Een kind krijgen nog verantwoord?

06-01-2020 22:44 523 berichten
Alle reacties Link kopieren
(Ik weet niet zo goed waar dit te plaatsen qua thema)

Hi allemaal,

(In het kort: ik twijfel over mijn kinderwens door alle nieuwsberichten en ontwikkelingen, herkent iemand dit?)

Sinds een tijdje ben ik met mijn man bezig om zwanger te worden. Tot nu toe is het niet gelukt. De laatste tijd bekruipt mij ook steeds meer het idee, dat dit misschien beter is.
Mijn gevoelsmatige kinderwens is heel groot, ik kijk er al jaren naar uit om het te proberen met mijn man. Nu het eindelijk zo ver is, wil ik het nog steeds graag. Maar ik twijfel ook enorm. Dit komt omdat ik het idee heb dat het helemaal niet goed gaat met de wereld. De bosbranden in Australie, het gerommel met Amerika en het midden oosten, de stikstofcrisis, de massale protesten en alle andere klimaatverandering rampen en oorlogen.

Het benauwd mij enorm, is dit een wereld waarop je een kindje kunt zetten? Een kind krijgen is volgens mij altijd een egocentrische keuze. Maar alle ontwikkelingen maken mij onzeker en bang. Ik denk er misschien te ver over na, maar wat als echt de pleuris uitbreekt en ons kind dan vraagt van: "Was het vroeger ook al zo heftig, mama en papa?"
Ik zou mij denk ik echt schuldig voelen. Ik vind het sowieso lastig al, omdat ik bang ben voor de dood, wat als ons kind dit later ook heeft en antwoorden van mij hierover verwacht?

Mijn man wil wel graag kinderen, hij vind dat ik te veel na denk. Maar ik ben met alle negatieve nieuwsberichten sowieso niet in de mood om het te proberen.

Zijn er vrouwen die hier ook over getwijfeld hebben of nog mee bezig zijn?

Ik weet dat er vroeger ook van alles aan de hand was, met de koude oorlog, Chernobyl, watersnoodrampen etc en dat ook toen mensen zwanger werden.

Maar toch.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier in staan. Het is ook geen oordeel naar iemand, maar een persoonlijk conflict die andere misschien ook hebben.

Stelling: Ik twijfel ook aan mijn kinderwens door alle nieuwsberichten en ontwikkelingen

Totaal aantal stemmen: 282

Ja (29%)
Nee (57%)
Anders (13%)
Nooit bij stilgestaan. Bij voldoende geld, energie en een gewillige man had ik er ook wel vijf willen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gewoon een stuk minder het nieuws gaan lezen. Wat een opluchting!
Lalala- schreef:
07-01-2020 00:01
Ik ben gewoon een stuk minder het nieuws gaan lezen. Wat een opluchting!
Ook een goeie tip! Doe ik ook als het me te veel wordt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties.

De vrouwen die aangeven geen kinderen te willen. Heeft dat te maken met de omstandigheden in de wereld van nu?
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa schreef:
06-01-2020 23:45
Zou je man ook de medische mallemolen in willen, zoals dat heet?

Ik weet voor mezelf wel, dat ik dat niet (meer) wil. Als ik een leuke vent vind en het lukt, hartstikke leuk. Maar ik ben al best oud en zou niet meer de medische mallemolen in willen. Maar ik heb makkelijk praten want als je een partner hebt die dat wel wil, is het wel een beslissing van samen.

Het lijkt me enerzijds wel fijn dat je de berusting hebt dat als het niet lukt, het ook goed is. Anderzijds lastig dat je man het anders voelt.
Ik ben zelf niet op een natuurlijke biologische manier verwekt en heb hierdoor op een negatieve manier veel meegemaakt en ervaren wat er mis kan gaan als je medisch gast knutselen om een kind te krijgen. Hierdoor heb ik wel besloten niet te veel te willen doen, als het op de natuurlijke manier niet lukt. Mijn man weet dit en snapt dit ook. Maar daar zijn we nog niet. We zijn niet meer dan een half jaar bezig.
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa schreef:
06-01-2020 23:19
Ik ben 35+ en heb geen partner. Aan de ene kant hoop ik deze nog te vinden en nog een kind te krijgen. Aan de andere kant, voor 'de planeet' is het beter om niet zo veel kinderen te maken met zijn allen.

Veel mensen in mijn omgeving zijn heel erg met klimaat en duurzaamheid bezig maar hebben wel kinderen. Ik vraag me soms af hoe zij dat zien. En als er een goed moment komt, zal ik het ook wel eens aan ze vragen. Gewoon uit interesse.

Want we zijn natuurlijk al met veel te veel...
Ben benieuwd :)
Alle reacties Link kopieren
icequeen2000 schreef:
06-01-2020 23:29
met een kinderwens 1 of 2 ja meer dan 4, dan ben je zot en vooral kinderen volgens je portemonee...
Ja eens. We zijn er wel over uit maximaal 2, als het ons gegeven is. Mijn partner ziet het als. Wij zijn met zijn tweeën, dus 2 kinderen is mooi in balans qua aantal handen en qua mensen verloop zegmaar.
Alle reacties Link kopieren
wittereiger schreef:
06-01-2020 23:29
Tegenwoordig kun je de hele dag overal nieuws tot je nemen. Al die negatieve onderwerpen kunnen veel ruimte gaan innemen in je gedachten. Het kan je gaan beheersen en je belemmeren in je persoonlijke leven. Is het belangrijk om altijd op de hoogte te zijn van wereldnieuws en daar dan veel over na te denken?
Ik heb ervoor gekozen om niet elk nieuws te volgen en negatief nieuws van me af te laten glijden. Dat maakt mijn leven een stuk prettiger. Ik hoef me niet te focussen op problemen buiten mijzelf, maar kan me focussen op problemen in mezelf. Zo word ik een steeds fijner mens, fijnere partner en fijnere moeder. Een stabiele basis voor mijn kind zodat zij straks sterk in de wereld staat. Verbeter de wereld, begin bij jezelf.
Mooi gezegd. Ik kijk sowieso geen nieuws op tv. Omdat ik mij dit te veel aantrek en je toch nooit zeker kunt zijn van wat er waar is. Maar ik heb familieleden die bijvoorbeeld op Facebook en Instagram heel erg vocaal zijn over wat er mis is in de wereld. Mijn jongere broer (27) geeft ook regelmatig bij mij persoonlijk aan dat het mis is in de wereld. Zo zei hij laatst. "Nou als je nog kinderen wilt zou ik er maar mee wachten tot de stikstofcrisis is opgelost". Die opmerking stak wel. Want we waren op dat moment net begonnen met proberen.
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
06-01-2020 23:30
Bedoel je nu eigenlijk dat je het de wereld niet wil aandoen om nog meer kinderen toe te voegen, of dat je het je kinderen niet wil aandoen om in een wereld vol ellende op te groeien?

Wat dat eerste betreft: om de bevolking gelijk te houden zou je volgens mij 2,1 kinderen moeten krijgen, dus daar hoef je je vooralsnog geen zorgen om te maken.

Wat dat tweede betreft: wat je zelf ook al aangaf - er is altijd wel wat. Wat mij betreft mag mijn nageslacht daar zelf een mening over vormen, in plaats dat ik voor hen bepaal dat ze beter niet geboren kunnen worden.
Een beetje van beide. Maar vooral dat laatste idd.
Alle reacties Link kopieren
DeKenau schreef:
06-01-2020 23:46
Dit soort vragen gaan eigenlijk over jezelf, denk ik. Ellende is er altijd al geweest, namelijk.

Als je het leven zelf als zwaar ervaart, snel somber bent, of angstig, of gewoon wat negatiever van aard, tja, dan zie je natuurlijk overal ellende en gevaar en dan kun je dat koppelen aan een eventuele kinderwens. Ben jij eigenlijk zélf blij dat je in deze wereld leeft?

Misschien zit ik ernaast, maar dit soort overpeinzingen hoor ik zelden van vrolijke, optimistische personen. Daar is het glas altijd halfvol.

Ik zou dus niet kijken naar je kind maar naar jezelf. Wat heb jij een kind op dit vlak te bieden? Angst en zorgen? Of vreugde en levenslust?
Iets om over na te denken. Dankjewel :)
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
06-01-2020 23:56
Het is een afweging die je moet maken. Het zou beter zijn als minder kinderen geboren zouden worden. Maar jouw ene kind zal niet het verschil maken.
Als je je zorgen maakt over wat jouw kind eventueel zal meemaken, dat moet je niet doen. Niemand weet of het vreselijk wordt, of heel comfortabel, of dat de toekomstige generatie een manier vindt om hun leven te leiden op een best wel aardige manier.
Dankjewel voor je reactie.

Ja ik vind dat ook lastig. Zo stel ik mij een scenario voor dat over 10 de problemen opgelost zijn die nu spelen. Zoals ook waarschijnlijk met de ozonlaag het geval is.
Dat we dan mooi gezond en groen leven en de jeugd het fijn heeft en dat ik dan baal dat ik toch niet de stap gezet heb om zwanger te worden.

Daarnaast zal mijn omgeving wss wel gewoon kinderen blijven krijgen. Mogelijk dat ik dan sowieso spijt krijg. En mijn man moet natuurlijk ook akkoord gaan met het feit dat ik om angst geen kinderen meer wil.
Alle reacties Link kopieren
Taralina schreef:
06-01-2020 23:37
Nobele gedachte.
Ik zou willen dat tokkie-volk, tienermoeders en bepaalde bevolkingsgroepen die maar door blijven fokken zich dit eens af zouden vragen.
Haha ja daar kan ik mij ook over verbazen.
Ik heb makkelijk praten want ik heb geen kinderwens en ik denk dan ook wel eens wat als ik dat wel had gehad met alles wat er nu gaande is... Ja dat blijf je altijd houden natuurlijk want er is altijd iets.

Soms denk ik ook dat het wellicht ook een goed idee zou zijn als meer ouders adoptie als een optie overwegen. Nu is dat in Nederland niet zo'n issue maar in andere landen zitten de kinder tehuizen vol en ondertussen blijft men maar kinderen krijgen. Ja een kind van jezelf is natuurlijk anders.
Het is juist de mensen die begrijpen dat er een probleem is, die kinderen moeten krijgen.

Hun kinderen kunnen er dan misschien wat aan doen.

Als de enige die kinderen krijgen diegene zijn die geen fuck geven, zal de volgende generatie het nog minder boeien dan nu.

Nee, als ik kinderen ooit kinderen zal krijgen neem ik er minstens 3, dan leer ik ze hoe belangrijk de omgeving is en hoop ik dat zij mee zullen helpen aan een betere toekomst.
Alle reacties Link kopieren
Crovax schreef:
06-01-2020 23:49
Het huidige model van oneindige economische groei op een planeet met eindige bronnen is niet houdbaar. Dat het een keer misgaat is onvermijdelijk. De bevolking in Nederland blijft maar groeien. Nederland zelf wordt niet groter.

Ik ben 100% voor het afschaffen van alle toeslagen die mensen voor hun kinderen krijgen na het tweede kind.

Straffen die mensen die meer dan twee kinderen willen!

In Nederland moet je 10-20 jaar wachten op een huurwoning. Dat ligt niet aan onze grote gezinnen maar door de immigratie die maar door blijft gaan.

In Nederland krijgen ligt het geboortecijfer op 1,6 dus daar komt die bevolkingsgroei niet vandaan. In Afrika worden de meeste kinderen geboren zoals Niger met gemiddeld 7,3 kinderen.

Dus west-Europa kun je niet verwijten dat ze teveel kinderen nemen. Het probleem zit hem op heel andere vlakken.
Alle reacties Link kopieren
DeKenau schreef:
06-01-2020 23:46
Dit soort vragen gaan eigenlijk over jezelf, denk ik. Ellende is er altijd al geweest, namelijk.

Als je het leven zelf als zwaar ervaart, snel somber bent, of angstig, of gewoon wat negatiever van aard, tja, dan zie je natuurlijk overal ellende en gevaar en dan kun je dat koppelen aan een eventuele kinderwens. Ben jij eigenlijk zélf blij dat je in deze wereld leeft?

Misschien zit ik ernaast, maar dit soort overpeinzingen hoor ik zelden van vrolijke, optimistische personen. Daar is het glas altijd halfvol.

Ik zou dus niet kijken naar je kind maar naar jezelf. Wat heb jij een kind op dit vlak te bieden? Angst en zorgen? Of vreugde en levenslust?

Heel mooi gezegd!!
Omstandigheden in de wereld jeetje elk tijdperk is er wel wat joh. De pest, tering en Tyfus , slavernij ww1, ww2 hongersnood.
Toen maakte mensen ook gewoon kinderen.
De wereld was nog nooit zo veilig als nu.
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde graag kinderen in de hoop dat die de wereld een beetje mooier/beter zouden maken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik heb daar veel over nagedacht. en dan vooral of ik een kind wil zetten op deze wereld, kijkend naar of dat kind nog een fijne toekomst tegemoet kan gaan. Ik heb het dan niet over veiligheid, want de wereld is nu inderdaad veiliger dan ooit.

Waar ik voornamelijk over nadenk is de overbevolking, het klimaat en de technologische ontwikkelingen. Die drie onderwerpen maken dat ik denk dat de nieuwe generatie het lastig gaat krijgen. Hoe ziet de wereld er over 30 jaar uit? Maakt het uit? Is het niet de komende generatie, dan misschien de volgende. Ik denk dat de kwaliteit van leven achteruit gaat, dat het gat tussen arm en rijk groter wordt en dat we de aarde aan het ‘opgebruiken’ zijn. Mijn tijd zal het nog wel duren, maar het heeft mij persoonlijk wel doen besluiten om geen kinderen in deze onzekere tijd op de wereld te willen zetten.
Trotter schreef:
06-01-2020 23:19
Dit.
+1
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
06-01-2020 23:47
Als er vanaf nu geen kinderen geboren worden is binnen 1 generatie de jongste inwoner maximaal zo'n 30 jaar en zijn er nog steeds problemen die er nu ook zijn, dus je stelling gaat niet op.
nou ja 2 dan. in ieder geval is binnen een jaartje of honderd iedereen uitgestorven
Don't cry, buy a bag and move on.
Keuken1987 schreef:
06-01-2020 23:14
Ik heb anders ingevuld. Ik twijfel niet.
Ik weet het zeker dat ik geen kinderen wil.
Dit!

Mensen nemen kinderen voor de leuk, maar de meesten zijn niet bereid hen tot 25 jaar in huis te houden en hun studie te financieren. Ze schoppen hun puber al naar troosteloze bijbaantjes terwijl die ook nog moeten studeren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 1 kind en herken helemaal niet het gevoel dat het zo slecht met de wereld gaat. Op veel vlakken gaat het dat volgens mij ook niet. En voor veel zaken werken we aan oplossingen. Mijn eigen twijfel om kinderen te krijgen was dan ook verbonden met de vraag of ik het wel kan, een goede ouder zijn. En toen ik me realiseerde dat ik best tevreden ben met hoe ik ben opgedroogd, ondanks dat mijn ouders niet perfect waren, durfde ik het zelf ook aan. En eerlijk is eerlijk, zoon lijkt innerlijk best op mij, dus het is een pittige klus, dat ouderschap. En als hij ooit vragen heeft over waarom ik hem op de wereld heb gezet, dan zal ik hem het bovenstaande vertellen, aangepast aan zijn begripsniveau op dat moment.
syntax18 schreef:
07-01-2020 00:52
Het is juist de mensen die begrijpen dat er een probleem is, die kinderen moeten krijgen.

Hun kinderen kunnen er dan misschien wat aan doen.

Als de enige die kinderen krijgen diegene zijn die geen fuck geven, zal de volgende generatie het nog minder boeien dan nu.

Nee, als ik kinderen ooit kinderen zal krijgen neem ik er minstens 3, dan leer ik ze hoe belangrijk de omgeving is en hoop ik dat zij mee zullen helpen aan een betere toekomst.
Het zijn individuen met een eigen wil. Jij kunt ze dan wel groen opvoeden, de kans is zeer goed aanwezig dat ze zelf gaan compenseren zodra ze onder jouw vleugels uit zijn met dikke auto's en verre vliegreizen.

De kans dat een kind echt iets voor de wereld gaat betekenen is even klein als het winnen van de jackpot in de staatsloterij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven