Complottheorieen/ flatearthers/klimaatfascisme/ufo's/islam

06-03-2019 12:28 147 berichten
Feminisering van de samenleving, Gele hesjes, witte helmen, bilderberg, chemtrails, homofobie, antivaxxers, bijnadoodervaring, foodextremisme, devergelijkingvanvrouwenmetvarkerns, alle moslims zijn verkachters, vrouwen kunnen niet rijden en mannen worden valselijk beschuldigd van verkachting, abortus is moord in alle gevallen en vrouwen moeten hun plaats kennen, de elite wil ons dood, ufo's bestaan en trump is een held. Muzikanten indoctrineren ons met hun satanistische teksten en ons kraanwater is vergiftigd en we moeten eten als de inuit dus veel vlees en anders niets.
Autisme is te genezen, homoseksualiteit een afwijking, kanker bestaat niet en de aarde is plat.

De achterdocht (iedereen zit ons te bedonderen en iedereen wil ons oplichten) de doemdenkers (we gaan allemaal dood en de aarde is plat) en ons leven is 1 groot toneelstuk waar de elite aan de touwtjes trekt, wij denken dat we vrij zijn maar we zijn allemaal slaven.
We zijn allemaal dom gehouden en geindoctrineerd. En vrouwen moeten maar stoppen met denken en sowieso uit de politiek en terug hun moederdevrouw rol in want ze kunnen absoluut niet abstract denken. Niet een. Allemaal emotiekutten.

Nazi's, joden, 9-11, Soros, moslims, IS, Greenpeace, whatever, niks en niemand wordt gespaard.

Ik ben altijd al gefascineerd geweest door complotdenkers. Wat drijft ze? Waar halen ze de tijd en motivatie vandaan? Ik kan me soms verwonderen maar vaak ook opvreten. Hoe kunnen sommigen zoveel tijd aan iets besteden, zo niet open staan voor tegengeluiden, in alles de vijand zien en zo wantrouwend in het leven kunnen staan. Waar ging het mis?

Factchecken, zoals NRC dagelijks doet, heeft volgens Harambam weinig zin. „Feiten overtuigen diepgewortelde overtuigingen niet. Bovendien worden factchecks in de regel uitgevoerd door een sociale klasse die wordt gewantrouwd. Als zij dan met zogenaamde harde feiten aankomen is er een grote groep die ze al bij voorbaat wantrouwt.”

Dat maakt een gesprek per definitie onmogelijk. Ik heb wel eens geprobeerd zo'n gesprek open in te gaan uit interesse. Je weet wel, zoals je ook eens in je leven een gesprek hebt geprobeerd te voeren met een jehova. Maar elke keer word ik weer zo teleurgesteld. Er is gewoon echt geen doorkomen aan.
Dat frustreert me enorm.

Zitten hier ook complotdenkers en in welke complotten geloven jullie dan en waarom? En staan jullie ook open voor een gesprek met anders denkenden, heb je daar respect voor en is het soms zelfs mogelijk om op andere gedachten gebracht te worden?

Ik snap dat een gesprek met 2 overtuigingen ingewikkeld is want de ander zou de een willen ompraten om te geloven in het standpunt van hem. Onbevooroordeeld is niemand. Maar waarom gelooft de een zus en de ander zo. Hoe komt dit?

Louis theroux heeft ook een aantal fantastische docu's gemaakt over alternatieve levenswijze en ook over bijzondere groepen waaronder fascisten, en complotdenkers.

Hoe staan jullie hiertegenover?
Ik blijf namelijk gefascineerd.
anoniem_376869 wijzigde dit bericht op 06-03-2019 12:43
0.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je scheert nu wel alle complottheorieën over één kam. De ene complottheorie is de andere niet. Zelf geloof ik ook in enkele complottheorieën.

Zo geloof ik dat er bewust te weinig betaalbare woningen worden bijgebouwd, zodat de schaarste in stand blijft en daarmee ook de waarde van onroerend goed hoog blijft.

Maar ik geloof bijvoorbeeld ook dat we allang op water(stof) hadden kunnen rijden, maar dat dit op dit moment door olie-industrie en overheden wordt tegengewerkt.

Mja, er zijn ook genoeg complottheorieën waar ik ook niets mee heb, maar bepaalde complottheorieën geloof ik dus wel in.
Pogoroden schreef:
07-03-2019 22:09
Je scheert nu wel alle complottheorieën over één kam. De ene complottheorie is de andere niet. Zelf geloof ik ook in enkele complottheorieën.

Zo geloof ik dat er bewust te weinig betaalbare woningen worden bijgebouwd, zodat de schaarste in stand blijft en daarmee ook de waarde van onroerend goed hoog blijft.

Maar ik geloof bijvoorbeeld ook dat we allang op water(stof) hadden kunnen rijden, maar dat dit op dit moment door olie-industrie en overheden wordt tegengewerkt.

Mja, er zijn ook genoeg complottheorieën waar ik ook niets mee heb, maar bepaalde complottheorieën geloof ik dus wel in.
http://lifebyessent.be/nl/rijden-wij-st ... waterstof/#

Het is duur om waterstofstations te bouwen en de aanschaf van de auto's is ook duur.
Er wordt niet actief een campagne gevoerd met subsidies vanuit de overheid, maar of er echt een complot is om het tegen te houden?
Ik denk het niet, ik denk dat het een kwestie is van geld.
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
07-03-2019 22:17
http://lifebyessent.be/nl/rijden-wij-st ... waterstof/#

Het is duur om waterstofstations te bouwen en de aanschaf van de auto's is ook duur.
Er wordt niet actief een campagne gevoerd met subsidies vanuit de overheid, maar of er echt een complot is om het tegen te houden?
Ik denk het niet, ik denk dat het een kwestie is van geld.
Hmm dat zou ook kunnen hoor. Man van de garage zei dat het kwam, doordat waterstofauto's gevaarlijk zijn in verband met het ontploffingsgevaar. Dat klonk ook best plausibel.

Anderhalf miljoen euro voor een waterstoftankstation vind ik niet heel schrikbarend veel overigens. Dan kun je voor 300 miljoen 200 van die stations bouwen. Aangezien je in drie minuten klaar bent met tanken, lihkt me dat genoeg om het aan te zwengelen. Bovendien is het een schijntje ten opzichte van wat al die subsidies voor elektrische auto's kosten.
Alle reacties Link kopieren
Is dit filmpje al voorbij gekomen? https://youtu.be/Ml8Yc2t5ruA

Hilarisch en triest tegelijk
Ik verbaas me vooral over mensen die gaan beweren dat bepaalde ziektes niet bestaan. Zoals bijvoorbeeld het geval is met HIV/AIDS:
https://www.kijkmagazine.nl/science/com ... taat-niet/

In mijn eigen omgeving heb ik ook een paar complotdenkers: iemand die denkt dat ze haar sneller dood laten gaan in het ziekenhuis om haar organen weg te nemen als ze een codicil ondertekent. Een kennis van ons die altijd contant betaalt om niet gevolgd te kunnen worden en een winkelier die geen pinautomaat heeft om dezelfde reden. :facepalm: En als laatste een famielid die bepaalde dingen nooit wil bespreken via de telefoon omdat ze denkt dat er iemand meeluistert.
Alle reacties Link kopieren
nachtvlinder1977 schreef:
07-03-2019 23:39
en een winkelier die geen pinautomaat heeft om dezelfde reden. :facepalm: En als laatste een famielid die bepaalde dingen nooit wil bespreken via de telefoon omdat ze denkt dat er iemand meeluistert.
Deze 2 mensen zijn zo gek nog niet. De winkelier kan onbeperkt zwart geld in zijn zakje steken, en met 30.000 telefoontaps per jaar is het niet onwaarschijnlijk dat ook jouw gesprekken een keer in een database zitten.
Er zijn complotten maar niet alles is een complot.

Sommige dingen hebben meer te maken met macht en het gevoel van overheersing, zoals dat voorbeeld met die telefoons afluisteren.

Ik denk dat het gevoel van machteloosheid en onbeduidend zijn wel kan bijdragen tot het willen horen bij een kleine groep van andersdenkenden die op hun eigen manier tegen het systeem in gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik af en toe toch een complotdenker ben. In het geval van de moord op Fortuyn en al het gedoe rond Demmink, vermoed ik daar toch wel 2 complotten. Bij de moord op Fortuyn zijn er feiten boven tafel gekomen, waar nooit een goede verklaring voor gegeven is enbij Demmink kloppen er ook zaken van geen kant.

Soms denk je dat situaties alleen in een film kunnen gebeuren, maar de werkelijkheid is vaak nog gekker. Dan kijk je Flikken Maastricht en dan denk je wat vergezocht allemaal en vervolgens lees je vandaag in de krant dat een hooggeplaatste politiefunctionaris in Den Haag banden heeft met allerlei criminelen.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik trouwens oprecht eng vind, is dat grote bedrijven zo vreselijk veel macht hebben. Google, facebook, big pharma, PWC en trawanten, grote banken, daar heb ik echt wel moeite mee. Schaalvergroting biedt voordelen, maar soms bekruipt mij wel het idee dat in dat soort grote organisaties de menselijke maat niet meer het uitgangspunt is. Ik vind het echt eng dat bij google computers de lijn bepalen, dat daar geen mens meer aan de knoppen zit, en dat je nooit een woordvoerder van google het beleid hoort verdedigen.

Ik heb veel liever een falend mens dat verkeerde beslissingen neemt dan een feilloze computer.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Fromnowon schreef:
08-03-2019 08:38
Deze 2 mensen zijn zo gek nog niet. De winkelier kan onbeperkt zwart geld in zijn zakje steken, en met 30.000 telefoontaps per jaar is het niet onwaarschijnlijk dat ook jouw gesprekken een keer in een database zitten.
Klopt, maar die winkelier doet het meer vanuit het idee dat hij niet bespied wil worden. Wat betreft die telefoongesprekken: zo interessant zijn die niet dat daar iemand naar gaat zitten luisteren, echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een complot theorie. Dat er complot theorieen de wereld ingesmeten worden om de echte misleidingen te ontkrachten en te verbergen.

En feiten? Die zijn zo makkelijk aan te passen... Neem nu het knmi. De cijfers worden zo aangepast dat ze dat klimaat gedoe ondersteunen. En ja ik weet door persoonlijke ervaring dat er feiten worden verzwegen of verdraait.
Het nieuws is ook vaak aangepast.
Kwam een leuke tegen Oma; wat is er dan in Frankrijk? Zoon, gele hesjes, oproer etc. Oma, nee hoor want dan had het nieuws bij de NOS wel wat vermeld.
Ook veel terreur acties halen hier het nieuws niet.
Daar krijg je dan vanzelf achterdocht van natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Pogoroden schreef:
07-03-2019 22:09
Je scheert nu wel alle complottheorieën over één kam. De ene complottheorie is de andere niet. Zelf geloof ik ook in enkele complottheorieën.

Zo geloof ik dat er bewust te weinig betaalbare woningen worden bijgebouwd, zodat de schaarste in stand blijft en daarmee ook de waarde van onroerend goed hoog blijft.

Maar ik geloof bijvoorbeeld ook dat we allang op water(stof) hadden kunnen rijden, maar dat dit op dit moment door olie-industrie en overheden wordt tegengewerkt.

Mja, er zijn ook genoeg complottheorieën waar ik ook niets mee heb, maar bepaalde complottheorieën geloof ik dus wel in.
Dat beweerde de leraar scheikunde al 40 jaar geleden. Hij beweerde dat patenten en onderzoeken etc door de olie maatschappijen opgekocht werden.
een oom van mij was in z'n vrije tijd aan het knutselen gegaan aan z'n brommertje (een jaar of 35 geleden) het lukte hem op 1 liter benzine ruim 200 km af te leggen. Opeens was het toch niet meer veilig, betrouwbaar en had hij zich verrekend etc etc. Wat wel opvallend was dat hij daarna nooit meer heeft gewerkt, verhuisd was naar een riante woning en elk jaar samen met z'n vrouw meerdere malen de meest luxe reizen maakte.
Alle reacties Link kopieren
"Captain Marvel is feministsche propaganda! Waarom moet er een film zijn waarin een vrouw centraal staat!!?"

Ik denk dat deze figuren hebben gemist dat er het afgelopen decennium meer dan twintig films van Marvel zijn geweest met een mannelijke hoofdrolspeler. Is dat dan mennist propaganda of zo?
De dood van Marilyn Monroe vind ik wel fascinerend, veel over te lezen en te zien.

(On)opzettelijke overdosis of moord (in opdracht van de Kennedys)?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit weleens 911 complotvideo's op youtube gekeken. Beter van niet. :sick:
Alle reacties Link kopieren
Bladaaneenboom schreef:
08-03-2019 22:44
Ik heb ooit weleens 911 complotvideo's op youtube gekeken. Beter van niet. :sick:
Heb je er 911 gekeken of heb je gekeken over complotvideo's die iets met het Amerikaanse alarmnummer te maken hebben? ;-)
Alle reacties Link kopieren
Pogoroden schreef:
07-03-2019 22:09
Maar ik geloof bijvoorbeeld ook dat we allang op water(stof) hadden kunnen rijden, maar dat dit op dit moment door olie-industrie en overheden wordt tegengewerkt.
"Geloof" is in de techniek uit de boze. Graag fact-based een mening vormen voordat je dit soort dingen zegt. Dus op basis van feiten aantonen dat de techniek er is om rendabel waterstofenergie te kunnen gaan gebruiken.
Bladaaneenboom schreef:
08-03-2019 22:44
Ik heb ooit weleens 911 complotvideo's op youtube gekeken. Beter van niet. :sick:

Zo zeg, daar ben je dan lang mee bezig geweest! :hihi:

Of bedoel je complotvideo's over 9-11? ;)
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
06-03-2019 16:40
Tsja, complotdenken is van alle tijden, het blijven relatief hele kleine groepjes alleen met een groter bereik tegenwoordig.

Wat ik zelf jammer vind is dat kritisch denken, vraagtekens zetten bij zaken die voor waar worden aangenomen soms op één hoop gegooid wordt met de alu hoedjes.
Geheel mee eens!
nina1966 schreef:
08-03-2019 16:49
Ik heb ook een complot theorie. Dat er complot theorieen de wereld ingesmeten worden om de echte misleidingen te ontkrachten en te verbergen.

En feiten? Die zijn zo makkelijk aan te passen... Neem nu het knmi. De cijfers worden zo aangepast dat ze dat klimaat gedoe ondersteunen. En ja ik weet door persoonlijke ervaring dat er feiten worden verzwegen of verdraait.
Het nieuws is ook vaak aangepast.
Kwam een leuke tegen Oma; wat is er dan in Frankrijk? Zoon, gele hesjes, oproer etc. Oma, nee hoor want dan had het nieuws bij de NOS wel wat vermeld.
Ook veel terreur acties halen hier het nieuws niet.
Daar krijg je dan vanzelf achterdocht van natuurlijk.
Goed gezien! JFK aanslag is een goed voorbeeld. Gooi wat bullshit theorieën de wereld in en de allesvretende, niet zelfdenkende mens gaat ermee aan de haal. En als de werkelijkheid dan ook nog eens niet te geloven is (want angstwekkend) komt men er nooit meer achter...
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
09-03-2019 13:00
Zo zeg, daar ben je dan lang mee bezig geweest! :hihi:

Of bedoel je complotvideo's over 9-11? ;)
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
09-03-2019 13:00
Zo zeg, daar ben je dan lang mee bezig geweest! :hihi:

Of bedoel je complotvideo's over 9-11? ;)
:rofl: Bedoelde 9-11. Kan je ook lang mee bezig zijn (helaas), man man, wat is dat spooky.
Alle reacties Link kopieren
Het weglopen van de 2 asielzoekertjes en de 'klopjacht' naar ze die de politie via Twitter op zaterdagochtend startte was ook een vooropgezet plan zodat de VVD een draai kon maken zonder slap te lijken.

1) De kinderen waren al een paar keer eerder weggelopen en ondergedoken toen ze dreigden te worden uitgezet. Als je ze dan echt de volgende dag wil uitzetten, houd je ze onder politiesurveillance. Daar zijn draaiboeken voor. Waarom was Rutte niet woest over deze fout?

2) De politie kan niet op eigen houtje zo een Twitterbericht uitsturen terwijl heel Politiek Den Haag hierbij betrokken is. Er is dan eerst op het hoogste politie en politiek niveau overleg of en hoe het nieuws naar buiten gebracht mag worden. Ook daar is een draaiboek voor.

3) Als de politie echt op eigen houtje was gaan Twitteren, waarom heeft er niemand moeten aftreden? Waarom was Rutte hier ook niet woest over. Twee enorme fouten van de politie bij zo een cruciale zaak? Serieus?

4) Conclusie: de coalitiepartijen konden zich op deze manier allen ongeschonden hier doorheen slaan. De VVD kon toch geen klopjacht op 2 kinderen beginnen, dus Harbers gaf toestemming om te blijven, zonder dat het leek alsof de VVD zijn rug niet recht hield.

5) De kinderen waren daarna binnen een uur weer thuis. Dan waren ze echt onvindbaar.

6) Moeder heeft haar koffers al gepakt.
Ik heb een aantal jaar geleden gestaan op de plek waar JFK is vermoord, alsmede gekeken uit het raam waar de schoten zouden zijn gelost.

Zouden zijn.

Ik heb er toen veel over gelezen. En ja, net als de meerderheid van de Amerikanen geloof ik in dit complot.

Shoot me.

Verder heb ik niks met complotten. Al had ik wel een kennis die niet geloofde in een platte aarde, dan wel in een holle aarde. We leven aan de binnenkant. Volgens hem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven