Een eerlijk antwoord maar zeer discutabel

31-01-2019 23:01 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Rector Jan van Muilekom zei vanavond in het NOS journaal dat hij leerlingen WEL vrij geeft om te demonstreren voor een beter klimaat maar niet om te demonstreren tegen de komst van asielzoekers.

Afbeelding

Het hele verhaal staat op GS
https://www.geenstijl.nl/5146063/klimaa ... _246660617

Mogen leerlingen demonstreren onder schooltijd en zo ja is het aan de school te bepalen voor welke demonstraties wel / geen vrij wordt gegeven?

Als TO zal ik mijn mening als eerste geven:

Of je kiest er als school voor om leerlingen vrijaf te geven om naar demonstraties te gaan en desnoods limiteer je dat naar een - zelf uit te kiezen - demonstratie per schooljaar of je verbied demonstreren onder schooltijd.

Laat je dus leerlingen wel demonstreren onder schooltijd mag je wel een mening hebben over die demonstratie maar mag dat geen rol spelen in het al dan niet toestemming geven.
Het is niet aan de school te bepalen wat een leerling maatschappelijk relevant vind.
Voor alle duidelijkheid, het moet gaan om legale demonstraties.

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
01-02-2019 00:12
Vrij om te demonstreren voor een beter klimaat zal een school onderling niet verscheuren wat wel gebeurt wanneer het om asielzoekers zou gaan. De eerste prioriteit van een school is zorgen dat iedereen daar thuis hoort. Daarnaast is het een demonstratie voor het algemeen belang van alle jongeren op de wereld en niet alleen van een bepaalde groep tegen een bepaalde groep. Ik vind het wel mooi dat jongeren zich in iets verdiepen en iets fysieks doen vanuit een overtuiging (of gewoon lekker niet op school zijn maar de stad in gaan :-D )

Het is hoe je wereldbeeld is.
Ik ben van mening dat het verminderen van migratie ook een algemeen belang is.

Je kan dus op legale wijze tegen migratie demonstreren en uiteraard is het aan de politiek of ze daar wel of niet iets mee doen zoals bijvoorbeeld internationale verdragen opzeggen.

Maar laten we het eenvoudiger en minder gevoelig maken.

Ik ben van mening dat een school of iedereen vrij geeft voor een demonstratie naar zijn / haar keuze en de leerling laat bepalen wat hij / zij maatschappelijk relevant vind of het beleid is dat niemand vrij krijgt.

Nu bekruipt mij het gevoel dat een verlofaanvraag al dan niet wordt goedgekeurd op basis van de politieke voorkeuren van de schoolleiding.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Dit is een ‘schoolvoorbeeld’ (yes!) van fascistische propaganda.

Wil je een politieke ideologie of religie opleggen, begin je bij de kinderen. Die zijn vatbaar voor verhaaltjes over goed en slecht, hel en verdoemenis.

Deze rector zou het goed gedaan hebben in 1940. Een brave burger.
Alle reacties Link kopieren
Scholen zijn sociale instellingen en van oudsher links. En vooringenomen dus.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
01-02-2019 07:38
Scholen zijn sociale instellingen en van oudsher links. En vooringenomen dus.
En waar komen al die rechtse mensen vandaan? Zijn die niet naar school geweest? Dat gezeur over linkse indoctrinatie op scholen slaat echt nergens op.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat een rechtse leraar wel af en toe voorkomt maar dat is dan wel een vreemde eend in de bijt. De man ontvangt als salaris dan overheidsgeld; voor een typische rechtse rakker niet voor de hand liggend.

Overigens had ik vroeger een rechtse leraar die onderwerp was van ontzettende haat van leerlingen. Hij werd ook erg sexy gevonden trouwens. Hij was een surinamer. Er werd over hem gepraat in elk geval. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
bethweeter schreef:
01-02-2019 07:45
En waar komen al die rechtse mensen vandaan? Zijn die niet naar school geweest? Dat gezeur over linkse indoctrinatie op scholen slaat echt nergens op.
.

'Wie jong is en niet links heeft geen hart, wie oud is en niet rechts heeft geen verstand.'

Een oude volkswijsheid. :biggrin:

Links en rechts vind ik trouwens slechte begrippen. Ben zelf links (sociaal) maar niet blind voor het ingebouwde menselijk egoisme en het kostbare evenwicht tussen dit egoisme en het feit dat je samen verder komt.
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
01-02-2019 07:45
En waar komen al die rechtse mensen vandaan? Zijn die niet naar school geweest? Dat gezeur over linkse indoctrinatie op scholen slaat echt nergens op.
De meesten groeien op.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Vroeger in mijn tijd werd er nog amper geindoctrineerd; dat is er later ingeslopen. Je staat dan echt verbaasd te kijken met welke standaardovertuigingen de kinderen thuiskomen. Waarvan ik dan denk: dat is toch politiek.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
MarkSD schreef:
01-02-2019 07:50
.

'Wie jong is en niet links heeft geen hart, wie oud is en niet rechts heeft geen verstand.'

Een oude volkswijsheid. :biggrin:

Links en rechts vind ik trouwens slechte begrippen. Ben zelf links (sociaal) maar niet blind voor het ingebouwde menselijk egoisme en het kostbare evenwicht tussen dit egoisme en het feit dat je samen verder komt.
En om samen verder te komen noem jij iemand die een andere mening heeft meteen een fascist en zeg je dat hij het goed gedaan zou hebben in 1940?
Rare manier van samenkomen
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
01-02-2019 08:02
Vroeger in mijn tijd werd er nog amper geindoctrineerd; dat is er later ingeslopen. Je staat dan echt verbaasd te kijken met welke standaardovertuigingen de kinderen thuiskomen. Waarvan ik dan denk: dat is toch politiek.

Ik zat in de jaren zeventig op de lagere school; toen was het pas links. Juist in recentere jaren is er ook plaats voor andere meningen
Migratie is veelal het (indirecte) gevolg van klimaatverandering. Als het zo door blijft gaan zal het aantal klimaatvluchtelingen alleen maar toenemen. Een demonstratie vóór klimaatmaatregelen zou je dus kunnen zien als positief als je van mening bent dat migratie ingedamd moet worden.
bethweeter schreef:
01-02-2019 08:11
En om samen verder te komen noem jij iemand die een andere mening heeft meteen een fascist en zeg je dat hij het goed gedaan zou hebben in 1940?
Rare manier van samenkomen
.
Een leraar zou zijn leerlingen moeten stimuleren tot zelfstandig denken. Niet de kortzichtige oneliners volgen die vanuit de politiek (= belangen van bepaalde mensen en groepen) over het volk worden uitgestort.

De kids van het Vossius hebben geen flauw benul waar ze voor of tegen gaan protesteren. Ze worden misbruikt voor de politieke waanbeelden van de leraar.
anoniem_357224 wijzigde dit bericht op 01-02-2019 08:30
6.21% gewijzigd
bethweeter schreef:
01-02-2019 08:12
Ik zat in de jaren zeventig op de lagere school; toen was het pas links. Juist in recentere jaren is er ook plaats voor andere meningen
Nou inderdaad. Ik zat op de middelbare school in die tijd. Leraren hadden er totaal geen moeite mee om hun politieke mening uit te dragen voor de klas.
bethweeter schreef:
01-02-2019 07:45
En waar komen al die rechtse mensen vandaan? Zijn die niet naar school geweest? Dat gezeur over linkse indoctrinatie op scholen slaat echt nergens op.
Ach ja. rechts wentelt zich nu eenmaal graag in verongelijktheid. Je leert op school de kinderen fatsoen, samen spelen, samen delen, niemand uitsluiten. Dat die principes nu eenmaal overeenkomen met links is dan jammer voor rechts.
S-Meds schreef:
01-02-2019 08:24
Ach ja. rechts wentelt zich nu eenmaal graag in verongelijktheid. Je leert op school de kinderen fatsoen, samen spelen, samen delen, niemand uitsluiten. Dat die principes nu eenmaal overeenkomen met links is dan jammer voor rechts.
Ach, nogmaals, wat is er nu links of rechts?

Als je de Democraten in de VS onder links zou scharen, of Maduro in Venezuela, is wel helder dat dat links met fatsoen of niemand uitsluiten niets te maken heeft.
Al die kenmerken die je noemt horen waarschijnlijk nog het meest bij een midden- of referendum partij.
MarkSD schreef:
01-02-2019 08:33
Ach, nogmaals, wat is er nu links of rechts?

Als je de Democraten in de VS onder links zou scharen, of Maduro in Venezuela, is wel helder dat dat links met fatsoen of niemand uitsluiten niets te maken heeft.
Al die kenmerken die je noemt horen waarschijnlijk nog het meest bij een midden- of referendum partij.
Rechts is ieder voor zich. Pakken wat je pakken kan. Individu voorop. Dat gedrag wil je niet in het onderwijs
Alle reacties Link kopieren
De geschiedenis herhaalt zich toch altijd?

Afbeelding
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ikzegookwat schreef:
01-02-2019 08:20
Migratie is veelal het (indirecte) gevolg van klimaatverandering. Als het zo door blijft gaan zal het aantal klimaatvluchtelingen alleen maar toenemen. Een demonstratie vóór klimaatmaatregelen zou je dus kunnen zien als positief als je van mening bent dat migratie ingedamd moet worden.
Stuur ze dan lekker naar Rusland, die hebben nog wel 'n een grote praktisch onbebouwde lap grond daar aan de oostelijke kant waar het aangenaam koud kan worden, als men de woestijn te heet vindt.
redbulletje schreef:
01-02-2019 09:22
Stuur ze dan lekker naar Rusland, die hebben nog wel 'n een grote praktisch onbebouwde lap grond daar aan de oostelijke kant waar het aangenaam koud kan worden, als men de woestijn te heet vindt.

Oei. Je bent af wegens te weinig schuld en boete gevoel. Ga niet langs START maar direct naar de Sinterklaas intocht.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
01-02-2019 09:22
Stuur ze dan lekker naar Rusland, die hebben nog wel 'n een grote praktisch onbebouwde lap grond daar aan de oostelijke kant waar het aangenaam koud kan worden, als men de woestijn te heet vindt.
als die permafrost daar smelt hebben we een gigantisch probleem, want dan komt er niet alleen methaangas vrij, maar ook eeuwenoude bacterieen.
wij slapen nooit.
valentinamaria schreef:
01-02-2019 09:32
als die permafrost daar smelt hebben we een gigantisch probleem, want dan komt er niet alleen methaangas vrij, maar ook eeuwenoude bacterieen.
Die permafrost is al eerder ontdooid. Dus zal allemaal wel loslopen. We hebben toch mensen zat op deze bol.
Alle reacties Link kopieren
MarkSD schreef:
01-02-2019 09:33
Die permafrost is al eerder ontdooid. Dus zal allemaal wel loslopen. We hebben toch mensen zat op deze bol.
altijd het standaard antwoord.

het rare is altijd dat mensen die zulke antwoorden geven zich wel laten vaccineren of zich laten behandelen voor een ziekte.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Vaccineren doe je toch ook voor je omgeving, en niet alleen voor jezelf? Dat is ook bescherming van babies, oude mensen en mensen die niet gevaccineerd kunnen worden.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
01-02-2019 08:58
Rechts is ieder voor zich. Pakken wat je pakken kan. Individu voorop. Dat gedrag wil je niet in het onderwijs
Goh en wat is links?
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
01-02-2019 09:43
Vaccineren doe je toch ook voor je omgeving, en niet alleen voor jezelf? Dat is ook bescherming van babies, oude mensen en mensen die niet gevaccineerd kunnen worden.
uiteindelijk zal iemand die steeds dit soort dingen roept alleen aan zichzelf denken.
bijv op vakantie naar het buitenland laat iemand zich echt niet vaccineren voor zijn omgeving.
wij slapen nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven