De grote klimaat & milieudraad

06-07-2019 14:04 1937 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat klimaat en milieu onderwerpen steeds in andere draden opduiken is het nuttig er een verzameldraad van te maken.

Een draad waarin je kan vertellen wat je vind van het klimaatakkoord, of je voor windmolens bent of tegen, foto's kan plaatsen van je zonnepanelen en uitleggen waarom je het allemaal onzin vind bijvoorbeeld omdat ze in andere landen niets doen of omdat het toch al "5 over 12 is"

Misschien wil je vertellen wat je zelf doet (of niet doet)

Afbeelding

Ik heb een poll toegevoegd

TO trap af

Ik denk dat de mens verantwoordelijk is voor het vernielen van de aarde maar vrees dat het al 5 OVER 12 is.
Toch moeten we in actie komen met diverse maatregelen zoals consuminderen, statiegeld op kleine flesjes, overstappen op wind / zon en kernenergie, minder vlees, meer op de fiets en stoppen met budgetvluchten zoals voor €12,- naar Dublin

Ik roep zo maar wat me te binnen schiet.

Zelf fiets ik veel, OV kaart aangeschaft, gescheiden afvalverwerking, binnen Europa de voorkeur voor de trein, maar 2 keer per week vlees.
Maaaaaar zou wel meer kunnen doen vermoed ik.

Ik denk dat mensen verantwoordelijk zijn voor klimaatverandering

Totaal aantal stemmen: 202

Absoluut (72%)
Ja maar maakt me niets uit, ik haat koud weer (5%)
Onzin (13%)
Ik twijfel (10%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik vind het persoonlijk ook wel fijn als de winters minder streng worden zoals dit jaar en de zomers wat stabieler ipv dat we de helft van het seizoen wegregenen. En dat planten uit het middellandse zeegebied een wat betere overlevingskans hebben in ons land.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
06-07-2019 20:32
Ik vind het persoonlijk ook wel fijn als de winters minder streng worden zoals dit jaar en de zomers wat stabieler ipv dat we de helft van het seizoen wegregenen. En dat planten uit het middellandse zeegebied een wat betere overlevingskans hebben in ons land.
Strengere winters zijn nodig om vervelende insecten te laten doodvriezen, anders overleven alle muggen en vliegen en zoals je ziet ook die processierups, wat elk jaar een groter probleem wordt.
MissMaran schreef:
06-07-2019 21:10
Strengere winters zijn nodig om vervelende insecten te laten doodvriezen, anders overleven alle muggen en vliegen en zoals je ziet ook die processierups, wat elk jaar een groter probleem wordt.
Maar gek genoeg heb ik tot nu toe nog vrijwel geen mug gezien i.t.t. vele andere jaren. Vorig jaar ook vrij nihil. Juist de natte jaren zijn volgens mij heel mugvriendelijk.
Die processierups moet natuurlijk gewoon bestreden worden.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
06-07-2019 21:15
Maar gek genoeg heb ik tot nu toe nog vrijwel geen mug gezien i.t.t. vele andere jaren. Vorig jaar ook vrij nihil. Juist de natte jaren zijn volgens mij heel mugvriendelijk.
Die processierups moet natuurlijk gewoon bestreden worden.
Normaal word ik ook altijd door de muggen lek geprikt, maar inderdaad vorig jaar en dit jaar nog weinig last gehad! Door de warme temperaturen wel veel andere insecten die ik gewoonlijk in de zomer nooit zag... Mijn inziens degelijk een verandering in het klimaat dat daar aan bijdraagt.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
06-07-2019 21:15
Maar gek genoeg heb ik tot nu toe nog vrijwel geen mug gezien i.t.t. vele andere jaren. Vorig jaar ook vrij nihil. Juist de natte jaren zijn volgens mij heel mugvriendelijk.
Die processierups moet natuurlijk gewoon bestreden worden.

Ja, dat is niet zo moeilijk, muggen hebben kleine beetjes water die snel opwarmen nodig om hun eitjes in te leggen. Poeltjes/emmers die niet snel opdrogen. Als het heel droog is zijn die er weinig.
Hier zijn meer muggen dan vorig jaar.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Poezemens84 schreef:
06-07-2019 14:12
we bakken zelf brood om per jaar zo'n 200 zakken plastic te besparen
Al kan je je afvragen of het bakken van veel broden tegelijkertijd in grote ovens uiteindelijk niet veel efficiënter is.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
06-07-2019 20:32
Ik vind het persoonlijk ook wel fijn als de winters minder streng worden zoals dit jaar en de zomers wat stabieler ipv dat we de helft van het seizoen wegregenen. En dat planten uit het middellandse zeegebied een wat betere overlevingskans hebben in ons land.
Het wordt alleen maar onstabieler.... Veel stormen, veel hoosbuien. Tornado's.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
06-07-2019 15:38
Nou nou, niet zo somber. De natuur overleeft het gewoon, al heeft het tijd nodig te herstellen. De enige soort die echt gevaar loopt dat zijn wij zelf en laten we eerlijk zijn, de aarde kan ons missen als kiespijn.
Ik zou het fantastisch vinden als de mensheid uitsterft!
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
06-07-2019 21:31
Ik zou het fantastisch vinden als de mensheid uitsterft!
Maar de mensheid gaat niet alleen he... 95% van al het leven nemen we met ons mee.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
06-07-2019 21:31
Ik zou het fantastisch vinden als de mensheid uitsterft!
Want?
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dat langzame uitsterven door de klimaat verandering lijkt me echt gruwelijk, hopelijk komt er op tijd een enorme komeet inslag die alles in 1 keer uitroeit.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
06-07-2019 21:21
Al kan je je afvragen of het bakken van veel broden tegelijkertijd in grote ovens uiteindelijk niet veel efficiënter is.
Het gaat me niet om het bakken van brood, maar om de plastic verpakkingen.
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
06-07-2019 21:31
Ik zou het fantastisch vinden als de mensheid uitsterft!

Het zou voor de aarde een weldaad zijn.
Ik denk dat er geen groter en gemener roofdier is dan de mens.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
CleopatraVII schreef:
06-07-2019 21:25
Het wordt alleen maar onstabieler.... Veel stormen, veel hoosbuien. Tornado's.
Alles beter dan die grauwe grijze saaie druilregen waar geen eind aan komt die ik een groot deel van m'n leven heb gekend.
Alle reacties Link kopieren
ik kan mij er echt niet druk om maken. Het enige wat ik scheidt aan afval is oud papier en glaswerk. Voor de rest gooi ik alles in de grijze container. En op andere manieren houdt ik mij er ook niet bezig en ga ik mij er ook niet druk om maken. Dat alles over een aantal jaren gasvrij moet worden en iedereen aan de warmtepomp e.d. moet is mensen onnodig op kosten jagen. Mar aangezien de regering gasprijs omhoog wil gooien, koop ik misschien dit jaar nog een pelletkachel. Zit nu nog tot volgend Jaar subsidie op. En voor de rest zit het mijn tijd wel uit, over 20 30 jaar ben ik hoogstwaarschijnlijk toch overleden
Ik leef nu en ik wil ook leven. Wat mensen hier schrijven over in Nederland consuminderen, geen vlees eten etc. is een druppel op een gloeiende glasplaat. Ik doe daar dus niet aan mee. Ik ga er vanuit dat ik maar 1 keer leef en ik wil alles uit het leven waar ik me goed bij voel. In mijn geval is dat meer consumeren, op vakantie gaan met het vliegtuig en zeker heel veel BBQen en vlees eten.
redbulletje schreef:
06-07-2019 21:15
Maar gek genoeg heb ik tot nu toe nog vrijwel geen mug gezien i.t.t. vele andere jaren. Vorig jaar ook vrij nihil. Juist de natte jaren zijn volgens mij heel mugvriendelijk.
Die processierups moet natuurlijk gewoon bestreden worden.
*lek geprikt vannacht* ik kom in jouw regio wonen.

Ik houd anders wel van strenge winters met sneeuw. Helaas zal dat er niet veel meer in zitten.
redbulletje schreef:
06-07-2019 20:32
Ik vind het persoonlijk ook wel fijn als de winters minder streng worden zoals dit jaar en de zomers wat stabieler ipv dat we de helft van het seizoen wegregenen.
Vergeet die stabiele zomers maar hoor...
Alle reacties Link kopieren
Ik plak ook nog even de gevolgen van 1 graden opwarming en 2 graden opwarming, omdat we dat snel bereikt zullen hebben en mensen schijnen te denken dat het wel lekker is en stabiele zomers geeft:

Temperatuurstijging van gemiddeld 1°C
Bij een gemiddelde temperatuurstijging van 1°C is de kans aanwezig dat het westen van de Verenigde Staten getroffen wordt door extreme droogte. Landbouw activiteiten in deze regio zullen onmogelijk worden.

Mount Kilimanjaro zal het laatste beetje sneeuw verliezen, daarbij is het Afrikaanse continent voor het eerst in 11.000 jaar volledig sneeuw en ijsvrij. Ook de Alpen zullen veel van hun sneeuw verliezen. Het smeltwater zal aardverschuivingen veroorzaken.

Door positieve feedbacks zullen temperaturen in het Arctische gebied veel sterker stijgen dan de gemiddelde 1°C. Het poolijs zal hierdoor versneld stijgen, waarbij IJsberen, Walrussen en andere pooldieren ernstig bedreigd worden.

Daarnaast vormt een temperatuurstijging van 1°C ook een ernstige bedreiging voor andere ecosystemen. Een dergelijk temperatuurstijging zal het merendeel van de koraalriffen in de wereld doen bleken en uiteindelijk sterven. Dit is een ernstige bedreiging voor (marine)biodiversiteit.

https://wetenschap.infonu.nl/natuurvers ... armer.html
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Temperatuurstijging van gemiddeld 2°C
Bij een gemiddelde temperatuursstijging van 2°C zullen grote delen van de Pacific Ocean giftig worden voor schaaldieren, doordat oceanen verzuren als ze meer CO2 opnemen. Een stijging van 2°C betekent absoluut het einde voor wat nog resterende van koraalriffen.

In het Middellandse zeegebied zullen hittegolf omstandigheden zes weken langer aanhouden dan nu het geval is. Hierdoor nemen de kans op bosbranden en waterstress in de regio enorm toe.

Een gemiddelde stijging van 2°C zou goed de trigger kunnen zijn voor het volledig smelten van de ijskap van Groenland. Als deze ijskap smelt, zal de zeespiegel met zeven meter stijgen. Ook in de berggebieden blijft het ijs smelten. Steden als Lima (Peru) en Los Angeles (USA) kunnen hierdoor te kampen krijgen met extreme waterstress, aangezien zij van deze watervoorraad afhankelijk zijn.

Een temperatuurstijging van deze orde vormt tevens een bedreiging voor voedselproductie. Ten slotte wordt verwacht dat één derde van alle soorten die op dit moment bestaan, uitgestorven zullen zijn als gevolg van temperatuursveranderingen.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Als de wereld de handen ineenslaat kunnen we het bij 2 graden houden, maar dan moet dus de CO2-uitstoot teruggedrongen worden tot 0. NUL.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Minder plastic gebruiken, minder vlees eten en ook wel eens dingen tweedehands kopen.

Alle beetjes helpen en je ontdekt er ook nieuwe dingen door. Veel van wat we consumeren gooien we toch in een hoek zonder het veel te gebruiken en dat zorgt alleen maar dat je minder ruimte in huis hebt.
paarsebloem wijzigde dit bericht op 07-07-2019 10:42
32.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Met een zeespielstijging van 7 meter is Nederland ook verloren. Mijn collega (aardrijkskundedocent) zei laatst: het is heel dom om nu een huis in Amsterdam te kopen, over 30 jaar staat het onder water.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
CleopatraVII schreef:
07-07-2019 10:38
Als de wereld de handen ineenslaat kunnen we het bij 2 graden houden, maar dan moet dus de CO2-uitstoot teruggedrongen worden tot 0. NUL.

Gaat nooit gebeuren. We kunnen in Nederland wel allerlei maatregelen nemen, maar daar redden we de wereld niet mee. Er zijn namelijk ook nog andere landen die een iets andere kijk op CO2 hebben.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
06-07-2019 21:15
Maar gek genoeg heb ik tot nu toe nog vrijwel geen mug gezien i.t.t. vele andere jaren. Vorig jaar ook vrij nihil. Juist de natte jaren zijn volgens mij heel mugvriendelijk.
Echt? Nou ik heb er meer last van dan ooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven