De oproep van waterbedrijven: wees zuinig!

10-08-2020 18:50 404 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gewoon benieuwd.
Ben je er bewust mee bezig? Of geldt die oproep vooral voor anderen en niet voor jou.
En wat vind je er van?

TO trapt af;
Ik heb ons mini zwembadje vandaag opnieuw gevuld. Maar ben wel bewuster omgegaan met het schoon houden van de water, zodat we de hele week er nog mee kunnen. Misschien nog een keer een beetje bijvullen.
Het water uit het oude zwembadje heb ik aan de plantjes gegeven.
Ik probeer zo kort mogelijk te douchen en de kinderen dit ook uit te leggen.
Veel meer kan ik denk ik niet doen.

Ik wordt eerlijk gezegd wel een beetje moe van die oproepen. Elk zomer als het een beetje mooi weer is, komt dit weer om de hoek.
En als het de verwachting is dat we steeds warmere zomers krijgen, dan lijkt me dit wel iets wat opgelost moet worden. Maar misschien praat ik heel makkelijk en kan dat technisch niet, dat zou kunnen.
Ik vraag me alleen dan wel af; als dit zo doorgaat en er verandert niets, kan je er vanuit gaan dat je binnen 5 jaar dus echt geen water meer uit de kraan krijgt bij mooi weer?
Of is het slechts bangmakerij en valt het allemaal wel mee?
Alle reacties Link kopieren
piepp schreef:
10-08-2020 18:50
Ik wordt eerlijk gezegd wel een beetje moe van die oproepen. Elk zomer als het een beetje mooi weer is, komt dit weer om de hoek.

Ik word eerlijk gezegd een beetje moe van mensen die denken dat het allemaal wel meevalt, en gewoon doorgaan met kostbaar drinkwater verspillen aan zwembaden. Of die achteloos het regenwater het riool in laten stromen in plaats van de bodem in, omdat ze liever een hete tegeltuinhel hebben dan een groene tuin. Als er niet gauw een algehele mentaliteitsverandering plaatsvindt komen we in de zomer steeds vaker water tekort en zijn er de rest van het jaar steeds vaker overstromingen.
Ik heb geen zwembad wat gevuld moet worden of tuin die besproeid moet worden. Ik denk dat ik amper meer water dan anders verbruik, dus ik voel me niet persoonlijk aangesproken.
Zonder pomp kan je het water echt geen week laten staan hoor. Daar gaan bacterien in komen.
Wij hebben een zwembad met pomp. Daar zit veel water in. Niet echt zuinig dus.

Wij douche nu kort. Het drink waterflesje van de konijnen doen we maar half vol zodat we vaak schoon en koud water kunnen geven.
Flesjes met water die we menemen en niet opgaan gaan in de koelkast. We gooien het niet weg.

En dan je vraag of het echt zo erg is. Lijkt me wel ja. Sloten staan gewoon droog.
Ik vul een klein teiltje voor kleinkind om mee te spelen dus nee ik voel me niet schuldig. Verder hebben we een regenton waaruit ik zoveel mogelijk de planten in bakken water geef. De grote tuinplanten moeten het zelf opdiepen.
Is de regenton na lange periode van droogte leeg, dan geef ik de bloembakken wel uit de kraan. Maar minimaal. Net om te zorgen dat ze overleven.
Wassen probeer ik met een volle trommel. Douchen doe ik kort.
Alle reacties Link kopieren
Nee, juist met dit weer wil ik gewoon dat mijn kinderen lekker in zwembad kunnen. 's avonds willen wij ook gewoon normaal relaxt kunnen douchen na een lange werkdag!
'I don't need an inspirational quote. I Just need coffee.
Alle reacties Link kopieren
ik snap nog steeds niet waarom we onze fucking planten water geven met DRINKWATER (geldt ook voor zwembadjes vullen)
Alle reacties Link kopieren
Verder voel ik me niet schuldig want ik gebruik water nu uitsluitend om te drinken/kort 5 minuutjes te douchen iedere dag
Het valt niet mee. Ik denk dat je moeder wordt van helemaal geen water hebben.

Ik hou er rekening mee. Korter douchen, water uit waterbakken bij de plantjes, geen zwembad etc.
Sowieso altijd wel bewust mbt watergebruik.
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
10-08-2020 19:02
ik snap nog steeds niet waarom we onze fucking planten water geven met DRINKWATER (geldt ook voor zwembadjes vullen)
Waar dan mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren de tuin van mijn oppashuis gesproeid en was eigenlijk van plan dat morgen weer te doen, maar ik twijfel. Ik zit in Zuid-Holland, waar de oproep niet is gedaan omdat er (nog) geen dreigend gekort is.
't Is al met al een heel gedoe
Karl_Marx schreef:
10-08-2020 19:02
ik snap nog steeds niet waarom we onze fucking planten water geven met DRINKWATER (geldt ook voor zwembadjes vullen)
Waarmee dan?
Karl_Marx schreef:
10-08-2020 19:02
ik snap nog steeds niet waarom we onze fucking planten water geven met DRINKWATER (geldt ook voor zwembadjes vullen)

Ik heb een regenton maar die is ook niet oneindig gevuld na een periode van droogte.
Alle reacties Link kopieren
Het zwembad heb ik in het voorjaar al gevuld.

We douchen gewoon elke dag en de planten krijgen ook water.

Auto's wassen we dan weer niet (wie wel met 35 graden?)
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
10-08-2020 19:03
Waar dan mee?
Regenwater. Heb alleen geen systeem waarmee dat kan. Thuis wel een regenton, maar daar kom je niet heel ver mee, dat is vooral handig voor een gieter.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
10-08-2020 19:03
Waarmee dan?
sloot water ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
10-08-2020 18:56
Ik word eerlijk gezegd een beetje moe van mensen die denken dat het allemaal wel meevalt, en gewoon doorgaan met kostbaar drinkwater verspillen aan zwembaden. Of die achteloos het regenwater het riool in laten stromen in plaats van de bodem in, omdat ze liever een hete tegeltuinhel hebben dan een groene tuin. Als er niet gauw een algehele mentaliteitsverandering plaatsvindt komen we in de zomer steeds vaker water tekort en zijn er de rest van het jaar steeds vaker overstromingen.
Dit!
...
Karl_Marx schreef:
10-08-2020 19:04
sloot water ofzo.

Ik denk niet dat je je kleine kind in een badje met slootwater zet.
Karl_Marx schreef:
10-08-2020 19:04
sloot water ofzo.
Veel te heet om een sloot te graven.
Ik zou het top vinden als huizen zo waren ingericht dat toiletten konden worden doorgespoeld met gerecycled water van bijvoorbeeld de wasmachine maar zover zijn we nog niet.
Alle reacties Link kopieren
Wij sproeien met dit weer wel veel in de tuin. Ik vind dat altijd best zonde van het drinkwater en zou het best oké vinden als we daar direct grondwater oid voor konden gebruiken (weet niet precies hoe het werkt).
Mensen met een regenton: hoe sproei je daar mee? Dan zit er toch geen druk op?


Ik zag trouwens net iemand op het nieuws die de kraan 20uur(!) had moeten laten lopen voor hun Intexbadje.
Daar kunnen wij in ieder geval een maand de tuin mee sproeien.
Alle reacties Link kopieren
Ons zwembad staat al sinds begin Juni en we hebben het water sindsdien maar 1x ververst! Gewoon goed bijgehouden met alle waardes en s’nachts goed dicht dekken! Niks aan het handje.

Ons gras is meer geel dan groen maar nu met de hitte is het bijna niet meer bij te houden. Wij zijn er dus wel degelijk mee bezig :$
louchantez wijzigde dit bericht op 10-08-2020 19:09
0.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
10-08-2020 19:05
Ik denk niet dat je je kleine kind in een badje met slootwater zet.
volgens google is het inderdaad gevaarlijk
Alle reacties Link kopieren
Yasmeenah82 schreef:
10-08-2020 19:02
Nee, juist met dit weer wil ik gewoon dat mijn kinderen lekker in zwembad kunnen. 's avonds willen wij ook gewoon normaal relaxt kunnen douchen na een lange werkdag!
Ja joh, gewoon lekker doen. Na jullie de zondvloed. Spoelt dat bord voor je hoofd ook vanzelf weg.
...
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
10-08-2020 18:56
Ik word eerlijk gezegd een beetje moe van mensen die denken dat het allemaal wel meevalt, en gewoon doorgaan met kostbaar drinkwater verspillen aan zwembaden. Of die achteloos het regenwater het riool in laten stromen in plaats van de bodem in, omdat ze liever een hete tegeltuinhel hebben dan een groene tuin. Als er niet gauw een algehele mentaliteitsverandering plaatsvindt komen we in de zomer steeds vaker water tekort en zijn er de rest van het jaar steeds vaker overstromingen.
Eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven