De grote klimaat & milieudraad

06-07-2019 14:04 1937 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat klimaat en milieu onderwerpen steeds in andere draden opduiken is het nuttig er een verzameldraad van te maken.

Een draad waarin je kan vertellen wat je vind van het klimaatakkoord, of je voor windmolens bent of tegen, foto's kan plaatsen van je zonnepanelen en uitleggen waarom je het allemaal onzin vind bijvoorbeeld omdat ze in andere landen niets doen of omdat het toch al "5 over 12 is"

Misschien wil je vertellen wat je zelf doet (of niet doet)

Afbeelding

Ik heb een poll toegevoegd

TO trap af

Ik denk dat de mens verantwoordelijk is voor het vernielen van de aarde maar vrees dat het al 5 OVER 12 is.
Toch moeten we in actie komen met diverse maatregelen zoals consuminderen, statiegeld op kleine flesjes, overstappen op wind / zon en kernenergie, minder vlees, meer op de fiets en stoppen met budgetvluchten zoals voor €12,- naar Dublin

Ik roep zo maar wat me te binnen schiet.

Zelf fiets ik veel, OV kaart aangeschaft, gescheiden afvalverwerking, binnen Europa de voorkeur voor de trein, maar 2 keer per week vlees.
Maaaaaar zou wel meer kunnen doen vermoed ik.

Ik denk dat mensen verantwoordelijk zijn voor klimaatverandering

Totaal aantal stemmen: 202

Absoluut (72%)
Ja maar maakt me niets uit, ik haat koud weer (5%)
Onzin (13%)
Ik twijfel (10%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
defyinggravity schreef:
26-02-2020 22:16
Datzelfde heb ik ook met vliegveld Lelystad. Ik zie ook niet gebeuren dat dat ineens van de baan is. Alles moet schoner en groener: van het gas af, stikstofcrisis, zonnepanelen ed. en dan wel een nieuwe luchthaven bouwen. Ik vind de politiek zo niet geloofwaardig meer.
"De politiek" die het hier al heel lang voor het zeggen heeft is centrum-rechts, neo-liberaal. Die politieke stroming geeft niet veel prioriteit aan de zorg voor milieu, natuur, dieren, etc. Dat er het laatste jaar ineens van alles moet is precies dat: het moet. Van Europa, van de rechter en van een groot deel van de publieke opinie. En zelfs daarover lopen ze te mekkeren en proberen ze er onderuit te komen , uit te stellen of af te wentelen op anderen dan het grootkapitaal of de staat zelf. Dat vliegveld Lelystad wil de overheid heel graag en daar zijn ze ook duidelijk over. Het mag echter op dit moment niet in gebruik worden genomen vanwege milieu en wettelijk gesteggel. Maar de overheid wil het liever vandaag dan morgen openen.

De linkse oppositie is wat dit betreft het tegenovergestelde, maar hun invloed is beperkt tot invloed uitoefenen in de 1e en 2e kamers, in het publieke debat en op plaatselijk overheidsniveau. Daarbij heb je ook nog het gegeven dat regeringsbeleid niet 1 op 1 gelijk is aan de ideeën en wensen van de regeringspartijen en kamerleden an sich.

Dus de politiek is heel geloofwaardig, in die zin dat ze doorgaans vrij open zijn in waarnaar ze streven. De regering is echter ook gebonden aan regels, in dit geval van Europa en de wettelijke macht. Dat maakt dat ze soms tegengestelde geluiden laten horen: hun eigen geluid en het 'opgelegde' geluid.
Ja, dat weet ik. Ik vind het ook goed dat er van alles moet gebeuren, want zo kan het simpelweg niet doorgaan. Ik vind dat tegenstrijdige gewoon zo lastig soms.
Alle reacties Link kopieren
Ik scheid afval, eet geen vlees en probeer zoveel mogelijk op de fietsen te doen. Vooral nu de aarde lijkt te herstellen in deze Corona tijd vind ik dat we ons best moeten doen om de wonden nu dicht te houden
Alle reacties Link kopieren
Bosbranden in Oekraïne naderen verlaten kerncentrale Tsjernobyl

Afbeelding

De bosbranden in het noorden van Oekraïne zijn de verlaten kerncentrale in de stad Tsjernobyl tot op een paar kilometer genaderd.

Jaroslav Jemeljanenko, die tours organiseert in de zogenoemde veiligheidszone, toont op Facebook een video waarop het schild is te zien dat over de in 1986 ontplofte kernreactor 4 ligt, met daarboven zwarte rook en een oranje gloed.


Afbeelding
https://nos.nl/artikel/2330418-bosbrand ... nobyl.html

Alsof de dystopie niet compleet genoeg was met de pandemie.
nounou
Ik ben benieuwd of de wereldwijde lockdown straks terug te zien is in deze grafiek:
Afbeelding
Dinnie-84 schreef:
01-04-2020 13:46
Ik scheid afval, eet geen vlees en probeer zoveel mogelijk op de fietsen te doen. Vooral nu de aarde lijkt te herstellen in deze Corona tijd vind ik dat we ons best moeten doen om de wonden nu dicht te houden
Ik vind het bewonderenswaardig maar de voorspellingen van het aantal aardbewoners in 2100 lopen uiteen van tussen de 11 en 16 miljard. Dat heeft enorme gevolgen voor de uitstoot en tel daar de ontbossing en verparking van wat er nog aan groen over is bij.
Alle reacties Link kopieren
Jeej gooide die Michael Moore gisteren even een bommetje onder zijn achterban wat betreft de groene illusie.
Aanrader voor iedereen om zijn nieuwste docu te bekijken: Planet of the humans

https://www.youtube.com/watch?v=Zk11vI-7czE
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
14-04-2020 16:42
Ik ben benieuwd of de wereldwijde lockdown straks terug te zien is in deze grafiek:
Afbeelding
Als die lockdown kort duurt zal er niks te merken zijn op termijn. Als de lockdown jaren gaat duren zou de opwarming wel eens kunnen vertragen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Rosabella1 schreef:
27-04-2020 08:50
Jeej gooide die Michael Moore gisteren even een bommetje onder zijn achterban wat betreft de groene illusie.
Aanrader voor iedereen om zijn nieuwste docu te bekijken: Planet of the humans

https://www.youtube.com/watch?v=Zk11vI-7czE

Zullen de klimaatfanaten zich er iets van aantrekken? Ik ben bang van niet, toegeven ven een “foutje” komt in hun vocabulaire niet voor :-(
Alle reacties Link kopieren
Italy's CO2 levels have plummeted due to the coronavirus emergency and lockdown, Italy for Climate said in a report out Friday. In two months emissions have dropped 35%, very close to the 10-yera target for cutting CO2 emissions, said the report, titled "Lockdown Effects on CO2 Emissions in Italy, first yearly analysis".
But it warned that emissions will boom next year without extraordinary measures for a green recovery.

Persbureau Ansa
nounou
Dinnie-84 schreef:
01-04-2020 13:46
Ik scheid afval, eet geen vlees en probeer zoveel mogelijk op de fietsen te doen. Vooral nu de aarde lijkt te herstellen in deze Corona tijd vind ik dat we ons best moeten doen om de wonden nu dicht te houden
Enige manier waarop dit virus echt zou kunnen bijdragen aan het klimaat is door een verwoestende tweede golf waarmee de populatie drastisch gereduceerd wordt.
Nu stelt het weinig voor want zo'n lockdownperiode houden we niet lang vol.
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
27-04-2020 21:48
Enige manier waarop dit virus echt zou kunnen bijdragen aan het klimaat is door een verwoestende tweede golf waarmee de populatie drastisch gereduceerd wordt.
Nu stelt het weinig voor want zo'n lockdownperiode houden we niet lang vol.
Dan heb je toch echt een ander virus nodig. Corona heeft een mortaliteit van slechts 1% en (zonder lockdowns) een R=3. Daarmee rem je de bevolkingsgroei niet af, laat staan dat er een afname van de bevolking komt. Voor dat laatste heb je een stuk besmettelijker en dodelijker virus nodig.
Of het virus uit Dan Brown’s Inferno. Niet dodelijk, maar onvruchtbaarheid veroorzakend en zeer besmettelijk.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
oudebaas schreef:
27-04-2020 21:53
Dan heb je toch echt een ander virus nodig. Corona heeft een mortaliteit van slechts 1% en (zonder lockdowns) een R=3. Daarmee rem je de bevolkingsgroei niet af, laat staan dat er een afname van de bevolking komt. Voor dat laatste heb je een stuk besmettelijker en dodelijker virus nodig.
Of het virus uit Dan Brown’s Inferno. Niet dodelijk, maar onvruchtbaarheid veroorzakend en zeer besmettelijk.
Laat maar komen.
Nepalese33 schreef:
27-04-2020 17:43
Zullen de klimaatfanaten zich er iets van aantrekken? Ik ben bang van niet, toegeven ven een “foutje” komt in hun vocabulaire niet voor :-(
Kernzin uit de inleiding: "This film is the wake-up call to the reality we are afraid to face: that in the midst of a human-caused extinction event, the environmental movement’s answer is to push for techno-fixes and band-aids. It's too little, too late."

Met andere woorden: alle milieumaatregelen die we nu een beetje en schoorvoetend aan het nemen zijn, zijn voor een groot deel gebaseerd op het geloof in technologische oplossingen en op pleisters plakken. Dat zal de achteruitgang hooguit een klein beetje vertragen. Wat nodig is is een structurele en grondige herziening van de maatschappij op zeer korte termijn en op wereldschaal.

Het enige "foutje" waarvan sprake is is dat hier door talloze experts al zeker 50 jaar voor gewaarschuwd is en dat hun waarschuwingen en adviezen zo goed als geheel niet serieus genomen zijn. Nu begint de heftigheid van de situatie breder door te dringen en denken we alsnog dat met halfslachtige maatregelen en goede voornemens het tij kunnen keren. En waar het even kan schuiven we verantwoordelijkheden af naar anderen, ontduiken we ze, of ontkennen doodleuk het probleem. Of - en dat zien we steeds vaker - het grootkapitaal omarmt zogenaamde het "groene denken" maar doet dat alleen om er zelf beter aan te worden en om de angel uit de milieubeweging te halen.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
27-04-2020 08:50
Jeej gooide die Michael Moore gisteren even een bommetje onder zijn achterban wat betreft de groene illusie.
Aanrader voor iedereen om zijn nieuwste docu te bekijken: Planet of the humans

https://www.youtube.com/watch?v=Zk11vI-7czE
Ik heb hem zondag gezien, wist wel dat het erg was met die groot kapitalisten maar zo erg? De wereld gaat naar de knoppen en die zielige stumperds maar klimaatmarsen lopen. Die graaiers, met Al Gore voorop, lachen zich dood. Maar nee we moeten aan de windmolens, elektrisch rijden, zonnepanelen. Maar nog maar ff een paar bio massa centrales bouwen. Dat bos ook in Amerika O_O Vind het zo erg

Als er niks aan ons koopgedrag en mentaliteit van het groot kapitaal gaat veranderen dan is de planeet niet meer te redden :"-(
vivaratje schreef:
28-04-2020 02:08
De wereld gaat naar de knoppen en die zielige stumperds maar klimaatmarsen lopen.
Dat zijn in elk geval mensen die zich druk maken over de teloorgang van de planeet. Dat er achter de schermen vuile spelletjes gespeeld worden zonder dat algemeen bekend is kun je die mensen niet kwalijk nemen en het label 'zielige stumperds" raakt dan ook kant noch wal. Het is goed dat dit soort documentaires en journalistiek werk geleverd worden, dat komt de ontwikkelingen alleen maar ten goede.

Het is overigens niet allemaal nieuw wat aan de orde komt en enig effectbejag is Moore en consorten ook niet vreemd. Maar dat er heel veel mis is met en rond "groene" energie lijkt erg aannemelijk.

Het is wel jammer dat je na het zien van de docu met een verslagen en machteloos gevoel achterblijft. Er wordt op geen enkele manier aangegeven in welke richting verbeteringen gezocht kunnen of moeten worden, of welke alternatieven beter zouden zijn.
...
anoniem_323425 wijzigde dit bericht op 28-04-2020 16:55
Reden: Lockdown
99.27% gewijzigd
JuriaanB schreef:
28-04-2020 14:39
Dat zijn in elk geval mensen die zich druk maken over de teloorgang van de planeet. Dat er achter de schermen vuile spelletjes gespeeld worden zonder dat algemeen bekend is kun je die mensen niet kwalijk nemen en het label 'zielige stumperds" raakt dan ook kant noch wal. Het is goed dat dit soort documentaires en journalistiek werk geleverd worden, dat komt de ontwikkelingen alleen maar ten goede.

Het is overigens niet allemaal nieuw wat aan de orde komt en enig effectbejag is Moore en consorten ook niet vreemd. Maar dat er heel veel mis is met en rond "groene" energie lijkt erg aannemelijk.

Het is wel jammer dat je na het zien van de docu met een verslagen en machteloos gevoel achterblijft. Er wordt op geen enkele manier aangegeven in welke richting verbeteringen gezocht kunnen of moeten worden, of welke alternatieven beter zouden zijn.

Misschien zijn het geen stumperds maar gaat het wel goed met je als je je gek laat maken door een 16 jarig meisje? De klimaatramp wordt al zo’n 40 jaar voorspeld en wil blijkbaar maar niet komen. Massahysterie lijkt het op en vooral het wijzen naar anderen omdat die het in de ogen van de klimaat goeroe’s minder goed doen.

Overbevolking richt het meeste schade aan.
Alle reacties Link kopieren
Nepalese33 schreef:
28-04-2020 18:23
Misschien zijn het geen stumperds maar gaat het wel goed met je als je je gek laat maken door een 16 jarig meisje? De klimaatramp wordt al zo’n 40 jaar voorspeld en wil blijkbaar maar niet komen. Massahysterie lijkt het op en vooral het wijzen naar anderen omdat die het in de ogen van de klimaat goeroe’s minder goed doen.

Overbevolking richt het meeste schade aan.

Wat een onzin. als je de laatste jaren had opgelet, of de documentaire had gezien, had je geweten dat al decennialang mensen zich zorgen maken, protesteren en proberen oplossingen te vinden.
Dat over Greta Thunberg is alleen maar een doorzichtig gebbetje om het klimaatprotest te ridiculiseren door mensen die verder weinig meer bijdragen dan wat memes, domme grappen en oppervlakkige analyses die henzelf niet raken.

Wat ik heb gezien van de documentaire, daar word ik niet vrolijk van, al deel ik al lang de gedachte dat we het met technische oplossingen niet gaan redden.
En vrijwillig afstand doen van een levenswijze waar we aan gewend en gehecht zijn, dat zie ik ook niet gauw gebeuren.

Als je denkt dat de klimaatramp inhoudt dat we zoals in een film een grote overstroming krijgen dan heb je oogkleppen op en zie je niet wat al jaren dagelijks aan de gang is.
nounou
Zazamaenade schreef:
28-04-2020 18:47
Wat een onzin. als je de laatste jaren had opgelet, of de documentaire had gezien, had je geweten dat al decennialang mensen zich zorgen maken, protesteren en proberen oplossingen te vinden.
Dat over Greta Thunberg is alleen maar een doorzichtig gebbetje om het klimaatprotest te ridiculiseren door mensen die verder weinig meer bijdragen dan wat memes, domme grappen en oppervlakkige analyses die henzelf niet raken.

Wat ik heb gezien van de documentaire, daar word ik niet vrolijk van, al deel ik al lang de gedachte dat we het met technische oplossingen niet gaan redden.
En vrijwillig afstand doen van een levenswijze waar we aan gewend en gehecht zijn, dat zie ik ook niet gauw gebeuren.

Als je denkt dat de klimaatramp inhoudt dat we zoals in een film een grote overstroming krijgen dan heb je oogkleppen op en zie je niet wat al jaren dagelijks aan de gang is.
Ik werd ook niet blij van de documentaire maar de klimaathysterie kan nu met andere ogen worden bekeken. Voor degene die het willen zien uiteraard. Dat het klimaat verandert is een gegeven, dat gebeurt al miljarden jaren. De invloed van de mens hierop is relatief beperkt.
En ik heb het niet over een overstroming gehad hoor :proud:

Ben jij het eens met het grootschalig subsidiëren van biomassa, waardoor bijvoorbeeld de oerbossen in Estland worden bedreigt? Dat is namelijk klimaathysterie.
Alle reacties Link kopieren
Nepalese33 schreef:
28-04-2020 19:04
Ik werd ook niet blij van de documentaire maar de klimaathysterie kan nu met andere ogen worden bekeken. Voor degene die het willen zien uiteraard. Dat het klimaat verandert is een gegeven, dat gebeurt al miljarden jaren. De invloed van de mens hierop is relatief beperkt.
En ik heb het niet over een overstroming gehad hoor :proud:

Ben jij het eens met het grootschalig subsidiëren van biomassa, waardoor bijvoorbeeld de oerbossen in Estland worden bedreigt? Dat is namelijk klimaathysterie.

Nee, dat is geen klimaathysterie, dat zijn verkeerde beslissingen.

En 'het klimaat verandert' als verklaring voor wat er aan de hand is vind ik oliedom. Letterlijk.
nounou
Zazamaenade schreef:
28-04-2020 19:07
Nee, dat is geen klimaathysterie, dat zijn verkeerde beslissingen.

En 'het klimaat verandert' als verklaring voor wat er aan de hand is vind ik oliedom. Letterlijk.
Verkeerde beslissingen maar wel met het oog op het klimaat genomen.

Dat mag jij dom vinden hoor, het is alleen een feit.
Alle reacties Link kopieren
Nepalese33 schreef:
28-04-2020 20:27
Verkeerde beslissingen maar wel met het oog op het klimaat genomen.

Dat mag jij dom vinden hoor, het is alleen een feit.

Nou, nee, kijk eens naar de tijdsspanne.
Het is geen feit, het is een drogreden.
nounou
Nepalese33 schreef:
28-04-2020 19:04
Ik werd ook niet blij van de documentaire maar de klimaathysterie kan nu met andere ogen worden bekeken. Voor degene die het willen zien uiteraard. Dat het klimaat verandert is een gegeven, dat gebeurt al miljarden jaren. De invloed van de mens hierop is relatief beperkt.
Dit soort beweringen maakt je tot een niet serieus te nemen gespreksgenoot en dus ga ik niet het gesprek met je aan. De ervaring leert dat dat verpilde moeite is.

Wat ik opmerkelijk en buitengewoon jammer vind is dat de docu door figuren als jou als drogreden gebruikt om het doel van de strijd voor het behoud van de planeet (om het even samen te vatten) te diskwalificeren. Dat er dingen fout gaan en blijkbaar soms ook heel erg fout, betekent niet dat het probleem niet bestaat en het streven naar een oplossing of schadebeperking niet legitiem.
Juist deze pandemie maakt duidelijk dat overbevolking toch echt het allergrootste probleem is. Stedelijk gebied wordt het hardst getroffen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven