De grote klimaat & milieudraad

06-07-2019 14:04 1937 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat klimaat en milieu onderwerpen steeds in andere draden opduiken is het nuttig er een verzameldraad van te maken.

Een draad waarin je kan vertellen wat je vind van het klimaatakkoord, of je voor windmolens bent of tegen, foto's kan plaatsen van je zonnepanelen en uitleggen waarom je het allemaal onzin vind bijvoorbeeld omdat ze in andere landen niets doen of omdat het toch al "5 over 12 is"

Misschien wil je vertellen wat je zelf doet (of niet doet)

Afbeelding

Ik heb een poll toegevoegd

TO trap af

Ik denk dat de mens verantwoordelijk is voor het vernielen van de aarde maar vrees dat het al 5 OVER 12 is.
Toch moeten we in actie komen met diverse maatregelen zoals consuminderen, statiegeld op kleine flesjes, overstappen op wind / zon en kernenergie, minder vlees, meer op de fiets en stoppen met budgetvluchten zoals voor €12,- naar Dublin

Ik roep zo maar wat me te binnen schiet.

Zelf fiets ik veel, OV kaart aangeschaft, gescheiden afvalverwerking, binnen Europa de voorkeur voor de trein, maar 2 keer per week vlees.
Maaaaaar zou wel meer kunnen doen vermoed ik.

Ik denk dat mensen verantwoordelijk zijn voor klimaatverandering

Totaal aantal stemmen: 202

Absoluut (72%)
Ja maar maakt me niets uit, ik haat koud weer (5%)
Onzin (13%)
Ik twijfel (10%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
01-01-2020 12:20
Er is zich daar een waanzinnige ramp aan het voltrekken en hier lijkt het niet meer dan een bijzaak in het nieuws. Komt dat doordat het zo ver weg is?

Als je dit soort foto's ziet, dat is toch schrijnend?

Afbeelding
En de Australische premier is klimaatscepticus. Australië is dan ook een van de grootste producenten van steenkool.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Ja, het is verschrikkelijk, en meer dan anekdotisch nieuws is het hier niet.

https://myfirewatch.landgate.wa.gov.au/
nounou
Alle reacties Link kopieren
@Rik, dit is schijnbaar een foto uit 2013, het staat ook in dit artikel:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b2e39af6/

Dit is overigens wel hoe mensen wordt aangeraden te schuilen, als de brandweer hen niet meer kan redden: in of bij een creek, en dan hopen dat het vuur er voorbij raast en je het overleeft.

480 miljoen dieren gestorven, vuur dat zijn eigen weerpatronen aan het maken is en een premier die gewoon op vakantie is gegaan :(
nounou
Zazamaenade schreef:
01-01-2020 12:56
480 miljoen dieren gestorven, vuur dat zijn eigen weerpatronen aan het maken is en een premier die gewoon op vakantie is gegaan :(
Walgelijk inderdaad. Ik vind het ook stuitend dat bijvoorbeeld in het journaal wel om de haverklap items worden getoond over de branden, maar waarin het dan vooral gaat om de economische schade, het aantal huizen en mensenlevens dat verloren is gegaan (ook supererg natuurlijk). Over de gigantische natuur- en ecologische schade en het immense dierenleed wordt nauwelijks iets genoemd, behalve een fotogeniek koalaatje op zijn tijd.
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
01-01-2020 18:27
Walgelijk inderdaad. Ik vind het ook stuitend dat bijvoorbeeld in het journaal wel om de haverklap items worden getoond over de branden, maar waarin het dan vooral gaat om de economische schade, het aantal huizen en mensenlevens dat verloren is gegaan (ook supererg natuurlijk). Over de gigantische natuur- en ecologische schade en het immense dierenleed wordt nauwelijks iets genoemd, behalve een fotogeniek koalaatje op zijn tijd.
Maar dat is altijd zo bij rampen. Dan vermelden ze alleen hoeveel mensen er gestorven of gewond zijn, maar er wordt nooit iets gezegd over alle dieren. Bij al die overstromingen etc. kan ik alleen maar denken aan al het vee dat verdronken is en nergens heen kon, dat niet gered werd maar gewoon moest zwemmen tot ze niet meer konden.

Ik snap dus ook niet dat mensen hun huisdier achterlaten als ze moeten vluchten voor brand of overstroming. Meestal weet je van tevoren dat je weg moet, dus het is niet zo dat je je kat niet kon vinden ofzo op het laatste moment. Ook honden die achtergelaten worden. Waarom neem je je dier niet mee????
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Tja, mensen en dieren...
Op deze pagina een serie schokkende feiten over de branden in Australië. Onder andere over de ENORME schaal, en dat de (vrijwillige) brandweerlieden niet betaald worden (uitkeringen zijn stopgezet!).

https://www.boredpanda.com/australian-w ... uth-wales/
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
04-01-2020 19:38
Op deze pagina een serie schokkende feiten over de branden in Australië. Onder andere over de ENORME schaal, en dat de (vrijwillige) brandweerlieden niet betaald worden (uitkeringen zijn stopgezet!).

https://www.boredpanda.com/australian-w ... uth-wales/

Verschrikkelijk ja.
In dit filmpje op de BBC-site een correspondent over de sterke zuidenwind die vandaag is opgestoken, die de branden verder aanjaagt terwijl de temperatuur ook weer richting 40 graden gaat.
https://www.bbc.com/news/world-australia-50992323
In de BBC-link ook een video van een bezoek van Scott Morrison, de premier, aan één van de dorpen die getroffen is door de brand, waar mensen woedend zijn.

Morrison is van de Liberal Party en is een belijdend Pentecostal christian (Pinkstergemeente).
In mei van dit jaar waren er verkiezingen in Australië.
Divine providence

Morrison’s mention of an election miracle coheres with the Pentecostal belief in the divine providence. Put simply, this is the belief that, in spite of the apparent chaos in the world, as the old song puts it, “He’s got the whole world in his hands”.

According to Pentecostal theology, all of history – and the future – is in the control of God; from creation, to the Fall of humanity in the Garden of Eden, to the redemption of all in the crucifixion and resurrection of Jesus Christ. In turn, this will lead to the second coming of Christ, the end of the world and the final judgement.

This is why further action on reducing carbon emissions to counter the environmental damage wrought by climate change may have little intellectual purchase with the PM. If the end of the world through climate change is part of God’s providential plan, there is precious little that we need to or can do about it.

https://theconversation.com/five-aspect ... 47s_1XhQ20

Dit werpt een bijzonder licht op de passiviteit van deze premier.
nounou
Op deze luchtbeelden kun je zien hoe groot die branden zijn. Daar is toch geen houden aan.

https://www.dumpert.nl/item/7820935_0dd84fe4
RikM schreef:
04-01-2020 19:38
Op deze pagina een serie schokkende feiten over de branden in Australië. Onder andere over de ENORME schaal, en dat de (vrijwillige) brandweerlieden niet betaald worden (uitkeringen zijn stopgezet!).
Dat er zoiets als vrijwillige brandweer nodig is is al iets waar je vraagtekens bij kunt zetten, maar dat uitkeringen van vrijwillige brandweermensen worden stopgezet 'omdat ze niet op genoeg banen solliciteren per week' is toch echt te idioot voor woorden.
anoniem_375366 wijzigde dit bericht op 06-01-2020 00:34
0.85% gewijzigd
Op Dumpert ook een filmpje vanuit een auto die door het getroffen gebied rijdt, waar de bermen dus bezaaid liggen met dode dieren. Echt te triest dit.

Ik zal het filmpje maar niet linken.
bluewaterrr schreef:
05-01-2020 14:46
Dat er zoiets als vrijwillige brandweer nodig is is al iets waar je vraagtekens bij kunt zetten, maar dat uitkeringen van vrijwillige brandweermensen worden stopgezet 'omdat ze niet op genoeg banen per week solliciteren per week' is toch echt te idioot voor woorden.
Snap ik ook niet. Juist in een land waar natuurbranden structureel op grote schaal voorkomen zou het een goed betaalde job moeten zijn. En uitkeringen stop zetten is helemaal van de pot gerukt natuurlijk. Ze zouden de uitkeringen minimaal moeten verdrievoudigen voor degenen die hun eigen leven op het spel zetten om het vuur te stoppen.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
05-01-2020 15:08
Op Dumpert ook een filmpje vanuit een auto die door het getroffen gebied rijdt, waar de bermen dus bezaaid liggen met dode dieren. Echt te triest dit.

Ik zal het filmpje maar niet linken.
Het is dieptriest. En inderdaad vreemd dat het bij ons op het nieuws maar zo’n kleine plek krijgt.
tinydancer schreef:
05-01-2020 16:31
Het is dieptriest. En inderdaad vreemd dat het bij ons op het nieuws maar zo’n kleine plek krijgt.
Normaal bij een natuurramp was er allang weer een of andere benefietuitzending geweest idd.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
05-01-2020 17:02
Normaal bij een natuurramp was er allang weer een of andere benefietuitzending geweest idd.
Het is geen Afrika, maar rijk Australië. Dat zal de reden zijn. Ik neem aan dat er in Australië zelf wel wordt opgeroepen om geld te storten. Beroemde Australiërs doen dat ook al volop.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
tonkje schreef:
05-01-2020 17:18
Het is geen Afrika, maar rijk Australië. Dat zal de reden zijn. Ik neem aan dat er in Australië zelf wel wordt opgeroepen om geld te storten. Beroemde Australiërs doen dat ook al volop.
Dat doet er toch niet toe dat er in Australie zelf ook geld opgehaald wordt?
Je kunt beter Australie steunen dan een derdewereld land waar het water naar de zee dragen is en het geld gewoon verdampt.
Ik vraag me ook af waarom er niet massaal hulp op gang komt van andere landen. Is het niet nodig? Kan het niet? Of willen ze geen hulp?
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
05-01-2020 17:23
Ik vraag me ook af waarom er niet massaal hulp op gang komt van andere landen. Is het niet nodig? Kan het niet? Of willen ze geen hulp?

Ik heb vorige maand gelezen over assistentie vanuit Nieuw Zeeland en Canada.
Met een regering die het zelfs op federaal niveau zo slecht regelt en getroffen staten zoals New South Wales en Victoria niet goed helpt zal er misschien ook weinig interesse zijn hulp op internationaal niveau te vragen.
Dit is een bericht daarover van een maand geleden.
https://www.theguardian.com/australia-n ... o-be-there
nounou
Andere landen kunnen pas helpen als er om gevraagd wordt. Er is bij de Australische brandweer grote behoefte aan (grote) blusvliegtuigen die bijvoorbeeld Europese landen, Canada en de VS zouden kunnen uitlenen, want daar zijn toch geen branden in de winter. Die vliegtuigen staan op ons halfrond op de grond te niksen terwijl ze daar heel hard nodig zijn. Ze kunnen er in een paar dagen zijn. Maar er is blijkbaar nog niet om gevraagd door de Australische overheid. Er zou eigenlijk een soort wereldwijde pool moeten zijn van blusvliegtuigen en heli's die het ene halfjaar op het noordelijke halfrond inzetbaar zijn en het andere halfjaar op het andere halfrond.
ik hoop dat deze ramp op zijn minst het politieke einde zal veroorzaken van de huidige Australische regering. De afkeer en boosheid groeit er in elk geval met de dag.
Er zijn al wel Canadese blusvliegtuigen volgens mij.
Vriendin die in NSW woont zegt dat de Groenen mede oorzaak zijn van de grote branden. Die hebben immers het backburnen verboden wat normaal gesproken elk voorjaar en elk najaar gedaan wordt. Dan kunnen branden niet meer zo grootschalig verspreiden.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
05-01-2020 22:20
Er zijn al wel Canadese blusvliegtuigen volgens mij.
Vriendin die in NSW woont zegt dat de Groenen mede oorzaak zijn van de grote branden. Die hebben immers het backburnen verboden wat normaal gesproken elk voorjaar en elk najaar gedaan wordt. Dan kunnen branden niet meer zo grootschalig verspreiden.

Regeren de Groenen dan in New South Wales, of wat hebben ze grote invloed op de regering en regels?
Factcheck: Is there really a green conspiracy to stop bushfire hazard reduction?
https://www.theguardian.com/australia-n ... -reduction
nounou
redbulletje schreef:
05-01-2020 22:20
Vriendin die in NSW woont zegt dat de Groenen mede oorzaak zijn van de grote branden. Die hebben immers het backburnen verboden wat normaal gesproken elk voorjaar en elk najaar gedaan wordt. Dan kunnen branden niet meer zo grootschalig verspreiden.
Zoiets las ik ergens anders ook al:
Onder het mom van natuurbescherming mocht kleinschalig afbranden van stukjes bos niet meer. Brandgeulen mochten niet meer gegraven worden. Bomen en struiken rond woningen mochten niet meer weggehaald worden. Want alle invloed van de mens op de natuur was slecht en is een decennium geleden verboden.
Dit soort bescherming van de natuur in Australië gebeurde al eeuwen, maar de laatste ca. 10-20 jaar is het aan de banden gelegd en mag het dus niet meer. Zie hier het resultaat, het halve continent brandt nu af.
Natuurlijk worden de aluhoedjes en het politiek populisme weer tevoorschijn gehaald. Maar CNN heeft de oorzaken keurig op een rijtje gezet. Samen met het artikel in The Guardian dat Zaza noemt lijkt me dat genoeg info om de oorzaken te duiden.

https://edition.cnn.com/2020/01/01/aust ... index.html

Australia is experiencing one of its worst droughts in decades. The country's Bureau of Meteorology said in December that last spring was the driest on record. Meanwhile, a heatwave in December broke the record for highest nationwide average temperature, with some places sweltering under temperatures well above 40 degrees Celsius (about 113-120 degrees Fahrenheit). Strong winds have also made the fires and smoke spread more rapidly. Experts say climate change has worsened the scope and impact of natural disasters like fires and flood. Weather conditions are growing more extreme, and for years, the fires have been starting earlier in the season and spreading with greater intensity.
bluewaterrr schreef:
06-01-2020 00:38
Zoiets las ik ergens anders ook al:
Onder het mom van natuurbescherming mocht kleinschalig afbranden van stukjes bos niet meer. Brandgeulen mochten niet meer gegraven worden. Bomen en struiken rond woningen mochten niet meer weggehaald worden. Want alle invloed van de mens op de natuur was slecht en is een decennium geleden verboden.
Dit soort bescherming van de natuur in Australië gebeurde al eeuwen, maar de laatste ca. 10-20 jaar is het aan de banden gelegd en mag het dus niet meer. Zie hier het resultaat, het halve continent brandt nu af.
Ja, dit dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven