De volgende winkelketen die verdwijnt?

23-02-2019 19:52 1405 berichten
* gone *
anoniem_353486 wijzigde dit bericht op 11-09-2020 17:26
98.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hema is sinds een paar jaar eigendom van het concern van Marcel Boekhoorn. Die had ook Coolcat en dat was ook het goedkopere segment en die stierf ook een stille dood. Hema stond vroeger bekend om de goede kwaliteit. Nu moet het allemaal goedkoper en wordt veel geproduceerd in India en China. Terwijl het ondergoed tot een jaar of twintig terug geproduceerd werd in Duitsland. En de handdoeken van Egyptisch katoen waren net als alle A merken. Serviesgoed was van porcelein uit Beieren. Nu spul uit China. Dan verlies je klanten die in je product geloven.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Oh, geen klachten over de handdoeken hoor. Maar goed, toen ze dus van hotelkwaliteit waren was ik nog maar een tiener als ik het zo lees.

Vandaag er nog even geweest, veel paaslekkers ingeslagen voor de kinderen om te zoeken in onze tuin. Veel van dat spul was afgeprijsd of 1+1 gratis! Zal wel aan de crisis liggen dat ze er nu vanaf willen, normaal is dat ná Pasen pas. Nu al veel lege schappen en voor aan het bereiden op de zomer. Ik vond het wel prima.
SweetFirefly schreef:
06-04-2020 14:27
Hema is sinds een paar jaar eigendom van het concern van Marcel Boekhoorn. Die had ook Coolcat en dat was ook het goedkopere segment en die stierf ook een stille dood. Hema stond vroeger bekend om de goede kwaliteit. Nu moet het allemaal goedkoper en wordt veel geproduceerd in India en China. Terwijl het ondergoed tot een jaar of twintig terug geproduceerd werd in Duitsland. En de handdoeken van Egyptisch katoen waren net als alle A merken. Serviesgoed was van porcelein uit Beieren. Nu spul uit China. Dan verlies je klanten die in je product geloven.
Je lijkt een koppeling te leggen tussen Boekhoorn en de slechtere kwaliteit van de spullen en dat het slechter gaat met de HEMA. Dat laatste verband is er niet, hij heeft het kunnen kopen omdat het al slecht ging. Afgaande op de berichten over de HEMA was de kwaliteit toen ook al minder dan voorheen. Dat weet ik niet uit eigen ervaring want ik haal er eigenlijk alleen maar tompoucen en soms en taart en die vind ik wel prima voor de prijs. Voor de rest weet ik ook niks van Boekhoorn maar alleen dat het in dit geval niet aan hem ligt.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
06-04-2020 12:24
Daarom bestel ik dus veel. Omdat het niet in de winkel ligt. En ja, daar gaat de stenen winkel aan onderdoor. Maar ja, zo gaan die dingen. Door nieuwe ontwikkelingen blijken oude succesformules ineens achterhaald.
Ik denk dat we op termijn alleen nog levensmiddelenwinkels hebben en daarbij dan nog winkels die spul verkopen wat te klein is om te bestellen (rolletje plakband ed) of de supermarkten nemen meer nonfood op in het assortiment.
Ik denk wel dat markten op gaan bloeien dan. Ongekend, daar kun je spullen kopen en meteen meenemen :hihi:
En winkels die een soort uitje zijn en die spullen verkopen die je toch graag wil zien; tuincentra, meubelzaken en zo.


Maar eerlijk gezegd vind ik het belachelijk dat een winkel een rekje met 30 zonnebrillen heeft en er 28 inhangen met roze glitters en dan twee neutrale/jongensachtige.
Of dat je als jongen van voetbal MOET houden, anders kun je geen behoorlijke portemonnee kopen. Maar dat is een andere discussie.
Heel herkenbaar en deel hetzelfde toekomstbeeld.
Ik heb twee jonge jongens en haal mijn kleding en accessoires bij duurzame online shops waar ze wel meer neutrale opties hebben. Afgelopen jaar heb ik de winkelstraten nog een kans gegeven door meer bij de fysieke winkel te kijken, maar ik neem de moeite niet meer om ergens heen te rijden, parkeergeld te moeten betalen om na een hele zoektocht weer met lege handen naar huis te gaan om vervolgens online wel spullen te kunnen bestellen.
Alle reacties Link kopieren
De keuze voor jongensspullen is inderdaad belachelijk veel kleiner dan voor meidenspullen. Al minstens 17 jaar, daarvoor keek ik niet naar kinderkleding.

Qua schoenen kan ik je aanraden om naar buitensportzaken te gaan. Zoon loopt altijd op een laag model Meindl. Sneakers wil hij niet.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
18-04-2020 16:00
De keuze voor jongensspullen is inderdaad belachelijk veel kleiner dan voor meidenspullen. Al minstens 17 jaar, daarvoor keek ik niet naar kinderkleding.

Qua schoenen kan ik je aanraden om naar buitensportzaken te gaan. Zoon loopt altijd op een laag model Meindl. Sneakers wil hij niet.
Ja haha, wij kwamen uiteindelijk ook uit bij de Bever.
Alle winkels die geen huur meer betalen zijn de volgende die over de kop gaan. Een overzicht zie je hier https://www.vastgoedmarkt.nl/retail/nie ... 1586512830
Alle reacties Link kopieren
Hunkemöller sloot direct na de eerste persconferentie van Rutte veel filialen. Als je niet open bent komt er zeker geen omzet. Nu janken dat de huur niet kunnen betalen. Voor het straat beeld en de eenheid in centra zou het jammer zijn als ze dicht gaan. Maar wat een mismanagement..
Ik vind de Watson's move veelzeggend. Ici Paris zijn de eerste van hun paraplu dat failliet gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het van Ici Paris niet kunnen dat ze gewoon zonder overleg geen huur meer betalen. Moederbedrijf is schatrijk. De verhuurder krijgt gewoon zijn geld nu niet.
Dat vind ik ook raar. Ik vind het ook raar dat ze zeggen dat het overmacht is terwijl voor de andere bedrijven er geen overmacht is. De verhuurder moet zero tolerance hanteren. Straks komen ze om elke scheet aanzetten met we betalen geen huur. Als ze geen huur betalen gaan ze simpelweg failliet.
labradokus schreef:
18-04-2020 21:05
Hunkemöller sloot direct na de eerste persconferentie van Rutte veel filialen. Als je niet open bent komt er zeker geen omzet. Nu janken dat de huur niet kunnen betalen. Voor het straat beeld en de eenheid in centra zou het jammer zijn als ze dicht gaan. Maar wat een mismanagement..
Het lijkt mij ook wel een kwestie van lui ondernemerschap, deels mogelijk gemaakt door de ruime steunregeling van de overheid.

Grotere ketens maken denk ik de volgende afweging:

Winkel dicht:
- 90% van de personeelskosten wordt vergoed, want de omzetdaling is per definitie 100%
- Geen gedoe met mensen die zich ziek melden of niet durven te werken in deze tijd.
- De rest van de schade leg je neer bij leveranciers (oprekken betalingstermijnen, vragen van idiote kortingen)
- En ook nog bij vastgoed-eigenaren (eenzijdig stoppen met huur betalen).

Vervolgens ga je uitleggen dat je ‘je verantwoordelijkheid neemt’ door te sluiten.

Winkel open:
- Veel minder vergoeding voor personeel, terwijl kosten grotendeels doorlopen bij waarschijnlijk toch wat minder omzet
- Veel georganiseer met personeelsinzet en protocollen voor afstand houden
- Pand wordt gebruikt, dus huurbaas zal minder snel meegaan in huur niet betalen
- Leveranciers moeten blijven leveren, dus je kunt ze niet het vel over de oren trekken.

Vervolgens vindt een deel van het publiek het ‘stom’ want ‘we moeten thuisblijven’. Terwijl de laatste groep ondernemers, nou ja, gewoon onderneemt, ook bij tegenwind.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
06-04-2020 12:24
Daarom bestel ik dus veel. Omdat het niet in de winkel ligt. En ja, daar gaat de stenen winkel aan onderdoor. Maar ja, zo gaan die dingen. Door nieuwe ontwikkelingen blijken oude succesformules ineens achterhaald.
Ik denk dat we op termijn alleen nog levensmiddelenwinkels hebben en daarbij dan nog winkels die spul verkopen wat te klein is om te bestellen (rolletje plakband ed) of de supermarkten nemen meer nonfood op in het assortiment.
Ik denk wel dat markten op gaan bloeien dan. Ongekend, daar kun je spullen kopen en meteen meenemen :hihi:
En winkels die een soort uitje zijn en die spullen verkopen die je toch graag wil zien; tuincentra, meubelzaken en zo.


Maar eerlijk gezegd vind ik het belachelijk dat een winkel een rekje met 30 zonnebrillen heeft en er 28 inhangen met roze glitters en dan twee neutrale/jongensachtige.
Of dat je als jongen van voetbal MOET houden, anders kun je geen behoorlijke portemonnee kopen. Maar dat is een andere discussie.
Ik bestel nooit via internet. Het is mij wel opgevallen dat er in fysieke winkels overal een beetje hetzelfde aanbod is.
Op internet heb je veel meer verschillende keuzes, maar bij pagina 3 houd ik het voor gezien.

Op een gegeven moment zal er alleen nog horeca in de stad zitten, denk ik.
https://www.telegraaf.nl/financieel/203 ... ia-strater

Donkere wolken boven Miss Etam,Steps en Claudia Sträter
De eerste twee waren toch al failliet?

Claudia Strater zou ik wel jammer vinden. Ik vind het een prettig merk met mooi vallende kleding.
*TanteSjaan* schreef:
26-05-2020 17:42


Claudia Strater zou ik wel jammer vinden. Ik vind het een prettig merk met mooi vallende kleding.
Ik niet. Ik vind het een wonder dat ze nog bestaan met hun burda kleding waar je standaard 120 euro teveel voor betaald.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
18-04-2020 22:04
Dat vind ik ook raar. Ik vind het ook raar dat ze zeggen dat het overmacht is terwijl voor de andere bedrijven er geen overmacht is. De verhuurder moet zero tolerance hanteren. Straks komen ze om elke scheet aanzetten met we betalen geen huur. Als ze geen huur betalen gaan ze simpelweg failliet.
In de vorige crisis gebeurde dit ook hoor. Ik kan mij herinneren dat D-reizen naar alle verhuurders een brief stuurde dat ze per datum nog maar 75% van de huur gingen betalen en zo.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
26-05-2020 17:42
De eerste twee waren toch al failliet?

Claudia Strater zou ik wel jammer vinden. Ik vind het een prettig merk met mooi vallende kleding.
Staat in het artikel: Miss Etam ging in 2015 failliet maar werd overgenomen.
Steps heeft 38 van de 50 winkels gesloten.
Ik dacht trouwens dat Steps alleen online verder ging.

Ik vind Steps wel een leuke winkel.
Jammer als ze het niet redden.
dianaf schreef:
27-05-2020 08:05
In de vorige crisis gebeurde dit ook hoor. Ik kan mij herinneren dat D-reizen naar alle verhuurders een brief stuurde dat ze per datum nog maar 75% van de huur gingen betalen en zo.
Een hele vreemde gang van zaken vind ik dat.
Upje over steps enzo.

“ FNG, het Belgische moederbedrijf van onder meer Miss Etam en Steps, heeft faillissement aangevraagd in België. In Nederland is uitstel van betaling aangevraagd. Een eerdere poging om nieuwe financiering te zoeken voor de groep is niet gelukt. Volgens het bedrijf zijn er verschillende partijen geïnteresseerd om bepaalde onderdelen van FNG over te nemen. Bij FNG werken zo’n drieduizend mensen.

(...)

Naast Steps en Miss Etam vallen ook ketens als Claudia Sträter, Expresso en Promiss onder FNG. Het bedrijf is actief in België, Nederland en Zweden.“

Bron: https://www.ad.nl/economie/moederbedrij ... ~a1c11c52/

“ De faillissementsaanvraag heeft volgens de woordvoerder betrekking op Brantano (dat 104 winkels heeft in ons land, red.) en op Fred & Ginger (17 winkels, red.). De andere activiteiten (waaronder CKS, Etam, Steps en Ellos) draaien voorlopig verder.”

Bron: https://m.hln.be/geld/economie/fng-moed ... ~a236ad2c/

Ik vind het zelf spijtig voor de brantano (BE), daar kochten we best vaak schoenen. De ander winkels ken ik alleen van naam.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond zelf Steps steeds tuttiger en duurder worden, kocht er jaren terug veel meer. Jammer, want hun broeken en shirtjes waren wel echt fijn.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
Hier in het Noorden gaat Jensen failliet. Is een mode keten met soms leuk en betaalbaar spul
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
30-07-2020 13:56
Hier in het Noorden gaat Jensen failliet. Is een mode keten met soms leuk en betaalbaar spul
En leuke baby en kinderkleding. Echt jammer.
gordijn87 schreef:
23-02-2019 20:02
Ja als consument vind ik dat je ook echt wel je eigen koopgedrag onder de loep mag nemen. Bestellen massaal op internet maar lopen vervolgens wel massaal te klagen als de winkels omvallen. Dus vandaar 'ons koopgedrag' is zijde ons consumenten.
Ik was vandaag in de stad voor kleding die ik op Zalando heb gezien. Gek genoeg kan je bij winkels als de Only (waarvan we hier in een winkelstraat 5 filialen hebben) en Bershka vrijwel alleen “drukke/opvallende” kleding kopen. Het basic kledingstuk dat ik zocht was in geen van de specifieke filialen te vinden.
Ik snap dat je als kledingswinkel moet opvallen en jezelf moet onderscheiden maar wie koopt en draagt er nou slecht zittende kleding waarin je kortweg op een papegaai lijkt...

De schuld van de faillissementen bij het koopgedrag van de klant leggen is dus belachelijk.
Alle reacties Link kopieren
Laura00100 schreef:
02-08-2020 21:41
Ik was vandaag in de stad voor kleding die ik op Zalando heb gezien. Gek genoeg kan je bij winkels als de Only (waarvan we hier in een winkelstraat 5 filialen hebben) en Bershka vrijwel alleen “drukke/opvallende” kleding kopen. Het basic kledingstuk dat ik zocht was in geen van de specifieke filialen te vinden.
Ik snap dat je als kledingswinkel moet opvallen en jezelf moet onderscheiden maar wie koopt en draagt er nou slecht zittende kleding waarin je kortweg op een papegaai lijkt...

De schuld van de faillissementen bij het koopgedrag van de klant leggen is dus belachelijk.
Ja eens. Het is nogal raar om te verwachten dat mensen dingen gaan kopen die ze niet willen of voor een prijs die ze niet acceptabel vinden of op een manier die past mij hun leven. Ja, het aanbod in de winkelstraten zal heus verschralen, maar vroeger waren er ook meer slagers, groentewinkels en zaken waarvoor wij nu naar de supermarkt gaan.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven