Edwin de Roy van Zuydewijn complotdenker of klokkenluider?

04-04-2026 20:34 88 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo nu en dan zie ik weer eens een bericht opduiken over Edwin de Roy van Zuydewijn.
Nu is hij weer in een soort strijd verwikkeld met programmamakers over een script.
Deze man heeft veel te voortduren gehad en afgaande hoe hij wordt neergezet in de media is het zeker geen makkelijke man.

Hopelijk wordt ik niet voor gek verklaard maar ik geloof dat het Koningshuis deze man wel degelijk onrecht heeft aangedaan.
Na zijn huwelijk met Margarita is hij alles kwijt geraakt. Dit terwijl Margarita was "living her best live" samen met haar familie die zij eens samen met Edwin onder de bus heeft gegooid.

Hoe zien jullie deze kwestie?
Ziet Edwin de Roy van Zuydewijn ze vliegen of is zijn ( eenzame) strijd terecht.
Kanttekening is wel dat je het nooit van de Koninklijke familie gaat winnen.
Ik snap ook niet waarom Edwin niet gewoon heeft losgelaten en een nieuw leven is begonnen, want hij lijkt wel geobsedeerd.
Ik vind het echt sneu, want de mensen in zijn innercircle zullen er ondertussen ook wel klaar mee zijn.
Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is hem ongetwijfeld geweld aan gedaan. Bernard zag hem niet zitten en was er alles aan gelegen om zijn carrière te dwarsbomen. Tegelijkertijd is hij zijn eigen ergste vijand natuurlijk en zal dat complotdenken helemaal de overhand genomen hebben.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
(niet lachen) ik vond hem vroeger echt een knappe man. Maar na de schroef in de muur die een microfoon was, was dat wel over.
Ik ben niet koningsgezind, maar kan me weinig bij een complot voorstellen. Wel bij een familie die alleen kan blijven bestaan als ze zoveel mogelijk onkreukbaar zijn. Ze zullen Margarita ongetwijfeld geholpen hebben met haar scheiding. Maar De Roy van Z. lijkt me koekoek genoeg van zichzelf.
Si abra la puerta hay lobos.
Alle reacties Link kopieren Quote
Afschuwelijke vent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Joepie40 schreef:
04-04-2026 21:02
Afschuwelijke vent.
Die Marguerite totaal in zijn macht had.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rabarbara schreef:
04-04-2026 20:47
(niet lachen) ik vond hem vroeger echt een knappe man. […]
Dat begrijp ik wel hoor. Echt onaantrekkelijk om te zien was hij destijds niet.

Ik ben er zeker niet van overtuigd dat Bernard & co hem niet zagen zitten. En ik ben er evenmin van overtuigd dat ze hem geen streek hebben (geprobeerd) te leveren. Maar hij is daarna behoorlijk doorgeslagen…
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Baggal schreef:
04-04-2026 21:10
Dat begrijp ik wel hoor. Echt onaantrekkelijk om te zien was hij destijds niet.

Ik ben er zeker niet van overtuigd dat Bernard & co hem niet zagen zitten. En ik ben er evenmin van overtuigd dat ze hem geen streek hebben (geprobeerd) te leveren. Maar hij is daarna behoorlijk doorgeslagen…
Bernhard en Carel Hugo wilden hem niet in de familie hebben. De vader van Edwin wist belastende dingen over Bernhard.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://nl.wikipedia.org/wiki/Edwin_de_ ... _Zuydewijn
Alle reacties Link kopieren Quote
Yasmijn schreef:
04-04-2026 21:12
Bernhard en Carel Hugo wilden hem niet in de familie hebben. De vader van Edwin wist belastende dingen over Bernhard.
De stadhoudersbrief toch? Intrigerend verhaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yasmijn schreef:
04-04-2026 21:12
Bernhard en Carel Hugo wilden hem niet in de familie hebben. De vader van Edwin wist belastende dingen over Bernhard.
De stadhoudersbrief toch? Intrigerend verhaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik geloof best dat er met modder is gegooid
Maar klokkenluider zie ik niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
04-04-2026 21:25
De stadhoudersbrief toch? Intrigerend verhaal.
De briefwisseling tussen Bernhard en Hitler inderdaad.

Bernilo was fouter dan fout, op alle fronten. Maar dat weet iedereen wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yasmijn schreef:
04-04-2026 21:28
De briefwisseling tussen Bernhard en Hitler inderdaad.

Bernilo was fouter dan fout, op alle fronten. Maar dat weet iedereen wel.
Ja daarom, ik zie dat klokkenluider niet, die klok was nooit stil
Alle reacties Link kopieren Quote
Baggal schreef:
04-04-2026 21:10
Dat begrijp ik wel hoor. Echt onaantrekkelijk om te zien was hij destijds niet.

Ik ben er zeker niet van overtuigd dat Bernard & co hem niet zagen zitten. En ik ben er evenmin van overtuigd dat ze hem geen streek hebben (geprobeerd) te leveren. Maar hij is daarna behoorlijk doorgeslagen…
De audacity van Bernhard ( Schavuit van Oranje) om iets te vinden van de man van zijn kleindochter. Edwin had lekker door moeten gaan met zijn leven en een gezin stichten met iemand anders, desnoods in het buitenland. Nu is hij een soort sneue man waar met rollende ogen naar geluisterd wordt wanneer hij weer eens bezig is. Aan de andere kant is het zo dat wanneer je onrecht wordt aangedaan dat er dan een strijdlust naar boven komt en dat zie ik bij hem.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren Quote
Yasmijn schreef:
04-04-2026 21:12
Bernhard en Carel Hugo wilden hem niet in de familie hebben. De vader van Edwin wist belastende dingen over Bernhard.
Ja, precies. Er is destijds ook onderzoek naar gedaan dacht ik. En als de Koninklijke familie bedacht heeft dat je niet welkom bent, geloof ik heus dat ze het iemand niet makkelijk maken. Emily Bremers werd ook te licht bevonden. En de ontmoeting met Máxima was ook niet geheel toevallig. En helemaal fraai en vrij van verwerpelijke acties zijn ze voorts ook niet. Neem nou de Apeldoornse kroondomeinen of de erfenis van Juliana. Het volk is gewoon zand in ogen gestrooid met de successie die de zusjes moesten aftikken. Maar goed, dat is misschien off topic hier.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Miskotto schreef:
04-04-2026 21:31
De audacity van Bernhard ( Schavuit van Oranje) om iets te vinden van de man van zijn kleindochter. Edwin had lekker door moeten gaan met zijn leven en een gezin stichten met iemand anders, desnoods in het buitenland. Nu is hij een soort sneue man waar met rollende ogen naar geluisterd wordt wanneer hij weer eens bezig is. Aan de andere kant is het zo dat wanneer je onrecht wordt aangedaan dat er dan een strijdlust naar boven komt en dat zie ik bij hem.
Maar goed, is hij nu niet juist bang dat door Videoland zijn rustige leventje weer onrustig wordt??

Camilla werd toen The Crown werd uitgezonden ook weer helemaal gehaat en bespot.
Alle reacties Link kopieren Quote
Miskotto schreef:
04-04-2026 21:31
De audacity van Bernhard ( Schavuit van Oranje) om iets te vinden van de man van zijn kleindochter. Edwin had lekker door moeten gaan met zijn leven en een gezin stichten met iemand anders, desnoods in het buitenland. Nu is hij een soort sneue man waar met rollende ogen naar geluisterd wordt wanneer hij weer eens bezig is. Aan de andere kant is het zo dat wanneer je onrecht wordt aangedaan dat er dan een strijdlust naar boven komt en dat zie ik bij hem.
Mogelijk, maar je kan beter geen karikatuur worden. Door onder andere de schroef in de muur bij, ik dacht de AIVD, en dat soort acties sla je de plank wel mis en dan neemt men je al snel niet meer serieus. En niet geheel ten onrechte…
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zie het klokkenluiderschap niet zo 1, 2, 3. Dat Bernhard een omhooggevallen, opportunistisch jonkertje was die ‘m niet in de broek kon houden was al veel langer bekend. Dat hij meende dat wetten en regels op hem niet van toepassing zijn ook.
Dat hij niet de enige was die meende boven de wet te staan is ook geen nieuws.

Maar goed, dat schrijf ik, afkomstig uit een familie die al vier generaties op rij de top van vlaggenstokken zwart of wit verft en geen enkel oranje vaantje laat wapperen bij welke gelegenheid dan ook.

Blijft over: complotdenker. Ik weet te weinig van zijn handel en wandel om daar iets over te kunnen zeggen. Ik kon destijds die ‘microfoonspijker’ wel begrijpen, dat was op het hoogtepunt van die hele toestand. En hij heeft volgens mij ook wat zaken links en rechts gewonnen. Ik zie hem als iemand die is vastgelopen in zijn persoonlijke strijd.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Alle reacties Link kopieren Quote
Toen dit speelde in 2003(?) publiceerde HP de Tijd een hele serie artikelen over Edwin de Roy waarin zijn jeugd, en handel en wandel daarna onder de loep werden genomen.

Veel baanbrekends kwam er niet uit. Wel ontstond een beeld van een jongen/man die nooit erg populair was geweest en er een gewoonte van maakte door vleierei op te trekken met leeftijdsgenoten die dat wel waren. Opscheppen over zijn eigen familie was hem toen al niet vreemd. In Amsterdam maakte hij kennelijk als jongere deel uit van een groepje dat allerlei diefstalletjes en vernielinkjes pleegde.

Veel onaantrekkelijke eigenschappen dus, maar niks extreem alarmerends.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zie de koninklijke familie er zeker toe in staat iemand die ze niet moeten kapot te maken. Was het ook niet deze Roy die bekend maakte dat Beatrix haar paard Volkert had genoemd na de moord op Pim Fortuyn? Toeval of niet, je zou een paard met de naam Adolf ook hernoemen naar iets wat minder beladen is.
Alle reacties Link kopieren Quote
OhMellie schreef:
05-04-2026 10:23
Ik zie de koninklijke familie er zeker toe in staat iemand die ze niet moeten kapot te maken. Was het ook niet deze Roy die bekend maakte dat Beatrix haar paard Volkert had genoemd na de moord op Pim Fortuyn? Toeval of niet, je zou een paard met de naam Adolf ook hernoemen naar iets wat minder beladen is.
Kunnen we er dan ook veilig vanuit gaan dat mensen die hun kind Marc of Michel noemen het vernoemd hebben naar een gruwelijke lustmoordenaar?
Alle reacties Link kopieren Quote
OhMellie schreef:
05-04-2026 10:23
Ik zie de koninklijke familie er zeker toe in staat iemand die ze niet moeten kapot te maken. Was het ook niet deze Roy die bekend maakte dat Beatrix haar paard Volkert had genoemd na de moord op Pim Fortuyn? Toeval of niet, je zou een paard met de naam Adolf ook hernoemen naar iets wat minder beladen is.
Dus die man lult wat uit zijn nek en jij neemt het gelijk voor waar aan? Of heb je een betrouwbare bron waaruit blijkt dat Beatrix de naam van haar paard in zijn paspoort heeft laten wijzigen na die datum?
Alle reacties Link kopieren Quote
Prei schreef:
05-04-2026 10:36
Dus die man lult wat uit zijn nek en jij neemt het gelijk voor waar aan? Of heb je een betrouwbare bron waaruit blijkt dat Beatrix de naam van haar paard in zijn paspoort heeft laten wijzigen na die datum?
Het paard kan natuurlijk best Volkert geheten hebben maar dat iemand van het koninklijk huis die naam behoudt vlak na een politieke moord door een Volkert vind ik uiterst onsmaakvol. Ze hebben daar toch adviseurs?
Alle reacties Link kopieren Quote
Balkenende heeft destijds toegegeven dat in opdracht van Bernhard en Carel Hugo, de gangen van Edwin zijn nagegaan.

Ik heb wel genoten van de interviews toen.
Die zijn nog gebundeld in een boekje met de titel ‘Oranjebitter’.
Alle reacties Link kopieren Quote
OhMellie schreef:
05-04-2026 10:43
Het paard kan natuurlijk best Volkert geheten hebben maar dat iemand van het koninklijk huis die naam behoudt vlak na een politieke moord door een Volkert vind ik uiterst onsmaakvol. Ze hebben daar toch adviseurs?
Ik weiger jongens die Joran heten ook altijd in mijn les. Smakeloos.
Si abra la puerta hay lobos.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven