Een eerlijk antwoord maar zeer discutabel

31-01-2019 23:01 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Rector Jan van Muilekom zei vanavond in het NOS journaal dat hij leerlingen WEL vrij geeft om te demonstreren voor een beter klimaat maar niet om te demonstreren tegen de komst van asielzoekers.

Afbeelding

Het hele verhaal staat op GS
https://www.geenstijl.nl/5146063/klimaa ... _246660617

Mogen leerlingen demonstreren onder schooltijd en zo ja is het aan de school te bepalen voor welke demonstraties wel / geen vrij wordt gegeven?

Als TO zal ik mijn mening als eerste geven:

Of je kiest er als school voor om leerlingen vrijaf te geven om naar demonstraties te gaan en desnoods limiteer je dat naar een - zelf uit te kiezen - demonstratie per schooljaar of je verbied demonstreren onder schooltijd.

Laat je dus leerlingen wel demonstreren onder schooltijd mag je wel een mening hebben over die demonstratie maar mag dat geen rol spelen in het al dan niet toestemming geven.
Het is niet aan de school te bepalen wat een leerling maatschappelijk relevant vind.
Voor alle duidelijkheid, het moet gaan om legale demonstraties.

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
01-02-2019 09:44
Goh en wat is links?
Afbeelding
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
01-02-2019 09:43
Vaccineren doe je toch ook voor je omgeving, en niet alleen voor jezelf? Dat is ook bescherming van babies, oude mensen en mensen die niet gevaccineerd kunnen worden.
Je doet het in de eerste plaats voor jezelf neem ik aan. Jij wil niet dat jijzelf (of je kind) ziek wordt. Dat daardoor ziektes minder vat krijgen op de bevolking is daarnaast gewoon mooi meegenomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik laat me helemaal niet vaccineren voor vakanties, ik ga gewoon niet naar die landen toe.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
01-02-2019 09:54
Ik laat me helemaal niet vaccineren voor vakanties, ik ga gewoon niet naar die landen toe.
maar dan nog.
zit jij te wachten op een revival van miltvuur en de pest?
wij slapen nooit.
Snoesje666 schreef:
01-02-2019 09:54
Ik laat me helemaal niet vaccineren voor vakanties, ik ga gewoon niet naar die landen toe.
Maar je hebt hier ook gewoon DTP nodig. Die babyinenting moet na 16 jaar (ofzo) herhaald worden.
En HepA rukt ook op. Als je naar 'n middellandse zee bestemming gaat, zeker aan oostelijke kant is het eigenlijk al aan te raden.
En dan moeten we nog maar afwachten wat er voor virussen ons land binnen komen wat hier al helemaal uitgeroeid was.
Alle reacties Link kopieren
Raveleijn schreef:
31-01-2019 23:11
Opvallend: je moet maatschappelijk en politiek idealisme van kinderen waarderen en de ruimte geven.

Maar alleen als de rector hetzelfde denkt over dat idealisme.
Afwijkend idealisme duidelijk niet.

Denk dat de rector hier nog maar beter mag nadenken.. malloot
Ik denk dat de school waar ik werk, geen toestemming geeft om te demonstreren. Het maakt niet uit waarvoor of waartegen die demonstratie is. Leerlingen horen op school. Het is een ander verhaal als die demonstratie op zaterdag of zondag plaatsvindt. Dan is het in elk geval mijns inziens een privékwestie waar de school buitenstaat.
World of Warcraft: Legion
valentinamaria schreef:
01-02-2019 09:40
altijd het standaard antwoord.

het rare is altijd dat mensen die zulke antwoorden geven zich wel laten vaccineren of zich laten behandelen voor een ziekte.
Vaccinatie is het aanpassen aan de omgeving. Dat zal de mens ook altijd moeten blijven doen. Vanaf dag 1 tot .....


De fobie voor klimaatverandering (die er zoals niemand ooit betwist heeft altijd is geweest en zal zijn) is op het hysterische af. Kijk gewoon waar je dingen kan verbeteren. De angst voor de opwarming is niet rationeel. Tijdens de Middeleeuwen was het warmer dan nu.
Alle reacties Link kopieren
MarkSD schreef:
01-02-2019 11:45
Vaccinatie is het aanpassen aan de omgeving. Dat zal de mens ook altijd moeten blijven doen. Vanaf dag 1 tot .....


De fobie voor klimaatverandering (die er zoals niemand ooit betwist heeft altijd is geweest en zal zijn) is op het hysterische af. Kijk gewoon waar je dingen kan verbeteren. De angst voor de opwarming is niet rationeel. Tijdens de Middeleeuwen was het warmer dan nu.
ik ben geen fobische milieufreak.

ik ben geen voorstander van zonnepanelen en elektrische auto,s.
productie van zonnepanelen is vervuilend, de grondstoffen ervoor zijn schaars en duur en zeer moeilijk afbreekbaar.

idem de accu,s, massaal elektrisch rijden zal ten koste gaan van het Andes gebergte, daar ligt de grootste lithium voorraad.
plus de afbraak, volgens mij weegt de emissie besparing niet op tegen de winning van grondstoffen voor niet fossiele energie.

ik vind wel dat we zuiniger moeten omgaan met het milieu en de natuur.
thorium centrales lijken mij de beste oplossing.
maar daar wordt weinig mee gedaan in het westen.

een Canadees bedrijf, Carbon Engineering, heeft een oplossing gevonden om CO2 uit de lucht te halen en dat om te zetten in brandstof.

maar ja, emissiehandel met CO2, subsidies op zgn schone energie, zo komen we natuurlijk nooit ergens.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
01-02-2019 08:58
Rechts is ieder voor zich. Pakken wat je pakken kan. Individu voorop. Dat gedrag wil je niet in het onderwijs
Bij klassiek rechts is het individu verantwoordelijk voor zijn eigen verzorging / leven, zelf een zorgverzekering afsluiten, jezelf verzekeren voor arbeidsongeschiktheid etc.

Bij " links " is de rol van de overheid groter, bijvoorbeeld een ziekenfonds

Voor allebei de stromingen is iets te zeggen en in Nederland hebben we een mengvorm.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Jammer dat hij toevoegt dat hij daar heel eerlijk over is, terwijl hij daar gewoon een punt heeft, demonstreren tegen asielzoekers is omstreden en trekt idioten aan die geweld gebruiken. Dat snapt een beetje politiek en maatschappelijk geëngageerd kind zelfs nog wel.
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
01-02-2019 00:18
Universele verklaring van de rechten van de mens, Artikel 14

lid 1 Eenieder heeft het recht om in andere landen asiel te zoeken en te genieten tegen vervolging.

En school die zijn leerlingen vrijaf geeft om te demonstreren tegen een van de mensenrechten zoals vervat in een verklaring waar ons land zich via de VN aan gebonden heeft zou ogenblikkelijk gesloten moeten worden.
Precies. Jij hebt de enige juiste reactie gegeven.
S-Meds schreef:
01-02-2019 08:58
Rechts is ieder voor zich. Pakken wat je pakken kan. Individu voorop. Dat gedrag wil je niet in het onderwijs
Mijn god wat een simplisme.
Waar heb jij in vredesnaam onderwijs genoten.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
01-02-2019 16:23
Precies. Jij hebt de enige juiste reactie gegeven.

Waarom zou je niet TEGEN een universele mensenrechten mogen demonstreren?

Ook universele mensenrechten zijn gewoon door mensen in elkaar gedraaid en kunnen veranderd worden.

De kans dat een scholierenprotest daar veel invloed op heeft is klein.

Het gaat er om dat een rector niet bepaalt waar jij onder schooltijd voor of tegen mag zijn.

Of hij verbied iedere demonstratie of hij staat alles toe.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Selisela schreef:
01-02-2019 17:53
Mijn god wat een simplisme.
Waar heb jij in vredesnaam onderwijs genoten.
Ik ben blij dat jij het zegt.
Alle reacties Link kopieren
freja schreef:
01-02-2019 13:41
Jammer dat hij toevoegt dat hij daar heel eerlijk over is, terwijl hij daar gewoon een punt heeft, demonstreren tegen asielzoekers is omstreden en trekt idioten aan die geweld gebruiken. Dat snapt een beetje politiek en maatschappelijk geëngageerd kind zelfs nog wel.



Als het een legale demonstratie is bepalen de ouders of het kind er heen mag, dat is niet de taak van de school.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
01-02-2019 18:52
Als het een legale demonstratie is bepalen de ouders of het kind er heen mag, dat is niet de taak van de school.
Ga je nou in je eigen topic off-topic om een zogenaamd punt te maken??? Waar komen ouders voor in jouw topic? Jouw topic gaat over wanneer school wel of geen vrij geeft om te demonstreren, right?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat demonstreren door kinderen voor het klimaat nergens op slaan. Laten ze eerst maar eens hun troep in de prullenbak gooien i.p.v. op straat. Ook ben ik benieuwd hoe vaak ze bij MacDonalds zitten met al die wegwerpzooi.

Waarom demonstreren ze eigenlijk niet op zaterdag?
Alle reacties Link kopieren
freja schreef:
01-02-2019 19:50
Ga je nou in je eigen topic off-topic om een zogenaamd punt te maken??? Waar komen ouders voor in jouw topic? Jouw topic gaat over wanneer school wel of geen vrij geeft om te demonstreren, right?
Het was als antwoord op ongeregeldheden tijdens een demonstratie.
Lees even terug
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Fizz schreef:
01-02-2019 20:17
Ik vind dat demonstreren door kinderen voor het klimaat nergens op slaan. Laten ze eerst maar eens hun troep in de prullenbak gooien i.p.v. op straat. Ook ben ik benieuwd hoe vaak ze bij MacDonalds zitten met al die wegwerpzooi.

Waarom demonstreren ze eigenlijk niet op zaterdag?
Het zijn niet alleen kinderen. Genoeg 18 plusses die ook allerlei zooi op straat gooien. Zie hier regelmatig zakken van Mac en Burger King, blikjes/flesjes bier etc op de bloembakken en bankjes liggen terwijl de prullenbak nog geen 5 stappen lopen verderop staat.
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
01-02-2019 11:34
Ik denk dat de school waar ik werk, geen toestemming geeft om te demonstreren. Het maakt niet uit waarvoor of waartegen die demonstratie is. Leerlingen horen op school. Het is een ander verhaal als die demonstratie op zaterdag of zondag plaatsvindt. Dan is het in elk geval mijns inziens een privékwestie waar de school buitenstaat.


Was ook niet mijn mening, Hans

Ik herhaal wat de rector verklaarde....


Ik kan heel goed leven met het standpunt van jouw school.

Maar als je als school de leerlingen wel de ruimte biedt, dan heb je m.i. verder niets te maken met het doel van de demonstratie.
Dat was mijn punt in deze.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
01-02-2019 21:51
Het zijn niet alleen kinderen. Genoeg 18 plusses die ook allerlei zooi op straat gooien. Zie hier regelmatig zakken van Mac en Burger King, blikjes/flesjes bier etc op de bloembakken en bankjes liggen terwijl de prullenbak nog geen 5 stappen lopen verderop staat.
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik denk wel dat ouders schuldig aan dergelijk gedrag zijn. Meestal gooien die ook hun troep op straat en geven zo het slechte voorbeeld.
Ikzegookwat schreef:
01-02-2019 08:22
Leraren hadden er totaal geen moeite mee om hun politieke mening uit te dragen voor de klas.
Nog steeds niet.
Alle reacties Link kopieren
Zoon heeft bij "verkiezingen" op school ongeldig gestemd omdat ze uit maar acht partijen (van de 15 ofzo?) mochten kiezen.

De Piratenpartij, Bij1, 50+ etc. stonden er niet tussen. Dat kón volgens zoon dus niet, die vond dat niet eerlijk.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat kan echt niet.
De school kan niet voor jou beslissen waartegen je wel en niet kan demonstreren.
Of alles, of niks.
Ik vind dat scholen sowieso de neiging hebben zichzelf nogal belangrijk te vinden.
In mijn ogen leren jongeren er te weinig.
Waar dat aan ligt, aan de intelligentie van de jongeren of aan het schoolsystem laat ik even in het midden
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
02-02-2019 10:10
Zoon heeft bij "verkiezingen" op school ongeldig gestemd omdat ze uit maar acht partijen (van de 15 ofzo?) mochten kiezen.

De Piratenpartij, Bij1, 50+ etc. stonden er niet tussen. Dat kón volgens zoon dus niet, die vond dat niet eerlijk.
Gebeurt dat nog steeds, in de jaren 90 eiste een lerares maatschappijleer dat de 2 personen (klas van 28) die Janmaat hadden gestemd zich zouden melden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven