De H&M-rel

09-01-2018 19:06 1215 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het zal jullie vast niet ontgaan zijn dat H&M op dit moment verwikkeld is in een heuse rel. Zij hadden op een reclameposter in Het VK een donker jongetje als model gebruikt. Het ventje draagt een hoodie met de tekst: "coolest monkey of the jungle" Dit werd op Twitter opgemerkt en afgedaan als racisme.
H&M heeft inmiddels excuses aangeboden, desalniettemin ligt de modeketen nu onder vuur. Er wordt opgeroepen tot een boycot en zanger The Weekend heeft per direct zijn samenwerking met de keten verbroken.

Ter info: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1513809 ... n-apentrui

Hoe denken jullie hierover? Ik vind het geen hele slimme keuze van H&M. Maar de manier waarop ze nu onder vuur liggen, vind ik wel wat ver gaan. Het lijkt me sterk dat ze de campagne daadwerkelijk rascistisch hebben bedoeld.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
19-01-2018 23:03
volgens mij is er niemand die zegt dat een aap niet gebruikt mag worden op kleding
Nee dat weet ik. Maar als ie wel gebruikt wordt, kan het kwetsend overkomen. Dus dan kan je wel zeggen 'ik zeg niet dat het niet mag', maar je wilt het eigenlijk gewoon niet. Wat in mijn ogen op hetzelfde neerkomt.
Ja, ik weet het, ik herhaal mezelf. Maar als ik er nog hetzelfde overdenk als gisteren en eergisteren, dan ga ik nu niet iets anders zeggen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
simbalabimba schreef:
19-01-2018 23:24
Nee dat weet ik. Maar als ie wel gebruikt wordt, kan het kwetsend overkomen. Dus dan kan je wel zeggen 'ik zeg niet dat het niet mag', maar je wilt het eigenlijk gewoon niet. Wat in mijn ogen op hetzelfde neerkomt.
Ja, ik weet het, ik herhaal mezelf. Maar als ik er nog hetzelfde overdenk als gisteren en eergisteren, dan ga ik nu niet iets anders zeggen.
het gaat om de context. Er is op zich niks mis met de trui, maar in combinatie met een donker jochie is het als reclamefoto gewoon niet handig. Dat is alles
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
19-01-2018 23:34
het gaat om de context. Er is op zich niks mis met de trui, maar in combinatie met een donker jochie is het als reclamefoto gewoon niet handig. Dat is alles
Ja ook daarover heb ik al eerder geschreven.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
rosanna08 schreef:
19-01-2018 23:34
het gaat om de context. Er is op zich niks mis met de trui, maar in combinatie met een donker jochie is het als reclamefoto gewoon niet handig. Dat is alles

Volgens mij is dat niet alles, althans niet voor iedereen.
Er genoeg mensen die het niet enkel onhandig vinden maar racistisch.
Hetvrijewoord schreef:
19-01-2018 23:52
Volgens mij is dat niet alles, althans niet voor iedereen.
Er genoeg mensen die het niet enkel onhandig vinden maar racistisch.
Ik vind de mensen die het 'onhandig' vinden racistisch.
simbalabimba schreef:
19-01-2018 23:24
Nee dat weet ik. Maar als ie wel gebruikt wordt, kan het kwetsend overkomen. Dus dan kan je wel zeggen 'ik zeg niet dat het niet mag', maar je wilt het eigenlijk gewoon niet. Wat in mijn ogen op hetzelfde neerkomt.
Ja, ik weet het, ik herhaal mezelf. Maar als ik er nog hetzelfde overdenk als gisteren en eergisteren, dan ga ik nu niet iets anders zeggen.
Natuurlijk komt dat niet op hetzelfde neer. De vrijheid nemen om jouw mening te uiten is niet hetzelfde als anderen iets verbieden.

Uiteraard mag iedereen elk t shirt aan. Maar anderen mogen dat shirt net zo goed lelijk/beledigend/ongepast/etc vinden.

Vrijheid gaat beide kanten op.
Alle reacties Link kopieren
MaryCrawley schreef:
20-01-2018 00:01
Natuurlijk komt dat niet op hetzelfde neer. De vrijheid nemen om jouw mening te uiten is niet hetzelfde als anderen iets verbieden.

Uiteraard mag iedereen elk t shirt aan. Maar anderen mogen dat shirt net zo goed lelijk/beledigend/ongepast/etc vinden.

Vrijheid gaat beide kanten op.
Dat was nu precies wat ik zo krom vond; de reclameafbeelding met een donker kind niet handig vinden ( want kwetsend vanwege herinneringen aan negatieve associaties, dus niet doen) , maar wel 'toestaan' dat iedereen zo'n shirt aan mag.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
simbalabimba schreef:
20-01-2018 00:06
Dat was nu precies wat ik zo krom vond; de reclameafbeelding met een donker kind niet handig vinden ( want kwetsend vanwege herinneringen aan negatieve associaties, dus niet doen) , maar wel 'toestaan' dat iedereen zo'n shirt aan mag.
Wat vind je daar precies krom aan?

Het is nou juist de kern van mensenrechtelijke vrijheden.
Hetvrijewoord schreef:
19-01-2018 23:52
Volgens mij is dat niet alles, althans niet voor iedereen.
Er genoeg mensen die het niet enkel onhandig vinden maar racistisch.
In dit topic? Of daarbuiten?

Ik heb hier oprecht niemand dat zien zeggen namelijk. Wel dat het onhandig/dom/ongepast is vanwege de potentiele associatie met racisme en de historische context van mensen met apen vergelijken. En dat het behoorlijk gênant is dat niemand bij zon bedrijf dat even heeft bedacht. Maar dat is nogal een nuanceverschil.

Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat H&M dit expres heeft gedaan om een racistisch statement te maken en ik kan me ook niet voorstellen dat veel mensen dat denken.
simbalabimba schreef:
20-01-2018 00:06
Dat was nu precies wat ik zo krom vond; de reclameafbeelding met een donker kind niet handig vinden ( want kwetsend vanwege herinneringen aan negatieve associaties, dus niet doen) , maar wel 'toestaan' dat iedereen zo'n shirt aan mag.
Het gaat niet om "toestaan". Niemand kan/mag dat namelijk voor een ander bepalen (tenzij het buiten de grenzen van de wet valt).
Zoals vaker gezegd gaat het om de context, om aanvoelen op welk moment iets beter niet gezegd/gedaan kan worden. Ik kan nog wel talloze voorbeelden geven, maar ik denk dat iedereen zich toch wel zo'n situatie kan indenken. Iedereen zal zijn eigen grenzen hebben, afhankelijk van zijn eigen ervaringen.
simbalabimba schreef:
19-01-2018 23:24
Nee dat weet ik. Maar als ie wel gebruikt wordt, kan het kwetsend overkomen. Dus dan kan je wel zeggen 'ik zeg niet dat het niet mag', maar je wilt het eigenlijk gewoon niet. Wat in mijn ogen op hetzelfde neerkomt.
Ja, ik weet het, ik herhaal mezelf. Maar als ik er nog hetzelfde overdenk als gisteren en eergisteren, dan ga ik nu niet iets anders zeggen.
Dit is de kern eigenlijk: ik kan wel iets niet willen (en dan heb ik het niet perse over het al dan niet dragen van deze trui), maar we leven in een vrij land dus heb ik het te accepteren. Dat wil niet zeggen dat ik niet mijn mening erover kan/mag geven. Hoe mensen tegen dingen aankijken is geen vaststaand iets dat je in beton kunt gieten, dat verandert door de jaren heen, mede door erover te discussiëren en naar elkaars standpunten te luisteren.
MaryCrawley schreef:
20-01-2018 07:34
In dit topic? Of daarbuiten?

Ik heb hier oprecht niemand dat zien zeggen namelijk. Wel dat het onhandig/dom/ongepast is vanwege de potentiele associatie met racisme en de historische context van mensen met apen vergelijken. En dat het behoorlijk gênant is dat niemand bij zon bedrijf dat even heeft bedacht. Maar dat is nogal een nuanceverschil.

Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat H&M dit expres heeft gedaan om een racistisch statement te maken en ik kan me ook niet voorstellen dat veel mensen dat denken.

Wie heeft het over een racistisch statement? Ik niet.
Er zijn genoeg mensen die de foto racistisch vinden, genoeg om een (internet) rel te veroorzaken en genoeg dat we er hier op dit forum over schrijven.
Alle reacties Link kopieren
popita schreef:
20-01-2018 08:47
Dit is de kern eigenlijk: ik kan wel iets niet willen (en dan heb ik het niet perse over het al dan niet dragen van deze trui), maar we leven in een vrij land dus heb ik het te accepteren. Dat wil niet zeggen dat ik niet mijn mening erover kan/mag geven. Hoe mensen tegen dingen aankijken is geen vaststaand iets dat je in beton kunt gieten, dat verandert door de jaren heen, mede door erover te discussiëren en naar elkaars standpunten te luisteren.

Dat donkere mensen een apensoort zouden zijn of van apen afstammen, is allang achterhaald. Zo hoeven mensen er dus niet meer tegen aan te kijken. Kijk er dan ook niet zo tegen aan als een donker kind iets aan heeft met een aap er op.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
MaryCrawley schreef:
20-01-2018 07:23
Wat vind je daar precies krom aan?

Het is nou juist de kern van mensenrechtelijke vrijheden.
Voel je je niet gekwetst of geconfronteerd dan als je iemand in levende lijve met zo'n trui ziet?
Die trui is niet alleen maar gemaakt om een foto te maken; het is de bedoeling dat die trui gekocht gaat worden.
Als je vindt dat de combinatie trui-kind kwetsend is/kan zijn, dan vind je het toch ook niet zo handig als donkere kinderen die truien gaan dragen?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
MaryCrawley schreef:
20-01-2018 07:34
In dit topic? Of daarbuiten?

Ik heb hier oprecht niemand dat zien zeggen namelijk. Wel dat het onhandig/dom/ongepast is vanwege de potentiele associatie met racisme en de historische context van mensen met apen vergelijken. En dat het behoorlijk gênant is dat niemand bij zon bedrijf dat even heeft bedacht. Maar dat is nogal een nuanceverschil.

Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat H&M dit expres heeft gedaan om een racistisch statement te maken en ik kan me ook niet voorstellen dat veel mensen dat denken.
Zo heb ik het ook nooit gelezen, als mensen schreven over "een statement maken."
Juist dan de andere kant op een statement maken.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
simbalabimba schreef:
20-01-2018 12:22
Dat donkere mensen een apensoort zouden zijn of van apen afstammen, is allang achterhaald. Zo hoeven mensen er dus niet meer tegen aan te kijken. Kijk er dan ook niet zo tegen aan als een donker kind iets aan heeft met een aap er op.
Het gaat er niet om hoe jij of ik ertegenaan kijken, het gaat erom dat het oud zeer bovenhaalt. Het zou wat anders zijn als racisme helemaal de wereld uit zou zijn, maar zolang het woord aap nog op allerlei manieren denigrerend gebruikt wordt in relatie tot donkere mensen, is het niet gek dat die link gelegd wordt.
Alle reacties Link kopieren
MarkSD schreef:
19-01-2018 23:57
Ik vind de mensen die het 'onhandig' vinden racistisch.
want?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
simbalabimba schreef:
20-01-2018 12:22
Dat donkere mensen een apensoort zouden zijn of van apen afstammen, is allang achterhaald. Zo hoeven mensen er dus niet meer tegen aan te kijken. Kijk er dan ook niet zo tegen aan als een donker kind iets aan heeft met een aap er op.
dat hoeft idd niet, helaas is er nog steeds een categorie mensen op de wereld die dat wel zo zien
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Is dit ook onhandig?

https://nos.nl/artikel/2212661-shampoor ... -voor.html
simbalabimba schreef:
20-01-2018 12:28
Voel je je niet gekwetst of geconfronteerd dan als je iemand in levende lijve met zo'n trui ziet?
Die trui is niet alleen maar gemaakt om een foto te maken; het is de bedoeling dat die trui gekocht gaat worden.
Als je vindt dat de combinatie trui-kind kwetsend is/kan zijn, dan vind je het toch ook niet zo handig als donkere kinderen die truien gaan dragen?

Een groot, wereldwijd concern dat zo'n beeld naar buiten brengt, is toch wel heel iets anders dan een kind dat zo'n trui draagt in zijn eigen omgeving. Dat moet 'ie lekker doen en daar vind ik dan helemaal niets van. En ook al zou ik er wel iets van vinden, dan nog zou ik van mening zijn dat ieder daarin zijn eigen keuzes mag maken. Dat kan namelijk best samengaan.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
20-01-2018 12:49
Is dit ook onhandig?

https://nos.nl/artikel/2212661-shampoor ... -voor.html
ben je hier echt benieuwd naar of ben je bezig om te kijken of je degenen die H&M onhandig vonden op tegenstrijdigheden kunt betrappen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
popita schreef:
20-01-2018 12:40
Het gaat er niet om hoe jij of ik ertegenaan kijken, het gaat erom dat het oud zeer bovenhaalt. Het zou wat anders zijn als racisme helemaal de wereld uit zou zijn, maar zolang het woord aap nog op allerlei manieren denigrerend gebruikt wordt in relatie tot donkere mensen, is het niet gek dat die link gelegd wordt.
Of het oud zeer bovenhaalt of niet, hangt er toch juist van af hoe je er tegenaan kijkt?
Leg de link als het denigrerend gebruikt wordt, leg de link niet als het is wat het is: een kind in een shirt met de opdruk (tekst) over een aap, een dier, een jungle dier, net zoals vele andere dieren (teksten) gebruikt worden.
Ik denk dat het negatieve juist in stand wordt gehouden door iets onschuldigs te blijven linken aan denigrerende opmerkingen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Hetvrijewoord schreef:
20-01-2018 12:49
Is dit ook onhandig?

https://nos.nl/artikel/2212661-shampoor ... -voor.html
Waarom zou dat niet handig zijn in jouw ogen?
In mijn ogen is het namelijk gewoon een shampoofabrikant die zijn markt probeert te vergroten. Maar misschien mis ik iets?
rosanna08 schreef:
20-01-2018 12:53
ben je hier echt benieuwd naar of ben je bezig om te kijken of je degenen die H&M onhandig vonden op tegenstrijdigheden kunt betrappen?

Want? Vreemde vraag gezien de inhoud van deze discussie.
Alle reacties Link kopieren
popita schreef:
20-01-2018 12:51
Een groot, wereldwijd concern dat zo'n beeld naar buiten brengt, is toch wel heel iets anders dan een kind dat zo'n trui draagt in zijn eigen omgeving. Dat moet 'ie lekker doen en daar vind ik dan helemaal niets van. En ook al zou ik er wel iets van vinden, dan nog zou ik van mening zijn dat ieder daarin zijn eigen keuzes mag maken. Dat kan namelijk best samengaan.
Komt 'ie weer: Het is niet de bedoeling dat zo'n groot concern met zo'n beeld buiten brengt dat donkere kinderen die trui ook mogen dragen?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven