Duizenden euro's terugbetalen om gratis boodschappen

29-12-2020 11:12 1055 berichten
Een vrouw met een bijstandsuitkering moet 7000 euro terugbetalen omdat zij af en toe boodschappen kreeg van haar moeder. De anonieme vrouw stapte naar de rechter, maar die gaf de gemeente in kwestie uiteindelijk gelijk.

Op sociale media leidde de zaak tot veel onbegrip; medewerkers van de gemeente Wijdemeren worden er zelfs uitgescholden. Ook de politieke reacties liegen er niet om. Wat is er gebeurd?

De vrouw ontvangt sinds 2015 een bijstandsuitkering, blijkt uit stukken van de rechtbank. De hoogte van zo'n uitkering hangt af van iemands leeftijd, maar vooral van iemands woonsituatie. De uitkering is gekoppeld aan het minimumloon; een alleenstaande krijgt 70 procent van dat bedrag.

Om vervolgens te kijken of iemand met een uitkering wel echt recht heeft op het geld, doen gemeentes zelf actief onderzoek. Vaak laten ze dit doen door een instantie, het Inlichtingenbureau. Dat controleert of iemand bijvoorbeeld niet stiekem geld verdient. Wie niet meewerkt aan zo'n onderzoek of verkeerde informatie geeft, kan een straf krijgen. De uitkering kan dan tijdelijk worden verlaagd of zelfs stopgezet.

Samenwonen? Melden!

Daarnaast ben je als uitkeringsgerechtigde verplicht om zelf allerlei informatie door te geven aan de gemeente. Het gaat dan om alle veranderingen die invloed kunnen hebben op de uitkering. Wie gaat samenwonen en daardoor minder eigen kosten maakt, moet dat bijvoorbeeld aangeven, maar ook een erfenis moet worden gemeld. Dit heet inlichtingenplicht.

Die inlichtingenplicht speelt een belangrijke rol in de zaak van de vrouw die nu duizenden euro's moet terugbetalen. Zij kreeg een uitkering, maar had tegelijkertijd ook hoge lasten.

Brood, vlees, eieren

Daarom kreeg ze van haar moeder eens per week een tas boodschappen. Het ging volgens haar om twee broden, drie zakken sla, een doos met acht stukjes vlees, twee dozen eieren, wc-papier en koffie, zo valt te lezen in rechtbankdocumenten.

De vrouw gaf niet door dat ze de boodschappen kreeg. Daartoe was ze volgens de gemeente en de rechter wel verplicht. De gemeente had dan haar uitkering kunnen bijstellen: de vrouw kreeg via de gratis boodschappen namelijk een structurele bijdrage aan haar levensonderhoud, zo is de redenering.

Voor giften gelden vaak strenge regels. Die wisselen overigens per gemeente. Wordt de energierekening af en toe door een familielid betaald en krijg je een tas boodschappen, dan hoef je dat in de gemeente Amsterdam pas te melden als je omgerekend voor meer dan 1200 euro per jaar krijgt.

'Nogmaals naar de zaak kijken'

Terug naar de boodschappen van de vrouw uit Wijdemeren. Volgens de gemeente kreeg zij drie jaar lang structureel te veel bijstand, vanwege de gratis boodschappen. De waarde van die boodschappen komt volgens de Nibud-norm neer op ongeveer 6,41 euro per dag: in totaal dus 7039 euro. Volgens artikel 58 van de Participatiewet moet de gemeente dat geld terugvorderen.

Het hoger beroep loopt overigens nog. De gemeente Wijdemeren heeft aan het einde van de avond laten weten de zaak nog een keer onder de loep te nemen. "Wij zullen, naar aanleiding van de ontstane discussie, nogmaals naar deze zaak kijken om te bezien of wij destijds het evenwicht goed hebben weten te bewaren."

https://nos.nl/artikel/2362382-duizende ... n-dat.html
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
29-12-2020 11:49
Het grootste probleem is dat de gemeente alle betaalde bedragen over een aantal jaren mag terugvorderen plus max 100% boete. Dat is ongeacht de omvang van de fraude, dus als je bijv 200 euro per maand kreeg, mogen ze de hele uitkering terugvorderen.
Werkt eigenlijk hetzelfde als bij de toeslagenaffaire. € 100 onterecht ontvangen, dan mag je 80.000 terugbetalen.
Dat is helemaal geen probleem. Het is juist heel terecht dat de gevolgen van fraude verder strekken dan alleen het gefraudeerde bedrag terugbetalen. Als je misbruik maakt van het sociale vangnet, dan kan je recht op dat vangnet vervallen. Dat lijkt mij niet meer dan logisch. Zo werkt het overal. Als je een bank of verzekeraar oplicht, krijg je ook geen gewone bankrekening of normale verzekeringspolis meer. Als je jat bij de Appie, krijg je een winkelverbod. Als je dat allemaal niet wil, dan moet jij je gewoon aan de regels houden.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-12-2020 11:53
Dus een bijstandsgerechtigde mag niet eens getrakteerd worden op luxer voedsel?
Mag ze wel bij familie/vrienden op bezoek gaan (en daar haar buikje vol eten)?
Jij ziet geen verschil tussen een keer op visite en elke week een volle tas boodschappen?
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
29-12-2020 11:49
Het roept inderdaad de vraag op of de voedselbank dan niet net zo goed verlaging van de uitkering moet betekenen.
Of 1x per week bij je moeder eten, 1x per week bij een vriendin en 1x per week bij de buren.

Belangrijker is het gebrek aan goedkope sociale huurwoningen. Als ik nu in de bijstand zou komen, zou ik geen huurwoning onder de 700 euro vinden - en dan mag ik alsnog van geluk spreken.
Zou ik dan méér bijstand horen te krijgen, of stellen ze alleen naar beneden bij?
Daar is wel jurisprudentie over. Mijn moeder heeft eens een onderzoek gehad omdat ze per maand meer afloste aan haar Wehkampkrediet dan passend was bij de uitkering, en het vermoeden van voorliggende inkomsten. Ze eet inderdaad twee keer per week bij familie, maar dat was geen probleem. Verder hebben ze ook niets bijzonders gevonden in de bankafschriften. We schoven haar natuurlijk wel eens wat toe, maar vooral in spullen en sigaretten en zo. Dat liep dus met een sisser af, al verloor ze wel haar kwijtschelding van de gemeentelijke lasten (vanwege die aflossing, ‘dat geld had ze ook aan OZB kunnen besteden’).
Alle reacties Link kopieren
Een keer, deze vrouw heeft aangegeven dat het elke week is. Stel het is een boodschappentas van 50 euro en je moet 7000 terug betalen. Dan heb je 140x een volle tas booschappen gehad, dat is bijna 3 jaar aan gratis boodschappen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Nummer*Zoveel schreef:
29-12-2020 11:56
Jij ziet geen verschil tussen een keer op visite en elke week een volle tas boodschappen?
Ik eet ook wekelijk nog een keer bij m'n moeder, gewoon voor de gezelligheid, maar dat zou dus onder structurele steun vallen als je dat doet terwijl je in de bijstand zit? En dan heb ik nog geluk dat ik nauwelijks behoefte aan sociaal leven heb. Een groot deel van de bevolking spreekt meermaals per week met familie of vrienden af. Lijkt me raar dat een bijstandstrekker dat niet zou mogen omdat ze daar lekkers te eten krijgt.
Alle reacties Link kopieren
De regels zijn verschillend per gemeente. Een 1x per week bij iemand eten is iets anders dan dat al je 21 maaltijdens per week door een ander worden betaald. Je mag best een sociaal leven hebben. Je mag je alleen niet structureel laten betalen en dat niet doorgeven.

In adam hoef je steun pas te melden wanneer deze meer dan 1200 euro per jaar is, maar daar zat deze vrouw ook boven.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Zo lang er nog nood is aan een voedselbank en er veel te weinig huurwoningen zijn waarvoor je uiteindelijk na aftrek huurtoeslag maar 220 euro hoeft te betalen (basishuur), moet de gemeente niet handhaven op toestoppen van eerste levensbehoeften.
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-12-2020 11:53
Dus een bijstandsgerechtigde mag niet eens getrakteerd worden op luxer voedsel?
Mag ze wel bij familie/vrienden op bezoek gaan (en daar haar buikje vol eten)?
het gaat om elke week een tas boodschappen
niet om af&toe ergens eten
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-12-2020 12:00
Ik eet ook wekelijk nog een keer bij m'n moeder, gewoon voor de gezelligheid, maar dat zou dus onder structurele steun vallen als je dat doet terwijl je in de bijstand zit? En dan heb ik nog geluk dat ik nauwelijks behoefte aan sociaal leven heb. Een groot deel van de bevolking spreekt meermaals per week met familie of vrienden af. Lijkt me raar dat een bijstandstrekker dat niet zou mogen omdat ze daar lekkers te eten krijgt.
Het is helemaal geen probleem als mensen in de bijstand een sociaal leven hebben. Voor mensen met een duurzame relatie wordt het pas een probleem wanneer zij meer dan 3 dagen per week bij de ander verblijven (omdat het dan als duurzaam samenleven wordt aangemerkt), dus dat zal voor sociale activiteiten vast niet minder zijn.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-12-2020 12:00
Ik eet ook wekelijk nog een keer bij m'n moeder, gewoon voor de gezelligheid, maar dat zou dus onder structurele steun vallen als je dat doet terwijl je in de bijstand zit? En dan heb ik nog geluk dat ik nauwelijks behoefte aan sociaal leven heb. Een groot deel van de bevolking spreekt meermaals per week met familie of vrienden af. Lijkt me raar dat een bijstandstrekker dat niet zou mogen omdat ze daar lekkers te eten krijgt.
Daar doen ze echt niet moeilijk over en dat is echt iets heel anders dan dat iemand structureel al zijn boodschappen krijgt zodat degene zelf geen boodschappen meer hoeft te doen.
lilalinda schreef:
29-12-2020 12:03
het gaat om elke week een tas boodschappen
niet om af&toe ergens eten
Zo te lezen zaten er alleen basisproducten in zoals brood, vlees en groente. Moeder had het bij nader inzien beter thuis uit de verpakking gehaald en het in 'n plastic bakje aan haar gegeven als ze vallen over het feit dat het van de Appie kwam.
Alle reacties Link kopieren
Wat een sukkel ben je als je hier melding van maakt. Heel triest.
Macarinata schreef:
29-12-2020 12:03
Zo lang er nog nood is aan een voedselbank en er veel te weinig huurwoningen zijn waarvoor je uiteindelijk na aftrek huurtoeslag maar 220 euro hoeft te betalen (basishuur), moet de gemeente niet handhaven op toestoppen van eerste levensbehoeften.
Geld, huis en medische zorg is allemaal gratis voor mensen in de bijstand. Het toestoppen van boodschappen moet geen probleem zijn, zolang het maar binnen de grenzen van het redelijke blijft en volgens mij gaat het hier in de kern om wat het redelijke is.
Nummer*Zoveel schreef:
29-12-2020 12:03
Het is helemaal geen probleem als mensen in de bijstand een sociaal leven hebben. Voor mensen met een duurzame relatie wordt het pas een probleem wanneer zij meer dan 3 dagen per week bij de ander verblijven (omdat het dan als duurzaam samenleven wordt aangemerkt), dus dat zal voor sociale activiteiten vast niet minder zijn.
Dus mensen die structureel 3 keer per week bij diverse familie/vrienden op bezoek gaan, worden ook gekort op hun uitkering?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-12-2020 12:05
Zo te lezen zaten er alleen basisproducten in zoals brood, vlees en groente. Moeder had het bij nader inzien beter thuis uit de verpakking gehaald en het in 'n plastic bakje aan haar gegeven als ze vallen over het feit dat het van de Appie kwam.
Moeder had dochter in huis kunnen nemen, uitkering stop kunnen zetten

dat mag allemaal
Blankepit schreef:
29-12-2020 12:06
Geld, huis en medische zorg is allemaal gratis voor mensen in de bijstand. Het toestoppen van boodschappen moet geen probleem zijn, zolang het maar binnen de grenzen van het redelijke blijft en volgens mij gaat het hier in de kern om wat het redelijke is.
Eén tas boodschappen per week zou ik gewoon redelijk vinden.
redbulletje schreef:
29-12-2020 12:07
Eén tas boodschappen per week zou ik gewoon redelijk vinden.
Ik ook.
lilalinda schreef:
29-12-2020 12:07
Moeder had dochter in huis kunnen nemen, uitkering stop kunnen zetten

dat mag allemaal
Daar heeft moeder misschien geen geld voor als de uitkering daardoor helemaal vervalt. Buiten dat je dat ook maar net beiden moet willen, bij elkaar op de lip zitten in huis.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-12-2020 12:07
Dus mensen die structureel 3 keer per week bij diverse familie/vrienden op bezoek gaan, worden ook gekort op hun uitkering?
Bel maar even rond. Nederland heeft 355 gemeentes die elk hun eigen regels stellen, dus die kunnen je vast het antwoord op deze vraag geven.
Alle reacties Link kopieren
Je moet gewoon regels hebben om de grens aan te geven. De vraag is weer leg je die grens? Een tas boodschappen is ook een ruim begrip.
Tja, ik vind het ergens wel terecht. Als je structureel de boodschappen voor iemand betaalt dan is dat natuurlijk wel een gift van enkele duizenden euro's. Dat is wel een beetje raar, als je bijstand ontvangt.

Van de andere kant vind ik het ook weer niet nodig om zo iemand dan de schulden in te helpen, want die 7000 euro plus boete kan ze natuurlijk nooit betalen.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
29-12-2020 12:09
Bel maar even rond. Nederland heeft 355 gemeentes die elk hun eigen regels stellen, dus die kunnen je vast het antwoord op deze vraag geven.
Dat klopt, van die eigen regels. Mijn moeder had de pech in een heel strenge gemeente te wonen. Amsterdam is bijv veel ruimhartiger. We zijn blij dat we eraf zijn, nu heeft ze AOW en daar staan verder geen verplichtingen tegenover. Met een bijstandsuitkering ben je toch een beetje van de gemeente, in de zin dat zij alles van je mogen weten en inzien.
Alle reacties Link kopieren
Die vrouw was natuurlijk niet slim bezig met haar verschillende verklaringen en door te zeggen dat ze niet had gelezen wat ze ondertekend had.
Handiger was geweest om aan te geven dat ze incidenteel wel eens iets van haar moeder kreeg, maar niet structureel.

Bankafschriften waar geen boodschappen op staan, dat zegt natuurlijk niks. Er is ook nog zoiets als contant geld in omloop. Als je iedere week 30 euro pint, dan kun je daar boodschappen voor hebben gekocht. Moet je in de bijstand ook nog de bonnetjes van de supermarkt bewaren als bewijs dat je iets gegeten hebt???

En wat is dat met AH? Mag je daar in de bijstand geen boodschappen doen?
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
29-12-2020 12:12
Tja, ik vind het ergens wel terecht. Als je structureel de boodschappen voor iemand betaalt dan is dat natuurlijk wel een gift van enkele duizenden euro's. Dat is wel een beetje raar, als je bijstand ontvangt.

Van de andere kant vind ik het ook weer niet nodig om zo iemand dan de schulden in te helpen, want die 7000 euro plus boete kan ze natuurlijk nooit betalen.
en wat als we dit nu allemaal ok gaan vinden, hoe ga je dan om met mensen die voor duizenden euro's zwart werken? Die samenwonen maar het niet melden?
redbulletje schreef:
29-12-2020 12:07
Eén tas boodschappen per week zou ik gewoon redelijk vinden.
Dat kan best, maar dan moeten de regels aangepast worden.

Tot die tijd wordt er gehandhaafd, want: gelijke monniken enzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven