Cursus dankbaarheid voor Amsterdamse ambtenaren.

19-07-2019 17:42 238 berichten
Alle blanke Amsterdamse ambtenaren verplicht naar een cursus waarin hun een lesje wordt geleerd, dat benadrukt hoe bevoorrecht ze zijn.
Raar idee? Ja, eigenlijk wel. Toch is het een GL wethouder die dit voor gaat stellen.
De blanke ambtenaren zijn not amused. Spreken over discriminatie en racisme.
Willen weigeren.
Ik vind het een lesje hoe jaag ik mijn personeel weg....

Ik schijn ook als ik niet knip of plak toch een bron te moeten vermelden. Ik heb mijn informatie van internet Telegraaf, maar inmiddels hebben veel media het overgenomen.
anoniem_114563 wijzigde dit bericht op 19-07-2019 17:58
18.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
19-07-2019 20:47
Ja, maar ik snap de voorsprong nog steeds niet zo. Sowieso zijn de statements zo gesteld, zodat blanke mensen vooraan komen.
De statements gaan niet over blanke of niet-blanke mensen. De uitkomst suggereren een verband tussen kansen in de maatschappij (daar) en huidskleur.
maar witte mannen hebben daar een blinde vlek voor en logisch ook want ze hebben er voordeel aan
hollebollegijs schreef:
19-07-2019 20:55
Dit heeft zijdelings met wit/ zwart te maken maar meer met sociale ongelijkheid.
Dit filmpje had je 100 jaar geleden ook kunnen maken om de verschillen tussen mensen uit de Jordaan te vergelijken met mensen uit Amsterdam Zuid
Klopt dat dit over sociale ongelijkheid gaat. Maar kijk nou eens naar de huidskleur van de kinderen die een enorme voorsprong hebben? En naar de huidskleur van de kinderen die achteraan staan?

Maar dat privilege gaat inderdaad niet alleen over sociale ongelijkheid. Het gaat ook over dingen als hoe vaak Mohamed moet solliciteren naar een stageplek en hoe vaak Tessa. Of hoe Mohamed wordt bejegend als hij een treincoupé binnenstapt en hoe Tessa.
madamzonderm schreef:
19-07-2019 20:57
De statements gaan niet over blanke of niet-blanke mensen. De uitkomst suggereren een verband tussen kansen in de maatschappij (daar) en huidskleur.
Suggereren?
hollebollegijs schreef:
19-07-2019 20:55
Dit heeft zijdelings met wit/ zwart te maken maar meer met sociale ongelijkheid.
Dit filmpje had je 100 jaar geleden ook kunnen maken om de verschillen tussen mensen uit de Jordaan te vergelijken met mensen uit Amsterdam Zuid
Huidskleur is slechts 1 aspect van sociale ongelijkheid in een samenleving die sterk in gelijke kansen gelooft. Er zijn uiteraard ook andere aspecten, zoals gender en inderdaad ook afkomst. Als dat zich stapelt, heet dat tegenwoordig intersectionaliteit, maar het is niet iets nieuws of zo.
Alle reacties Link kopieren
Fossa schreef:
19-07-2019 21:00
Suggereren?
Sorry, suggereert.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
19-07-2019 20:54
ja dat is mijn mening, dat geklaag altijd over wat je er allemaal niet deugt terwijl het hier over dankbaarheid gaat
Kan zijn. Mijn mening is dat er wel meer belangrijkere zaken zijn om gemeenschapsgeld aan uit te geven dan het ontwikkelen van een cursus voor het interne aanbod waar geen hond gebruik van zal maken. En die mening kan ik ook nog opschrijven zonder jouw mening weg te zetten in een of ander hoekje of daar een kwalificatie aan te hangen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
19-07-2019 20:56
er is per definitie sociale ongelijkheid als je niet wit bent of nog erger wit en man

Ligt meestal aan de financiële positie van de ouders.
Dat is niet van nu dat is van alle eeuwen.

Dat in Nederland veel mensen met een migratieachtergrond het financieel niet best hebben en de kinderen onder lijden is glashelder.
En er zijn verschillen bij bijvoorbeeld sollicitaties.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Fossa schreef:
19-07-2019 20:07
Ah, de 'ga boeven vangen' riedel...
Amsterdam heeft een Groen-Links burgemeester hè. Die lui staan nou niet bepaald bekend om hun realiteitszin of effectief politiek bedrijven. De woorden ‘gutmensch’ en ‘belastinggeld’ komen bij mij direct bovendrijven bij de OP
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
hollebollegijs schreef:
19-07-2019 21:04
Ligt meestal aan de financiële positie van de ouders.
Dat is niet van nu dat is van alle eeuwen.

Dat in Nederland veel mensen met een migratieachtergrond het financieel niet best hebben en de kinderen onder lijden is glashelder.
En er zijn verschillen bij bijvoorbeeld sollicitaties.
je hoeft niet heel slim te zijn om te ontdekken dat vrouwen en allochtonen van niet westerse afkomst minder verdienen en het is ook niet zo moeilijk om erachter te komen dat mensen met een niet westerse achtergrond veel minder makkelijk een baan krijgen
dat is niet van nu dat is van alle eeuwen
alle eeuwen gaat alles naar de witte man
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
19-07-2019 20:56
er is per definitie sociale ongelijkheid als je niet wit bent of nog erger wit en man
Snap deze zin niet.
Met wie vergelijk je iemand die "niet wit" is? Met wie vergelijk je iemand die "wit en man" is? Waarom gebruik je het woord erger in die zin?
Als het per definitie is kan er niets veranderen.
lemoos2 schreef:
19-07-2019 21:03
Kan zijn. Mijn mening is dat er wel meer belangrijkere zaken zijn om gemeenschapsgeld aan uit te geven dan het ontwikkelen van een cursus voor het interne aanbod waar geen hond gebruik van zal maken. En die mening kan ik ook nog opschrijven zonder jouw mening weg te zetten in een of ander hoekje of daar een kwalificatie aan te hangen.
1. er wordt niks uitgegeven, het wordt in overweging genomen
2. het gaat niet om een aanbod voor honden maar een verplicht aanbod voor ambtenaren
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
19-07-2019 21:08
je hoeft niet heel slim te zijn om te ontdekken dat vrouwen en allochtonen van niet westerse afkomst minder verdienen en het is ook niet zo moeilijk om erachter te komen dat mensen met een niet westerse achtergrond veel minder makkelijk een baan krijgen
dat is niet van nu dat is van alle eeuwen
alle eeuwen gaat alles naar de witte man
Show me the money!
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
19-07-2019 21:08
je hoeft niet heel slim te zijn om te ontdekken dat vrouwen en allochtonen van niet westerse afkomst minder verdienen en het is ook niet zo moeilijk om erachter te komen dat mensen met een niet westerse achtergrond veel minder makkelijk een baan krijgen
dat is niet van nu dat is van alle eeuwen
alle eeuwen gaat alles naar de witte man
In Nederland of heb je het ook over daarbuiten?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
19-07-2019 21:08
je hoeft niet heel slim te zijn om te ontdekken dat vrouwen en allochtonen van niet westerse afkomst minder verdienen en het is ook niet zo moeilijk om erachter te komen dat mensen met een niet westerse achtergrond veel minder makkelijk een baan krijgen
dat is niet van nu dat is van alle eeuwen
alle eeuwen gaat alles naar de witte man
Je hebt al eeuwen sociale ongelijkheid ook toen er nog geen migranten waren.
Afkomst, opleiding, waar je woont, in welke kringen je verkeert.

Mensen met een migratie achtergrond waarvan de ouders doorgestoten zijn naar de "middenklasse" zullen veel minder problemen ondervinden dan kinderen van ouders die in Amsterdam Zuid Oost op een flat wonen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
madamzonderm schreef:
19-07-2019 21:13
In Nederland of heb je het ook over daarbuiten?
overal
hollebollegijs schreef:
19-07-2019 21:14
Je hebt al eeuwen sociale ongelijkheid ook toen er nog geen migranten waren.
Afkomst, opleiding, waar je woont, in welke kringen je verkeert.

Mensen met een migratie achtergrond waarvan de ouders doorgestoten zijn naar de "middenklasse" zullen veel minder problemen ondervinden dan kinderen van ouders die in Amsterdam Zuid Oost op een flat wonen.
al eeuwen pakt de witte man alles ja
zelfs een witte man met een strafblad heeft nog betere kansen op de arbeidsmarkt dan een migrant
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
19-07-2019 21:14
overal
Vast ook Europa, en vast ook de VS, maar Afrika? Een baan onder een baas i.p.v. in een eigen onderneming? China?!
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
19-07-2019 20:57
De statements gaan niet over blanke of niet-blanke mensen. De uitkomst suggereren een verband tussen kansen in de maatschappij (daar) en huidskleur.
Nee, maar die statements kunnen niet unilateraal geïnterpreteerd worden. Een huwelijk is voornamelijk een theologisch instituut en dat zit bij een moslim heel anders in elkaar dan een katholiek.

In veel latijns- Amerikaanse landen is het heel gebruikelijk dat de moeder de volledige opvoeding doet en de vader er zelden is. Dan staan blanken al 4 stappen voor.

In de college sport zitten relatief veel zwarte Amerikanen, maar scholarships worden niet zo maar uitgedeeld, Dan moet je echt wel elite zijn. De kans dat er zo iemand tussen die mensen staat is relatief klein.

Daarnaast heb ik geen flauw idee, waar die kinderen vandaan komen. Ik vraag me af of witte kinderen uit Clanton, Alabama ook allemaal een privéleraar hebben en pa en ma niet mee hoeven te helpen om de rekeningen te betalen.

En wat een mobiel er mee te maken heeft, snap ik al helemaal niet.

Zijn blanken bevoorrecht? Misschien 50 jaar geleden, maar ik vraag me af of dat nog zo is. De gemiddelde Amerikaan verzuipt in de schulden, want anders kunnen ze niet eens het dagelijks leven betalen. De meeste Amerikanen komen met een dikke studieschuld van school, waarbij een passende baan om af te kunnen lossen vaak ver te zoeken is. LA is een hell hole met een gigantische rattenplaag. San Francisco ligt bezaait met drugsnaalden. Het aantal daklozen neemt dagelijks toe.

Ik weet het niet, soms denk ik dat een eenvoudig leven op het platteland van Kenia misschien een meer bevoorrechte positie is dan de gemiddelde blanke Amerikaan zijn.

Het is zoals Gijs zegt, hebben je ouders poen dan gaan er deuren open.
spell68 wijzigde dit bericht op 19-07-2019 21:20
2.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
19-07-2019 21:15
al eeuwen pakt de witte man alles ja
Heb je een "witte mannen complex"
Kunnen we - hier op het forum - iets voor je doen?

We zijn er voor je als het moet ;)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
madamzonderm schreef:
19-07-2019 21:16
Vast ook Europa, en vast ook de VS, maar Afrika? Een baan onder een baas i.p.v. in een eigen onderneming? China?!
als witte man in afrika maakt je sneller carriere, wat denk jij nou
je bent dan de koning zo was het al eeuwen
hollebollegijs schreef:
19-07-2019 21:17
Heb je een "witte mannen complex"
Kunnen we - hier op het forum - iets voor je doen?

We zijn er voor je als het moet ;)
als jij jezelf als witte man ziet dan wordt het tijd om je blinde vlek te gaan opheffen
Alle reacties Link kopieren
De volstrekte absurditeit die de uitvoering van zo'n voorstel zou behelzen ontgaat slechts de simpelen van geest. Wanneer het al een echt voorstel is, gaat het nooit gebeuren.

Wie gaat trouwens bepalen wanneer je wit bent? En hoe? Een DNA-test voor alle ambtenaren? Een niet-Jood-verklaring? En wat zijn de criteria? Moet je met 91% blank wel verplicht meedoen met de training en met 90% niet?

Iemand is aan het proberen te scoren; de Telegraaf of Halsema. Waarschijnlijk allebei.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
hollebollegijs schreef:
19-07-2019 21:14
Je hebt al eeuwen sociale ongelijkheid ook toen er nog geen migranten waren.
Afkomst, opleiding, waar je woont, in welke kringen je verkeert.

Mensen met een migratie achtergrond waarvan de ouders doorgestoten zijn naar de "middenklasse" zullen veel minder problemen ondervinden dan kinderen van ouders die in Amsterdam Zuid Oost op een flat wonen.
Maar wel meer problemen dan autochtonen uit de middenklasse. Daar gaat het om bij white privilege.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven