Carnaval festival is Racisme

30-01-2019 12:20 239 berichten
https://www.ad.nl/binnenland/van-racism ... ~addfb029/

En: losssss :proud:
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
03-02-2019 14:26
En de Monsieur Cannibale dan met zijn liedje, ik ben blij dat mijn kinderen nog amper Frans spreken. :bonk:
Die atractie valt onder de theekopjes zoals in Disneyland Parijs. Zie WikiPedia.
Ik moet nog lachen als ik aan ‘Boer zoekt vrouw’ denk waar die dierenarts met zijn date inzat. ( ben namen en jaar vergeten)
Monsieur Cannibale kan beter zijn kookpotten inruilen tegen theekopjes, past ook beter bij Nederland😉 Ik ga dat liedje even opzoeken!!
Alle reacties Link kopieren
Boekenwurm2016 schreef:
03-02-2019 17:12
Die atractie valt onder de theekopjes zoals in Disneyland Parijs. Zie WikiPedia.
Ik moet nog lachen als ik aan ‘Boer zoekt vrouw’ denk waar die dierenarts met zijn date inzat. ( ben namen en jaar vergeten)
Monsieur Cannibale kan beter zijn kookpotten inruilen tegen theekopjes, past ook beter bij Nederland😉 Ik ga dat liedje even opzoeken!!

Blijkbaar was 'het avontuur' van boerin Henrieke en dierenarts Bert in de theekopjes een nog groter verzonnen sprookje dan de kopjes in Disneyland zelf.

https://youtu.be/G76QD1bkUYo Bert Lansink blij dat Boer Zoekt Vrouw is afgelopen
Deelnemer Bert Lansink uit Harbrinkhoek is opgelucht dat Boer Zoekt Vrouw is afgelopen.
LOEP ME MAAR aub.
missie_m schreef:
03-02-2019 19:00
Blijkbaar was 'het avontuur' van boerin Henrieke en dierenarts Bert in de theekopjes een nog groter verzonnen sprookje dan de kopjes in Disneyland zelf.

https://youtu.be/G76QD1bkUYo Bert Lansink blij dat Boer Zoekt Vrouw is afgelopen
Deelnemer Bert Lansink uit Harbrinkhoek is opgelucht dat Boer Zoekt Vrouw is afgelopen.
:rofl:
Alles draait om de kijkcijfers en ze zetten een bepaald beeld van je neer. Zegt ie terwijl zijn arm tot z'n oksel onder de stront zit. Arme boer Bert
Boekenwurm2016 schreef:
03-02-2019 17:12

Monsieur Cannibale kan beter zijn kookpotten inruilen tegen theekopjes, past ook beter bij Nederland😉 Ik ga dat liedje even opzoeken!!
Nee want het staat in Anderrijk, dat moet exotisch. Het is een pretpark met een koloniaal thema dus logisch dat sommige representaties wat gevoelig liggen.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
03-02-2019 16:08
Nee geen originele Grimm, volgens mij meer voor volwassenen die van horror houden. Gewone sprookjesboeken wel. Hans en Grietje vind ik inderdaad een heel akelig sprookje.

Mijn kinderen waren gek op Dikkie Dik, de Freggels, de smurfen, de snorkels en Alfred Judocus Kwak.
Als je nu gaat zeggen dat Dikkie Dik afgeschaft moet worden vanwege....?? zijn oranje kleur of zijn gewicht, dan wijst het topje van mijn wijsvinger naar de zelfde plek op mijn voorhoofd als ik deed bij het 'gedreig' over de personages in de Efteling.

Gedreig, het gedreig van wie?
Ik kan me uberhaupt niet herrineren dat ik heb gezegd dat wat dan ook afgeschaft moet worden, geen idee waar je het over hebt.
Dat is wel vaker.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
31-01-2019 11:48
De laatste keer dat een actiegroep aanpassingen 'eiste' (bij straatnamen etc.) kregen ze 'nul' medewerking meer, omdat er toen ook dreigementen bij werden gebruikt. Gelukkig dat de directeur nadrukkelijk zegt dat het aanpassen op eigen initiatief gebeurd.

Efteling past attractie Carnaval Festival aan https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... stival-aan
............
De Efteling kreeg daarover klachten, vooral van internationale bezoekers. Een actiegroep eiste dat de kwetsende clichés moesten worden weggehaald.

De Efteling benadrukt dat de aanpassingen op eigen initiatief gebeuren en dat Carnaval Festival herkenbaar blijft. ,,Het blijft een vrolijke rit om de wereld’’, zegt directeur Fons Jurgens.


.....................
LOEP ME MAAR aub.
1960to4 schreef:
01-02-2019 11:51
dit staat op facebook...


Beste Efteling,

Ik las het heugdelijke nieuws dat jullie eindelijk Carnaval Festival hebben aangepast. Eindelijk is het Afrikaanse thema aangepast en hebben de poppen in dat gebied geen kroeshaar meer. Want eerlijk is eerlijk, wie heeft er ooit een Afrikaan met kroeshaar gezien?

Omdat dit pas een klein stapje op weg is naar een pretpark voor iedereen verzoek ik u om ook het volgende aan te passen:

Maak van de zeven Dwergen gewoon 7 volwassenen die langer zijn dan het gemiddelde. Laten we snel stoppen met het negatieve beeld dat jullie linken met de dwergen aan kleine mensen. Zorg er voor dat Sneeuwwitje een transgender persoon wordt. Dit is overigens geen vereiste, Sneeuwwitje mag uiteraard ook een man worden of vrouw blijven.

Het sprookje van de wolf en zeven geitjes is echt niet meer van deze tijd. De wolf mag de geitjes niet meer opeten. In de tijdsgeest van nu is het beter dat de geitjes de wolf uitnodigen waarna ze met zijn allen een heerlijk veganistische maaltijd nuttigen. Natuurlijk schuift ook Roodkapje aan, die wij dan weer liever zien als regenboogkapje, om de homogemeenschap tegemoet te komen.

Stop gelijk met de fakir. Alsof iedere Arabier op een tapijt vliegt. Natuurlijk niet. Mocht u het toch zo laten dan gelieve de fakir een bomgordel omdoen. Mogelijk ziet u dan in hoe kwetsend het is om een fakir op een vliegend tapijt af te beelden.

In het sprookje de waterlelies zijn alle elfjes een vrouw. Ja dag hoor, mannen kunnen net zo goed een elfje zijn. Om niet alle vrouwen als elfje uit te bannen stellen wij voor om 2 elfjes als man weg te zetten en 1 elfje als travestiet. Wat zullen de kinderen die er naar kijken superblij zijn.

Holle Bolle Gijs moet voortaan dun in het park neergezet worden. Uiteraard met een bordje er bij waarop staat: Dankzij een zeer gezond milieubewust topdieet voor elkaar gekregen’.

Dat eten stoppen we overigens niet meer in de mond van Holle Bolle Gijs, die we Mooie Slanke Gijs gaan noemen. Het eten stoppen we voortaan in de biologisch afbreekbare niet-plastic tas die Mooie Slanke Gijs vast heeft waarna Mooie Slanke Gijs zegt: ‘Papier hier… dank u wel voor het redden van onze aarde’.

Wist u trouwens dat de stoomtrein die jullie gebruiken zeer milieuverontreinigend is. Haal snel die trein weg en maak er trapfietsen van zodat iedereen gezond het gehele park door kan fietsen. Dit doen we wel op een rails die door de wrijving van de fietsen supergroene energie opwekken.

Als u bovenstaand alvast aanpast dan is de Efteling al een stuk verder op weg naar een pretpark voor iedereen. Uiteraard komen wij met meer eisen omdat er nog veel meer veranderd moet worden in het park. Aangezien iedereen tegenwoordig op iedere niet onderbouwde eis ingaat gaan wij dat vast voor elkaar krijgen.

Met vriendelijke groet,

De vereniging der Deugdmensen
7
Briljant stukje.
YellowLemon schreef:
03-02-2019 14:15
Ik heb je hier in een ander topic ook al op aangesproken, je discrimineert zelf ook als een malle.

Ik ben een Nederlander, dus ben ik verbonden aan de negerkarikatuur.

Van mij mag Zwarte Piet prima een ander uiterlijk krijgen. Maar wanneer je tot het punt gaat om malle attracties als racistisch weg te zetten dan ga ik me achter mijn oor krabben over of de ontvanger van de boodschap er wel neutraal naar kijkt.

Nog nooit van mijn leven dat ik een bestaande menselijke identiteit aan Monsieur Cannibale heb toegewezen trouwens.
Ik kan er niets aan doen dat je de clou uit mijn boodschap destijds totaal hebt gemist. En ook nu weer. In de context van deze discussie, naar aanleiding van de commotie rond de zoveelste negerkarikatuur, kan er best gesteld worden dat de Nederlandse identiteit verbonden lijkt aan die karikaturen.

Maar goed, jouw post laat zien waar de discussie keer op keer spaak loopt.
Neger: waarom hanteren we anno 2019 nog steeds symbolen uit een racistisch koloniaal verleden?
Blanke: ik ben niet racistisch, ik vind het gewoon leuke symbolen uit mijn jeugd!
Neger: waarom zijn die negerkarikaturen dan toch zo belangrijk in Nederland, zo belangrijk dat negers er eigenlijk niets over mogen zeggen?
Blanke: je discrimineert, je noemt alle Nederlanders racist!
Neger: die karikaturen gaan over mij, daar mag ik wat van vinden, dat zegt verder niet veel over jou
Blanke: nee, het gaat er om wat ík er van vind en wat ík er mee bedoel en ík ben geen racist, dus ík vind dat jij je aanstelt.


Nee, jij bent niet verbonden aan die negerkarikatuur, en nee jij hebt er geen slechte gedachten bij, dat geloof ik direct. Maar een roep om verandering is dan ook geen persoonlijke aanklacht tegen jou! Denk je dat ik een minuut minder slaap omdat die spleetoogjes ook worden aangepast?
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 04-02-2019 10:24
31.81% gewijzigd
Joanjett schreef:
04-02-2019 01:06
Briljant stukje.
Dom stukje.
kadanz schreef:
04-02-2019 09:40
Ik kan er niets aan doen dat je de clou uit mijn boodschap destijds totaal hebt gemist. En ook nu weer. In de context van deze discussie, naar aanleiding van de commotie rond de zoveelste negerkarikatuur, kan er best gesteld worden dat de Nederlandse identiteit verbonden lijkt aan die karikaturen.

Maar goed, jouw post laat zien waar de discussie keer op keer spaak loopt.
Neger: waarom hanteren we anno 2019 nog steeds symbolen uit een racistisch koloniaal verleden?
Blanke: ik ben niet racistisch, ik vind het gewoon leuke symbolen uit mijn jeugd!
Neger: waarom zijn die negerkarikaturen dan toch zo belangrijk in Nederland, zo belangrijk dat negers er eigenlijk niets over mogen zeggen?
Blanke: je discrimineert, je noemt alle Nederlanders racist!
Neger: die karikaturen gaan over mij, daar mag ik wat van vinden, dat zegt verder niet veel over jou
Blanke: nee, het gaat er om wat ík er van vind en wat ík er mee bedoel en ík ben geen racist, dus ík vind dat jij je aanstelt.


Nee, jij bent niet verbonden aan die negerkarikatuur, en nee jij hebt er geen slechte gedachten bij, dat geloof ik direct. Maar een roep om verandering is dan ook geen persoonlijke aanklacht tegen jou! Denk je dat ik een minuut minder slaap omdat die spleetoogjes ook worden aangepast?
Het is prachtig hoe je het buiten jezelf blijft zoeken dat in ieder topic niemand dit gesprek met je kan voeren.

Natuurlijk spreek ik vanuit mezelf, ik ben de minister president niet. Dit is dus precies wat discriminatie is he, individuen verantwoordelijk houden voor het gedrag van “soort”genoten. En jij blijft daar telkens zo hard op hakken dat er tussen ons of tussen jou en andere in dit topic helemaal geen gesprek meer mogelijk is. Want ik, en veel medelanders denken niet in die extremen en in gaan zich daar ook niet op die manier verantwoordelijk voor laten houden omdat we een witte huidskleur hebben of Nederlander zijn.
anoniem_291865 wijzigde dit bericht op 04-02-2019 13:00
0.60% gewijzigd
Sophiever schreef:
04-02-2019 09:50
Dom stukje.
+1
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
04-02-2019 12:36
Het is prachtig hoe je het buiten jezelf blijft zoeken dat in ieder topic niemand dit gesprek met je kan voeren.

Natuurlijk spreek ik vanuit mezelf, ik ben de minister president niet. Dit is dus precies wat discriminatie is he, individuen verantwoordelijk houden voor het gedrag van “soort”genoten. En jij blijft daar telkens zo hard op hakken dat er tussen ons of tussen jou en andere in dit topic helemaal geen gesprek meer mogelijk is. Want ik, en veel medelanders denken niet in die extremen en in gaan zich daar ook niet op die manier verantwoordelijk voor laten houden omdat we een witte huidskleur hebben of Nederlander zijn.

+1000
Ik kon het niet beter zeggen.
LOEP ME MAAR aub.
YellowLemon schreef:
04-02-2019 12:36
Het is prachtig hoe je het buiten jezelf blijft zoeken dat in ieder topic niemand dit gesprek met je kan voeren.

Natuurlijk spreek ik vanuit mezelf, ik ben de minister president niet. Dit is dus precies wat discriminatie is he, individuen verantwoordelijk houden voor het gedrag van “soort”genoten. En jij blijft daar telkens zo hard op hakken dat er tussen ons of tussen jou en andere in dit topic helemaal geen gesprek meer mogelijk is. Want ik, en veel medelanders denken niet in die extremen en in gaan zich daar ook niet op die manier verantwoordelijk voor laten houden omdat we een witte huidskleur hebben of Nederlander zijn.

Als ik beweer dat zwarte Piet een negerkarikatuur is, dan hou ik jou niet verantwoordelijk. Ik zeg dan alleen iets over die karikatuur. Dat je je toch verantwoordelijk gehouden voelt is bijzonder. Kun je dat uitleggen?

Het zelfde geldt voor die gekke poppetjes uit de Efteling. De mening dat die spleetoogjes en neusbotjes anno 2019 wellicht ongepast zijn betekent nog niet dat jij en je 'medelanders' of 'soortgenoten' racisten zijn. Toch kies je zélf keer op keer voor die interpretatie. Waarom?
Ik zie dit nu pas.. Heb het filmpje bekeken en zit echt na te denken..

"de afrika scene, kroeshaar gaan we vervangen voor typische afrikaanse haardracht." Maar.. Afrikanen hebben toch ook kroeshaar, daar is toch niets racistisch aan?

Schiet mij maar weer lek hoor..
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
06-02-2019 10:56
Ik zie dit nu pas.. Heb het filmpje bekeken en zit echt na te denken..

"de afrika scene, kroeshaar gaan we vervangen voor typische afrikaanse haardracht." Maar.. Afrikanen hebben toch ook kroeshaar, daar is toch niets racistisch aan?

Schiet mij maar weer lek hoor..

Precies.

Daar gaat het ook fout in de Pietendiscussie. Wij houden juist van Piet zoals hij is. Als de mensen zouden zeggen "we willen geen donkere Piet" dan kon men spreken van racisme.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil niemand kwetsen of beledigen, maar eigenlijk vindt ik de houding van de uit het werelddeel Afrika afkomstige medemens (en hun familie) erg doorslaan.

Laten we eerlijk zijn, de bevolking heeft voor het overgrote gedeelte kroeshaar. Hun voorouders leefden als stammen, elk met een eigen (stam)hoofd, culturele gebruiken en riten. Veel stammen sieren zich met (grote)oorbellen, neuspiercings en tatoeages. Daarnaast heeft deze bevolkingsgroep nu eenmaal andere gelaatstrekken omdat dit genealogisch zo bepaald is. Dat men daar over 'valt' en als discriminerend ervaart, geeft m.i. ook duidelijk aan dat men de eigen afkomst verloochent al bezit men de algemeen bekende kenmerken niet.

De Efteling heeft een DOORSNEE genomen van de uit Afrika afkomstige medemens. Dat heeft zij met alle werelddelen en hun inwoners gedaan. Daar klaagt niemand over laat staan dat er tegen geprotesteerd wordt.
Eskimo's leven nu veel meer in dorpen in echte huizen en niet in de stereo type iglo gemaakt van ijs. Indiaanse stammen idem dito en de typische Mongoolse nomaden passen ook niet meer in het hedendaagse beeld. Net zoals de ouderwetse Chinees, Japanner of Vietnamees.
Toch hebben ook deze bevolkingsgroepen te maken gehad met Nederlandse invloeden die hen veel schade hebben berokkend. Maar deze bevolkingsgroepen voelen zich niet beledigd (of gediscrimineerd) door de DOORSNEE stereo-typen die van hun bekend zijn.

Ik herken mij absoluut niet in het stereo-type Hollandse vrouw van het Festival Carnivale. Laat staan dat ik mij gediscrimineerd voel.
Ik ben niet blond, draag geen jurk met schort en klompen is van ver voor mijn tijd.

Persoonlijk vindt ik het asociaal en ronduit schandalig dat puur en onschuldig kindervermaak moet verworden tot een macht strijd om je gelijk te willen behalen.
GinnyJones schreef:
06-02-2019 10:56
Ik zie dit nu pas.. Heb het filmpje bekeken en zit echt na te denken..

"de afrika scene, kroeshaar gaan we vervangen voor typische afrikaanse haardracht." Maar.. Afrikanen hebben toch ook kroeshaar, daar is toch niets racistisch aan?

Schiet mij maar weer lek hoor..

Wellicht is het idee juist om géén Afrikanen af te beelden als domme wilde halve garen met een pollepel door de neus? En denkt de Efteling dat analoog aan de Pietendiscussie, het verwijderen van het kroeshaar betekent dat het geen Afrikaan meer is.

Had je ook zelf kunnen bedenken overigens.
Sophiever schreef:
04-02-2019 09:50
Dom stukje.
Echt he, ik cringe zo hard als mensen dat soort teksten delen.
Uiteindelijk gaat het om vrijheid. Mag je lekker zelf een pop maken zoals zij dat graag wil?

Of bepaalt een ander dat, al dan niet onder dreiging van geweld en intimidatie?
Kleppeboxx schreef:
06-02-2019 12:14
Ik wil niemand kwetsen of beledigen, maar eigenlijk vindt ik de houding van de uit het werelddeel Afrika afkomstige medemens (en hun familie) erg doorslaan.

Laten we eerlijk zijn, de bevolking heeft voor het overgrote gedeelte kroeshaar. Hun voorouders leefden als stammen, elk met een eigen (stam)hoofd, culturele gebruiken en riten. Veel stammen sieren zich met (grote)oorbellen, neuspiercings en tatoeages. Daarnaast heeft deze bevolkingsgroep nu eenmaal andere gelaatstrekken omdat dit genealogisch zo bepaald is. Dat men daar over 'valt' en als discriminerend ervaart, geeft m.i. ook duidelijk aan dat men de eigen afkomst verloochent al bezit men de algemeen bekende kenmerken niet.

De Efteling heeft een DOORSNEE genomen van de uit Afrika afkomstige medemens. Dat heeft zij met alle werelddelen en hun inwoners gedaan. Daar klaagt niemand over laat staan dat er tegen geprotesteerd wordt.
Eskimo's leven nu veel meer in dorpen in echte huizen en niet in de stereo type iglo gemaakt van ijs. Indiaanse stammen idem dito en de typische Mongoolse nomaden passen ook niet meer in het hedendaagse beeld. Net zoals de ouderwetse Chinees, Japanner of Vietnamees.
Toch hebben ook deze bevolkingsgroepen te maken gehad met Nederlandse invloeden die hen veel schade hebben berokkend. Maar deze bevolkingsgroepen voelen zich niet beledigd (of gediscrimineerd) door de DOORSNEE stereo-typen die van hun bekend zijn.

Ik herken mij absoluut niet in het stereo-type Hollandse vrouw van het Festival Carnivale. Laat staan dat ik mij gediscrimineerd voel.
Ik ben niet blond, draag geen jurk met schort en klompen is van ver voor mijn tijd.

Persoonlijk vindt ik het asociaal en ronduit schandalig dat puur en onschuldig kindervermaak moet verworden tot een macht strijd om je gelijk te willen behalen.
Ik ben de laatste die bezwaar aantekent bij die Eftelingpoppetjes, laat dat voorop staan. En laat ik dat nogmaals benadrukken, van mij hoeft er niets te veranderen. Waar ik wel wat over kan zeggen is de foute conclusie die jij trekt. Punt voor punt:

-zoals hierboven al aangegeven, het gaat niet om het kroeshaar, het gaat om de koloniale karikatuur. Dat hele 'Afrikanen hebben nou eenmaal kroeshaar' slaat dus als een tang op een varken.

-'men' valt dan ook niet om gelaatstrekken, oorbellen of klederdracht maar om belachelijke koloniale karikaturen, de manier waarop wilde negers anno 1890 uitgebeeld werden, karikaturen die anno 2019 slaan als een tang op een varken slaan. Als er echte Afrikaanse kunst of afbeeldingen getoond werden in de Efteling dan had je wellicht kunnen spreken over 'verloochenen van de Afrikaanse afkomst'.

-Monsieur Cannibale is geen doorsnee beeltenis van 'de Afrikaan', het feit dat jij dit zonder blikken of blozen neerpent kan ik alleen maar interpreteren als een goed argument om dat poppetje wél aan te passen. Nota bene!

-Eskimo's willen al decennia geen Eskimo meer genoemd worden, juist om van die achterlijke beeldvorming af te komen. Jij wil toch ook geen Barbaar genoemd worden anno 2019 omdat je voorouders, de barbaren, ooit in berenvellen rondliepen en Wodan aanbaden?

-Ik ben geen aanhanger van het 'white privilige' denken, maar wat jij hier over het blanke boerenmeisje schrijft kan niet anders omschreven worden ('ik voel me niet gediscrimineerd vanwege de stereo-type hollandse vrouw'). Maar als je dochter huilend thuiskomt omdat ze melkmeisje genoemd wordt op het VMBO, dan piep je wel anders.

-Kindervermaak kan ook racistisch zijn. Dat het om kindervermaak gaat is dus geen argument.

Nogmaals, van mij mogen die poppetjes blijven, maar jouw argumenten raken kant nog wal.
MarkSD schreef:
06-02-2019 13:57
Uiteindelijk gaat het om vrijheid. Mag je lekker zelf een pop maken zoals zij dat graag wil?

Of bepaalt een ander dat, al dan niet onder dreiging van geweld en intimidatie?
In dit land worden burgemeesters 24 uur per dag bewaakt vanwege een afgelast vreugdevuur of ander autochtoon volksvermaak en de dreigementen die daarmee gepaard gaan. Dat is een paar stappen erger dan een vage kreet van een nog vagere anti-discriminatie-club.

Dus natuurlijk mag je poppen maken zoals je wil. Wees echter geen mietje als daar kritiek op komt.
Ben wel benieuwd wat nu weer 'koloniaal' is aan kroeshaar... :facepalm:

Karikaturen ontstaan doordat je een verschil opmerkt met de eigen omgeving.
Die verschillen vergroot je uit, juist om je verbazing uit te drukken. En voila, de karikatuur.

Een karikatuur is een humoristische voorstelling van een persoon of zaak, waarbij de meest kenmerkende trekken sterk overdreven worden.

Het is dus juist de bedoeling de dikke lippen en kannibalisme te overdrijven. Een donkere huisarts uit Kaapstad afbeelden is geen lol aan.

Verder denk ik dat blanken niet zo gevoelig zijn voor opmerkingen over hun huid, omdat ze daar prima zelfverzekerd over zijn.
MarkSD schreef:
06-02-2019 14:04
Ben wel benieuwd wat nu weer 'koloniaal' is aan kroeshaar... :facepalm:

Karikaturen ontstaan doordat je een verschil opmerkt met de eigen omgeving.
Die verschillen vergroot je uit, juist om je verbazing uit te drukken. En voila, de karikatuur.

Een karikatuur is een humoristische voorstelling van een persoon of zaak, waarbij de meest kenmerkende trekken sterk overdreven worden.

Het is dus juist de bedoeling de dikke lippen en kannibalisme te overdrijven. Een donkere huisarts uit Kaapstad afbeelden is geen lol aan.

Verder denk ik dat blanken niet zo gevoelig zijn voor opmerkingen over hun huid, omdat ze daar prima zelfverzekerd over zijn.
Makamba.
kadanz schreef:
06-02-2019 13:31
Wellicht is het idee juist om géén Afrikanen af te beelden als domme wilde halve garen met een pollepel door de neus? En denkt de Efteling dat analoog aan de Pietendiscussie, het verwijderen van het kroeshaar betekent dat het geen Afrikaan meer is.

Had je ook zelf kunnen bedenken overigens.
Wat had ik zelf kunnen bedenken? Ik heb het niet gehad over pollepels door neuzen etc. Enkel over dat afrikanen zo goed als altijd zwart kroeshaar hebben, dus geen reden om dat te veranderen lijkt me. Dat is toch zoals ze zijn? Of ken jij Afrikaanse stammen waar ze van nature een volle bos stijl blond haar hebben?
kadanz schreef:
06-02-2019 10:26
Als ik beweer dat zwarte Piet een negerkarikatuur is, dan hou ik jou niet verantwoordelijk. Ik zeg dan alleen iets over die karikatuur. Dat je je toch verantwoordelijk gehouden voelt is bijzonder. Kun je dat uitleggen?

Het zelfde geldt voor die gekke poppetjes uit de Efteling. De mening dat die spleetoogjes en neusbotjes anno 2019 wellicht ongepast zijn betekent nog niet dat jij en je 'medelanders' of 'soortgenoten' racisten zijn. Toch kies je zélf keer op keer voor die interpretatie. Waarom?
Je eigen woorden:
kadanz schreef:
03-02-2019 10:36
Kijk, je geeft toe dat er sprake is van discriminatie in deze discussie. Dat is een mooi begin.

Nu het antwoord op de vraag waarom de Nederlandse identiteit zo verbonden lijkt met het hebben van een negerkarikatuur, zij het Zwarte Piet of Mr. Cannibale!
Ik ben een Nederlander, dat is mijn identiteit. Snap je nu eindelijk dat je zelf discrimineert? Als je nou zou zeggen waarom sommige Nederlanders, of een deel van de bevolking. Maar nee DE Nederlandse identiteit.

En dan zelf vervolgens dit posten, hoe hypocriet:
kadanz schreef:
06-02-2019 13:31
Wellicht is het idee juist om géén Afrikanen af te beelden als domme wilde halve garen met een pollepel door de neus? En denkt de Efteling dat analoog aan de Pietendiscussie, het verwijderen van het kroeshaar betekent dat het geen Afrikaan meer is.

Had je ook zelf kunnen bedenken overigens.
Afrikanen als mensen met kroeshaar wegzetten mag niet. Maar alle Nederlanders wegzetten als mensen die een Afrikaan standaard als iemand met kroeshaar ziet wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven