Bizar! Persfotograaf en vriendin aangevallen met shovel

20-04-2021 18:34 145 berichten
Persfotograaf voorlopig niet aan het werk na aanval met shovel: 'Ik had er gelijk een naar gevoel bij’

De persfotograaf die met zijn vriendin gisteravond aangevallen werd door omstanders in Lunteren is overal beurs. ,,Alles doet pijn.” De auto van de fotograaf werd opzettelijk in de sloot geduwd met een shovel toen hij op een vermeende autobrand af kwam en vervolgens ook nog op de kop gegooid. Twee mannen zijn aangehouden en zitten nog vast.

Meerdere 112-fotografen kwamen maandag rond 22.20 uur op een melding af van een autobrand op de Krommehoekseweg in Lunteren, in het buitengebied van Ede. Zes á zeven omstanders reageerden vervolgens gelijk zeer fel op hun aanwezigheid en hebben doelbewust geweld gepleegd tegen de persfotograaf en zijn vriendin.

Melding over een autobrand
De auto ligt ondersteboven in de sloot nadat een shovel de persfotograaf opzettelijk heeft aangereden in Lunteren.
De auto ligt ondersteboven in de sloot nadat een shovel de persfotograaf opzettelijk heeft aangereden in Lunteren.

Persfotograaf [...], die niet met zijn achternaam in de krant wil omdat hij zich bedreigd voelt, kwam met zijn vriendin van het ziekenhuis vandaan, toen hij een melding kreeg over een autobrand. ,,Toen we aankwamen was de brandweer er ook al. Ik heb de auto geparkeerd in de berm en ben uitgestapt om foto’s te maken. Toen werd ik al snel bedreigd. Ik had er ook al gelijk een naar gevoel bij.’’

[...] vertelt hoe hij weer in zijn auto gaat zitten en 112 belt. ,,Omdat ze mij aan het bedreigen waren en omdat ik mij belemmerd voelde in mijn persvrijheid. Ik stond namelijk gewoon op de openbare weg. Toen zag ik twee personen wegrennen. Ik dacht omdat ik 112 belde. De politie zou een auto langs sturen.’’

Felle lampen komen dichterbij
Toen ie dichterbij kwam zag ik ineens dat het een shovel was, die recht op ons af kwam
Daarna ziet [...] in de verte felle lampen op zich af komen. ,,Ik had er geen erg in. Ik dacht dat het gewoon een auto was of zo. Toen ie dichterbij kwam zag ik ineens dat het een shovel was, die recht op ons af kwam.’’

Op dashcambeelden die [...] heeft gemaakt is inderdaad te zien dat de shovel richting de auto komt en vervolgens zijn bak onder de auto zet en de auto tientallen meters naar achteren duwt. Ondertussen raakt de vriendin van [...] licht in paniek: ,,Schat, ik ga er uit. Echt waar. Ik vind het doodeng!’’ [...] maant zijn vriendin te blijven zitten.

Slaan met gele stokken
De auto wordt neergezet. Onderwijl belt [...] de politie weer. Dan komen er meerdere mannen met gele, stalen stokken aan. Vermoedelijk om normaal gesproken een hek mee te maken, maar zij beginnen er mee op de auto in te rammen.

,,Ze sloegen de vooruit kapot. Er rende weer iemand naar de shovel. Die kwam vol gas op ons af en ramde ons. We belandden op de kop in de sloot.’’ Op de beelden is te zien hoe de shovel inderdaad met een flinke vaart aan komt rijden en de auto omver kiepert. [...] en zijn vriendin schreeuwen het uit met doodsangst in hun stem. De politie is nog aan de telefoon en het enige wat het tweetal kan roepen is: ,,Politie! Lunteren. Sneeeeel!’’

Beeld op zwart
Het beeld van de dashcam gaat dan op zwart. Maar ook in het geheugen van [...] valt dan een gat, vertelt hij. ,,We hadden nog geen riem om, dus we lagen tegen het plafond van de auto. De ramen stonden nog half open en ik zie iemand staan en schrik. Maar als ik goed kijk, zie ik dat het een brandweerman is.’’

[...] en zijn vriendin raken bekneld in de auto die ondersteboven ligt. Ze moeten door de brandweer worden ontzet, de auto wordt opengeknipt. Twee opgeroepen ambulances controleren [...] en zijn vriendin ter plekke op verwondingen, maar het lijkt ogenschijnlijk mee te vallen. Ze hoeven in ieder geval niet mee naar het ziekenhuis.

Overal pijn
De volgende dag is [....] overal beurs. ,,Alles doet pijn. Ik heb een hele strip pijnstillers genomen en nog doet het zeer. Mijn rug, mijn nek, benen en voet. Ik heb wat beschadigingen door glas op mijn rug. Mijn vriendin heeft gisteravond nog gedoucht, maar die haalt nu nog stukjes glas uit het haar.’’

Eenmaal uit de auto geknipt herkent [...] een van zijn belagers. Die staat met de politie te praten. Hij wijst de man aan als verdachte. De politie heeft maandagavond twee verdachten aangehouden. ,,Waarvan één in ieder geval de shovel heeft bestuurd’’, zegt [...]. Hij heeft aangifte gedaan wegens doodslag of poging tot moord. De politie bevestigt dinsdagmiddag dat de bestuurder van de shovel inderdaad is aangehouden. Hij zit net als een tweede omstander, die twee andere persfotografen bedreigde, nog vast. De verdachten worden vandaag verhoord. Het onderzoek is in volle gang.


Verder lezen:
https://www.ad.nl/binnenland/persfotogr ... ~a0168cbd/

Op de pagina van het AD kun je ook een videofragmentje bekijken van het incident wat opgenomen is met de dashcam.
Heel erg dit en ik vraag me af waarom de fotograaf aangevallen is? En waar kwam die shovel vandaan?? Echt wat een gekkies maar ik vrees dat ze waarschijnlijk niet meer zullen krijgen dan een boete en taakstraf hiervoor, wat eigenlijk poging tot moord is.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-04-2021 20:31
Reden: Privacy !
5.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lijkt wel Redneck gebied...
Alle reacties Link kopieren
Ik was echt even niet goed van dat filmpje.
Ik hoop dat ze worden vervolgd voor poging tot doodslag.
Rare situatie, heel beangstigend om mee te maken. Ik zou willen weten wat de achtergrond is, waarom zijn ze aangevallen. Nu lijkt het vanuit het niets, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat er verder niets gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop het ook. Werkelijk, wat een idioten.
AnAppleADay schreef:
20-04-2021 18:39
Ik was echt even niet goed van dat filmpje.
Ik hoop dat ze worden vervolgd voor poging tot doodslag.
Ik werd er ook helemaal naar van, net een scène uit een horror film maar dan in het echt.
Gelukkig is het “ok” afgelopen maar ik wil me niet voorstellen wat er was gebeurd als de brandweer er niet was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Blijenvrij schreef:
20-04-2021 18:40
Rare situatie, heel beangstigend om mee te maken. Ik zou willen weten wat de achtergrond is, waarom zijn ze aangevallen. Nu lijkt het vanuit het niets, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat er verder niets gebeurd is.

Nee? Ik kan me dat eigenlijk vrij goed voorstellen. Er zijn groepen mensen die hebben besloten dat er Vijanden zijn, met hoofdletter. De pers is zo’n vijand. Het is helemaal niet relevant wat die vijand precies doet, ze zijn immers de Vijand.
Wat deden die omstanders daar dan? Waren dat familie en vrienden van de slachtoffers die geen foto's wilden van het ongeluk?
Boerentokkie idioten
Lollypop68 schreef:
20-04-2021 18:45
Wat deden die omstanders daar dan? Waren dat familie en vrienden van de slachtoffers die geen foto's wilden van het ongeluk?
Geen foto's willen van een ongeluk lijkt me geen valide reden voor een dergelijke idiote actie.

Ik heb zelf wel eens moordneigingen gehad naar twee dames die al giechelend stonden te filmen hoe mijn zoon werd afgevoerd met een traumaheli, dus ik kan me de emotie nog voorstellen ook. Maar om het dan ook nog te doen? Neuh.
Alle reacties Link kopieren
Op de radio klonk hun 112-melding, heel eng
Lollypop68 schreef:
20-04-2021 18:45
Wat deden die omstanders daar dan? Waren dat familie en vrienden van de slachtoffers die geen foto's wilden van het ongeluk?
Degenen die wellicht de auto in de brand hadden gestoken
( wraak, verveling, vandalisme)
Ik denk dat er agresiever gereageerd word op filmende/fotograferende mensen omdat er in deze tijd vaak filmpjes op internet gezet worden uit sensatie, of om anderen voor gek te zetten.

Zo'n journalist doet alleen maar zijn werk natuurlijk, maar dat onderscheid is blijkbaar weg voor veel mensen.
En die reactie om de hele auto dan maar in de sloot te schuiven slaat natuurlijk sowieso nergens op, wat de reden ook was voor die fotograaf om daar te zijn.
anoniem_403978 wijzigde dit bericht op 20-04-2021 18:59
21.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
20-04-2021 18:50
Geen foto's willen van een ongeluk lijkt me geen valide reden voor een dergelijke idiote actie.

Ik heb zelf wel eens moordneigingen gehad naar twee dames die al giechelend stonden te filmen hoe mijn zoon werd afgevoerd met een traumaheli, dus ik kan me de emotie nog voorstellen ook. Maar om het dan ook nog te doen? Neuh.
Natuurlijk mag het niet gebeuren, maar ik kan me er ook wel iets bij voorstellen. Dat je als "persfotograaf" je zelf niet af en toe afvraagt wat de journalistieke waarde is van je leedvermaakfoto verbaast me ook wel. Lekker met je vriendinnetje naar een lokaal ongeluk dat je op de scanner voorbij hebt horen komen. Bij dit soort "journalistiek" zet ik wel wat vraagtekens.

Maar goed, daarover zou je in gesprek kunnen gaan. Een auto in elkaar knuppelen en in de sloot schuiven is nou weer niet de aanpak waar ik achter kan staan.
Alle reacties Link kopieren
Heel akelig, die beelden. Wat een gestoord volk.

Dit staat erover op een lokale nieuwssite:
https://www.barneveldsekrant.nl/112/ove ... n-lunteren

Dit klinkt niet als 'omstanders'.
Mijn eerste gedachte was: wat hebben die lui te verbergen op hun erf?

Zo te lezen geen foto's van een ongeluk, zoals hierboven wordt gesuggereerd.
nounou
Alle reacties Link kopieren
ldp schreef:
20-04-2021 18:58
Natuurlijk mag het niet gebeuren, maar ik kan me er ook wel iets bij voorstellen. Dat je als "persfotograaf" je zelf niet af en toe afvraagt wat de journalistieke waarde is van je leedvermaakfoto verbaast me ook wel. Lekker met je vriendinnetje naar een lokaal ongeluk dat je op de scanner voorbij hebt horen komen. Bij dit soort "journalistiek" zet ik wel wat vraagtekens.

Maar goed, daarover zou je in gesprek kunnen gaan. Een auto in elkaar knuppelen en in de sloot schuiven is nou weer niet de aanpak waar ik achter kan staan.

Wat een onzin! Al decennia hebben persfotografen scanners om snel naar gebeurtenissen te kunnen rijden. Ze leven van dit soort incidenten. Daar kunnen we van alles van vinden, maar zolang mensen graag kranten met foto's willen blijven lezen, is dit nu eenmaal wat het is. En je weet ook vooraf niet altijd hoe erg of hoe actueel iets is. Voor hetzelfde geld waren de foto's van deze auto uiteindelijk helemaal nergens gepubliceerd. Want dat is het ook nog eens, zo'n persfotograaf, zeker voor een regionale kranten, is vaak een ZZPer die maar moet zien dat hij zijn foto's kan slijten.
Maduixa schreef:
20-04-2021 19:03
Wat een onzin! Al decennia hebben persfotografen scanners om snel naar gebeurtenissen te kunnen rijden. Ze leven van dit soort incidenten. Daar kunnen we van alles van vinden, maar zolang mensen graag kranten met foto's willen blijven lezen, is dit nu eenmaal wat het is. En je weet ook vooraf niet altijd hoe erg of hoe actueel iets is. Voor hetzelfde geld waren de foto's van deze auto uiteindelijk helemaal nergens gepubliceerd. Want dat is het ook nog eens, zo'n persfotograaf, zeker voor een regionale kranten, is vaak een ZZPer die maar moet zien dat hij zijn foto's kan slijten.
In het artikel staat dat fotografie zijn hobby is.

Ik praat het geweld niet goed, dat mag ook nooit gebeuren. Ik vind wel dat dit soort “hobbyisten” maar een andere hobby moeten gaan zoeken ipv foto’s maken van andermans ongelukken. Van mij hoeven die foto’s niet. Ik weet zelf ook wel hoe een uitgebrande auto eruit ziet. De specifieke auto zien voegt voor mij niks toe.
Lollypop68 schreef:
20-04-2021 19:23
In het artikel staat dat fotografie zijn hobby is.

Ik praat het geweld niet goed, dat mag ook nooit gebeuren. Ik vind wel dat dit soort “hobbyisten” maar een andere hobby moeten gaan zoeken ipv foto’s maken van andermans ongelukken. Van mij hoeven die foto’s niet. Ik weet zelf ook wel hoe een uitgebrande auto eruit ziet. De specifieke auto zien voegt voor mij niks toe.
Hij had een officiële perskaart volgens mij
Alle reacties Link kopieren
Ik snap gewoon wel dat mensen niet dolgelukkig worden van fotografen die een slaatje willen slaan uit het moment van leed van een ander. Dat kun je onredelijke onzin vinden, maar ja, toch vind ik het. Kan ik ook niks aan doen.

Dat ik de oplossing van de omstanders niet erg goed vond had ik al gezegd.
gizzmo-returns schreef:
20-04-2021 19:24
Hij had een officiële perskaart volgens mij
Nou en.

Het is nou ook weer niet alsof je vrijelijk met een shovel in kunt rijden op fotograferende mensen die geen perskaart kunnen tonen niewaar.
Alle reacties Link kopieren
Een persfotograaf is wel iets anders dan gewoon iemand die op alle scanner meldingen af komt. Ze zijn officieel geaccrediteerd en de foto's en video's worden bijvoorbeeld ook gebruikt voor een eventueel onderzoek. Ik ken meer persfotograven die bedreigt worden. Terwijl zij er echt niet op uit zijn het meest schokkende plaatje te maken.
Lady*Voldemort schreef:
20-04-2021 19:27
Nou en.

Het is nou ook weer niet alsof je vrijelijk met een shovel in kunt rijden op fotograferende mensen die geen perskaart kunnen tonen niewaar.
Ik bedoel daarmee dat hij niet perse een sensatiezoeker is die foto’s maakt
ldp schreef:
20-04-2021 19:25
Ik snap gewoon wel dat mensen niet dolgelukkig worden van fotografen die een slaatje willen slaan uit het moment van leed van een ander. Dat kun je onredelijke onzin vinden, maar ja, toch vind ik het. Kan ik ook niks aan doen.

Dat ik de oplossing van de omstanders niet erg goed vond had ik al gezegd.
Dat snap ik ook. Maar kom op zeg, een shovel.
gizzmo-returns schreef:
20-04-2021 19:24
Hij had een officiële perskaart volgens mij
Dat staat er niet. Ze hebben het wel de hele tijd over journalisten enzo maar dat is hij helemaal niet? Er staat letterlijk dat het zijn hobby is.
gizzmo-returns schreef:
20-04-2021 19:29
Ik bedoel daarmee dat hij niet perse een sensatiezoeker is die foto’s maakt
En ik bedoel dat je ook niet met een shovel over een sensatiezoeker heen hoeft te rijden.

Maar ja, Lunteren he.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven