 keer het antwoord nee. Ik probeer dan wel het belang ervan te benoemen maar het lijkt wel alsof het gewoon niet doordringt.
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
25-01-2023 12:31
ik vind het niet normaal om niet het juiste aantal te weten. 6 miljoen is echt zo'n getal wat je in je slaap zou moeten kunnen opdreunen als je een beetje normaal bent opgevoed.
Leren getallen en feiten op te dreunen is dan weer iets wat wel enorm ouderwets is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor de mensen die de vraagstelling en antwoordopties willen weten, die staan hier:

https://www.claimscon.org/wp-content/up ... line-1.pdf
Alle reacties Link kopieren Quote
'Zo wist 53 procent van de ondervraagden niet dat de Holocaust ook in Nederland heeft plaatsgevonden en kon meer dan de helft van alle ondervraagden (59 procent) geen naam van een kamp in Nederland noemen (zoals Westerbork en Vught) waarvandaan Joden naar concentratiekampen als Auschwitz werden gedeporteerd. Het onderduikverhaal van Anne Frank is wel bekend bij 89 procent van de Nederlandse ondervraagden.'

Als het onderduikverhaal van Anne Frank bekend is bij 89% dan weet die 89% toch ook dat er hier holocaust-taferelen plaats hebben gevonden? Dat ze dat niet direct zo framen als 'de holocaust heeft ook in Nederland plaatsgevonden' is dan slechts een kwestie van definitie.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven