De grote klimaat & milieudraad

06-07-2019 14:04 1937 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat klimaat en milieu onderwerpen steeds in andere draden opduiken is het nuttig er een verzameldraad van te maken.

Een draad waarin je kan vertellen wat je vind van het klimaatakkoord, of je voor windmolens bent of tegen, foto's kan plaatsen van je zonnepanelen en uitleggen waarom je het allemaal onzin vind bijvoorbeeld omdat ze in andere landen niets doen of omdat het toch al "5 over 12 is"

Misschien wil je vertellen wat je zelf doet (of niet doet)

Afbeelding

Ik heb een poll toegevoegd

TO trap af

Ik denk dat de mens verantwoordelijk is voor het vernielen van de aarde maar vrees dat het al 5 OVER 12 is.
Toch moeten we in actie komen met diverse maatregelen zoals consuminderen, statiegeld op kleine flesjes, overstappen op wind / zon en kernenergie, minder vlees, meer op de fiets en stoppen met budgetvluchten zoals voor €12,- naar Dublin

Ik roep zo maar wat me te binnen schiet.

Zelf fiets ik veel, OV kaart aangeschaft, gescheiden afvalverwerking, binnen Europa de voorkeur voor de trein, maar 2 keer per week vlees.
Maaaaaar zou wel meer kunnen doen vermoed ik.

Ik denk dat mensen verantwoordelijk zijn voor klimaatverandering

Totaal aantal stemmen: 202

Absoluut (72%)
Ja maar maakt me niets uit, ik haat koud weer (5%)
Onzin (13%)
Ik twijfel (10%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
23-09-2019 12:33
Zo is dat. En het CDA is tegen reductie van de veestapel en D66 wil Schiphol niet inkrimpen. En zo gebeurt er weer gewoon niks. Vandaag maar eens met de auwto naar de slager om een lekkere rosbief te halen.

Vergeet niet een nieuwe fles Roundup bij het tuincentrum te halen, het tegelterras moet wel netjes blijven natuurlijk.
En heb je de bladblazer al laten repareren? Ik zag gisteren de eerste bladeren vallen. Dat geeft altijd zo'n rommel in de tuin.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
23-09-2019 12:37
Vergeet niet een nieuwe fles Roundup bij het tuincentrum te halen, het tegelterras moet wel netjes blijven natuurlijk.
En heb je de bladblazer al laten repareren? Ik zag gisteren de eerste bladeren vallen. Dat geeft altijd zo'n rommel in de tuin.
Ik heb geen tegels en bladblazer. Ik zal morgen gelijk even naar een (veraf gelegen) tuincentrum tuffen om een en ander te regelen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Ik hark nog gewoon ouderwets met een hark m'n blad op van m'n grasveld. In de borders tussen de heg en struiken mag het gewoon blijven liggen.
Alle reacties Link kopieren
Mouthgard schreef:
23-09-2019 10:56
Ik kan je 1000-en linkjes geven van mensen zoals Frank die voorspelden dat de mensheid al uitgeroeid zou zijn voor 1971, door natuur, God of aliens. Allemaal geen gelijk gekregen.

We mogen gerust een beetje opletten met zaken als vervuiling en uitstoot, maar het idee hebben dat de wereld te sturen is, is op dit moment nog simpele grootheidswaanzin.

Wel ben ik met Frank eens dat het grootste probleem ligt bij de overbevolking. Het is makkelijker 1 miljard mensen te sturen, dan 9. Al lost dat probleem zich volgens Frank ook weer vanzelf op.
Zolang we niets aan het probleem van overbevolking doen, heeft het nemen van andere maatregelen geen zin.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
23-09-2019 11:34
Je bent steeds meer een uitzondering aan het worden. Overal waar ik de afgelopen 20 jaar gewoond heb is het eerste wat nieuwe buren doen: al het groen verwijderen uit de tuin. Bomen weg, struiken weg, alles. Er komen tegels voor in de plaats en bloempotten. Gevolg is dat de vogels en insecten wegblijven. Ik vind het echt schrijnend om te zien, elke keer weer.
Als je zelf geen groene vingers hebt of geen tijd hebt om een tuin te onderhouden, dan snap ik het wel hoor. Dan kies je voor een onderhoudsvriendelijke tuin. Hoveniers zijn ook niet bepaald goedkoop, dus uitbesteden is ook een dure hobby.
Alle reacties Link kopieren
Tinkerbell1988 schreef:
22-09-2019 23:39
al die grote klimaat ambassadeurs zijn allemaal de stuk voor stuk hypocrieten, greta met haar jacht en citytrips samen met anuna, dan al die celebs met hun privejets, als ze belastingen gaan verhogen het zullen niet zij zijn die een boterham minder om zullen eten maar zoals altijd de kleine man is het slachtoffer en al die idioten klimaarprotesters trappen erin maar dan na het protest naar de mcdonalds gaan, naar kfc of een broodje verpakt in plastic en dan na de lunch worden ze opgehaald door de mama en papa om nog maar te zwijgen van hun afval. Maandelijks een shoppingtripje naar de primark en om de zoveel tijd een nieuwe smartphone.

en dan die greta het is niet aan ons om hun aan te passen. als zij hun levenstijl ook niet willen aanpassen dan gaan hun kinderen en kleinkinderen met hetzelfde probleem zitten als nu.

ze dweilen gewoon met de kraan open en gaat enkel de kleine man geld kosten.
Wat je zegt. Doe gewoon lekker een conference call als je zo nodig een half uurtje met elkaar wil babbelen. Dan heb je ook al die vliegtuigen en de vervuiling die daarmee gepaard gaat niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
23-09-2019 12:59
Ik heb geen tegels en bladblazer. Ik zal morgen gelijk even naar een (veraf gelegen) tuincentrum tuffen om een en ander te regelen.
Niet in je sjoemeldiesel hoop ik?
Pogoroden schreef:
23-09-2019 14:42
Als je zelf geen groene vingers hebt of geen tijd hebt om een tuin te onderhouden, dan snap ik het wel hoor. Dan kies je voor een onderhoudsvriendelijke tuin. Hoveniers zijn ook niet bepaald goedkoop, dus uitbesteden is ook een dure hobby.

Ja, en straks hebben we geen vogels, vlinders en bijen meer (enig idee hoe belangrijk bijen zijn in een ecosysteem? Zeg maar dag tegen je groente en fruit) maar hee, m'n tuin is tenminste wel onderhoudsvriendelijk.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
23-09-2019 15:01
Ja, en straks hebben we geen vogels, vlinders en bijen meer (enig idee hoe belangrijk bijen zijn in een ecosysteem? Zeg maar dag tegen je groente en fruit) maar hee, m'n tuin is tenminste wel onderhoudsvriendelijk.
Het is niet dat ik het niet met je eens ben hé? Ik heb zelf ook een groene tuin, maar dat is voor mij dan ook haalbaar. Dat is niet voor iedereen zo.

Ik woon overigens in Drenthe. Flora en fauna tieren hier nog welig gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Pogoroden schreef:
23-09-2019 14:51
Wat je zegt. Doe gewoon lekker een conference call als je zo nodig een half uurtje met elkaar wil babbelen. Dan heb je ook al die vliegtuigen en de vervuiling die daarmee gepaard gaat niet nodig.

Serieus? 'Een half uurtje babbelen' :facepalm:
nounou
Alle reacties Link kopieren
Chili kampt met grootste droogte in 60 jaar: meren waar vroeger toeristen in zwommen, zijn volledig verdampt

Jaren geleden al waarschuwden wetenschappers in Chili dat de droogte als gevolg van de klimaatverandering permanent zou kunnen worden. Al zo'n tien jaar valt er te weinig regen om mensen en dieren van voldoende drinkwater te kunnen voorzien. Bovendien verbruikt de industrie veel water. Chili is 's werelds belangrijkste koperproducent, ook de mijnbouw voor lithium is een grote economische verdienste.
Door het gebrek aan neerslag en water wordt de bodem steeds droger en meer uitgeput. Daardoor krijgt het woestijngebied steeds meer kans om op te rukken, een proces dat verwoestijning heet. Sommige wetenschappers vrezen dat op termijn 60 procent van Chili in woestijngebied zal veranderen.


Afbeelding
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/08/24 ... stig-jaar/
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
23-09-2019 16:33
Serieus? 'Een half uurtje babbelen' :facepalm:
Een paar uurtjes dan. Het zou al een hoop schelen als ze een lijnvlucht nemen. Of binnen het continent gewoon de auto of trein pakken.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
23-09-2019 16:33
Serieus? 'Een half uurtje babbelen' :facepalm:
Je hebt gelijk, ik formuleer het ongenuanceerd. Maar wat ik bedoel is dat het nergens voor nodig om dergelijke vergaderingen nog fysiek bij te wonen. We leven in 2019 en onze technologische vooruitgang heeft ook uitstekende mogelijkheden gebracht om goede conference calls te houden.
Alle reacties Link kopieren
Pogoroden schreef:
23-09-2019 16:58
Je hebt gelijk, ik formuleer het ongenuanceerd. Maar wat ik bedoel is dat het nergens voor nodig om dergelijke vergaderingen nog fysiek bij te wonen. We leven in 2019 en onze technologische vooruitgang heeft ook uitstekende mogelijkheden gebracht om goede conference calls te houden.
Ja maar hoe moeten we dan een dramatisch effect creëren met wonderkind Greta? Misschien een 56k modem bij haar installeren en dan wachten op de verbinding? Piep kraak piep terwijl ze huilend over het einde van de mensheid jammert?

https://www.youtube.com/watch?v=p8XKhCfsTts
Pogoroden schreef:
23-09-2019 14:42
Als je zelf geen groene vingers hebt of geen tijd hebt om een tuin te onderhouden, dan snap ik het wel hoor. Dan kies je voor een onderhoudsvriendelijke tuin. Hoveniers zijn ook niet bepaald goedkoop, dus uitbesteden is ook een dure hobby.
Er is ook nog zoiets als gras. Ook makkelijk in onderhoud. Zeker als je zo'n postzegeltuintje bij een rijtjeshuis hebt.
Alle reacties Link kopieren
https://9gag.com/gag/aQ1MX4w
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-09-2019 17:23
Er is ook nog zoiets als gras. Ook makkelijk in onderhoud. Zeker als je zo'n postzegeltuintje bij een rijtjeshuis hebt.
Gewoon wilde bloemen zaaien en niets meer aan doen :) Wilde bloemen zijn ook nog eens heel mooi.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-09-2019 17:23
Er is ook nog zoiets als gras. Ook makkelijk in onderhoud. Zeker als je zo'n postzegeltuintje bij een rijtjeshuis hebt.
Mijn onderbuurman had het ene na het andere grasmatje. Er bleef elke keer weinig van het gras over, het werd steevast nogal een modderige bende. Misschien lag het aan hem, maar hij heeft nu kunstgras.
tonkje wijzigde dit bericht op 23-09-2019 17:38
0.63% gewijzigd
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
23-09-2019 16:38
Chili kampt met grootste droogte in 60 jaar: meren waar vroeger toeristen in zwommen, zijn volledig verdampt

Jaren geleden al waarschuwden wetenschappers in Chili dat de droogte als gevolg van de klimaatverandering permanent zou kunnen worden. Al zo'n tien jaar valt er te weinig regen om mensen en dieren van voldoende drinkwater te kunnen voorzien. Bovendien verbruikt de industrie veel water. Chili is 's werelds belangrijkste koperproducent, ook de mijnbouw voor lithium is een grote economische verdienste.
Door het gebrek aan neerslag en water wordt de bodem steeds droger en meer uitgeput. Daardoor krijgt het woestijngebied steeds meer kans om op te rukken, een proces dat verwoestijning heet. Sommige wetenschappers vrezen dat op termijn 60 procent van Chili in woestijngebied zal veranderen.


Afbeelding
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/08/24 ... stig-jaar/
Hm. Een heel groot deel van die droogte hangt samen met bijvoorbeeld de avocado teelt:

Droogte en dorst in Chili door onze honger naar avocado’s

Avocado’s zijn ongekend populair. Er worden allerlei gezonde eigenschappen aan toegeschreven en dus eten we ze massaal. Aan de andere kant van de wereld, in de provincie Petorca in Chili, leidt dat tot gebrek aan water, droge rivieren, verdroogde dorpen.

Pectorca is de hoofdstad van de avocado en sinds de rage in Europa (sinds 2012 is de import van Europa van Chileense avocado’s verdrievoudigd) worden er recordaantallen avocado’s geweekt. Maar dat is vernietigend voor wat er daar verder groeit en voor de mensen die er wonen. Voor één (1) kilo avocado’s is 2000 liter water nodig. En de kwekers van avocado’s halen dat water, grotendeels illegaal, uit de grond.Ze moeten steeds dieper pompen, maar het is het waard, want wij willen tegen iedere prijs avocado’s. Het gevolg is dat rivieren en stromen droog zijn gevallen, dat de watervoorziening in de omgeving stagneert en dat de mensen zijn aangewezen op het weinige water dat overblijft.

Het gebruik van veel landbouwchemicaliën en de grote hoeveelheid hout die nodig is om de avocado’s te verpakken zijn andere negatieve effecten op gebied van milieu.

Bron(nen): QZ Guardian
tonkje schreef:
23-09-2019 17:36
Mijn onderbuurman had het ene na het andere grasmatje. Er bleef elke weinig van het gras over, het werd steevast nogal een modderige bende. Misschien lag het aan hem, maar hij heeft nu kunstgras.
Ik heb voornamelijk mos en paardenbloemen in m'n grasveld. Ik doe ook niets aan onderhoud behalve maaien in de zomer. Maar het is groen en zacht dus prima voor een bostuin. Kunstgras vind ik echt zo lelijk!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-09-2019 17:23
Er is ook nog zoiets als gras. Ook makkelijk in onderhoud. Zeker als je zo'n postzegeltuintje bij een rijtjeshuis hebt.
Nou ik weet niet hoeveel ervaring jij met gras hebt, maar gras is helemaal niet makkelijk in onderhoud. Tenzij je natuurlijk kunstgras hebt.....
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-09-2019 17:38
Ik heb voornamelijk mos en paardenbloemen in m'n grasveld. Ik doe ook niets aan onderhoud behalve maaien in de zomer. Maar het is groen en zacht dus prima voor een bostuin. Kunstgras vind ik echt zo lelijk!
Voornamelijk mos en paardenbloemen is geen mooie grasmat. Dat komt dus door het gebrek aan onderhoud. Mos krijg je omdat je zeer waarschijnlijk nooit verticuteert.
Alle reacties Link kopieren
Voornamelijk mos en paardenbloemen is wel veel beter voor de insecten. Lekker zo laten RB ;-)
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
23-09-2019 19:22
Voornamelijk mos en paardenbloemen is geen mooie grasmat. Dat komt dus door het gebrek aan onderhoud. Mos krijg je omdat je zeer waarschijnlijk nooit verticuteert.
Ik vind mijn stukjes gras met mos er ontzettend mooi uitzien en inderdaad erg prettig aan de voetjes. Paardenbloemen vind ik ook al leuk in een stukje gras.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
23-09-2019 19:43
Ik vind mijn stukjes gras met mos er ontzettend mooi uitzien en inderdaad erg prettig aan de voetjes. Paardenbloemen vind ik ook al leuk in een stukje gras.
Smaken verschillen, want om paardenbloemen in bloei te hebben staan, moet je gras al aardig hoog zijn. In de wei vind ik dat prima, maar qua tuin heb ik liever een strakke grasmat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven