Duizenden euro's terugbetalen om gratis boodschappen

29-12-2020 11:12 1055 berichten
Een vrouw met een bijstandsuitkering moet 7000 euro terugbetalen omdat zij af en toe boodschappen kreeg van haar moeder. De anonieme vrouw stapte naar de rechter, maar die gaf de gemeente in kwestie uiteindelijk gelijk.

Op sociale media leidde de zaak tot veel onbegrip; medewerkers van de gemeente Wijdemeren worden er zelfs uitgescholden. Ook de politieke reacties liegen er niet om. Wat is er gebeurd?

De vrouw ontvangt sinds 2015 een bijstandsuitkering, blijkt uit stukken van de rechtbank. De hoogte van zo'n uitkering hangt af van iemands leeftijd, maar vooral van iemands woonsituatie. De uitkering is gekoppeld aan het minimumloon; een alleenstaande krijgt 70 procent van dat bedrag.

Om vervolgens te kijken of iemand met een uitkering wel echt recht heeft op het geld, doen gemeentes zelf actief onderzoek. Vaak laten ze dit doen door een instantie, het Inlichtingenbureau. Dat controleert of iemand bijvoorbeeld niet stiekem geld verdient. Wie niet meewerkt aan zo'n onderzoek of verkeerde informatie geeft, kan een straf krijgen. De uitkering kan dan tijdelijk worden verlaagd of zelfs stopgezet.

Samenwonen? Melden!

Daarnaast ben je als uitkeringsgerechtigde verplicht om zelf allerlei informatie door te geven aan de gemeente. Het gaat dan om alle veranderingen die invloed kunnen hebben op de uitkering. Wie gaat samenwonen en daardoor minder eigen kosten maakt, moet dat bijvoorbeeld aangeven, maar ook een erfenis moet worden gemeld. Dit heet inlichtingenplicht.

Die inlichtingenplicht speelt een belangrijke rol in de zaak van de vrouw die nu duizenden euro's moet terugbetalen. Zij kreeg een uitkering, maar had tegelijkertijd ook hoge lasten.

Brood, vlees, eieren

Daarom kreeg ze van haar moeder eens per week een tas boodschappen. Het ging volgens haar om twee broden, drie zakken sla, een doos met acht stukjes vlees, twee dozen eieren, wc-papier en koffie, zo valt te lezen in rechtbankdocumenten.

De vrouw gaf niet door dat ze de boodschappen kreeg. Daartoe was ze volgens de gemeente en de rechter wel verplicht. De gemeente had dan haar uitkering kunnen bijstellen: de vrouw kreeg via de gratis boodschappen namelijk een structurele bijdrage aan haar levensonderhoud, zo is de redenering.

Voor giften gelden vaak strenge regels. Die wisselen overigens per gemeente. Wordt de energierekening af en toe door een familielid betaald en krijg je een tas boodschappen, dan hoef je dat in de gemeente Amsterdam pas te melden als je omgerekend voor meer dan 1200 euro per jaar krijgt.

'Nogmaals naar de zaak kijken'

Terug naar de boodschappen van de vrouw uit Wijdemeren. Volgens de gemeente kreeg zij drie jaar lang structureel te veel bijstand, vanwege de gratis boodschappen. De waarde van die boodschappen komt volgens de Nibud-norm neer op ongeveer 6,41 euro per dag: in totaal dus 7039 euro. Volgens artikel 58 van de Participatiewet moet de gemeente dat geld terugvorderen.

Het hoger beroep loopt overigens nog. De gemeente Wijdemeren heeft aan het einde van de avond laten weten de zaak nog een keer onder de loep te nemen. "Wij zullen, naar aanleiding van de ontstane discussie, nogmaals naar deze zaak kijken om te bezien of wij destijds het evenwicht goed hebben weten te bewaren."

https://nos.nl/artikel/2362382-duizende ... n-dat.html
Teva1979 schreef:
29-12-2020 12:27
Deze vrouw had dus beter bij haar moeder kunnen gaan eten structureel.

Juist.
Miek_ schreef:
29-12-2020 12:36
Onder politieke druk ja. De gemeente voert gewoon de wet uit. De wet waarmee is ingestemd door de tweede kamer. Ze zijn in gelijk gesteld door de rechter. Alles wat ze nu gaan doen is buitenwettelijk.
Daarmee wilde ik eigenlijk zeggen dat mevrouw net aan de vaste lasten kan betalen maar nog steeds amper boodschappengeld heeft en flink wat terug kan betalen aan de gemeeente.
Wel een mooi alternatief.
Kiezen voor een dak boven hoofd of onder een brug.
Zo iets.
Maar dan zou de hele wet aangepast moeten worden want dan moet dit ten alle tijde rechtgezet worden lijkt me bij alle casussen zoals deze. Waarom bij deze vrouw wel en bij anderen wordt dan wel wettelijk gehandhaafd? Ik vind het nergens op slaan. Pas dan de wet aan.

Bijstand zal vast geen vetpot zijn maar jemig zijn we niet 1 van de weinige landen ter wereld waar gratis geld uberhaupt bestaat? Waar gemeenten allerlei potjes hebben voor mensen met zeer lage inkomens, er een voedselbank is, je zelfs als dakloze een uitkering krijgt en niet op straat hoeft te leven (dagopvang/nachtopvang is vaak in veel gemeenten geregeld met een kleine bijdrage). Hoe moeilijk is het dan om je aan de regels te houden?!
Blankepit schreef:
29-12-2020 12:32
Eh ja.
Iemand in de bijstand doet boodschappen, woont in een huis en kan naar het ziekenhuis. Volgens mij allemaal met geld dat niet van de bijstandsontvanger is. Dat heet gratis.

Zo werkt dat toch niet. Je moet nog steeds overal voor betalen hoor. Met een retekrap budget.

No way dat je bij de kassa van de Appie gewoon door mag lopen omdat je bijstand ontvangt.
RikM schreef:
29-12-2020 12:44
Zo werkt dat toch niet. Je moet nog steeds overal voor betalen hoor. Met een retekrap budget.

No way dat je bij de kassa van de Appie gewoon door mag lopen omdat je bijstand ontvangt.
Natuurlijk moet je overal betalen maar het geld krijg je en je levert er geen arbeid voor terug. Daarom gratis geld. Logisch ook dat er allerlei wet en regelgeving omheen zit. Bijstand zou een vangnet moeten zijn geen langdurige afhankelijkheid.
Polsjef schreef:
29-12-2020 12:20
Op het kamp controleren ze niet hoor. Daar heeft iedere vrouw een eigen huis met uitkering en een vriend met eigen huis. Een woonwagen is niet zo duur en ze wonen bij vriend. Dat loont wel hoor.

Bakken met zwart geld en controle....wat is dat? Laten ze daar eens de boel opschudden.
En al die culturen dan, waarbij het normaal is om dagelijks bij elkaar over de vloer te komen en mee te eten of maaltijden mee naar huis te krijgen.

Deze vrouw krijgt netjes een grote boodschappen tas van mams met haar weekbenodigdheden die ze van haar uitkering blijkbaar niet kan kopen.

Ze kan beter pinnen van haar uitkering en contant boodschappen doen, dan kan mams gewoon een paar tientjes per week sponsoren.
Mevrouw75 schreef:
29-12-2020 12:23
Of je krijgt een zak met boodschappen of je moet naar de voedselbank waar je ....een zak met boodschappen krijgt.

Of moet je die voedselbank ook melden en dan krijg je minder bijstand?
En die voedselbanken draaien weer op heel veel subsidiegeld blijkt waar ze nu niets van willen uitgeven en bij de bevolking om producten gaat schooien. Tis één bureaucratische bende.

En wat doet het ertoe of de bijstandstrekker zalm of kiloknaller krijgt van haar moeder? Daar eet jij zelf toch geen boterham minder door?
Alle reacties Link kopieren
Misschien heeft niemand deze mevrouw erbij gelapt, maar viel t op ( bij het overleggen van bankafschriften) dat er nooit gepind werd bij een supermarkt en/of nooit contant geld werd opgenomen.
Als deze mevrouw hoge, noodzakelijke, vaste lasten heeft, kon ze toch in aanmerking komen voor de voedselbank?
Dat zal ze nu ook komen waarschijnlijk, omdat ze 7000 euro moet terug betalen.
€6,41 per dag vind ik veel voor boodschappen dwz voor eten. Maar dat is berekend nav de boodschappen die in huis waren?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
We moeten allemaal verplicht vrijwillig mantelzorgen in onze vrije tijd, naast gezin, werk en huishouden, maar je mag geen gratis zorg ontvangen want dan is het opeens een 'gift' die afgedragen moet worden.

Ik snap dat er regels zijn. Mag iemend met bijstand wel een dagje uit cadeau krijgen? Of een etentje? Of weekendje weg? Wat zijn de regels daarover?
ditte_ schreef:
29-12-2020 12:47
Natuurlijk moet je overal betalen maar het geld krijg je en je levert er geen arbeid voor terug. Daarom gratis geld. Logisch ook dat er allerlei wet en regelgeving omheen zit. Bijstand zou een vangnet moeten zijn geen langdurige afhankelijkheid.
Er zijn veel 50-plussers die niet meer aan 'n baan kunnen komen na ergens wegbezuinigd te zijn. Die komen na hun WW dus ook in de bijstand. Vind dat die groep veel minder hard aangepakt moet worden dan jongeren die al starten met 'n uitkering. Die mag je gerust aan 't werk zetten in baantjes waar nu arbeidsmigranten voor ingezet worden.
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
29-12-2020 12:33
Tja als er tandenborsteltellers bij je deur aanbellen of ze kastjes mogen controleren of je boodschappen doet bij de lidl of de ah.
Dat gebeurt echt alleen als er een fraudesignaal is binnengekomen. Dat doen ze echt niet zonder een sterk vermoeden van oneigenlijk gebruik. Zoveel sociaal rechercheurs heeft een gemeente ook niet in dienst.
simbalabimba schreef:
29-12-2020 13:02
Misschien heeft niemand deze mevrouw erbij gelapt, maar viel t op ( bij het overleggen van bankafschriften) dat er nooit gepind werd bij een supermarkt en/of nooit contant geld werd opgenomen.
Als deze mevrouw hoge, noodzakelijke, vaste lasten heeft, kon ze toch in aanmerking komen voor de voedselbank?
Dat zal ze nu ook komen waarschijnlijk, omdat ze 7000 euro moet terug betalen.
€6,41 per dag vind ik veel voor boodschappen dwz voor eten. Maar dat is berekend nav de boodschappen die in huis waren?
Dat vind ik juist heel erg weinig. Neem aan dat daar ook wc-papier, douche/shampoo, zeep, schoonmaakspul etc van moet worden gekocht.
Alle reacties Link kopieren
Als mevrouw niet kan rondkomen van haar bijstandsuitkering, moet je kijken hoe dat komt. Waarom zij niet en anderen wel? Waar zit m dat in en waar valt dan wat te “ halen”?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-12-2020 13:01
En die voedselbanken draaien weer op heel veel subsidiegeld blijkt waar ze nu niets van willen uitgeven en bij de bevolking om producten gaat schooien. Tis één bureaucratische bende.

En wat doet het ertoe of de bijstandstrekker zalm of kiloknaller krijgt van haar moeder? Daar eet jij zelf toch geen boterham minder door?
Hoezo ‘ze willen niets uitgeven’? Ze mochten er nog niet aankomen tenzij het eigen fonds volledig was uitgeput.

“Het geld van donaties en de stichting Voedselbanken Nederland wordt pas gebruikt als voedselbanken echt het hoofd niet meer boven water kunnen houden. En pas als dat fonds is uitgeput, mogen voedselbanken de vier miljoen euro van het kabinet aanspreken”

Daar kwam later nog 8 miljoen bij.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
29-12-2020 12:42
Daarmee wilde ik eigenlijk zeggen dat mevrouw net aan de vaste lasten kan betalen maar nog steeds amper boodschappengeld heeft en flink wat terug kan betalen aan de gemeeente.
Wel een mooi alternatief.
Kiezen voor een dak boven hoofd of onder een brug.
Zo iets.
Die vrouw had ook gewoon bijzondere bijstand kunnen aanvragen voor een tegemoetkoming in de woonkosten he :lightbulb: Gewoon open kaart spelen. Ze hoefde niet te frauderen. Al kan ik mij voorstellen dat ze het niet expres gedaan heeft, maar dan is het heel onhandig om erover te gaan liegen.
ditte_ schreef:
29-12-2020 12:47
Natuurlijk moet je overal betalen maar het geld krijg je en je levert er geen arbeid voor terug. Daarom gratis geld. Logisch ook dat er allerlei wet en regelgeving omheen zit. Bijstand zou een vangnet moeten zijn geen langdurige afhankelijkheid.

Misschien heeft diegene wel een heel leven gewerkt en premie betaald, weet jij veel. Ik vind dat zo denigrerend, "gratis geld". Alsof mensen voor hun lol in de bijstand zitten.
Alle reacties Link kopieren
-Lucille- schreef:
29-12-2020 13:03
We moeten allemaal verplicht vrijwillig mantelzorgen in onze vrije tijd, naast gezin, werk en huishouden, maar je mag geen gratis zorg ontvangen want dan is het opeens een 'gift' die afgedragen moet worden.

Ik snap dat er regels zijn. Mag iemand met bijstand wel een dagje uit cadeau krijgen? Of een etentje? Of weekendje weg? Wat zijn de regels daarover?
Nogmaals, het verschil zit in structureel. Als iemand eenmalig een dagje uit ontvangt of een weekendje weg dan zal niemand daar moeilijk over doen, zolang je er niet over liegt en het eerlijk doorgeeft. Een bijstandsconsulent heeft ook geen hart van steen. Daarnaast zijn er genoeg organisaties die dit in samenwerking met de gemeenten regelen. Ik weet dat in het verleden bijstandsgezinnen een weekendje Slagharen aangeboden hebben gekregen en dat de gemeente daarin bemiddeld heeft.
ditte_ schreef:
29-12-2020 12:47
Natuurlijk moet je overal betalen maar het geld krijg je en je levert er geen arbeid voor terug. Daarom gratis geld. Logisch ook dat er allerlei wet en regelgeving omheen zit. Bijstand zou een vangnet moeten zijn geen langdurige afhankelijkheid.

Met de nieuwe regelgeving vallen steeds meer mensen die eerder onder de Wajong zouden vallen nu onder de bijstand. Die groep komt vervolgens ergens onderop de hoop om geholpen te worden, mensen in de bijstand die 'gezond' zijn zijn namelijk makkelijker aan een baan te helpen. Recht op hulp zoals Wajongers in de oude regeling krijgen (denk aan bijv doelgroepregister, IPS traject) krijgen ze niet.
En zo kan je dus jarenlang in de bijstand zitten. Dat is zo'n €1000 per maand terwijl er soms hoge zorgkosten zijn. Puntje bij paaltje houden ze soms 10 euro te veel over per maand om in aanmerking te komen voor de voedselbank.


Jammer dat er nog steeds zo'n stigma op de bijstand zit terwijl het niet zo zwart/wit is.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-12-2020 13:06
Dat vind ik juist heel erg weinig. Neem aan dat daar ook wc-papier, douche/shampoo, zeep, schoonmaakspul etc van moet worden gekocht.
Ik kan me voorstellen dat t Nibud dit berekent als kosten per dag per persoon om van te leven.
Als t gaat om terug betalen, gaat t om wat mevrouw daadwerkelijk ( ong) heeft gekregen. Als t alleen om etenswaren gaat, vind ik het Nibud bedrag hoog.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Ik lees net dat de moeder van de vrouw vorig jaar al is overleden.
Maar ik lees niets over een erfenis. Want die mag ze vast ook niet ontvangen.
Alle reacties Link kopieren
Borrelhap schreef:
29-12-2020 13:13
Met de nieuwe regelgeving vallen steeds meer mensen die eerder onder de Wajong zouden vallen nu onder de bijstand. Die groep komt vervolgens ergens onderop de hoop om geholpen te worden, mensen in de bijstand die 'gezond' zijn zijn namelijk makkelijker aan een baan te helpen. Recht op hulp zoals Wajongers in de oude regeling krijgen (denk aan bijv doelgroepregister, IPS traject) krijgen ze niet.
En zo kan je dus jarenlang in de bijstand zitten. Dat is zo'n €1000 per maand terwijl er soms hoge zorgkosten zijn. Puntje bij paaltje houden ze soms 10 euro te veel over per maand om in aanmerking te komen voor de voedselbank.


Jammer dat er nog steeds zo'n stigma op de bijstand zit terwijl het niet zo zwart/wit is.
Het gemeentelijke minima beleid is per gemeente anders. Soms heb je pech, als je in een gemeente woont, die bijv niet een bepaald bedrag aan eigen bijdrage ziektekosten vergoed ( als je t wel zelf aanvraagt!).
simbalabimba wijzigde dit bericht op 29-12-2020 13:49
0.20% gewijzigd
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Borrelhap schreef:
29-12-2020 13:13
Met de nieuwe regelgeving vallen steeds meer mensen die eerder onder de Wajong zouden vallen nu onder de bijstand. Die groep komt vervolgens ergens onderop de hoop om geholpen te worden, mensen in de bijstand die 'gezond' zijn zijn namelijk makkelijker aan een baan te helpen. Recht op hulp zoals Wajongers in de oude regeling krijgen (denk aan bijv doelgroepregister, IPS traject) krijgen ze niet.
En zo kan je dus jarenlang in de bijstand zitten. Dat is zo'n €1000 per maand terwijl er soms hoge zorgkosten zijn. Puntje bij paaltje houden ze soms 10 euro te veel over per maand om in aanmerking te komen voor de voedselbank.


Jammer dat er nog steeds zo'n stigma op de bijstand zit terwijl het niet zo zwart/wit is.
Het gemeentelijke minima beleid is oef gemeente anders. Soms heb je pech, als je in een gemeente woont, die bijv niet een bepaald bedrag aan eigen bijdrage ziektekosten vergoed ( als je t wel zelf aanvraagt!).
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
redbulletje schreef:
29-12-2020 13:16
Ik lees net dat de moeder van de vrouw vorig jaar al is overleden.
Maar ik lees niets over een erfenis. Want die mag ze vast ook niet ontvangen.
Dat mag best. Maar dat moet je netjes opgeven en als je jezelf dan x maanden kunt bedruipen heb je geen recht op bijstand in die maanden.
Echt schandalig vind ik het. Ik hoop dat de verklikker zichzelf nog recht in de ogen kan aankijken. In de oorlog hadden ze een woord voor dit soort lui.
redbulletje schreef:
29-12-2020 13:16
Ik lees net dat de moeder van de vrouw vorig jaar al is overleden.
Maar ik lees niets over een erfenis. Want die mag ze vast ook niet ontvangen.

Tot 5000 euro mag je ontvangen. In mijn gemeente tenminste.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven