Complottheorieen/ flatearthers/klimaatfascisme/ufo's/islam

06-03-2019 12:28 147 berichten
Feminisering van de samenleving, Gele hesjes, witte helmen, bilderberg, chemtrails, homofobie, antivaxxers, bijnadoodervaring, foodextremisme, devergelijkingvanvrouwenmetvarkerns, alle moslims zijn verkachters, vrouwen kunnen niet rijden en mannen worden valselijk beschuldigd van verkachting, abortus is moord in alle gevallen en vrouwen moeten hun plaats kennen, de elite wil ons dood, ufo's bestaan en trump is een held. Muzikanten indoctrineren ons met hun satanistische teksten en ons kraanwater is vergiftigd en we moeten eten als de inuit dus veel vlees en anders niets.
Autisme is te genezen, homoseksualiteit een afwijking, kanker bestaat niet en de aarde is plat.

De achterdocht (iedereen zit ons te bedonderen en iedereen wil ons oplichten) de doemdenkers (we gaan allemaal dood en de aarde is plat) en ons leven is 1 groot toneelstuk waar de elite aan de touwtjes trekt, wij denken dat we vrij zijn maar we zijn allemaal slaven.
We zijn allemaal dom gehouden en geindoctrineerd. En vrouwen moeten maar stoppen met denken en sowieso uit de politiek en terug hun moederdevrouw rol in want ze kunnen absoluut niet abstract denken. Niet een. Allemaal emotiekutten.

Nazi's, joden, 9-11, Soros, moslims, IS, Greenpeace, whatever, niks en niemand wordt gespaard.

Ik ben altijd al gefascineerd geweest door complotdenkers. Wat drijft ze? Waar halen ze de tijd en motivatie vandaan? Ik kan me soms verwonderen maar vaak ook opvreten. Hoe kunnen sommigen zoveel tijd aan iets besteden, zo niet open staan voor tegengeluiden, in alles de vijand zien en zo wantrouwend in het leven kunnen staan. Waar ging het mis?

Factchecken, zoals NRC dagelijks doet, heeft volgens Harambam weinig zin. „Feiten overtuigen diepgewortelde overtuigingen niet. Bovendien worden factchecks in de regel uitgevoerd door een sociale klasse die wordt gewantrouwd. Als zij dan met zogenaamde harde feiten aankomen is er een grote groep die ze al bij voorbaat wantrouwt.”

Dat maakt een gesprek per definitie onmogelijk. Ik heb wel eens geprobeerd zo'n gesprek open in te gaan uit interesse. Je weet wel, zoals je ook eens in je leven een gesprek hebt geprobeerd te voeren met een jehova. Maar elke keer word ik weer zo teleurgesteld. Er is gewoon echt geen doorkomen aan.
Dat frustreert me enorm.

Zitten hier ook complotdenkers en in welke complotten geloven jullie dan en waarom? En staan jullie ook open voor een gesprek met anders denkenden, heb je daar respect voor en is het soms zelfs mogelijk om op andere gedachten gebracht te worden?

Ik snap dat een gesprek met 2 overtuigingen ingewikkeld is want de ander zou de een willen ompraten om te geloven in het standpunt van hem. Onbevooroordeeld is niemand. Maar waarom gelooft de een zus en de ander zo. Hoe komt dit?

Louis theroux heeft ook een aantal fantastische docu's gemaakt over alternatieve levenswijze en ook over bijzondere groepen waaronder fascisten, en complotdenkers.

Hoe staan jullie hiertegenover?
Ik blijf namelijk gefascineerd.
anoniem_376869 wijzigde dit bericht op 06-03-2019 12:43
0.82% gewijzigd
hollebollegijs schreef:
14-03-2019 22:16
Ach hij heeft zo zijn blinde vlekken wat betreft klimaat maaaaaaaaar wel ijzersterk in debatten.
Ik zit voor het eerst in dubio om geen VVD te stemmen maar FvD
Kabinet heeft ook een oorvijg nodig ivm het Kinderpardon.
Dus je hebt liever een goede debater dan een kundig bestuurder?
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
14-03-2019 22:20
Dus je hebt liever een goede debater dan een kundig bestuurder?
Ik vind dat de coalitie een oorvijg verdiend.
Het CDA heeft een misselijke draai heeft gemaakt ondanks het feit dat BUMA niet heel anders kon, maaaaaaaaaaaaar een verkiezingswinst voor FvD zorgt er voor dat de VVD (coalitie) weer op een rechtse koers komt.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
14-03-2019 20:42
Interessant. Je gelooft dus in een complot? Een complot van zowat alle klimaatwetenschappers tegen...tsja, tegen wie? Hoe kom je tot die conclusie? Heb je zelf (wetenschappelijk) onderzoek gedaan? Of heb je het van het internet geplukt? Of is het een gevoel?
Door de eeuwen heen zijn er altijd langere periodes van warmer en kouder weer geweest. De zonne-activiteit schijnt ook wisselend te zijn en dat heeft invloed op de temperatuur op aarde. Volgens mij is de grootste bedreiging voor de aarde de overbevolking. Er is nog steeds een enorme bevolkingsaanwas in Afrika en Azië en dat zorgt voor steeds meer problemen. Milieuvervuiling, gebrek aan landbouwgronden, oorlogen, uitputting van de aardbodem, enz. zijn allemaal gevolgen van teveel mensen op een te kleine aardbol. Dan kun je in Nederland allemaal aan de warmtepomp en zonnepanelen, maar dat gaat nauwelijks iets uitmaken. Waarom heb ik nog steeds geen politicus het woord “geboortebeperking” horen noemen?

Klimaat is een modewoord geworden, waarmee politici de kiezers voor zich hopen te winnen. Het gaat er uiteindelijk om dat je straks in het stemhokje het juiste vakje rood kleurt. Klimaat doet het goed bij het grote publiek en daar maken met name Klaver en Jette heel handig gebruik van. Ondertussen zelf wel voor vakanties de hele wereld rondvliegen (Jette) en een houtkachel stoken en milieuvervuilende auto rijden (Klaver).

Wat ik heel bijzonder vind, is dat de meeste Groen Links stemmers maximaal maar 10 euro per maand extra willen bijdragen aan verbeteringen voor het klimaat. (Is uit recent onderzoek gebleken.) Als je denkt dat je met je bijdrage van 120 euro per jaar de ambitieuze klimaatplannen van Klaver kunt verwezenlijken dan ben je wel heel erg simpel. (Verklaart dan weer wel waarom ze op Klaver stemmen.)
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
14-03-2019 22:51
Waarom heb ik nog steeds geen politicus het woord “geboortebeperking” horen noemen?


Dat ligt gevoelig, dan gaan "we" Afrika bekritiseren en voor je het weet vliegen de beschuldigingen over koloniën en slavernij je weer rond de oren ;)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
14-03-2019 23:01
Dat ligt gevoelig, dan gaan "we" Afrika bekritiseren en voor je het weet vliegen de beschuldigingen over koloniën en slavernij je weer rond de oren ;)
Dan hebben al die klimaatmaatregelen van Nederland dus weinig zin en kosten ze ons alleen maar heel, heel veel geld.

Alleen al die politici die nu trots verkondigen dat de CO2-heffing voor een groter deel naar de bedrijven wordt verschoven. Hebben ze op school nooit iets geleerd over het berekenen van de kostprijs van produkten?
Ik heb mezelf laatst betrapt op complotdenken, namelijk dat de overheid fake-news de wereld inslingert om ons te beïnvloeden.

Meestal met koppen als ‘Nederlanders doen steeds vaker / minder...’

Bijvoorbeeld: ‘Nederlanders eten steeds minder vlees, vooral jongeren!’ No way, grootverbruikers van frikandelbroodjes die het zijn. Maar men wil dat we minder vlees eten, dus doet men alsof dat al zo is, in de hoop dat meer mensen die zogenaamde trend gaan oppakken.

‘Nederlanders willen graag verduurzamen!’ Ja daag, ik ken irl niemand die dat wil. Ik ken juist alleen maar mensen die zich zorgen maken dat ze straks geen ‘normale’ cv ketel meer kunnen kopen en die zich afvragen of ze er alvast een moeten ‘hamsteren’.
Nou ik wil echt wel verduurzamen: elektrisch reiden, geen cv, geen gas, zonnepanelen, warmtepomp, de hele santenkraam. Dus speek for yourself :-)
Alle reacties Link kopieren
Hmm ik ken dat weer zat mensen die willen verduurzamen en het ook doen. Auto de deur uit, warmtepomp, zonnepanelen, minder vlees eten en niet meer vliegen.
Maar ja soort zoekt soort dus...

Want wijzelf doen ook voorzichtig met onze planeet. Ik heb al nooit een auto willen hebben (man heeft wel een leaseauto, elektrisch, maar we gebruiken hem zelden, alleen man gaat ermee naar zijn werk).
Ook wil ik geen vaatwasser en droger of grote vriezer, heb wel een vriesvakje in de koelkast.
Ook ga ik niet iedere dag onder de douche en niet te lang. Ik vind dat geen offer eigenlijk.
En hou verder gewoon zoveel mogelijk rekening met de wereld. Koop zoveel mogelijk alleen spullen die ik nodig heb. Koop zelden nieuwe kleding.

Ik doe dit al zo vanaf dat ik op mezelf woon (in 1991). En ben altijd door mensen uit mijn omgeving voor gek verklaard. Vooral mijn familie die nogal rechts is voor het overgrote deel. Ik ben nu ineens dus een vervelende klimaatdrammer.. Maar
Ik heb nooit iets opgedrongen aan anderen, leef gewoon mijn leven, en toch altijd commentaar, dat ik met de fiets kom terwijl het regent met kinderen wat zielig, dat wij thuis geen vaatwasser hebben en dat ze daarom niet komen eten omdat ze bang zijn om af te wassen.
En nu wordt dat in de social media nog erger.

En als het een koude week is krijg ik weer te horen dat ik er helemaal naast zit. Terwijl ik nooit beweerd heb dat het warmer wordt. Maar ik ken de verslagen dat de temperatuur wereldwijd wel degelijk omhoog gaat. Dat het dan op sommige plekken juist kouder wordt is ook al voorspeld maar mensen zijn denk ik te simpel hiervoor. Die zien ergens sneeuw en roepen zie je wel!
Maar dat zal dan wel fake zijn beweert die groep dan?

Het gaat mij ook niet alleen om opwarming. Maar er gaan miljoenen mensen dood aan vuile lucht.
Mensen leven in zware armoede in een soort slavernij omdat ze voor het rijke deel van de mensen producten moeten maken, die wij alleen tegen een spotprijs willen kopen. En dit fenomeen komt steeds meer deze kant op. Er zijn steeds meer mensen die wel werken maar niet rond kunnen komen.
Dat hangt er allemaal mee samen; onze overconsumptie.

Het is veel meer dan alleen klimaatverandering, en ergens is het jammer dat de politiek alleen deze kapstok gebruikt. Maar de politiek is nooit zo van de nuance geweest, want dat is te lastig voor de kiezer.

Nee ik voel me niet bepaald meer thuis in deze maatschappij.
Ik geloof niet in een complottheorie, maar vind wel dat we met zijn allen de verkeerde kant op gaan. En dat we er geen fijne wereld van hebben gemaakt
@gelukspopje :thumbsup:
Wat vinden jullie trouwens van de mentaliteit in deze huidige maatschappij?
Heb ergens het gevoel dat deze steeds grimmiger wordt.
Zelf probeer ik bij mezelf te blijven en me niet te laten leiden door negativiteit oid.
Toch vind ik dit wel erg moeilijk.
Overal wordt je beïnvloed door mensen, door gedrag etc.
Daar kun je je niet aan onttrekken.
Ook online kun je veel lastige situaties tegenkomen (zoals beledigende taal, oplichting etc).
Ik vind het best wel complex.
Niet om met het vingertje naar een ander te wijzen.
Wil zoveel mogelijk bij mezelf blijven wat dat betreft.
Zoals de maatschappij nu draait kan het niet eeuwig doorgaan.
Voor de productie en het laten draaien van bepaalde dingen is veel energie nodig die niet even duurzaam kan worden opgewekt.
Denk dan aan bijvoorbeeld hoogovens.
Grote schepen.

Echte duurzame energie zoals windenergie is daarvoor te grillig.

De productie van grote accu's is erg vervuilend, dus electrische auto's zijn niet zo duurzaam als de meeste mensen graag willen geloven.

Nee, het kan zo niet doorgaan op een duur.

Steeds gif gebruiken tegen onkruid, zodat we uiteindelijk onszelf vergiftigen, top of the foodchain.

Kernenergie heeft ook een nadeel, namelijk dat het duizenden jaren duurt voordat het afval niet meer schadelijk is; voor die tijd zijn er wellicht al meerdere beschavingen verrezen en vergaan.
We kunnen het veilig opslaan, maar misschien dat over 20.000 jaar de mensen die dan leven de waarschuwingen niet begrijpen omdat onze taal dan niet meer bestaat.

Ik heb niet voldoende verstand van waterstof als energiebron.
Maat dat schijnt ook niet zo eenvoudig te zijn als het erop aan komt en erg explosief.

Misschien zal onze samenleving zoals wij die nu kennen vergaan omdat de energiebronnen uitgeput raken. Misschien vinden we nooit een goed alternatief.
Misschien bouwen we toch uiteindelijk dan maar meer kerncentrales met onze laatste verenigde krachten om maar niet terug te hoeven gaan naar niveau middeleeuwen; want zodra we daar zijn verhongeren we omdat we daarvoor gewoon met veel te veel mensen zijn.

(We moeten ziekenhuizen laten draaien, warm stoken, we moeten medicijnen maken, steriel verpakken, we moeten ertsen delven, recyclen en we moeten dóór.)

En wie weet vinden we voor die tijd een oplossing, als de nood het hoogst is.

Inmiddels wordt er ontzettend veel verspild: mensen hebben als hobby autoracen, maar het zwembad of de sauna gaan, snachts dansen in een discotheek, kriskras de wereld rondvliegen, onzinnige plastic armbandjes vlechten enzovoort enzovoort.

Soms denk ik weleens: wat heeft het voor zin dat sommige mensen proberen duurzaam te leven als anderen naar de TT gaan of zoiets?

En de politiek?
Met elke 4 jaar nieuwe verkiezingen kan de politiek het zich permitteren om enkel korte termijn te denken en dat doen ze tot nu toe ook.

Veel mensen hebben het gevoel dat deze samenleving op langere termijn gedoemd is ineen te storten.
Veel films spelen op die angsten in.
Waar gaat dit heen?
Dit kan nooit goed zijn.
We zijn bang voor onszelf, als mensheid.

Dat is ergens best deprimerend als gedachte, al zal menigeen er heus wel in slagen zulke gedachten succesvol de kop in te drukken bij zichzelf.
We leven ook maar gemiddeld 70 jaar, dus het zal onze tijd wel duren.

Het is misschien wel gezonder voor de geest en de gemoedstoestand om er een beetje complottheorie op na te houden, waardoor alles minder willekeurig wordt, alsof er een ordening is, een doel, een hoger plan, een destiny.
Isabellarose- schreef:
15-03-2019 07:26
Nou ik wil echt wel verduurzamen: elektrisch reiden, geen cv, geen gas, zonnepanelen, warmtepomp, de hele santenkraam. Dus speek for yourself :-)


Ik spreek ook voor mezelf. ik ken irl niemand die dat wil. Isabellarose van Vivaforum wil blijkbaar verduurzamen, maar Isabellarose van Vivaforum is niet iemand die ik irl ken. Dus ik ken irl nog steeds niemand die dat wil. :-)
Ik ken irl wel mensen die zich zonnepanelen op hun dak hebben aangeschaft en zelf zou ik dat ook heel graag willen, maar ik heb daar helaas niet genoeg geld voor.
tantejans schreef:
16-03-2019 14:00
Ik ken irl wel mensen die zich zonnepanelen op hun dak hebben aangeschaft en zelf zou ik dat ook heel graag willen, maar ik heb daar helaas niet genoeg geld voor.


Ik ken ook mensen met zonnepanelen, maar dat is niet perse omdat ze willen verduurzamen, maar omdat de meeste huizen in onze wijk worden opgeleverd met de zonnepanelen er al op. We hebben ze zelf ook, maar ik zou ze anders nooit zelf ‘los’ aanschaffen.
Hier een filmpje over: waarom mensen geloven in dingen die niet waar zijn:
Zoals onder andere een platte aarde.

https://youtu.be/jobYTQTgeUE
tantejans schreef:
09-04-2019 17:44
Hier een filmpje over: waarom mensen geloven in dingen die niet waar zijn:
Zoals onder andere een platte aarde.

https://youtu.be/jobYTQTgeUE
Sorry filmpje niet gekeken maar ik begrijp opeens waarom een pschychotisch iemand me dagenlang heeft bestookt met scheldpartijen omdat ik te stom was om te begrijpen dat de wereld plat was.
Verklaring: anders val je er toch vanaf.....
En nog wat wartaal. Van iemand die zwaar verslaafd aan drugs is én in een psychose hangt vast heel logisch: ik begreep het niet, nu wel: het is weer in de mode begrijp ik!

Ik neem het net zo serieus als mensen die denken dat er marsmannetjes bestaan of niet geloven dat er werkelijk mensen op de maan hebben gelopen.
Zeker als iemand een verhaal dropt en dan heel rap op anoniem gaat, lekker vaag. En geruststellend: net zoals instellingen vroeger volzaten met Napoleons, later met goden en zonen van god; nu zijn het kennelijk Ruimtewezens en is de wereld plat als een pannenkoek.
Oke dan, weer een stuk wijzer geworden.
Niet leuk, om treurig van te worden :(
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die denkt dat alle vrouwen in Hollywood in het verleden man zijn geweest. Volgens hem zou het stikken van de "trannies". Mind you, hij is zelf onderdeel geweest van de LGBTQ (hij is nu "volkomen genezen").
Ook gelooft hij dat de Holocaust nooit heeft plaatsgevonden.
Hij gelooft dat de overheid ons probeert te vermoorden, maar het geld van de overheid neemt hij van harte aan.
Moslims zouden direct afstammen van de duivel.
Heanig an
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit eens een onderzoek gelezen van een aantal wiskundigen die becijferden hoe lang een complot maximaal geheim kan blijven voordat het uitkomt. Ze keken hierbij naar factoren als belang, hoeveelheid mensen die nodig zijn om het complot draaiende te houden en natuurlijk daadwerkelijk uitgekomen complotten (denk aan Snowden, de ontwikkeling van de atoombom, het bewust onvruchtbaar maken van donkere vrouwen in Amerika, etc).

Blijkt dat de meest bekende complotten al na zo'n 3 jaar uit zouden komen als ze waar waren. Zo'n neppe maanlanding, dat vereist de medewerking van iedereen in NASA, de overheid, media, etc. Hoelang zou het duren eer iemand alles opbiecht voor het geld van de media? Zou de schoonmaker van de studio waar de maanlanding zou zijn opgenomen niet al klikken voor een ton?

Het artikel zelf is natuurlijk beter beschreven dan ik het kan verwoorden dus als er interesse is kan ik het opzoeken.
DrMcNinja schreef:
10-04-2019 08:49
Ik heb ooit eens een onderzoek gelezen van een aantal wiskundigen die becijferden hoe lang een complot maximaal geheim kan blijven voordat het uitkomt. Ze keken hierbij naar factoren als belang, hoeveelheid mensen die nodig zijn om het complot draaiende te houden en natuurlijk daadwerkelijk uitgekomen complotten (denk aan Snowden, de ontwikkeling van de atoombom, het bewust onvruchtbaar maken van donkere vrouwen in Amerika, etc).

Blijkt dat de meest bekende complotten al na zo'n 3 jaar uit zouden komen als ze waar waren. Zo'n neppe maanlanding, dat vereist de medewerking van iedereen in NASA, de overheid, media, etc. Hoelang zou het duren eer iemand alles opbiecht voor het geld van de media? Zou de schoonmaker van de studio waar de maanlanding zou zijn opgenomen niet al klikken voor een ton?

Het artikel zelf is natuurlijk beter beschreven dan ik het kan verwoorden dus als er interesse is kan ik het opzoeken.
Ja, natuurlijk...zoek op!
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
10-04-2019 09:14
Ja, natuurlijk...zoek op!
Het is alleen een excerpt maar geeft prima de resultaten weer:
https://www.schneier.com/blog/archives/ ... atics.html
Alle reacties Link kopieren
*mosterd*
nounou
DrMcNinja schreef:
10-04-2019 12:09
Het is alleen een excerpt maar geeft prima de resultaten weer:
https://www.schneier.com/blog/archives/ ... atics.html
Ja, ik heb het gelezen, maar om een wiskundig model te maken heeft hij geëxtrapoleerd vanuit maar 3 situaties en erg veel is dat toch niet.

Ook bleek achteraf de wiskunde van dit model niet te kloppen, ondanks peer-revieuws http://littleatoms.com/david-grimes-con ... eory-maths

Ook vond ik een link naar het boek suspicious minds, why we believe in conspiracy-theories.
Heeft iemand hier dat boek gelezen, was het interessant?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven