Boos over jagers met hun jacht-trofeeën ( jachtreizen )

16-07-2019 08:17 88 berichten
En weer zie ik een toeristisch koppel dat trots poseert op een foto met een geschoten leeuw. De twee zijn zich van geen kwaad bewust en vinden de discussie rondom jachtfoto’s
’gepolitiseerd’.

Onlangs kwam een ondernemersechtpaar in Frankrijk ook al in opspraak door het afschieten van leeuwen, luipaarden, nijlpaarden en antilopen. Dat leidde zelfs tot hun ontslag en een oproep tot het boycotten van de supermarkt waar ze werkten.

Ook vanuit Nederland worden dit soort reizen georganiseerd [...] en moet dus wel legaal zijn ?

Wat voor lol kan je er aan beleven om deze prachtige dieren te doden ?
Ik vind het walgelijk en snap niet waarom dit niet verboden is of kan worden ?

bron o.a. : https://www.telegraaf.nl/nieuws/1410049 ... oten-leeuw
Hetvrijewoord schreef:
16-07-2019 21:30
Als je stelt dat het 'sowieso altijd om legale jacht gaat' is dat feitelijk onjuist.
Als ik kan googlen kun jij dat ook, toch?

https://www.awf.org/wildlife-conservation/lion

Hangt het er een beetje van af welk clubje je het vraagt. Bij de een heeft de leeuw dus de status 'vulnerable' gekregen dat een trapje lager is als endangered. Bij anderen krijgt hij de status endangered. Met uitsterven bedreigd.

Logica a la 'dat zullen ze heus niet doen' is naïef: zo werkt de wereld niet, zeker niet als er wat te verdienen valt. En dat valt er.
Je moet me wel volledig quoten want ik heb niet geschreven dat het sowieso altijd om legale jacht gaat. Want natuurlijk zullen er ook illegale stropers zijn..

Ik had het over mensen die na hun legale safari een plaatje posten op facebook. Dat doen illegale stropers niet zo snel.
En zoals je ziet, of de leeuw aan het uitsterven is is 'up for debate'. Ik gok dat jij nog ik de kennis in huis hebben om dat debat goed te voeren zonder suf te googelen, maar evengoed kun je niet lukraak schreeuwen dat de leeuw uitsterft door deze jagers. En dát is het punt wat ik probeer te maken: emotie regeert in dit topic.
Ik heb je correct gequote hoor maar kennelijk begrijp je niet dat ook bij dit soort foto's het kan gaan om niet legale jacht. Het kan dat de jager dat niet weet of niet wil weten, maakt het niet minder illegaal.

Ik zie niet dat enkel emotie dit topic regeert, wel dat er een hoop geroepen wordt zonder kennis. Het maakt mij geen zier uit dat iemand ergens niets vanaf weet maar dan moet je ook niet met alle stelligheid iets verkondigen. Het is niet zo'n simpele materie en er spelen nogal wat belangen mee.


We kunnen ons trouwens beter 'druk' maken om de bij. Maar dat is weer een ander verhaal en die is bovendien minder aaibaar. 8-)
Snarky schreef:
16-07-2019 15:38
het blijft hypocriet om uitsluitend te vallen over het feit of iemand plezier beleeft aan het doden van een dier.
Dat is niet hypocriet. Dat is nu het enige punt waar ik me over opwind. Dat er mensen zijn die doden voor hun plezier. Dat jij met alle geweld een andere discussie wilt voeren en er van alles bijsleept is prima, maar daar heb ik geen behoefte aan. Als je mijn punt niet snapt, niet wilt snappen of denkt bijdehand te argumenteren dan houdt het op.
anoniem_382662 wijzigde dit bericht op 17-07-2019 01:00
0.09% gewijzigd
Hetvrijewoord schreef:
16-07-2019 21:38
Interessant leesvoer in deze. Weer wat bijgeleerd.
Exact. Ik heb laatst ook een uitgebreide documentaire gezien over dit onderwerp.
Snarky schreef:
16-07-2019 15:44
Het is juist een uitstekend voorbeeld. Door je leren schoenen te vervangen in plaats van te verzolen geef je indirect opdracht tot de volkomen overbodige dood van een dier.
Nee, niet overbodig, hooguit voortijdig. Maar dat is mijn punt helemaal niet. Ik heb het niet over het doden van dieren voor gebruik of in het kader van beheer en het al dan niet overbodige daarvan. Ik heb het over het doden als vermaak. Ik heb het over mensen die het leuk vinden om dieren te doden, zonder enige reden behalve hun eigen plezier. Zulke mensen hebben wat mij betreft een psychische stoornis.
Hetvrijewoord schreef:
16-07-2019 22:50
Ik heb je correct gequote hoor maar kennelijk begrijp je niet dat ook bij dit soort foto's het kan gaan om niet legale jacht. Het kan dat de jager dat niet weet of niet wil weten, maakt het niet minder illegaal.

Ik zie niet dat enkel emotie dit topic regeert, wel dat er een hoop geroepen wordt zonder kennis. Het maakt mij geen zier uit dat iemand ergens niets vanaf weet maar dan moet je ook niet met alle stelligheid iets verkondigen. Het is niet zo'n simpele materie en er spelen nogal wat belangen mee.


We kunnen ons trouwens beter 'druk' maken om de bij. Maar dat is weer een ander verhaal en die is bovendien minder aaibaar. 8-)
Wat ben ik toch altijd blij met jouw commentaar. :kneel:
JuriaanB schreef:
17-07-2019 00:59
Nee, niet overbodig, hooguit voortijdig. Maar dat is mijn punt helemaal niet. Ik heb het niet over het doden van dieren voor gebruik of in het kader van beheer en het al dan niet overbodige daarvan. Ik heb het over het doden als vermaak. Ik heb het over mensen die het leuk vinden om dieren te doden, zonder enige reden behalve hun eigen plezier. Zulke mensen hebben wat mij betreft een psychische stoornis.
Ik noem ze gewetenloos. Empathieloos.
Hetvrijewoord schreef:
16-07-2019 22:50
Ik heb je correct gequote hoor maar kennelijk begrijp je niet dat ook bij dit soort foto's het kan gaan om niet legale jacht. Het kan dat de jager dat niet weet of niet wil weten, maakt het niet minder illegaal.

Ik zie niet dat enkel emotie dit topic regeert, wel dat er een hoop geroepen wordt zonder kennis. Het maakt mij geen zier uit dat iemand ergens niets vanaf weet maar dan moet je ook niet met alle stelligheid iets verkondigen. Het is niet zo'n simpele materie en er spelen nogal wat belangen mee.


We kunnen ons trouwens beter 'druk' maken om de bij. Maar dat is weer een ander verhaal en die is bovendien minder aaibaar. 8-)
Het was de organisatie die de foto op Facebook postte. Denk je dat die illegaal bezig is? Met website vol foto’s en prijslijsten per dier, en actuele Facebook pagina met naam, toenaam, adresgegevens en gegevens van hun klanten?

Ik kan me voorstellen dat je kanttekeningen kan plaatsen bij deze jachtmethode. Maar illegaal?

Kortom mijn beste vrijewoord, ik kom hier niet stellig verkondigen dat alle jacht legaal is. Ik nuanceer en relativeer alleen maar het emotionele en op NUL feiten gebaseerde gejammer hier over gewetenloos moorden van dieren. Waarbij niet zelden onschuldige burgers die gewoon een legale jacht hebben geboekt finaal kapot worden gemaakt op het internet.


Die kern van de discussie is je wellicht ontgaan, maar ook hierboven zie je weer dat de jacht klakkeloos gelijk wordt gesteld aan gewetenloos moorden. Dat moet jou dan ook te ver gaan als je zoals je schrijft, tegen stellige maar ongefundeerde meningen bent. Zég er dan ook wat van!
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
16-07-2019 15:30
Wel een helder signaal naar de lokale bevolking trouwens: die rijke westerling mag wel 'jagen' op uitstervende soorten maar jij stroper niet, foei!
Dat is hier in Nederland toch niet heel veel anders? Jagen is voorbehouden aan mensen met een jachtvergunning en sterk gereguleerd. Stropen kun je nooit toelaten als je de natuur wilt behouden. Voor je het weet zit er geen kreeft meer in de Oosterschelde en zijn er geen zwijnen meer op de Veluwe. Verder is het toch een beetje de hobby van de ‘happy few’, zeg maar de Jort Kelders en Van Oranje Nassau’s.
Het is een discussie waar je niet uitkomt. Een van de argumentaties van het artikel dat Het Vrijewoord aandraagt is dat de legale jacht en kweek van leeuwen zo'n succes is dat de export zo is gegroeid dat daardoor de illegale stroperij ook toeneemt. Overigens lees ik vooral dat je het leeuwental prima in stand kunt houden als de de boel maar goed reguleert! Sommige parken zijn juist overbevolkt met leeuwen.


Tsja.
Het is een beetje net als ons drugsbeleid. Is legalisering een 'cure or a curse'?
Daar kun je ook jaren over discussiëren.

Laten we die discussie niet uitvechten over de ruggen van jagers die een selfie maken.
Alle reacties Link kopieren
madelief030 schreef:
17-07-2019 08:01
Dat is hier in Nederland toch niet heel veel anders? Jagen is voorbehouden aan mensen met een jachtvergunning en sterk gereguleerd. Stropen kun je nooit toelaten als je de natuur wilt behouden. Voor je het weet zit er geen kreeft meer in de Oosterschelde en zijn er geen zwijnen meer op de Veluwe. Verder is het toch een beetje de hobby van de ‘happy few’, zeg maar de Jort Kelders en Van Oranje Nassau’s.
Jort Kelder lijkt me in dit geval nou niet het beste voorbeeld.
Seriously?
JuriaanB schreef:
17-07-2019 00:59
Nee, niet overbodig, hooguit voortijdig. Maar dat is mijn punt helemaal niet. Ik heb het niet over het doden van dieren voor gebruik of in het kader van beheer en het al dan niet overbodige daarvan. Ik heb het over het doden als vermaak. Ik heb het over mensen die het leuk vinden om dieren te doden, zonder enige reden behalve hun eigen plezier. Zulke mensen hebben wat mij betreft een psychische stoornis.
Of is het een vorm van aangeleerd gedrag?
Wat is goed, wat is slecht?
Onze generatie leert lief te zijn voor dieren, soort van, maar de generaties hiervoor probeerden hoofdzakelijk te overleven.

En ja, er zijn allerlei rare en gekke mensen, mensen die moorden en martelen en
stelen en verkrachten en oorlog voeren en het is alleen maar omdat we hebben afgesproken dat dat soort van niet mag, maar wat nou als je had geleerd dat moorden gewoon oké was?

Welke keuze maak je zelf als mens en wat is opvoeding?

Zelf heb ik geleerd dat pleziervissen gewoon oké is, want ik ging vroeger met mijn vader vissen.
Maar ik ving nooit wat.
Later had ik vrienden die graag gingen vissen en op een dag zat ik erbij en mocht ik het ook eens proberen.
Ik ving direct een klein visje en ik kreeg het niet van de haak.
Een lichtelijk traumatische ervaring en een nodeloos overleden visje later vond ik dat ik het zielig vond voor die visjes.
Ik besloot dat ik zoiets nooit als leuke hobby kon zien.
Terwijl ik weleens geholpen heb bij het hanen slachten op een boerderij en daar geen moeite mee had.

Dus mijn keuze zou het niet zijn.

Maar verder maken mensen tegenwoordig overal foto's van, dus dat ze zichzelf fotograferen met een prooi is dan ook weer niet zo vreemd.
Maakt het hen psychisch gestoord?
Mijn vriendengroep zou niet blij zijn met zo'n foto en zou zoiets niet accepteren, dus voor mij om trots die foto te laten zien is er geen plek.
Dus die mensen moeten wel een sociale omgeving hebben die dat wél accepteert.

En dan lijkt het toch ook in elk geval gedeeltelijk op aangeleerd gedrag.
poef..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven