Dreiging extreemrechts 'grote blinde vlek'

08-05-2020 12:07 865 berichten
Alle reacties Link kopieren
Slechts een paar quotes uit het artikel:
- (sinds 2014) nam het rechtsextremistische geweld met ruim 300 procent toe, volgens de internationale politieorganisatie Interpol. In Nederland is een rechts-terroristische aanslag "voorstelbaar", schrijft de Nationaal Coördinator Terrorisme en Veiligheid (NCTV).
- "In het Westen zien we dat extreemrechtse aanslagen inmiddels vaker voorkomen dan jihadistische aanslagen", zegt extremisme-onderzoeker Julia Ebner. "Ook wat betreft het aantal doden maakt extreemrechts een inhaalslag."
- "Uitlatingen die je in 2002 in het hoekje van extreemrechts zou plaatsen, komen nu gewoon op Twitter en Facebook voorbij. Rechtsextremistisch gedachtegoed, het dehumaniseren van bevolkingsgroepen, is absoluut meer mainstream geworden."
- In Den Haag stond vorige week de 56-jarige Kees R. voor de rechter. Tegen collega's zou hij hebben gezegd dat hij met handgranaten een moskee wilde bezoeken. Hij zei te hebben genoten van de aanslagpleger in Christchurch. R. had naast legale wapens ook een machinegeweer naast z'n bed liggen, ontdekte de politie. Op zijn telefoon, met nazi-ringtone, stonden racistische en antisemitische filmpjes.
De zaak krijgt relatief weinig publiciteit, zegt onderzoeker Nikki Sterkenburg. Dat was volgens haar anders geweest als R. een moslimterrorist was geweest. "Dan hadden alle talkshows er aandacht aan besteed."
Maar lees vooral het hele artikel:
https://nos.nl/l/2333187

Het wordt tijd dat dit soort dingen vaker benoemd worden. Over dat verhaal van Kees R heb ik inderdaad bijna niks in de media gehoord.
bethweeter schreef:
08-05-2020 13:41
Je bent alleen bang voor ‘islamistisch neonazisme’? Waar denk je dat extreem-rechts ook al weer om bekend staat?

Maar goed, je hebt je punt dat moslims moeten opzouten weer kunnen maken. Het gaat je niet eens om geweld, neonazisme of antisemitisme. Je wil gewoon weer moslims afzeiken (net als sommige anderen in dit topic)
TO ik denk dat u gewoon inhoudsloos over begrippen loopt te lullen..

Islamitische neonazi’s? Wat?!
Alle reacties Link kopieren
Astromeria schreef:
08-05-2020 13:37
Neemt niet weg dat je waakzaam moet zijn voor iedere vorm van extremisme, en nooit moet denken dat het allemaal wel los zal lopen.
Inderdaad. Elke vorm van extremisme is eng, uit welke hoek het ook komt
hannaa45 schreef:
08-05-2020 13:47
Dus ik ben wel weer klaar met dit topic.
Jammer maar helaas.
Verstandig als je Wilders en Baudet schaart als mensen die aanzetten voor moorden zoals in Nieuw-Zeeland. Belachelijk en verwerpelijk.
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
08-05-2020 13:41
Je bent alleen bang voor ‘islamistisch neonazisme’? Waar denk je dat extreem-rechts ook al weer om bekend staat?
Om antisemitisme. De Nederlandse Volks-Unie en de Grijze Wolven staan daarvoor.
Maar goed, je hebt je punt dat moslims moeten opzouten weer kunnen maken. Het gaat je niet eens om geweld, neonazisme of antisemitisme. Je wil gewoon weer moslims afzeiken (net als sommige anderen in dit topic)
Nee, ik wil dat moslims zich aanpassen. In dat geval moet er geen onderscheid worden gemaakt op religie. Ik ken islamitische collega's die een goede bijdrage leveren, en ik maak geen onderscheid tussen hen en andere collega's. Als moslims zich niet aanpassen, moet je hen dat verwijten, niet mij.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Santaaa schreef:
08-05-2020 13:48
TO ik denk dat u gewoon inhoudsloos over begrippen loopt te lullen..

Islamitische neonazi’s? Wat?!
Waarom denk je dat ik het tussen aanhalingstekens zet? Het kwam uit de post die ik quotte.

Misschien even beter lezen voordat je het over inhoudsloos hebt
bethweeter schreef:
08-05-2020 13:52
Waarom denk je dat ik het tussen aanhalingstekens zet? Het kwam uit de post die ik quotte.

Misschien even beter lezen voordat je het over inhoudsloos hebt
Meestal quoten mensen dan gewoon... En help me vooral even waar ik het kan vinden. Ik zie het namelijk niet?
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
08-05-2020 13:52
Om antisemitisme. De Nederlandse Volks-Unie en de Grijze Wolven staan daarvoor.

Die zouden een religie moeten beginnen, en dan het liefst 1 waarvan de gelovigen zielig worden gevonden. Dan zouden ze gewoon lekker mogen discrimineren, omdat degenen die afwijken niet bij hun grondslag passen.
Alle reacties Link kopieren
Santaaa schreef:
08-05-2020 13:51
Verstandig als je Wilders en Baudet schaart als mensen die aanzetten voor moorden zoals in Nieuw-Zeeland. Belachelijk en verwerpelijk.
Ze scheppen een klimaat waarbij uitschieten naar extreemrechts een mogelijkheid wordt.
Alle reacties Link kopieren
Santaaa schreef:
08-05-2020 13:48
TO ik denk dat u gewoon inhoudsloos over begrippen loopt te lullen..

Islamitische neonazi’s? Wat?!
Afbeelding
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Santaaa schreef:
08-05-2020 13:55
Meestal quoten mensen dan gewoon... En help me vooral even waar ik het kan vinden. Ik zie het namelijk niet?
Oh. Je hebt dus echt problemen met lezen. De quote staat er gewoon bij
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
08-05-2020 13:59
Afbeelding

Beetje flauw. Hier een foto van Lord Chamberlain met Hitler. En nu?

Afbeelding
hannaa45 schreef:
08-05-2020 13:58
Ze scheppen een klimaat waarbij uitschieten naar extreemrechts een mogelijkheid wordt.
Onzin. Dat is zeggen alsof moeder Theresa een klimaat voor racisme schept en Mandela een klimaat voor apartheid door problemen te benoemen. Dat is natuurlijk de grootste onzin.
hans66 schreef:
08-05-2020 13:52
Om antisemitisme. De Nederlandse Volks-Unie en de Grijze Wolven staan daarvoor.


Nee, ik wil dat moslims zich aanpassen. In dat geval moet er geen onderscheid worden gemaakt op religie. Ik ken islamitische collega's die een goede bijdrage leveren, en ik maak geen onderscheid tussen hen en andere collega's. Als moslims zich niet aanpassen, moet je hen dat verwijten, niet mij.

Alle mensen in Nederland moeten zich aan de wet houden. Ook moslims. Er is geen verplichting voor moslims om zich verder dan dat “aan te passen“. Waaraan zouden ze zich überhaupt moeten aanpassen? Er zijn maar zeer weinig (if any) onderwerpen waarover we het hier in Nederland eens zijn.
bethweeter schreef:
08-05-2020 14:03
Oh. Je hebt dus echt problemen met lezen. De quote staat er gewoon bij
Excuus je hebt gelijk!
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-05-2020 14:44
Reden: islam gelijkstellen aan neo-nazisme
95.83% gewijzigd
World of Warcraft: Legion
Poppy_del_Rio schreef:
08-05-2020 14:06
Alle mensen in Nederland moeten zich aan de wet houden. Ook moslims. Er is geen verplichting voor moslims om zich verder dan dat “aan te passen“. Waaraan zouden ze zich überhaupt moeten aanpassen? Er zijn maar zeer weinig (if any) onderwerpen waarover we het hier in Nederland eens zijn.
Naja als ik een voorbeeld zou mogen geven is het bijvoorbeeld het gebed omroepen dat niet zo zeer hoeft.
hans66 schreef:
08-05-2020 14:07
Oh... Chamberlain.

Het neonazisme en de islam verhouden zich goed met elkaar.

https://likoed.nl/2019/06/de-drie-islam ... -divisies/
Hans stop man, je zet jezelf voor schut...
Jaarverslag AIVD:

Extremisme is het actief nastreven en/of ondersteunen van diepingrijpende veranderingen in de samenleving die een gevaar kunnen opleveren voor (het voortbe- staan van) de democratische rechtsorde, eventueel met het gebruik van ondemocratische methodes die afbreuk kunnen doen aan het functioneren van de democratische rechtsorde. De scheidslijn tussen activisme en extremisme is vaak dun.
Rechts-extremisme
Gedurende een aantal decennia werd het rechts- extremisme in Nederland gekenmerkt door een neonazistisch, fascistisch en antisemitisch gedachtegoed. Bestaande groepen waren klein en hadden over het algemeen weinig invloed. In de afgelopen jaren is dit beeld veranderd; andere vormen van rechts-extremisme zijn in de plaats gekomen van de traditionele neonazi’s, die altijd een marginale groep zijn gebleven. Dit betekent overigens niet dat de ideologie van neonazi’s compleet verdwenen is. De verschillende varianten van rechts-extremisme zijn veel meer een meng- vorm van verschillende ideologieën geworden, oud en nieuw. Het anti-islamstandpunt is de belangrijkste nieuwe ideologische drijfveer die de afgelopen jaren steeds meer naar voren is gekomen.



Dit topic is daar weer een goed voorbeeld van. Het gaat over extreemrechtse dreigingen, maar wordt omgebogen naar “de islam”.
Santaaa schreef:
08-05-2020 14:08
Naja als ik een voorbeeld zou mogen geven is het bijvoorbeeld het gebed omroepen dat niet zo zeer hoeft.

Daar loopt al een topic over: actueel/versterkte-gebedsoproep-moskeen ... #p31315675
hannaa45 schreef:
08-05-2020 13:58
Ze scheppen een klimaat waarbij uitschieten naar extreemrechts een mogelijkheid wordt.
En Hannaaa dit is weer een subtiele implicatie alsof de heren Baudet en Wilders oproepen tot geweld? Kan u specifiek iets noemen waar beide heren dat doen?
Poppy_del_Rio schreef:
08-05-2020 14:11
Daar loopt al een topic over: actueel/versterkte-gebedsoproep-moskeen ... #p31315675
Was maar een voorbeeld hea, ik denk de basis dingen. Geen racisme, niet oproepen tot geweld, geloof mag achter de voordeur worden beoefend.
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
08-05-2020 14:07
Oh... Chamberlain.

Het neonazisme en de islam verhouden zich goed met elkaar.

https://likoed.nl/2019/06/de-drie-islam ... -divisies/

Iedere ideologie is met elkaar te vergelijken. Wij zijn de beste en de anderen mogen misschien wel bestaan, maar uiteraard wel met minder rechten dan wij. Want wij zijn de beste, duh.
Santaaa schreef:
08-05-2020 14:15
Was maar een voorbeeld hea, ik denk de basis dingen. Geen racisme, niet oproepen tot geweld, geloof mag achter de voordeur worden beoefend.

Dat laatste staat (helaas, vind ik) juist niet in de wet. Dus mensen die van hun religieuze vrijheden gebruikmaken staan volledig in hun recht.

Die andere dingen zijn al strafbaar onder de huidige wetgeving en kunnen op basis daarvan worden aangepakt.

Ik ben zelf erg blij dat de AIVD de verschillende dreigingen voor de Nederlandse samenleving in kaart probeert te brengen, waaronder het rechts-extremisme.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik heb er meer dan een jaar geleden ook al eens een topic over geopend want ik zie en constateer precies hetzelfde als wat in dat artikel staat. Extreemrechts is mainstream en zelfs cool.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Oke, ik heb nu doorgelezen, en ik vind het wel ironisch dat de "het mag eindelijk gezegd worden" brigade ongeveer unaniem vindt dat "extreemrechts terrorisme is inmiddels een groter gevaar dan moslimterrorisme" dan juist weer niet gezegd mag worden.

Hypocriet, much?
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven