De grote klimaat & milieudraad

06-07-2019 14:04 1937 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat klimaat en milieu onderwerpen steeds in andere draden opduiken is het nuttig er een verzameldraad van te maken.

Een draad waarin je kan vertellen wat je vind van het klimaatakkoord, of je voor windmolens bent of tegen, foto's kan plaatsen van je zonnepanelen en uitleggen waarom je het allemaal onzin vind bijvoorbeeld omdat ze in andere landen niets doen of omdat het toch al "5 over 12 is"

Misschien wil je vertellen wat je zelf doet (of niet doet)

Afbeelding

Ik heb een poll toegevoegd

TO trap af

Ik denk dat de mens verantwoordelijk is voor het vernielen van de aarde maar vrees dat het al 5 OVER 12 is.
Toch moeten we in actie komen met diverse maatregelen zoals consuminderen, statiegeld op kleine flesjes, overstappen op wind / zon en kernenergie, minder vlees, meer op de fiets en stoppen met budgetvluchten zoals voor €12,- naar Dublin

Ik roep zo maar wat me te binnen schiet.

Zelf fiets ik veel, OV kaart aangeschaft, gescheiden afvalverwerking, binnen Europa de voorkeur voor de trein, maar 2 keer per week vlees.
Maaaaaar zou wel meer kunnen doen vermoed ik.

Ik denk dat mensen verantwoordelijk zijn voor klimaatverandering

Totaal aantal stemmen: 202

Absoluut (72%)
Ja maar maakt me niets uit, ik haat koud weer (5%)
Onzin (13%)
Ik twijfel (10%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
moonpoppy schreef:
17-10-2019 12:20
Dat STAAT er dus niet!
Wat staat er niet?
Dat je dit intimiderend vindt, of hoe men deze doelen kan bereiken?

En Ja, Australië is het enige land dat ik ken in Australië.
Wil je het anders over Oceanië hebben?
Alle reacties Link kopieren
Oceanie is een continent,geen land.
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
17-10-2019 12:29
Wat staat er niet?
Dat je dit intimiderend vindt, of hoe men deze doelen kan bereiken?

En Ja, Australië is het enige land dat ik ken in Australië.
Wil je het anders over Oceanië hebben?
Er staat dus niet HOE men dat wil gaan bereiken.Jij vult dat wel even voor ze in,maar zo werkt dat natuurlijk niet.
Alle reacties Link kopieren
En zo gaat dat dus met die hele lange,vage lijst.HOE DAN?
Alle reacties Link kopieren
moonpoppy schreef:
17-10-2019 12:34
Er staat dus niet HOE men dat wil gaan bereiken.Jij vult dat wel even voor ze in,maar zo werkt dat natuurlijk niet.
Maar daar komt toch net jouw irrationele angst vandaan? Dat jij het zelf invult dat mensen voedselbonnen krijgen...
Je spreekt jezelf wel tegen...
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
17-10-2019 12:29
Wat staat er niet?
Dat je dit intimiderend vindt, of hoe men deze doelen kan bereiken?

En Ja, Australië is het enige land dat ik ken in Australië.
Wil je het anders over Oceanië hebben?
OMG,ik woon niet in Australie,heb ik ook nooit beweerd.Maar eh,is ook niet zo boeiend volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Poloppie schreef:
17-10-2019 12:35
Maar daar komt toch net jouw irrationele angst vandaan? Dat jij het zelf invult dat mensen voedselbonnen krijgen...
Je spreekt jezelf wel tegen...
Ik zeg dat dat ook een mogelijkheid is. Als voorbeeld. We weten het dus niet he.
Daar worden rationele mensen bang van,wat irrationele mensen niet begrijpen.
Alle reacties Link kopieren
moonpoppy schreef:
17-10-2019 12:35
En zo gaat dat dus met die hele lange,vage lijst.HOE DAN?
Zo gaat dat nu eenmaal vaak, ook in het bedrijf waar ik werk. Er worden doelen gesteld en dan wordt bekeken hoe die bereikt kunnen worden. Voor de UN sustainability goals bij ons, is het de EU in de eerste plaats die zich daarover buigt. Voor de goal die jij als 'eng' aanhaalde, was het in de eerste plaats de bedoeling om in de lidstaten goede meetinstrumenten hiervoor te kunnen hanteren.

Je vindt daar hier meer info over http://www.fao.org/save-food/news-and-m ... /c/436985/

Belangrijke aspecten in die goals zijn steeds het meten van een bepaalde grootheid om de vooruitgang op dat vlak te kunnen staven, alsook sensibilisering.
Als het probleem niet gekend is, is er ook niemand die er wat aan zal doen.

De prijs is een aspect om minder voedselverspilling tegen te gaan, maar ook bvb mensen correct informeren over de houdbaarheid van bepaalde zaken. Nog heel wat mensen gooien spullen weg van zodra de THT datum is verstreken.

Om maar iets te noemen. Ik zeg hiermee niet dat de lidstaten dit zo moeten invullen, maar ik geef maar iets concreets aan omdat ik denk dat je daar nood aan hebt.
Alle reacties Link kopieren
En wat betreft inspraak, die heb je als je stemt. Dat is zo in een democratie.

En die 500 klimaatwetenschappers heb ik ook eens bekeken. Dat zijn echt geen klimaatwetenschappers. Ik las zelfs een prof economie. :-D
Alle reacties Link kopieren
moonpoppy schreef:
17-10-2019 12:37
Ik zeg dat dat ook een mogelijkheid is. Als voorbeeld. We weten het dus niet he.
Daar worden rationele mensen bang van,wat irrationele mensen niet begrijpen.
Maar je weet wel perfect wat er met het klimaat aan de hand is, dus daar ben je niet bang voor?
Alle reacties Link kopieren
Dat vind ik heel lief van je Poloppie.

En ik begrijp ook dat het paranoia overkomt. Maar ik vind dat het op de site van de VN te vaag blijft, hier kun je alle kanten mee op.Het gaat om heel essentiele dingen in het leven van ieder mens.

En het is een nogal fabeltastisch streven allemaal. Er zijn wel vaker mensen aan een geweldig klinkend project begonnen wat voor vele mensen vreselijk afliep,allemaal met de beste bedoelingen.

En,nogal belangrijk,krijgen mensen nog een stem,en hoe doe je dat op een eerlijke manier,bij een agenda van zo'n omvang,die ook nog eens globaal is.
Alle reacties Link kopieren
Poloppie schreef:
17-10-2019 12:46
Maar je weet wel perfect wat er met het klimaat aan de hand is, dus daar ben je niet bang voor?
Ik geloof niet in een enorme crisis,nee.Zou liegen als ik zou zeggen van wel,en daar ben ik niet goed in,zelfs niet online:) Geloof wel in schommelingen die natuurlijk zijn,en ook wel dat we wat invloed kunnen hebben,maar niet heel veel.
Alle reacties Link kopieren
Is het dan ook zoiets als dit dat je niet gelooft?

https://www.milieurapport.be/milieuthem ... centraties
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
17-10-2019 08:45
Dus als je van huis bent doe je dat wel?
.
Heb je weleens gekeken bij de tentjes in Calais waar mensen die ver van huis zijn?

Elk mens denkt aan zijn eigen belang. Het belang van onbekenden of die over 200 jaar leven is ondergeschikt. En terecht.

Zolang klimaatbrullers als Greta en diCaprio lekker privejetsetten op jachten en in jacuzzi's, gaat de hypocrisie mijn deurtje voorbij en stook ik een gezellig haardvuurtje, wijntje uit Chili, kaasje uit de Beemster en ga ik op 5 stedentrips per jaar. Heb miosschien nog 20 goede jaren te leven, de groeten aan de moeder van Greta.
Alle reacties Link kopieren
Poloppie schreef:
17-10-2019 13:24
Is het dan ook zoiets als dit dat je niet gelooft?

https://www.milieurapport.be/milieuthem ... centraties
.
Geen kwestie van geloof. Het gaat om waarnemingen.

Er is 1 groot probleem: niemand kan voorspellen wat de gevolgen zullen zijn. Elk 'model' zat er steeds fors naast. Dus er is terecht weinig vertrouwen in waarzeggers, kaartenlezers en doemdenkers.

Hoeveel kan de oceaan opnemen? Stijgt het zeepeil, en zo ja waar? Met 20 cm per eeuw zoals altijd, of met meer? Is dat problematisch (en weer: zo ja waar?). Wat doet het belangrijkste element waterdamp waarop de mens geen invloed heeft?

En dan de politiek belangrijkste vraag: kan de mens iets doen? Zo ja wat, wat is het resultaat (is dat überhaupt meetbaar?) en wat kost het?
Alle wetenschappers zijn het eens dat je het effect van maatregelen niet kan meten. Dan is het natuurlijk slecht verkoopbaar om mensen hun welvaart af te pakken.

En al die onzekerheid zal waarschijnlijk blijven. Dat is he probleem in de hele discussie.
Alle reacties Link kopieren
Poloppie,ik vind het moeliijk daar zo direct antwoord op te geven,het is geen eenvoudige materie.

Wat Mouthgard zegt is ook zoals ik het zo'n beetje zie.

De klimaatverandering is al heel lang een thema.En tot nu toe zijn veel voorspellingen gewoon niet uitgekomen.Ook is er een discussie of de meetmethode wel correct is.

Ik ga nu niet meer op zoek naar bronnen,ik moet echt zo naar bed,en ik hoef ook niemand te overtuigen,geef gewoon antwoord op jouw vraag.
Alle reacties Link kopieren
Poloppie schreef:
17-10-2019 13:24
Is het dan ook zoiets als dit dat je niet gelooft?

https://www.milieurapport.be/milieuthem ... centraties
https://www.telegraph.co.uk/news/earth/ ... -ever.html

Toch nog snel iets gevonden.

Volgens wikepedia een prima bron,al is dat natuurlijk ook niet waterdicht.
Alle reacties Link kopieren
moonpoppy schreef:
17-10-2019 12:04
12.3 By 2030, halve per capita global food waste at the retail and consumer levels and reduce food losses along production and supply chains, including post-harvest losses

Deze klink bijvoorbeeld best leuk. Maar hoe ga je de consument zover krijgen dat ook hij thuis zijn voedselverspilling halveert? Ga je dat bereiken door gewoon goede voorlichting,of ga je mensen ouderwetse voedselbonnen geven? Het blijft lekker vaag allemaal,maar het is nogal wat.

En zo staan er heel veel dingen in,waarbij je je eigenlijk moet afvragen hoe dan.En is er nog inspraak van de gewone mens,of word alles over ons heen beslist?

Ik vind het behoorlijk intimiderend in elk geval.
Amai, jij bent echt ver heen. Hier valt niet meer inhoudelijk op te reageren. Ik denk dat als je op zo'n waanzinnige manier denkt, je een behoorlijk vervelend leven moet hebben. Waarom doe je jezelf dat aan?
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Het klink als medeleven,maar dat is het niet .Ik kan het je niet uitleggen,we denken te verschillend.
Alle reacties Link kopieren
Is ook wel grappig Avena,jij bent net zo bang als ik,waarom doe je dat jezelf aan?
Alle reacties Link kopieren
https://www.telegraph.co.uk/comment/113 ... rming.html

Zelfde engelse krant,volgens wikepedia prima bron.
Alle reacties Link kopieren
moonpoppy schreef:
17-10-2019 14:14
Het klink als medeleven,maar dat is het niet .Ik kan het je niet uitleggen,we denken te verschillend.
Ik snap dat het niet zo overkomt, maar eerlijk gezegd heb ik daadwerkelijk te doen met mensen die zo'n enorme achterdocht hebben jegens de autoriteiten. Die geloven dat er een wereldwijd complot is van politieke leiders en machthebbers om jouw leven onder controle te krijgen en onaangenaam te maken.

Ik heb onlangs zo'n complotdenker leren kennen en ook wat langer met hem opgetrokken. Alles kwam langs. Chemtrails, het 'klimaatcomplot', 9/11... Niks was volgens hem wat het leek. Hij besteedde een groot deel van de dag aan het speuren op internet naar informatie op sites van complotdenkers. En hij werd er doodongelukkig van...
avena wijzigde dit bericht op 17-10-2019 14:32
0.19% gewijzigd
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof niet in chemtrails,911 complotters en noem het maar op.Ik ben in het dagelijks leven juist eerder te goed van vertrouwen,en meestal loopt dat heel goed af.Maar ja,dit stinkt,voor mij in elk geval.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die chemtrailers juist zelf ook erg wappie :-D
Alle reacties Link kopieren
moonpoppy schreef:
17-10-2019 14:15
Is ook wel grappig Avena,jij bent net zo bang als ik,waarom doe je dat jezelf aan?
Goede vraag. Ik ben overigens niet bang, maar wat wij als mensheid aanrichten doet me wel verdriet. Milieuvervuiling, dieren die uitsterven, klimaatrampen, leefgebieden die onbewoonbaar worden... En ik vrees dat het voor de generaties na mij echt heel onprettig gaat worden. Plus dan nog al die dieren die lijden, omdat wij er zo'n teringzooi van hebben gemaakt... Ik geloof ook dat er weinig meer aan te doen is, omdat mensen zullen weigeren om zo'n drastische stap terug te doen in levensstijl.

Ja, daar word ik zeker weleens somber van. Maar bang ben ik (nog) niet. Ik ga het wel redden, ik heb geen kinderen en hoewel we de gevolgen allang merken, verwacht ik dood te zijn voordat het echt onleefbaar wordt. In de tussentijd probeer ik op mijn eigen minischaal maar mijn steentje bij te dragen.
avena wijzigde dit bericht op 17-10-2019 14:41
0.58% gewijzigd
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven