Een kat kan vogels stress bezorgen

27-11-2019 13:19 538 berichten
:rofl: Daar ging m'n lunch.

Maar goed, wel een gevoelig onderwerp dit. Wat vinden jullie, mogen katten buiten vrij rondlopen?


Komt uw kat buiten? Dan overtreedt hij Europese regels
Kat naar buiten doen is in strijd met EU-regels

Katten ongecontroleerd naar buiten laten gaan, is illegaal. Dat stellen kattenhaters juristen Arie Trouwborst en Han Somsen van Tilburg Universiteit. Zij baseren zich daarbij op Europese regels voor natuurbescherming.

Katten moeten binnen blijven

Totaal aantal stemmen: 269

Eens (45%)
Oneens (55%)
Een kat is een HUISdier. Het is een gedomesticeerd dier. Binnen houden vanaf kitten, en er is een vuiltje aan de lucht. Het zijn de mensen die vinden dat ze naar buiten moeten.
Wat kolder is, hetzelfde geldt voor een hond. Stamt ook af een roofdier, maar is ook een HUISdier en gedomesticeerd. Als een hondenbezitter deze de hele dag buiten laten lopen dan zijn ze ineens onverantwoord, is het zielig en als ze de tuin vol poepen nog asociaal ook.

Ik heb die tweedeling nooit begrepen en vind het asociaal en onverantwoord dat katten los buiten lopen.
hannaa45 schreef:
27-11-2019 15:23
Als ze nu een muis vingen, hem meteen doodden en opvraten, ok.
Maar dat doen ze niet. Ze "spelen" ermee, tot het dier overlijdt aan de stress of bloedverlies.
Maar ja een muis is geen leuk dier, dus dan mag martelen blijkbaar.
Stel je niet zo aan.
Jurisprudentie

De rijdende rechter;

https://www.ad.nl/binnenland/mr-frank-v ... ~a2a88891/
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
27-11-2019 15:23
Een jagende kat is eigenlijk zijn eigen vogelverschrikker.
Afbeelding

:P

Mijn kat krijgt meer stress van vogels dan andersom geloof ik. Zit zich een partij op te winden achter het raam, maar erachteraan gaan ho maar. :rofl:
anoniem_376070 wijzigde dit bericht op 27-11-2019 15:30
26.89% gewijzigd
.
rocky2008 schreef:
27-11-2019 15:26
Een kat is een HUISdier. Het is een gedomesticeerd dier. Binnen houden vanaf kitten, en er is een vuiltje aan de lucht. Het zijn de mensen die vinden dat ze naar buiten moeten.
Wat kolder is, hetzelfde geldt voor een hond. Stamt ook af een roofdier, maar is ook een HUISdier en gedomesticeerd. Als een hondenbezitter deze de hele dag buiten laten lopen dan zijn ze ineens onverantwoord, is het zielig en als ze de tuin vol poepen nog asociaal ook.

Ik heb die tweedeling nooit begrepen en vind het asociaal en onverantwoord dat katten los buiten lopen.
Honden vangen ook gevogelte, bijten schapen dood en mensen.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
27-11-2019 15:29
Honden vangen ook gevogelte, bijten schapen dood en mensen.
We hebben het hier over katten!
hannaa45 schreef:
27-11-2019 15:31
We hebben het hier over katten!
Nee hoor iemand noemde net honden.
Alle reacties Link kopieren
hannaa45 schreef:
27-11-2019 15:23
Als ze nu een muis vingen, hem meteen doodden en opvraten, ok.
Maar dat doen ze niet. Ze "spelen" ermee, tot het dier overlijdt aan de stress of bloedverlies.
Maar ja een muis is geen leuk dier, dus dan mag martelen blijkbaar.
Ik ben gek op muizen en vind ze schattig. Ja twee van mijn katten vangen wel eens een muis.
Maar goed ook want een muis kan vijf tot tien keer per jaar jongen werpen, gemiddeld een nestje van 6-12 minimuisjes. Die jongen zijn na een paar weken ook weer geslachtsrijp. Gaat dus volledig uit de hand lopen als er geen katten zouden zijn.
...
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
27-11-2019 15:29
:P

Mijn kat krijgt meer stress van vogels dan andersom geloof ik. Zit zich een partij op te winden achter het raam, maar erachteraan gaan ho maar. :rofl:
Hier ook. In de 25 jaar dat ik katten heb, hebben hooguit 3 vogels het niet overleefd.
De katten hier vinden het echt veel makkelijker als ik gewoon een zakje of blikje opentrek en hun voerbakjes vul. Die zijn veel liever lui dan moe.
...
Alle reacties Link kopieren
rocky2008 schreef:
27-11-2019 15:26
Een kat is een HUISdier. Het is een gedomesticeerd dier. Binnen houden vanaf kitten, en er is een vuiltje aan de lucht. Het zijn de mensen die vinden dat ze naar buiten moeten.
Wat kolder is, hetzelfde geldt voor een hond. Stamt ook af een roofdier, maar is ook een HUISdier en gedomesticeerd. Als een hondenbezitter deze de hele dag buiten laten lopen dan zijn ze ineens onverantwoord, is het zielig en als ze de tuin vol poepen nog asociaal ook.

Ik heb die tweedeling nooit begrepen en vind het asociaal en onverantwoord dat katten los buiten lopen.
Het zijn de mensen, specifiek Nederlandse mensen, die bedacht hebben dat een kat ‘huisdier’ heet. Dat is enkel en alleen een taalkundige keus van Nederlandssprekende mensen geweest.
Alle reacties Link kopieren
Doubletree20 schreef:
27-11-2019 15:19
Wat een onzin!
Inderdaad!
Mijn parkiet mag iedere avond uit zn kooitje en gaat als hij het zat is zelf weer terug. Zit de hele dag zachtjes tevreden te pruttelen.
Gedomesticeerd, maar tevreden. Krijgt voedsel wat hij graag lust. Sommige merken blieft meneer niet, dan vraagt hij luid om ander voer.
Echt een diep, diep ongelukkig dier :-D
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
27-11-2019 15:33
Ik ben gek op muizen en vind ze schattig. Ja twee van mijn katten vangen wel eens een muis.
Maar goed ook want een muis kan vijf tot tien keer per jaar jongen werpen, gemiddeld een nestje van 6-12 minimuisjes. Die jongen zijn na een paar weken ook weer geslachtsrijp. Gaat dus volledig uit de hand lopen als er geen katten zouden zijn.
Lijkt mij rendabeler om te bedenken hoe we van een muizen/rattenplaag kunnen afkomen op een milieuvriendelijke en diervriendelijke manier.
Nog meer katten gaan het probleem echt niet oplossen.
Jullie katten vangen geen leuke vogeltjes?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het gewoon smerig. Kattenpoep in mijn tuin, kattenpoep in de speeltuin waar kinderen spelen. Als hondendrollen opgeruimd moeten worden, zou dit met kattenpoep ook gedaan moeten worden. Kat dus aan een lijn uitlaten, en anders maar geen kat als huisdier nemen. Ik vind dat je anderen niet tot last mag zijn met jouw keuze om een huisdier te nemen.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
27-11-2019 14:19
niet alle katten graven een gat hoor'

Onder de schommel vinden ze ook een fijn schijtplekje.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
icequeen2000 schreef:
27-11-2019 13:50
sorry ze maar katten graven altijd putteke om hun behoefte te doen, zeker dat het geen hond is, kat is properder en stinkt minder dan een hond

Ja, heel fijn als jij nieuwe plantjes wilt poten en je in een half vergane kattendrol graait.

Houd die beesten gewoon op je eigen erf.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
27-11-2019 15:35
Hier ook. In de 25 jaar dat ik katten heb, hebben hooguit 3 vogels het niet overleefd.
De katten hier vinden het echt veel makkelijker als ik gewoon een zakje of blikje opentrek en hun voerbakjes vul. Die zijn veel liever lui dan moe.

Ja en buiten in de kou poepen als dat ook op een schone droge kattenbak kan? Echt niet!
.
Het is niet meer van deze tijd om nog katten te hebben, we noemen ze huisdieren maar die beesten zijn veel gelukkiger als ze de buurt kunnen afstropen en jagen. Nadeel, ze schijten en pissen, krijsen en jammeren als ze krols zijn, dat is gewoon voor je zelf iets leuks kopen en je omgeving opzadelen met de nadelen.

Ik snap "huisdieren" nog wel als je in het buitengebied woont, de overlast voor anderen is klein en ze hebben alle ruimte. Mensen zijn hardnekkig in het negeren wat dieren echt nodig hebben en dat heeft niet te maken met de vreemde liefde die we hun geven.

Dieren in kleding, honden die alleen zijn, katten die niet van een etage afkomen, slangen, vogels en wandelende takken in kooien, hamsters die vergeten worden en konijnen in een ruimte van 1 x 1 meter of paarden die meer op hun rug moeten torsen dan goed voor hun is. Er is niets natuurlijks aan die behandeling en sluit ook totaal niet aan op de behoefte van die dieren. Eigenlijk hou je niet van dieren, je houdt van wat ze voor jou kunnen betekenen.

Onze "liefde" voor onze dieren, daar zit een complete wereld van criminaliteit, mishandeling en verwaarlozing achter maar ook veel geld. Geen dieren in druk bevolkte gebieden zou veel meer balans brengen tussen dierenliefde en wat dieren nodig hebben. Waarschijnlijk komen er nu heel veel mensen die nu voor hun huisdier gaan invullen dat hun dieren iets wel leuk vinden of wel gelukkig zijn maar dat is nog altijd naar eigen perceptie.
Alle reacties Link kopieren
hannaa45 schreef:
27-11-2019 15:37
Lijkt mij rendabeler om te bedenken hoe we van een muizen/rattenplaag kunnen afkomen op een milieuvriendelijke en diervriendelijke manier.
Nog meer katten gaan het probleem echt niet oplossen.
Jullie katten vangen geen leuke vogeltjes?
En hoe zie je dat dan voor je die milieu- en diervriendelijke manier? Dat er vrijwilligers buiten gaan roepen "Alle muizen en ratten verzamelennnnn!!!" En dan? Vergassen?

Niemand heeft het hier overigens gehad over meer katten om het probleem om te lossen, dus waar je dat vandaan haalt snap ik al helemaal niet.
...
Alle reacties Link kopieren
hannaa45 schreef:
27-11-2019 15:15
2,6 miljoen!
Die jagen op een muis of vogeltje als sport zien, want ze krijgen thuis heerlijk voer.
Dus hooguit wat knagen aan zo'n arm beestje, vaak blijven die nog lange tijd nog in leven, aan geknaagd en wel.
Niet om aan te zien.
Bovendien schijten en piesen ze overal.
Maar he, dat jachtinstinct moeten we die leuke beestje gewoon gunnen en dus mogen zij vrijelijk buiten rond lopen.

Waar reageer je eigenlijk op?
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
27-11-2019 15:41
Ja en buiten in de kou poepen als dat ook op een schone droge kattenbak kan? Echt niet!
Nee zeg, het idee alleen al! Kou, brrrrrrr :D
...
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
27-11-2019 14:46
:facepalm:

Ik stel sowieso voor om katten niet dezelfde rechten te geven als wij mensen hebben. Wat moet een kat nou bij de stembus.
Sproeien, zeiken en schijten.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
hannaa45 schreef:
27-11-2019 15:37
Lijkt mij rendabeler om te bedenken hoe we van een muizen/rattenplaag kunnen afkomen op een milieuvriendelijke en diervriendelijke manier.
Nog meer katten gaan het probleem echt niet oplossen.
Jullie katten vangen geen leuke vogeltjes?
Lijkt me dat als iedereen niet overal eten laat slingeren dat al een hoop zou schelen. Een muis hou je prima weg door makkelijk toegankelijk voedsel in blikken bussen of luchtdichte tonnen. Als er niets te eten is dan vertrekt een muis zonder dat je een kat nodig hebt.
hannaa45 schreef:
27-11-2019 15:37
Lijkt mij rendabeler om te bedenken hoe we van een muizen/rattenplaag kunnen afkomen op een milieuvriendelijke en diervriendelijke manier.
Nog meer katten gaan het probleem echt niet oplossen.
Jullie katten vangen geen leuke vogeltjes?
Vogels niet, muizen wel. Er bestaan geen diervriendelijke manieren voor muizen en ratten verdelging.
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
27-11-2019 15:41
En hoe zie je dat dan voor je die milieu- en diervriendelijke manier?
Geen idee.
Ik heb de capaciteiten niet in huis om dit probleem op te lossen.
Dat laat ik wel over aan mensen die er verstand van hebben.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
27-11-2019 15:41
Het is niet meer van deze tijd om nog katten te hebben, we noemen ze huisdieren maar die beesten zijn veel gelukkiger als ze de buurt kunnen afstropen en jagen. Nadeel, ze schijten en pissen, krijsen en jammeren als ze krols zijn, dat is gewoon voor je zelf iets leuks kopen en je omgeving opzadelen met de nadelen.

Ik snap "huisdieren" nog wel als je in het buitengebied woont, de overlast voor anderen is klein en ze hebben alle ruimte. Mensen zijn hardnekkig in het negeren wat dieren echt nodig hebben en dat heeft niet te maken met de vreemde liefde die we hun geven.

Dieren in kleding, honden die alleen zijn, katten die niet van een etage afkomen, slangen, vogels en wandelende takken in kooien, hamsters die vergeten worden en konijnen in een ruimte van 1 x 1 meter of paarden die meer op hun rug moeten torsen dan goed voor hun is. Er is niets natuurlijks aan die behandeling en sluit ook totaal niet aan op de behoefte van die dieren. Eigenlijk hou je niet van dieren, je houdt van wat ze voor jou kunnen betekenen.

Onze "liefde" voor onze dieren, daar zit een complete wereld van criminaliteit, mishandeling en verwaarlozing achter maar ook veel geld. Geen dieren in druk bevolkte gebieden zou veel meer balans brengen tussen dierenliefde en wat dieren nodig hebben. Waarschijnlijk komen er nu heel veel mensen die nu voor hun huisdier gaan invullen dat hun dieren iets wel leuk vinden of wel gelukkig zijn maar dat is nog altijd naar eigen perceptie.

Dus?
Zonder mijn katten had ik allang niet meer geleefd. Zij geven mijn leven zin. Veroordelen niet zoals mensen dat doen. Doen je niet opzettelijk pijn. Zitten altijd klaar om te knuffelen.
IK heb ze nodig, en ik kan me met de beste wil van de wereld geen plek voorstellen waar ze nu beter af zouden zijn.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven