Black Lives Matter vs. All Lives Matter deel 2

14-06-2020 12:45 3020 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vervolg op deel 1 van Black Lives Matter versus All Lives Matter.

Deel 1: actueel/black-lives-matter-vs-all-lives ... ges/463321
Georgia19zoveel schreef:
14-06-2020 13:54
Hoe weet jij dat nou? Je bent toch niet blank?
:)
Ik denk dat haar begrip van het woord white privilige niet klopt. Maar hee, schiet maar lek!
DS1971 schreef:
14-06-2020 13:54
Nee, dit weet ik al uit mijn tijd dat ik in de VS woonde.

Zoals ik al zei, daar is het veel meer een thema.
Dus slavernij was een issue bij de native americans?
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
14-06-2020 14:02
Ik denk dat haar begrip van het woord white privilige niet klopt. Maar hee, schiet maar lek!
Kun je het dan uitleggen. Wie hebben er volgens jou dan dat witte privilege en wat versta jij precies daaronder?
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
14-06-2020 14:13
Kun je het dan uitleggen. Wie hebben er volgens jou dan dat witte privilege en wat versta jij precies daaronder?
Ik denk dat opgroeien in een omgeving waarin je je niet bewust hoeft te zijn van je huidskleur, omdat het in die context weinig betekenis heeft, wel een privilege is.
Fizz schreef:
14-06-2020 14:13
Kun je het dan uitleggen. Wie hebben er volgens jou dan dat witte privilege en wat versta jij precies daaronder?
Fizz, de term white privilege scheert blanken niet over één kam. Dat zou onzinnig zijn en bovendien scheert het dan net zo goed alle zwarten over één kam :idee:

Dat schreef ik al in mijn vorige reactie, en als je de term even googelt dan lees je ook: het is een relatief begrip dat afhangt van de context waarin een persoon zich bevindt.


Verder brand ik me niet aan die term white privilege, nogmaals, ik gebruik hem zelf ook liever niet.
Nou ik vind t allemaal maar ingewikkeld. En discriminatie als het alleen om zwarte (en waar ligt dan de grens?) mensen mag gaan.
Er is allerlei discriminatie over en weer. Laten we ons daar op focussen.
Vrees dat t anders een stille dood gaat sterven.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
14-06-2020 13:54
Nee, dit weet ik al uit mijn tijd dat ik in de VS woonde.

Zoals ik al zei, daar is het veel meer een thema.
Beetje zwak verwoord.
Let’s Go Brandon!
kadanz schreef:
14-06-2020 14:01
Ten eerste heeft niemand hier aandacht voor de Amerikaanse slavernij. Als het al over slaven gaat dan hebben we de handen vol aan onze eigen geschiedenis. Door die geschiedenis te behandelen kom je automatisch op het grotere verhaal.

Ik snap ten tweede de relevantie van de Ierse 'slaven' niet in dit BLM topic.
Uit Wiki:The Irish slaves myth is a pseudohistory that falsely conflates the penal transportation and indentured servitude of Irish people during the 17th and 18th centuries with the hereditary chattel slavery experience of Africans. Some white nationalists, and others who want to minimize the effects of hereditary chattel slavery on Africans and their descendants, have used this false equivalence to promote racism against African Americans[1] or claim that African Americans are too vocal in seeking justice.[2] The Irish slaves myth has also been invoked by some Irish activists, to highlight the British oppression of the Irish people and to suppress the history of Irish involvement in the transatlantic slave trade.[3]
Het onderwerp is hier BLM. Niet de Nederlandse slavernij.

En slavernij kent verschillende vormen. Dat maakt de vorm waar de Ieren aan onderworpen waren niet een mythe.
Baloma schreef:
14-06-2020 14:21
Nou ik vind t allemaal maar ingewikkeld. En discriminatie als het alleen om zwarte (en waar ligt dan de grens?) mensen mag gaan.
Niemand die dat gezegd, geschreven of ook maar gesuggereerd heeft.
Het-groepje schreef:
14-06-2020 14:06
Dus slavernij was een issue bij de native americans?
Native Americans hadden ook een vorm van slavernij ja.

Het is ook niet zo gek. Het is pas in de vrij recente geschiedenis dat we rechten van andere mensen zijn gaan respecteren.

Veel slavernij was gewoon dat je gevangen was genomen door een andere stam en dan te werk werd gesteld.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
14-06-2020 14:19
Fizz, de term white privilege scheert blanken niet over één kam. Dat zou onzinnig zijn en bovendien scheert het dan net zo goed alle zwarten over één kam :idee:

Dat schreef ik al in mijn vorige reactie, en als je de term even googelt dan lees je ook: het is een relatief begrip dat afhangt van de context waarin een persoon zich bevindt.


Verder brand ik me niet aan die term white privilege, nogmaals, ik gebruik hem zelf ook liever niet.
Er zijn forummers die net als sommige activisten, die beweren dat alle blanken dat witte privilege hebben. Ik hoor het ook heel vaak in discussies in de media. Dan haak ik dus af. Ik vind het namelijk net zo'n onzinnige bewering als dat je roept dat alle blanken racistisch zijn. Of ze zijn het bewust en anders in ieder geval wel onbewust.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
14-06-2020 14:26
Native Americans hadden ook een vorm van slavernij ja.

Het is ook niet zo gek. Het is pas in de vrij recente geschiedenis dat we rechten van andere mensen zijn gaan respecteren.

Veel slavernij was gewoon dat je gevangen was genomen door een andere stam en dan te werk werd gesteld.
Was?

Als je je best doet heb je voor het eind van de week een slaaf.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
14-06-2020 14:24
Het onderwerp is hier BLM. Niet de Nederlandse slavernij.

En slavernij kent verschillende vormen. Dat maakt de vorm waar de Ieren aan onderworpen waren niet een mythe.
Maar wat is het onderwerp dan van de BLM-beweging in Nederland?
DS1971 schreef:
14-06-2020 14:24
Het onderwerp is hier BLM. Niet de Nederlandse slavernij.

En slavernij kent verschillende vormen. Dat maakt de vorm waar de Ieren aan onderworpen waren niet een mythe.
De Ieren zijn inderdaad ellendig behandeld als kolonie en als je daar een topic over wil openen dan discussieer ik graag verder over de enorme verschillen tussen de Ieren en de Afrikanen.
DS1971 schreef:
14-06-2020 14:26
Native Americans hadden ook een vorm van slavernij ja.

Het is ook niet zo gek. Het is pas in de vrij recente geschiedenis dat we rechten van andere mensen zijn gaan respecteren.

Veel slavernij was gewoon dat je gevangen was genomen door een andere stam en dan te werk werd gesteld.
En dat wil je vergelijken met mensen met een andere huidskleur als dier zien en ze vanuit andere continenten verschepen in grote groepen.
Wel een beetje een stretch.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
14-06-2020 13:34
Ik heb je daar gevraagd om één voorbeeld hiervan te geven.
Je hebt die vraag aan mij gesteld en ik heb voorbeelden gegeven. Gewoon even teruglezen in het vorige topic...
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
14-06-2020 14:30
Maar wat is het onderwerp dan van de BLM-beweging in Nederland?
vraag het na bij die beweging zou ik zeggen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Fizz schreef:
14-06-2020 14:28
Er zijn forummers die net als sommige activisten, die beweren dat alle blanken dat witte privilege hebben. Ik hoor het ook heel vaak in discussies in de media. Dan haak ik dus af. Ik vind het namelijk net zo'n onzinnige bewering als dat je roept dat alle blanken racistisch zijn. Of ze zijn het bewust en anders in ieder geval wel onbewust.
Ik snap dat je afhaakt bij die term white privilege, nogmaals daarom gebruik ik hem liever niet. Zelfs de term racisme gebruik ik liever niet, omdat ook die term mensen onnodig op de kast jaagt.

Maar lees deze definitie eens goed als je wil: White privilege refers to societal privilege that benefits white people over non-white people in some societies, particularly if they are otherwise under the same social, political, or economic circumstances.

Het zegt dus evenveel over de blanke als de zwarte. In die zin dat onder gelijke omstandigheden, de zwarte een achterstand zal hebben. Nogmaals, onder gelijke omstandigheden.


Je kunt het eens of oneens zijn met die theorie, maar je kunt niet zeggen dat white privilege alle blanken over één kam scheert. Niets in die definitie sluit uit dat jouw zwarte buurman meer kansen heeft dan jij.
kees999 schreef:
14-06-2020 14:34
Je hebt die vraag aan mij gesteld en ik heb voorbeelden gegeven. Gewoon even teruglezen in het vorige topic...
Ok, ga ik doen, ellendig dat dat topic gesloten is omdat een bepaald aantal pagina's is bereikt, het komt de discussie niet ten goede..
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 14-06-2020 14:42
7.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
kees999 schreef:
14-06-2020 14:34
Je hebt die vraag aan mij gesteld en ik heb voorbeelden gegeven. Gewoon even teruglezen in het vorige topic...
ik heb even teruggelezen in jouw antwoorden, maar je geeft echt geen voorbeelden hoor.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Lange-met-een-korte schreef:
14-06-2020 14:22
Beetje zwak verwoord.
Er zijn mensen die hun kennis ook elders opdoen dan online.
willem1959 schreef:
14-06-2020 14:29
Was?

Als je je best doet heb je voor het eind van de week een slaaf.
Je hebt gelijk. In de VS bestaat slavernij ook nog steeds binnen het penitentiaire systeem.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
14-06-2020 14:28
Er zijn forummers die net als sommige activisten, die beweren dat alle blanken dat witte privilege hebben. Ik hoor het ook heel vaak in discussies in de media. Dan haak ik dus af. Ik vind het namelijk net zo'n onzinnige bewering als dat je roept dat alle blanken racistisch zijn. Of ze zijn het bewust en anders in ieder geval wel onbewust.
Mooie smoes. Dat niet alle blanken een oneerlijke voorsprong hebben, is geen reden om te ontkennen dat White Privilege een probleem is dat eerlijke kansen voor iedereen in de weg staat.
Fizz schreef:
14-06-2020 14:30
Maar wat is het onderwerp dan van de BLM-beweging in Nederland?
Kortweg: opkomen tegen geweld en onrecht jegens zwarte mensen.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
14-06-2020 13:30
Ik weet niet of ik mag reageren, want blijkbaar mag ik niet reageren op wat de mij-onder-negeerknopgebruiker schrijft.

Dus reageer ik daar niet meer op. Maar wat ik dus las was dat het ging over
"systemische racisme, dat in Nederland individuele bevolkingsgroepen als 1 pot nat worden gezien". maar hoezo moeten in een discussie over "gelijkheid" diverse bevolkingsgroepen dan apart worden gezien? Zijn we dan niet allemaal gewoon 1 pot nat?
hoezo zou je niet mogen reageren?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven