De sociologie van taalgebruik

04-02-2012 15:56 241 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de meesten hier zullen weten, ben ik geinteresseerd in onderwerpen als opvoeding, normen en waarden, etiquette, persoonlijke Bildung, smaak, hogere en lagere cultuur en de rol van de elite in onze samenleving.



Een leuk onderwerp in die categorie is wat ik de "sociologie van taal" noem. In hoeverre kun je aan iemands taalgebruik dingen afleiden wat iemands sociaal-economische achtergrond is en hoeveel "cultureel kapitaal" iemand heeft?



En dan heb ik het niet over echte taalfouten ("hun hebben", "groter als"), maar over woorden die een burgerlijke achtergrond verraden. Ik gebruik "burgerlijk" hier overigens neutraal, niet met een denigrerende connotatie.



Over precies dit onderwerp heeft ooit een omslagartikel in de HP/De Tijd gestaan, en toen kwamen de bekende voorbeelden naar voren van woorden die niet kunnen voor nette mensen: toilet, stropdas, colbertje, pantalon, gebakje, "eet smakelijk", kostuum, vaatwasser, koelkast, etc.



Een aparte categorie is de "sociologie van namen": b.v. Emma en Alexander voor de hogere klassen, tegenover Priscilla en Wesley voor de lagere klassen.



- In hoeverre gebruiken jullie dit soort woorden wel of juist niet?

- In hoeverre is het zinnig of onzinnig dat mensen zich proberen te profileren met hun klasse?

- Weten jullie zelf nog voorbeelden van woorden of namen die echt niet kunnen?



Zelf ben ik overigens niet zo recht in de leer. Als een ander "eet smakelijk" zegt, zeg ik het gewoon terug (ook al zou ik het nooit zelf als eerste zeggen) en ook gebruik ik gewoon "gebakje" ("taartje' klinkt voor mijn gevoel aanstellerig). Maar woorden als "toilet" en "stropdas" zou ik echt nooit gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
leuk hoor al die topics, maar doe je nu dan ook zelf een keer mee met de discussie?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Welk woord gebruik jij dan ipv toilet?
Alle reacties Link kopieren
Een colbertje is een jasje, een japon is een jurk, een kostuum is een pak, een stropdas is een das.



Over de term burgerlijk zullen de meningen verschillen maar iemand die het woord "burgerlijk" te vaak gebruikt onderstreept daarmee zijn eigen burgerlijkheid.



Wat namen betreft ben ik het volkomen met je eens.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Snobisme ten top weer. En toilet, wordt dat dan schijthuis? Dit gaat nergens over.
Wat zeg je dan als je iemand een lekkere maaltijd toewenst?

En hoe noem je dan zo'n ding dat mannen om hun nek doen bij een pak?

En eet je misschien gewoon geen gebak?



Ik kom duidelijk uit een lager milieu, ik heb geen flauw idee hoe ik die dingen anders moet noemen ...
Alle reacties Link kopieren
Jij zegt 'moge het u bekomen' in plaats van 'eet smakelijk'? Maar je heet Wesley en gaat naar de plee en draagt een das?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Tijdens mijn studententijd kwam ik regelmatig een jongen tegen die zó verschrikkelijk bekakt praatte en op iedereen neerkeek die niet hetzelfde taalgebruik had. Maar toen ik hem een keer zag toen hij stomdronken was, bleek hij echt enorm plat te praten (en geloof me, dat was niet eventjes voor de grap, maar gewoon écht). Of een vroegere vriendin, die ook zeer bekakt praatte, totdat ze met haar Twentse familie aan de telefoon zat. Sindsdien geloof ik niet dat je aan iemands normale taalgebruik z'n sociale achtergrond kunt horen. Je kunt het jezelf ook aanleren.
Winter is coming...
Alle reacties Link kopieren
ene wesley verdiend trouwens wel miljoenen met voetbal...
wij slapen nooit.
quote:himalaya schreef op 04 februari 2012 @ 16:04:

Jij zegt 'moge het u bekomen' in plaats van 'eet smakelijk'? Maar je heet Wesley en gaat naar de plee en draagt een das?

Da's aan het eind, toch?



Werkelijk, ik snap niet wat je moet zeggen aan het begin van een maaltijd zonder 'eet smakelijk'. Niets zeggen en maar gewoon aanvallen is toch onbeleefder?
Alle reacties Link kopieren
quote:aaaanne schreef op 04 februari 2012 @ 16:07:

[...]



Da's aan het eind, toch?





Al sla je me dood, ik zeg altijd een gemeend 'eet smakelijk!'



Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:martin81 schreef op 04 februari 2012 @ 15:56:

Ik gebruik "burgerlijk" hier overigens neutraal, niet met een denigrerende connotatie.

Alleen het feit al dat je het woord gebruikt, zegt mij dat je zelf niet uit de hogere klassen komt.



Burgerlijk - Als bijvoeglijk naamwoord heeft het veelal de betekenis (verwant aan die van kleinburgerlijk) van 'licht pretentieus, met slechte smaak, bekrompen, niet tot de betere kringen behorend'. Onder de hogere klassen was het gebruik van dit woord (net als ordinair, vulgair, beschaafd en plebs) overigens in principe not done, hoewel het er sinds circa 1950 toch hier en daar ingeslopen is. 'Je hoort niet op anderen neer te kijken'.

Bron: wikipedia
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zeg je niks aan het begin van de maaltijd. Met 'eet smakelijk' zou je kunnen insinueren dat de kok heeft gefaald. Of zoiets.



Geneuzel. Dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik juist alles door elkaar, expres. Omdat taalgebruik een intern commentaar kan leveren op het inhoudelijk gezegde. Postmodern met een vleugje Wittgenstein zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
(jaja, we zijn niet van de straat hiero )
Alle reacties Link kopieren
quote:aaaanne schreef op 04 februari 2012 @ 16:07:

[...]



Da's aan het eind, toch?



Werkelijk, ik snap niet wat je moet zeggen aan het begin van een maaltijd zonder 'eet smakelijk'. Niets zeggen en maar gewoon aanvallen is toch onbeleefder?Het is correct om niets te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
- In hoeverre is het zinnig of onzinnig dat mensen zich proberen te profileren met hun klasse?





Onzinnig, er zullen gerust mensen zijn die zich op een bepaalde manier willen profileren, kakker, gangster of wat dan ook, maar de zin daarvan ontgaat mij in ieder geval.



Aan het eind komen we op dezelfde wijze op deze wereld en verlaten we deze allen op

dezelfde manier. Mooie is als je tussen die twee momenten mensen heb die van je houden en van wie je houdt.



Stropdas of das, who cares?
Love...miss..will never forget you..
Alle reacties Link kopieren
quote:Soppie300 schreef op 04 februari 2012 @ 16:03:

Snobisme ten top weer. En toilet, wordt dat dan schijthuis? Dit gaat nergens over.Wc
Alle reacties Link kopieren
quote:Flowerfield schreef op 04 februari 2012 @ 16:01:

Welk woord gebruik jij dan ipv toilet?Wc
quote:martin81 schreef op 04 februari 2012 @ 16:14:

[...]





WcToilet wordt toch juist gebruikt om netter te zijn. Wc wordt toch juist als het minder nette woord gezien?
Alle reacties Link kopieren
Wc? Ik prefereer toilet. Wc klinkt vies.
Alle reacties Link kopieren
quote:martin81 schreef op 04 februari 2012 @ 16:14:

[...]





WcIk zeg juist toilet omdat ik dat netter vind klinken maar ik ben dan ook voor een dubbeltje geboren en word nooit een kwartje
Alle reacties Link kopieren
Waarom is het eigenlijk commeilfaux om aan te kondigen wat je gaan doen? je kan beter even 'je handen gaan wassen' of 'je neus gaan poederen'
Alle reacties Link kopieren
quote:_flower_ schreef op 04 februari 2012 @ 16:15:

[...]





Toilet wordt toch juist gebruikt om netter te zijn. Wc wordt toch juist als het minder nette woord gezien?Bij de elite is het plee.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren


Tuurlijk! 'S morgens na de koffie met je peignoir nog aan melden dat je je neus gaat poederen komt echt geloofwaardig over!



Ik ga gewoon kakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven