Demonstrerende gele hesjes

30-11-2018 19:49 291 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://nos.nl/l/m/2261236

De gele hesjes beweging,lijkt na Frankrijk en Belgie, ook naar Nederland over te waaien. Ik ben van mening dat iedereen het recht heeft om te demonstreren maar ben bang dat sommige groepen dit als een kans zien om te gaan rellen. Dit zie je ook in Frankrijk en Belgie gebeuren.

Wanneer en waarvoor zouden jullie bereidt zijn om te gaan demonstreren ?

To trapt af.

- vrouwenrechten,dierenrechten,betere zorg.
Alle reacties Link kopieren
kantlijn schreef:
08-12-2018 13:30
Dat is natuurlijk totaal niet wat er aan de hand is. Macron's approval rating is gekelderd. dat Franse presidenten zo ongeveer per decreet kunnen regeren heeft niet in de weg gestaan dat Mitterand, Chirac en Hollande hun ambtstermijnen wel fatsoenlijk zijn doorgekomen. Het probleem is meer dat aan de ene kant Macron wat vreemde maatregelen heeft doorgevoerd en aan de andere kant de onwil van de Fransman om ook maar iets te veranderen wanneer die verandering ook maar een minimaal nadeel voor zichzelf behelst.
Het kiesstelsel is dus wel het probleem.
In Nederland wordt er altijd gepolderd ook tussen vakbonden en werkgevers.

Dan krijg je dus (in Nederland) een regering die niet een stroming vertegenwoordigd en werknemers en werkgevers die in gesprek blijven dus de scherpe kantjes gaan er af.

In Frankrijk met het - the winner takes it all - kiesstelsel staat een grote groep compleet langs de zijlijn en gaat eerder de straat op omdat ze weinig andere mogelijkheden hebben.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
08-12-2018 16:02
Ze protesteren nu tegen een president die ze vorig jaar met grote meerderheid hebben gekozen. Het beleid dat hij nu uitvoert was te verwachten. Kortom: kiezers moeten zich misschien vooraf eens beter informeren voordat ze op iemand stemmen. En achteraf niet moeilijk gaan doen als er beleid komt wat in het verkiezingsprogramma stond.
Een groot deel stemde NIET op Macron

Macron kreeg 66 procent van de stemmen, tegen 34 procent voor zijn tegenstander Marine Le Pen.

De opkomst was 74,6 procent. Dat is beduidend lager dan bij de vorige presidentsverkiezingen, vijf jaar geleden. Verder was er een recordaantal van 11,5 procent blanco en ongeldige stemmen
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Totaal van de pot gerukt wat daar in Frankrijk gebeurt. Ik denk dat er een heel groot gedeelte alleen maar meedoet omdat ze kunnen rellen. Zo maak je je land dus kapot.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
08-12-2018 17:14
Een groot deel stemde NIET op Macron

Macron kreeg 66 procent van de stemmen, tegen 34 procent voor zijn tegenstander Marine Le Pen.

De opkomst was 74,6 procent. Dat is beduidend lager dan bij de vorige presidentsverkiezingen, vijf jaar geleden. Verder was er een recordaantal van 11,5 procent blanco en ongeldige stemmen

Hebben ze daar dan maar 2 partijen waar je op kunt stemmen?

Hij kreeg wel 66% van de stemmen dus hebben de meesten wel op hem gestemd
Alle reacties Link kopieren
vivaratje schreef:
08-12-2018 18:38
Hebben ze daar dan maar 2 partijen waar je op kunt stemmen?

Hij kreeg wel 66% van de stemmen dus hebben de meesten wel op hem gestemd
Ik schrijf ook niet dat hij geen meerderheid had alleen dat een heel groot gedeelte NIET op hem heeft gestemd als antwoord op de opmerking dat ze Macron "zelf" hebben gekozen, iets dat natuurlijk waar is maar Macron is gekozen door 66% van de 75% van de stemgerechtigde Fransen.

Het gaat met stemrondes en in de laatste ronde waren er nog 2 partijen inderdaad.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
08-12-2018 17:11
Het kiesstelsel is dus wel het probleem.
In Nederland wordt er altijd gepolderd ook tussen vakbonden en werkgevers.

Dan krijg je dus (in Nederland) een regering die niet een stroming vertegenwoordigd en werknemers en werkgevers die in gesprek blijven dus de scherpe kantjes gaan er af.

In Frankrijk met het - the winner takes it all - kiesstelsel staat een grote groep compleet langs de zijlijn en gaat eerder de straat op omdat ze weinig andere mogelijkheden hebben.
dat dat in Nederland wel gebeurt heeft meer met historisch gegroeide pacificatiepolitiek te maken maar je hebt gelijk dat de franse structuur van een machtig uitvoerend orgaan met een duidelijk leider het draagvlak van maatregelen niet ten goede komt.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
Zwarte piet
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
08-12-2018 19:51
Zwarte piet
Die is door zo'n geel hesje wel beter zichtbaar in het donker, daar heb jij dan weer gelijk in.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
vivaratje schreef:
08-12-2018 18:38
Hebben ze daar dan maar 2 partijen waar je op kunt stemmen?
.
Ze hebben een systeem met rondes, zodat je uiteindelijk maar twee kandidaten overhoudt. Macron’s tegenkandidaat in de laatste ronde was van Front National, weinig keuze dus voor normaal denkende burgers.
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
08-12-2018 20:07
.
Ze hebben een systeem met rondes, zodat je uiteindelijk maar twee kandidaten overhoudt. Macron’s tegenkandidaat in de laatste ronde was van Front National, weinig keuze dus voor normaal denkende burgers.
Dit inderdaad. Na de eerste ronde blijven er maar 2 kandidaten over. Mijn vriend heeft ook op Macron gestemd om Le Pen maar niet als president te krijgen, niet omdat hij hem nou zo geweldig vond. Macron kwam als relatief onbekend op precies het juiste moment de verkiezingen binnen vallen, de gedoodverfde winnaar Fillon bleek tijdens de verkiezingen jarenlang gefraudeerd te hebben. Veel mensen die op hem hadden willen stemmen, deden dat niet meer door dit schandaal en kozen Macron als alternatief. Het heeft mij indertijd enorm verbaasd dat in de Nederlandse pers steeds gesteld werd dat Macron zo populair was. Dat was naar mijn idee absoluut niet het geval, het was meer een geval van 'nou, dan kiezen we hem maar, lijkt een redelijk alternatief en alles beter dan Front National'.
Alle reacties Link kopieren
foutje
oudebaas wijzigde dit bericht op 08-12-2018 21:54
Reden: Foutje
95.40% gewijzigd
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
08-12-2018 20:07
.
Ze hebben een systeem met rondes, zodat je uiteindelijk maar twee kandidaten overhoudt. Macron’s tegenkandidaat in de laatste ronde was van Front National, weinig keuze dus voor normaal denkende burgers.
Ook voor het oarlement wordt per district gestemd met een tweede ronde als niemand een meerderheid haalt. In het VK en de USA is het ondemocratischer, daar krijgt de kandidaat met de meeste stemmen het mandaat, ook als deze geen meerderheid heeft.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Eindelijk staan er mensen op die zich tegen deze regering verzetten.
Want ik denk dat de kloof tussen arm en rijk steeds groter wordt. Iedereen heeft het recht om in actie te komen mits dat op een goede manier gebeurd.
En ik denk dat wat in Parijs gebeurd niet te vergelijken is met Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Als dit gedoe doorgaat hebben we straks ook nog een eurobegroting en pompen we nog meer geld van Noord naar Midden, Zuid en Oost Europa. Wat krijgen wij ervoor terug?

We zijn en als we niet oppassen blijven we het spaarvarkentje van Europa. Als die gele hesjes, die voor erg veel onterechte ellende en vernielingen zorgen (naast paar pijnpunten waar ze gelijk in hebben), zo doorgaan valt Macron en zijn we ook van de begrotinsgedoe af. Macron mag op erg veel punten op oude voet doorgaan, geen problemen mee. Enkel, hij is zo geslepen als een....
Jij ook 100% legaal in Nederland? Wat denk jij nu als je dit leest? De toon maakt de muziek. Op heldere toon geef ik mijn aversie tegen illegaliteit aan. Dat is MIJN mening.
jose-je schreef:
09-12-2018 07:10
Eindelijk staan er mensen op die zich tegen deze regering verzetten.
.
Al eens van stemrecht gehoord? Veel effectiever en democratischer dan een stelletje raddraaiers dat de boel op stelten zet.
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
09-12-2018 09:36
.
Al eens van stemrecht gehoord? Veel effectiever en democratischer dan een stelletje raddraaiers dat de boel op stelten zet.

Niet in het Franse kiesstelsel maar dat is de afgelopen 2 pagina's al aan bod gekomen.

Overigens hebben de gele hesjes iets bereikt, Macron heeft zijn maatregelen (de verhoging brandstofprijzen) terug gedraaid.
Macron is vanaf nu vleugellam, de tegenstanders weten nu hoe ze hem moeten raken.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Bij Buitenhof was vanmiddag een interessant gesprek met een correspondent en een oud-correspondent Frankrijk over de Gele hesjes en over Macron.
https://www.npostart.nl/de-gele-hesjes/ ... T_14977057
Marijn Kruk, Frankrijkcorrespondent, die gisteren met wat mensen uit oa Picardië optrok, vertelt dat deze mensen vooral een 'sterke man', een generaal willen, iemand als Putin. Dat geeft de leus "Macron rémission"( Macron, aftreden) naar mijn smaak een sinistere kleur. De partij van Marine Le Pen heeft best wat aanhang. Hoe dat in de aanloop naar de verkiezingen voor het Europarlement zich gaat ontwikkelen ? Ik ben bang dat extreemrechts deze dynamiek voor eigen doeleinden gaat gebruiken.
Morgenavond spreekt Macron via de tv 'het volk' toe.

Het schijnt dat Macron ook overweegt de in oktober vorig jaar afgeschafte vermogensbelasting (waarmee hij de zeer rijken bevoordeelde, en die hem de naam hebben gegeven 'president van de rijken' te zijn) weer in te voeren, maar die naam schudt hij daarmee natuurlijk niet meer af.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b9a09f79/ (artikel uit oktober 2017 over Macron en de vermogensbelasting)
https://www.ad.nl/buitenland/macron-sme ... ~a35fde7d/
nounou
Alle reacties Link kopieren
Grappige korte gesproken column van Özcan Akyol over de Nederlandse 'gele hesjes'.
https://www.ad.nl/video/eus-over-gele-h ... n-2~p59053
(over Jan Dijkgraaf en de gele hesjes : "als dat je voorman is zou ik lekker thuisblijven want dat wordt helemaal niks. Alles wat deze man aanraakt verandert in stront") :lol:

Elders las ik dat deze mensen overal tegen zijn, behalve zwarte piet. Dat vond ik wel een treffende analyse.

Bij de gele hesjes-demonstratie vorige week in Den Haag werden stickers verspreid met de tekst 'NOS = fake news'. Hoewel de kwaliteit van het NOS-nieuws best omhoog mag lijkt me dat een idiote stelling.
Omroep Zeeland zocht uit waar die stickers vandaan komen : https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/109 ... Middelburg
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
09-12-2018 15:28
. De partij van Marine Le Pen heeft best wat aanhang. Hoe dat in de aanloop naar de verkiezingen voor het Europarlement zich gaat ontwikkelen ? Ik ben bang dat extreemrechts deze dynamiek voor eigen doeleinden gaat gebruiken.

Ik denk niet dat je Le Pen extreem rechts kunt noemen, haar vader wel maar die is uit de partij gezet.
Marine zit een beetje op de koers van Wilders / FvD
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Erizon schreef:
09-12-2018 09:36
.
Al eens van stemrecht gehoord? Veel effectiever en democratischer dan een stelletje raddraaiers dat de boel op stelten zet.
Ik stem altijd, en keur vandalisme echt af. Je moet ze kost geven mensen die amper rond kunnen komen, kinderen die in armoede leven.
Jij lees daar voor het gemak overheen.

Ik had het trouwens niet over Parijs, maar de demo`s die hier werden gehouden.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
09-12-2018 11:10
Niet in het Franse kiesstelsel maar dat is de afgelopen 2 pagina's al aan bod gekomen.

Overigens hebben de gele hesjes iets bereikt, Macron heeft zijn maatregelen (de verhoging brandstofprijzen) terug gedraaid.
Macron is vanaf nu vleugellam, de tegenstanders weten nu hoe ze hem moeten raken.
Elk land krijgt wat het toekomt, en het zou me niks verbazen als zoiets in Nederland ook gaat gebeuren. Ik hoop dat de Russische bevolking eens op deze manier in opstand komt tegen Putin.
Alle reacties Link kopieren
jose-je schreef:
09-12-2018 07:10
Eindelijk staan er mensen op die zich tegen deze regering verzetten.
Want ik denk dat de kloof tussen arm en rijk steeds groter wordt. Iedereen heeft het recht om in actie te komen mits dat op een goede manier gebeurd.
En ik denk dat wat in Parijs gebeurd niet te vergelijken is met Nederland.

Er zijn wel degelijk mensen die zich al langer tegen deze regering (en de vorige) verzetten. Wat denk je van de acties in de zorg, voor een beter klimaatbeleid, tegen onderbetaling van schoonmakers, noem maar op ?
Ik heb het idee dat deze Nederlandse 'gele hesjes' alleen maar proberen mee te liften op een situatie in Frankrijk die absoluut niet te vergelijken is met die in Nederland, met leuzen en uitspraken die proberen in te haken op een algemene onvrede.
Ingeborg Westerhoff, woordvoerder Gele Hesjes Nederland, beweert oa dat Nederland een verkapte dictatuur is, en dat het "nu of nooit meer" is. Echt heel realistisch.
https://www.ad.nl/video/woordvoerder-ge ... oit~p59004
nounou
Sorry, maar wat een dom verhaal van die Ingeborg Westerhof. Vrij vertaald: “Ik interesseer me niet in politiek en heb ook nooit actualiteiten gevolgd of maatschappelijk actief geweest, maar nu ben ik alles helemaal zat en is niets meer goed”.
Alle reacties Link kopieren
Die gele hesjesfiguren hebben minder sympathie dan ze denken. Wat een zooitje. Overal tegen maar geen oplossing. En ze hebben een officieel document gepubliceerd met hun standpunten, je lacht je werkelijk krom om zoveel onzin en onwaarheden.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
10-12-2018 15:50
Sorry, maar wat een dom verhaal van die Ingeborg Westerhof. Vrij vertaald: “Ik interesseer me niet in politiek en heb ook nooit actualiteiten gevolgd of maatschappelijk actief geweest, maar nu ben ik alles helemaal zat en is niets meer goed”.
Die heeft eerder iets met zichzelf op te lossen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven