Edelherten Oostvaardersplassen

10-12-2018 17:29 189 berichten
Vind het vreselijk dat er vandaag begonnen is om edelherten in de Oostvaardersplassen neer te schieten.

Er zijn veel meningen etc.

In ieder geval zijn deze dieren eerst uitgezet, vermenigvuldigd.
Hoe zit het met geboorte beperking dus sterrelistatie etc?

En wat kost deze hele operatie om de dieren te doden wel niet?
Vlieg verkeer wordt daarboven plat gelegd, 2 hebben ontslag genomen, personeel voor de daad, vergaderingen, vernietiging van de beestjes, vervoer, kogels etc etc.

Is dit niet veel duurden in vergelijking met x zakken voer?

En er zijn mij lijkt mij zat vrijwilligers die bereid zijn om te willen en kunnen helpen.

Zo vlak voor de kerst is dit mijns inziens ook mooi meegenomen voor de barbaren.
Eerst vetgemest, vermenigvuldigd, althans geen geboorte beperking en nu de kogel..

Kan me hier vreselijk woest om maken.
Deze situatie is sowieso zelf gecreëerd.

De herten leven nu in afschuwelijke stress, worden nu in een periode van x tijd neergeknald en vluchten als ze de jagers horen aankomen.

Dit kan toch niet..
anoniem_290325 wijzigde dit bericht op 10-12-2018 17:38
4.18% gewijzigd
Lopervanhiernaardaar schreef:
10-12-2018 18:02
Dit kun je financieel nog veel beter uit nutten, ik weet zeker dat er mensen zijn die wel paar honderd euro willen betalen om een hert te mogen schieten.
Daarmee bespaar je op arbeidskosten van de boswachters, en maak je meer geld uit het gebied.

En vervolgens in de toekomst de populatie op peil houden
Dat bedoel ik!
oudebaas schreef:
10-12-2018 17:45
Heerlijk, een mooi stukje wild. Beter dan het bewust fokken van varkens in krappe megastallen en die vervolgens doden.
Een lekker stukje verhongerd wild was het steeds toch? Moet je als boer eens doen.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
10-12-2018 18:12
Met hekken rondom en het oppervlak niet te vergelijken met de natuur.
Het is al jarenlang een beschamende vertoning.
Heb je het nu over konijnen in een konijnenkasteel, over vrije-uitloopkoeien, over de bio-industrie of over de Oostvaardersplassen?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Wild op je bord is niets mis mee, vooral niet echt wild, veel beter leven gehad dan al die plofkippen bij elkaar, dood is een onderdeel van de natuur en eten ook.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
10-12-2018 18:12
Met hekken rondom en het oppervlak niet te vergelijken met de natuur.
Het is al jarenlang een beschamende vertoning.
Ieder natuurgebied is begrensd en kan te maken krijgen met overpopulatie. Zelfs in de uitgestrekte taiga van Siberië hebben de wilde dieren honger en worden ze bejaagd door roofdieren, waaronder de mens.
miekemv schreef:
10-12-2018 18:15
Een lekker stukje verhongerd wild was het steeds toch? Moet je als boer eens doen.
Als je een goed wildbeheer uitvoert, zoals in de meeste natuurgebieden in West Europa, dan schiet je af tot een dusdanig aantal dat er geen honger ontstaat. Gelukkig gaan ze dat nu ook in de Nieuwe Wildernis van de Oostvaardersplassen doen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
oudebaas schreef:
10-12-2018 18:17
Ieder natuurgebied is begrensd en kan te maken krijgen met overpopulatie. Zelfs in de uitgestrekte taiga van Siberië hebben de wilde dieren honger en worden ze bejaagd door roofdieren, waaronder de mens.
Daarom noem ik speciaal de oppervlakte.
oudebaas schreef:
10-12-2018 18:17
Ieder natuurgebied is begrensd en kan te maken krijgen met overpopulatie. Zelfs in de uitgestrekte taiga van Siberië hebben de wilde dieren honger en worden ze bejaagd door roofdieren, waaronder de mens.
In Yellowstone houden de soorten zichzelf volgens mij wel aardig in balans. Degenen die sterven door honger zijn weer voedsel voor aaseters.
Oakes schreef:
10-12-2018 18:09
Rationeel gezien is afschieten het meest diervriendelijk. @(

Gevoelsmatig kan ik er heel boos om worden en radicaal het standpunt innemen: driekwart minder mensen in NL, meer ruimte voor de dieren. Maja, in my dreams. :peep:

Dieren hebben heel wat te stellen met de mens, je kunt alleen nog maar hopen in dit geval dat het kundige jagers zijn die de dieren in één goed gericht schot doodmaken :(
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
10-12-2018 18:20
Daarom noem ik speciaal de oppervlakte.

Ieder stuk natuur, hoe groot of klein dan ook, kan een bepaalde hoeveelheid dieren hebben. Wordt die hoeveelheid overschreden dan ontstaat er honger, komen er meer roofdieren of breken er ziektes uit.

Laat nu net het roofdier in sommige gebieden door de jager vervangen zijn. En laat het doodgeschoten worden iets minder pijnlijk zijn dan het verscheurd worden.

Oh ja, op een boerderij verhongeren dieren niet. Integendeel, daar worden ze juist overvord in de korte en mserabele levens die ze daar lijden ten behoeve van de massaconsument.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Hahaha wildernis in Nederland.
feow schreef:
10-12-2018 18:16
Heb je het nu over konijnen in een konijnenkasteel, over vrije-uitloopkoeien, over de bio-industrie of over de Oostvaardersplassen?
Nou over de wildernis in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
We kunnen beter kipfileetjes of, nog beter, gehakt eten. Daar zie je tenminste niet meer aan dat het een dier is geweest.

De herten die nu afgeschoten worden hebben een oneindig beter leven gehad dan wat er dagelijks in de supermarkt wordt aangevoerd. Ik denk dat als we ons ergens boos over willen maken we dat beter daarover kunnen doen.
Oakes schreef:
10-12-2018 18:09
Rationeel gezien is afschieten het meest diervriendelijk. @(

Gevoelsmatig kan ik er heel boos om worden en radicaal het standpunt innemen: driekwart minder mensen in NL, meer ruimte voor de dieren. Maja, in my dreams. :peep:
Dat is een mooie droom idd!
Alle reacties Link kopieren
Er worden in Nederland jaarlijks maar liefst 28.000 jachtvergunningen afgegeven. Die jagers worden ingezet bij het beheer van de fauna, en er zijn strikte regels over welke dieren waar, wanneer en in welke aantallen geschoten mogen worden. En je kunt alleen een vergunning krijgen als je een opleiding van een jaar hebt gevolgd.

Het is dus zeker niet nieuw en ook niet uitzonderlijk dat er op deze manier aan faunabeheer wordt gedaan. Het is me dan ook een raadsel waarom iedereen hier opeens van uit zijn plaat schiet, terwijl men niet rept over al die andere momenten waarop er om exact dezelfde redenen wordt gejaagd.
nummer*zoveel wijzigde dit bericht op 10-12-2018 18:35
0.48% gewijzigd
Sara9876 schreef:
10-12-2018 18:29
We kunnen beter kipfileetjes of, nog beter, gehakt eten. Daar zie je tenminste niet meer aan dat het een dier is geweest.

De herten die nu afgeschoten worden hebben een oneindig beter leven gehad dan wat er dagelijks in de supermarkt wordt aangevoerd. Ik denk dat als we ons ergens boos over willen maken we dat beter daarover kunnen doen.
Nou veel mensen maken zich vooral boos over het traject wat er aan voor afging.
Nummer*Zoveel schreef:
10-12-2018 18:34
Er worden in Nederland jaarlijks maar liefst 28.000 jachtvergunningen afgegeven. Die jagers worden ingezet bij het beheer van de fauna, en er zijn strikte regels over welke dieren waar, wanneer en in welke aantallen geschoten mogen worden. En je kunt alleen een vergunning krijgen als je een opleiding van een jaar hebt gevolgd.
Da's de moeite zeg! In de tijd van mijn grootouders ging men altijd jagen in december. Een jachtgeweer behoorde gewoon tot de basisbenodigdheden in huis.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
10-12-2018 18:37
Da's de moeite zeg! In de tijd van mijn grootouders ging men altijd jagen in december. Een jachtgeweer behoorde gewoon tot de basisbenodigdheden in huis.
Maar ze zullen vast een jacht- en wapenvergunning hebben gehad.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Het wild in de bossen wordt al duizenden jaren op een gezond niveau gehouden door de jacht. Maar nu het in de Oostvaardersplassen is is het ineens zielig? Kom op zeg.
Alle reacties Link kopieren
Ik las dat er nog geen afspraken met slagers en poeliers zijn gemaakt, dat men misschien ook dieren naar de destructie brengt, of in het gebied laat liggen voor aaseters.

Dat zou pas triest zijn als dat werkelijk gaat gebeuren.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
10-12-2018 18:34
Er worden in Nederland jaarlijks maar liefst 28.000 jachtvergunningen afgegeven. Die jagers worden ingezet bij het beheer van de fauna, en er zijn strikte regels over welke dieren waar, wanneer en in welke aantallen geschoten mogen worden. En je kunt alleen een vergunning krijgen als je een opleiding van een jaar hebt gevolgd.

Het is dus zeker niet nieuw en ook niet uitzonderlijk dat er op deze manier aan faunabeheer wordt gedaan. Het is me dan ook een raadsel waarom iedereen hier opeens van uit zijn plaat schiet, terwijl men niet rept over al die andere momenten waarop er om exact dezelfde redenen wordt gejaagd.
Dit dus. Op de Veluwe worden elk jaar herten, zwijnen en andere beesten geschoten in het kader van wildbeheer. En op menig weiland en akkerland wordt oo kleinwild (eenden, duiven, hazen, fazanten) gejaagd.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
10-12-2018 18:34
En je kunt alleen een vergunning krijgen als je een opleiding van een jaar hebt gevolgd.
Een pittige opleiding waar je meer over de diersoorten leert (gedrag, sporen, jongen, leefgewoonten ertc) dan menig bioloog. Er is een hoop kennis en kunde om onze flora en fauna te behoren. Niet beheren zou zomaar kunnen eindigen met hongerige vossen in je achtertuin......
Als ze van paniek maar niet het moeras ingaan en verdrinken.
Alle reacties Link kopieren
spin1234 schreef:
10-12-2018 18:44
Een pittige opleiding waar je meer over de diersoorten leert (gedrag, sporen, jongen, leefgewoonten ertc) dan menig bioloog. Er is een hoop kennis en kunde om onze flora en fauna te behoren. Niet beheren zou zomaar kunnen eindigen met hongerige vossen in je achtertuin......
Mensen op de Veluwen worden ook niet echt blij van wilde zwijnen op hun terrein, wat daar regelmatig gebeurt. (Vandaag raakten elders in het land zelfs een bejaarde man en een baby gewond door toedoen van een wild zwijn).
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
10-12-2018 18:48
Mensen op de Veluwen worden ook niet echt blij van wilde zwijnen op hun terrein, wat daar regelmatig gebeurt. (Vandaag raakten elders in het land zelfs een bejaarde man en een baby gewond door toedoen van een wild zwijn).
Tja verbaast me niet... Het is soms gewoon niet genoeg weten van faunabeheer en dan is het zielig vinden makkelijk... jagers weten dat verplaatsen voor die beesten niet kan. Eerder ingrijpen had misschien gekund maar dat is achteraf. Denk niet dat ze het goed meer kunnen doen...
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
10-12-2018 18:44
Dit dus. Op de Veluwe worden elk jaar herten, zwijnen en andere beesten geschoten in het kader van wildbeheer. En op menig weiland en akkerland wordt oo kleinwild (eenden, duiven, hazen, fazanten) gejaagd.
Wat ik begrijp, wordt er op groter wild niet vast gejaagd maar alleen op uitnodiging. Dit schrijft men erover op de site allesoverjagen.nl:

Er zijn ongeveer 30.000 jagers in ons land. Zij hebben heel wat kennis van de Nederlandse natuur. Ze jagen in Nederland op vijf wildsoorten: konijn, haas, fazant, wilde eend en houtduif. Voor deze dieren geldt een jachtseizoen.

Daarnaast worden jagers ook ingeschakeld voor het beheer van grote hoefdieren, zoals reeën, edelherten, damherten en wilde zwijnen. Deze dieren kennen in Nederland geen natuurlijke vijanden. Jagers worden ingeschakeld om de populaties te beheren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven