De grote klimaat & milieudraad

06-07-2019 14:04 1937 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat klimaat en milieu onderwerpen steeds in andere draden opduiken is het nuttig er een verzameldraad van te maken.

Een draad waarin je kan vertellen wat je vind van het klimaatakkoord, of je voor windmolens bent of tegen, foto's kan plaatsen van je zonnepanelen en uitleggen waarom je het allemaal onzin vind bijvoorbeeld omdat ze in andere landen niets doen of omdat het toch al "5 over 12 is"

Misschien wil je vertellen wat je zelf doet (of niet doet)

Afbeelding

Ik heb een poll toegevoegd

TO trap af

Ik denk dat de mens verantwoordelijk is voor het vernielen van de aarde maar vrees dat het al 5 OVER 12 is.
Toch moeten we in actie komen met diverse maatregelen zoals consuminderen, statiegeld op kleine flesjes, overstappen op wind / zon en kernenergie, minder vlees, meer op de fiets en stoppen met budgetvluchten zoals voor €12,- naar Dublin

Ik roep zo maar wat me te binnen schiet.

Zelf fiets ik veel, OV kaart aangeschaft, gescheiden afvalverwerking, binnen Europa de voorkeur voor de trein, maar 2 keer per week vlees.
Maaaaaar zou wel meer kunnen doen vermoed ik.

Ik denk dat mensen verantwoordelijk zijn voor klimaatverandering

Totaal aantal stemmen: 202

Absoluut (72%)
Ja maar maakt me niets uit, ik haat koud weer (5%)
Onzin (13%)
Ik twijfel (10%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
CleopatraVII schreef:
20-09-2019 22:16
Duitsland geeft het goede voorbeeld!

https://www.nu.nl/buitenland/5996063/du ... ering.html

Niet vliegen vanaf Duitsland dus Redbulletje :)

Als Duitsland begint volgt de rest vanzelf, Duitsland is een groot land met invloed.
Jezus, hebben ze die Merkel nog niet afgezet na het vluchtelingendebacal? Die helpt dat land helemaal naar de klote en de grenslanden trekt ze mee.
CleopatraVII schreef:
20-09-2019 22:19
Zegt de babyboomgeneratie die het beter had dan wie dan ook. Konden met begin twintig al een prachtig huis kopen terwijl wij, de twintigers van tegenwoordig, in een aftands huurappartement moeten wonen. Maakten promotie na promotie en verdienen (of verdienden) bakken met geld zonder hoogopgeleid te hoeven zijn.
Geloof me, die pensioenen hebben een fikse klap gemaakt bij het invoeren van de euro.
Moirmel schreef:
21-09-2019 06:11
Las hem dus niet verkeerd.

Je kunt wetenschap en technologische vooruitgang niet verantwoordelijk houden voor de bevolkingsexplosie, ja ze scheppen de voorwaarden waarbinnen dit mogelijk is, maar het toch echt onze natuurlijke drang die vervolgens deze ruimte inneemt.

Betreffende een bevolkingsreductie: laten we beginnen met het afschaffen van kinderbijslag en laat ons stoppen met ieder zo lang mogelijk in leven te houden.
Ipv de kinderbijslag zou er net een premie moeten komen voor zij die kinderloos zijn, vanaf zestien tot je vijftigste elke maand 50 euro erbij zolang je geen kinderen hebt.
En de Oost Europese werknemers alleen binnenlaten op expatcontracten, dus baan voorbij en niet gelijk een nieuwe, enkele reis naar huis. Geen rechten op uitkeringen hier, laat staan hier je ouwe dag mogen doorbrengen.
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
21-09-2019 06:11
Las hem dus niet verkeerd.

Je kunt wetenschap en technologische vooruitgang niet verantwoordelijk houden voor de bevolkingsexplosie, ja ze scheppen de voorwaarden waarbinnen dit mogelijk is, maar het toch echt onze natuurlijke drang die vervolgens deze ruimte inneemt.

Betreffende een bevolkingsreductie: laten we beginnen met het afschaffen van kinderbijslag en laat ons stoppen met ieder zo lang mogelijk in leven te houden.
Ipv de kinderbijslag zou er net een premie moeten komen voor zij die kinderloos zijn, vanaf zestien tot je vijftigste elke maand 50 euro erbij zolang je geen kinderen hebt.
Overbevolking is het probleem en overbevolking krijg je door meer dan twee kinderen te krijgen die in leven blijven om kinderen te krijgen.
Niet dat er een andere groep mensen zich verplaatst naar hier. Dat is het probleem van de mensheid neerleggen bij iemand anders, zodat je zelf niet na hoeft te denken. Die andere groep heeft hetzelfde probleem als ieder mens: de populatie is ontploft als een muizenfamilie in een graanpakhuis.

Gedachtenspinsel: misschien is men met landbouw begonnen omdat de groepen te groot werden voor het jager/verzamelaarbestaan. Dan is techniek en wetenschap al een gevolg van overbevolking en niet de oorzaak.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-09-2019 08:35
Jezus, hebben ze die Merkel nog niet afgezet na het vluchtelingendebacal? Die helpt dat land helemaal naar de klote en de grenslanden trekt ze mee.
Merkel is juist op dit gebied supergoed bezig. Ook de lunches van de regering bijvoorbeeld: daar wordt alleen nog vegetarisch voedsel geserveerd (dat is al een tijd zo).
Goed voorbeeld doet goed volgen.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-09-2019 08:38
Geloof me, die pensioenen hebben een fikse klap gemaakt bij het invoeren van de euro.
Wat vervelend voor die arme babyboomers.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
21-09-2019 06:11
Las hem dus niet verkeerd.

Je kunt wetenschap en technologische vooruitgang niet verantwoordelijk houden voor de bevolkingsexplosie, ja ze scheppen de voorwaarden waarbinnen dit mogelijk is, maar het toch echt onze natuurlijke drang die vervolgens deze ruimte inneemt.

Betreffende een bevolkingsreductie: laten we beginnen met het afschaffen van kinderbijslag en laat ons stoppen met ieder zo lang mogelijk in leven te houden.
Ipv de kinderbijslag zou er net een premie moeten komen voor zij die kinderloos zijn, vanaf zestien tot je vijftigste elke maand 50 euro erbij zolang je geen kinderen hebt.

Heel apart dat je niet quote waar je op zegt te reageren.
Ik schrijf helemaal niet dat ik wetenschap en technologie verantwoordelijk houd, het zijn namelijk slechts instrumenten. Ze hebben de voorwaarden geschept ja.
Denk je echt dat wat jij 'onze natuurlijke drang die de ruimte neemt' noemt zich niet uit in wetenschap en technologie?
Nogmaals, wat is er veranderd dat we nu met zoveel zijn?

Het lijkt wel alsof je het verlangen naar kinderen tot de nieuwe duivel hebt verklaard.
De manier waarop je over bevolkingsreductie schrijft vind ik trouwens nogal mechanisch. Het betreft mensen, hun verlangens en angsten.

Wat overheidsingrijpen betreft: laten we eens beginnen met het belasten van kerosine, het duurder maken van fossiele brandstoffen en zeer milieubelastend gedrag, zoals het over de aarde slepen van goedkope plastic meuk die binnen een paar maanden bij het afval terecht komt.

Het afschaffen van de kinderbijslag lijkt me een goede maatregel, maar vooral denk ik dat het tijd is om een veel groter taboe te doorbreken: het idee dat de ontwikkeling van medische technologie gericht moet zijn op het verlengen van ons leven.
Je kunt niet zomaar zonder enige maatschappelijke ethische discussie spreken over 'stoppen met ieder zo lang mogelijk in leven houden'.
Artsen zijn gehouden aan hun eed en je kunt niet van hen verwachten dat zij vanwege overbevolking andere beslissingen gaan nemen over leven, ziekte en dood.
nounou
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-09-2019 08:35
Jezus, hebben ze die Merkel nog niet afgezet na het vluchtelingendebacal? Die helpt dat land helemaal naar de klote en de grenslanden trekt ze mee.

Daar denken de meeste kiezers dus anders over.
Dit soort ideeën zijn vooral heel prominent aanwezig op sociale media, waar dieprechts oververtegenwoordigd is.
De vluchtelingencrisis die door de oorlog in Syrië in gang is gezet was een buitengewone gebeurtenis, al zou het best kunnen dat we door de klimaatverandering veel meer van dit soort crises krijgen.

Maar laat je vooral niet weerhouden te doen alsof er niets aan de hand is en het alleen maar een lekker weertje is.
nounou
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-09-2019 08:38
Geloof me, die pensioenen hebben een fikse klap gemaakt bij het invoeren van de euro.
Je moet eens kijken wat andere valuta hebben gedaan: precies hetzelfde. Het is puur toeval dat veel zaken verandert zijn met de introductie van de (fysieke) Euro. Als je kijkt hoe het nu in het veel bejubelde Zwitserland gaat, dan kan je beter in de EU/Euro zone zitten.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-09-2019 13:33
Het is ook wetenschappelijk bewezen dat mensen zich prettiger voelen tussen mensen die zijn zoals zijzelf. Ik voel me ook prettiger bij mensen met een Brabantse/Vlaamse achtergrond dan bij Randstedelingen bijv. Gooi je er dan nog grotere cultuurverschillen in terwijl je ook steeds meer bovenop elkaar komt te leven met veel te veel mensen, dan is dat gewoon niet wenselijk.
Xenofoben en racisten voelen zich beter bij mensen zoals zichzelf. Mensen die iets verder nadenken hebben allang door dat je bevinden in een divers gezelschap je veel verder brengt dan met soortgenoten. Dat is ook wetenschappelijk bewezen. Op kleine schaal zie je het heel duidelijk: bedrijven die diversity hoog in het vaandel hebben staan (en het ook toepassen) presteren stukken beter dan bedrijven die door witte mannen van 55+ worden bestuurd.
CleopatraVII schreef:
21-09-2019 11:37
Merkel is juist op dit gebied supergoed bezig. Ook de lunches van de regering bijvoorbeeld: daar wordt alleen nog vegetarisch voedsel geserveerd (dat is al een tijd zo).
Goed voorbeeld doet goed volgen.
Wat 'n draak! Ik had 't niet gepikt als ik in die regering zat en gewoon een broodje ham mee genomen.
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
21-09-2019 11:37
Merkel is juist op dit gebied supergoed bezig. Ook de lunches van de regering bijvoorbeeld: daar wordt alleen nog vegetarisch voedsel geserveerd (dat is al een tijd zo).
Goed voorbeeld doet goed volgen.
Amsterdam gaat die weg gelukkig ook inslaan! De PvdD zette in op veganistisch, maar dat was (nog) een brug te ver.
De boel wordt omgedraaid: in plaats van dat vegetariërs steeds moeten aangeven geen vlees/vis te eten, moeten straks vleeseters aangeven een worstje te blieven.

Goed initiatief wat mij betreft. Voor milieu en dieren vele malen beter om vegetariër te zijn of om vlees nu en dan (maar liefst wat vaker) over te slaan.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
22-09-2019 16:48
Xenofoben en racisten voelen zich beter bij mensen zoals zichzelf. Mensen die iets verder nadenken hebben allang door dat je bevinden in een divers gezelschap je veel verder brengt dan met soortgenoten. Dat is ook wetenschappelijk bewezen. Op kleine schaal zie je het heel duidelijk: bedrijven die diversity hoog in het vaandel hebben staan (en het ook toepassen) presteren stukken beter dan bedrijven die door witte mannen van 55+ worden bestuurd.
Diversiteit.

Overigens denk ik dat je gelijk hebt. Het is alleen de vraag hoe divers deze bedrijven werkelijk zijn. Vaak betreft het toch mensen met eenzelfde soort maatschappelijke visie en dezelfde smaken. Een “bontkraagje” of “motormuis” zul je er niet snel aantreffen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
22-09-2019 17:29
Wat 'n draak! Ik had 't niet gepikt als ik in die regering zat en gewoon een broodje ham mee genomen.
Weet je welke Duitse regeringsleider ook vegetarisch at??!!?
(Deze Godwin is opzettelijk doch ironisch)
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
22-09-2019 16:48
Xenofoben en racisten voelen zich beter bij mensen zoals zichzelf. Mensen die iets verder nadenken hebben allang door dat je bevinden in een divers gezelschap je veel verder brengt dan met soortgenoten. Dat is ook wetenschappelijk bewezen. Op kleine schaal zie je het heel duidelijk: bedrijven die diversity hoog in het vaandel hebben staan (en het ook toepassen) presteren stukken beter dan bedrijven die door witte mannen van 55+ worden bestuurd.
Niet. Dat was een oude hoax.

Sterker: een divers personeelsbestand bleek juist economisch gezien minder goed uit te pakken.

Empirische studies gebaseerd op natuurlijke experimenten, meer specifiek de introductie van quota voor vrouwen aan de top van grote bedrijven in Europa, vinden wisselende effecten op de winstgevendheid van bedrijven, variërend van negatief tot geen effect tot positief.

https://www.cpb.nl/sites/default/files/ ... de-top.pdf

Maar natuurlijk bekt het wel lekker, zo'n verhaaltje.
oudebaas schreef:
22-09-2019 17:51
Weet je welke Duitse regeringsleider ook vegetarisch at??!!?
(Deze Godwin is opzettelijk doch ironisch)
Ja dat meen ik me te herinneren. Geen man om een voorbeeld aan te nemen dus!
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
22-09-2019 17:46
Amsterdam gaat die weg gelukkig ook inslaan! De PvdD zette in op veganistisch, maar dat was (nog) een brug te ver.
De boel wordt omgedraaid: in plaats van dat vegetariërs steeds moeten aangeven geen vlees/vis te eten, moeten straks vleeseters aangeven een worstje te blieven.

Goed initiatief wat mij betreft. Voor milieu en dieren vele malen beter om vegetariër te zijn of om vlees nu en dan (maar liefst wat vaker) over te slaan.

Ja, goed hè. Letten ze daarbij ook op de herkomst van dat vlees?

Ik denk zelf dat dat de zinnigste benadering is, om vlees als een luxe zien, iets voor af en toe, en voor wie daar echt op staat. Drang of dwang om vegetarisch of veganistisch te eten, of een verbod op vlees vind ik niet goed, en werkt denk ik alleen maar contraproductief.
Ik ben zelf meer dan 25 jaar vegetariër geweest en eet sinds een paar jaar af en toe vlees en wordt af en toe akelig van de zendingsdrang van vegetariërs en vooral veganisten. Dat gaat echt geen vleeseter overtuigen.
nounou
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
22-09-2019 18:17
Ja dat meen ik me te herinneren. Geen man om een voorbeeld aan te nemen dus!
Dus omdat Hitler vegetarisch at moeten we dat maar niet meer doen............... Echt.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
22-09-2019 17:46
Amsterdam gaat die weg gelukkig ook inslaan! De PvdD zette in op veganistisch, maar dat was (nog) een brug te ver.
De boel wordt omgedraaid: in plaats van dat vegetariërs steeds moeten aangeven geen vlees/vis te eten, moeten straks vleeseters aangeven een worstje te blieven.

Goed initiatief wat mij betreft. Voor milieu en dieren vele malen beter om vegetariër te zijn of om vlees nu en dan (maar liefst wat vaker) over te slaan.
Wat bedoel je met Amsterdam? Of bedoel je Den Haag?

In ieder geval: ik vroeg me al af hoe het kon dat Duitsland hier eerder mee is terwijl wij de PvdD hebben!
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
22-09-2019 17:51
Weet je welke Duitse regeringsleider ook vegetarisch at??!!?
(Deze Godwin is opzettelijk doch ironisch)

Wat is de reden dat je dit erin gooit dan?
nounou
CleopatraVII schreef:
22-09-2019 18:47
Dus omdat Hitler vegetarisch at moeten we dat maar niet meer doen............... Echt.
Maar Merkel moeten we volgen in haar voorbeeld? :facepalm:

Durf te wedden dat er onder dat stel meelopers die op zo'n Merkel-bijeenkomst politiek correct vega eten een hoop zijn gewoon nog even om een lekkere bratwurst rijden.
oudebaas schreef:
22-09-2019 17:51
Weet je welke Duitse regeringsleider ook vegetarisch at??!!?
(Deze Godwin is opzettelijk doch ironisch)

Dit weekend wordt 75 jaar Market Garden groots herdacht en jij denkt ik gooi er even een godwin tussendoor? Beetje ongepast wel.
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
22-09-2019 18:49
Wat bedoel je met Amsterdam? Of bedoel je Den Haag?

In ieder geval: ik vroeg me al af hoe het kon dat Duitsland hier eerder mee is terwijl wij de PvdD hebben!
Borrels, lunches e.d. Van de gemeente in Amsterdam zullen in de toekomst vegetarisch zijn, tenzij je expliciet om iets vlezigs vraagt.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Bruins: 'Formule 1 moet niet dupe worden van stikstofbesluit'
https://nos.nl/artikel/2302834-bruins-f ... sluit.html

Nee, stel je voor zeg, dat zou toch een regelrechte ramp voor Nederland zijn, dat er geen brandstofslurpende, oorverdovende autorace in ons duingebied gehouden zou worden, waarbij ook nog gegraven moet worden in beschermd natuurgebied.
Dat had niemand ook tevoren kunnen bedenken, dat dit misschien toch geen goed idee is.
Voor de gekte rond Max Verstappen moet alles wijken want die fanbase wil je niet tegen de haren in strijken.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
22-09-2019 19:07
Bruins: 'Formule 1 moet niet dupe worden van stikstofbesluit'
https://nos.nl/artikel/2302834-bruins-f ... sluit.html

Nee, stel je voor zeg, dat zou toch een regelrechte ramp voor Nederland zijn, dat er geen brandstofslurpende, oorverdovende autorace in ons duingebied gehouden zou worden, waarbij ook nog gegraven moet worden in beschermd natuurgebied.
Dat had niemand ook tevoren kunnen bedenken, dat dit misschien toch geen goed idee is.
Voor de gekte rond Max Verstappen moet alles wijken want die fanbase wil je niet tegen de haren in strijken.
Daar snap ik dus echt minder dan helemaal niets van. Dan zo’n milieu verpestende sport zou moeten terugkeren.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven