Een kind krijgen nog verantwoord?

06-01-2020 22:44 523 berichten
Alle reacties Link kopieren
(Ik weet niet zo goed waar dit te plaatsen qua thema)

Hi allemaal,

(In het kort: ik twijfel over mijn kinderwens door alle nieuwsberichten en ontwikkelingen, herkent iemand dit?)

Sinds een tijdje ben ik met mijn man bezig om zwanger te worden. Tot nu toe is het niet gelukt. De laatste tijd bekruipt mij ook steeds meer het idee, dat dit misschien beter is.
Mijn gevoelsmatige kinderwens is heel groot, ik kijk er al jaren naar uit om het te proberen met mijn man. Nu het eindelijk zo ver is, wil ik het nog steeds graag. Maar ik twijfel ook enorm. Dit komt omdat ik het idee heb dat het helemaal niet goed gaat met de wereld. De bosbranden in Australie, het gerommel met Amerika en het midden oosten, de stikstofcrisis, de massale protesten en alle andere klimaatverandering rampen en oorlogen.

Het benauwd mij enorm, is dit een wereld waarop je een kindje kunt zetten? Een kind krijgen is volgens mij altijd een egocentrische keuze. Maar alle ontwikkelingen maken mij onzeker en bang. Ik denk er misschien te ver over na, maar wat als echt de pleuris uitbreekt en ons kind dan vraagt van: "Was het vroeger ook al zo heftig, mama en papa?"
Ik zou mij denk ik echt schuldig voelen. Ik vind het sowieso lastig al, omdat ik bang ben voor de dood, wat als ons kind dit later ook heeft en antwoorden van mij hierover verwacht?

Mijn man wil wel graag kinderen, hij vind dat ik te veel na denk. Maar ik ben met alle negatieve nieuwsberichten sowieso niet in de mood om het te proberen.

Zijn er vrouwen die hier ook over getwijfeld hebben of nog mee bezig zijn?

Ik weet dat er vroeger ook van alles aan de hand was, met de koude oorlog, Chernobyl, watersnoodrampen etc en dat ook toen mensen zwanger werden.

Maar toch.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier in staan. Het is ook geen oordeel naar iemand, maar een persoonlijk conflict die andere misschien ook hebben.

Stelling: Ik twijfel ook aan mijn kinderwens door alle nieuwsberichten en ontwikkelingen

Totaal aantal stemmen: 282

Ja (29%)
Nee (57%)
Anders (13%)
Alle reacties Link kopieren
Tropischvisje schreef:
07-01-2020 08:03
Mensen zijn behoorlijk adaptief en inventief.
Kan wel zo zijn, maar met vervuilde lucht, geen schoon drinkwater en niet voldoende voedsel ga je het echt niet redden.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is dit typisch zo'n onderwerp waar vrijwel niemand rationeel een beslissing over neemt, maar waar een (gevoelsmatige) beslissing achteraf gerationaliseerd wordt.

Ik gok dat mensen met een heftige kinderwens die niet laten varen vanwege wat oorlogjes of wat stikstof.
Ik gok dat de twijfelaars die oorlogjes en dat stikstof eerder aangrijpen om hun twijfel te stoppen en een beslissing te nemen.
Ik gok dat mensen zonder kinderwens die oorlogjes en dat stikstof totaal niet nodig hebben om hun beslissing op te baseren, maar dat dat wel van pas kan komen als er weer eens iemand geen genoegen neemt met 'dat je ze gewoon niet wilt' als antwoord op de vraag waarom je geen kinderen hebt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
redbulletje schreef:
07-01-2020 08:38
Jij weet helemaal niet of mensen spijt krijgen van hun beslissing een kind op de wereld te zetten. En je kunt ook niet garanderen dat die kinderen later geen kritische vragen gaan stellen. Niet iedereen omarmt het leven.
Ik schrijf in het belang van TO. Zij wil kinderen maar laat zich tegenhouden door doemdenkerij. De kans dat ze spijt krijgt en ongelukkige kinderen door wereldproblematiek is klein. Wat ze nodig heeft is een zetje in de richting waar haar hart ligt, niet richting doemdenkerij want daar heeft ze al te veel van op het moment.
Alle reacties Link kopieren
Tropischvisje schreef:
07-01-2020 08:03
Mensen zijn behoorlijk adaptief en inventief.
Ja tuurlijk, droom verder.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil geen kinderen mede vanwege alle redenen die je omschrijft. Een kind op deze wereld willen zetten anno 2020 is puur egoisme en daaraan toegeven al helemaal.

Een kind is een leven, met nieuw lijden, elke dag opnieuw. Kinderen die nu geboren worden, gaan het nog veel harder krijgen dan ons. En vergeet niet dat een kind ook jouw hele leven gaat opvreten. Je geeft aan je heel veel zorgen te maken, die zorgen gaan alleen maar toenemen met een kindje erbij. Je wil het beschermen, maar dat gaat helaas maar tot een zekere hoogte. Veel ouders lijden dus vaak nog harder nadat ze kinderen hebben gekregen.

Je wil niet weten hoe vaak ik mijn ouders vervloekt heb, omdat ze op het verkeerde moment hebben gen**kt.
Alle reacties Link kopieren
O, je krijgt nooit meer rust daarna denk ik. Want je gaat heel veel van dat wezen houden en dan ben je je hele verdere leven bang dat haar iets overkomt.

Of misschien is dat juist een goede gelegenheid om te oefenen wat afstand te nemen en te relativeren?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Als je de stikstofcrisis linkt aan het al dan niet krijgen van kinderen dan heb je iets gewoon niet begrepen in het leven.
Solomio schreef:
07-01-2020 09:03
Volgens mij is dit typisch zo'n onderwerp waar vrijwel niemand rationeel een beslissing over neemt, maar waar een (gevoelsmatige) beslissing achteraf gerationaliseerd wordt.

Ik gok dat mensen met een heftige kinderwens die niet laten varen vanwege wat oorlogjes of wat stikstof.
Ik gok dat de twijfelaars die oorlogjes en dat stikstof eerder aangrijpen om hun twijfel te stoppen en een beslissing te nemen.
Ik gok dat mensen zonder kinderwens die oorlogjes en dat stikstof totaal niet nodig hebben om hun beslissing op te baseren, maar dat dat wel van pas kan komen als er weer eens iemand geen genoegen neemt met 'dat je ze gewoon niet wilt' als antwoord op de vraag waarom je geen kinderen hebt.
Dit! Scheelt weer typen. Je wilt het wel of je wilt het niet, dat is gewoon gevoelsmatig.
kadanz schreef:
07-01-2020 10:01
Als je de stikstofcrisis linkt aan het al dan niet krijgen van kinderen dan heb je iets gewoon niet begrepen in het leven.
Nee, dan heb jij blijkbaar iets niet begrepen, er is een directe link. Die link is zelfs zo overduidelijk dat ik hem niet eens ga toelichten.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
07-01-2020 10:01
Als je de stikstofcrisis linkt aan het al dan niet krijgen van kinderen dan heb je iets gewoon niet begrepen in het leven.
Eens :biggrin:
Gevalletje klok en klepel lijkt me.
Ik heb het topic niet doorgeworsteld, ik ben een man, heb bewust geen kinderen en ben allang niet meer in de kindkrijgperiode, maar ik snap TO helemaal en ik hoop dat die overweging door veel meer mensen gemaakt zal gaan worden.
Alle reacties Link kopieren
Puz_n_Boots schreef:
07-01-2020 09:11
Ik wil geen kinderen mede vanwege alle redenen die je omschrijft. Een kind op deze wereld willen zetten anno 2020 is puur egoisme en daaraan toegeven al helemaal.

Een kind is een leven, met nieuw lijden, elke dag opnieuw. Kinderen die nu geboren worden, gaan het nog veel harder krijgen dan ons. En vergeet niet dat een kind ook jouw hele leven gaat opvreten. Je geeft aan je heel veel zorgen te maken, die zorgen gaan alleen maar toenemen met een kindje erbij. Je wil het beschermen, maar dat gaat helaas maar tot een zekere hoogte. Veel ouders lijden dus vaak nog harder nadat ze kinderen hebben gekregen.

Je wil niet weten hoe vaak ik mijn ouders vervloekt heb, omdat ze op het verkeerde moment hebben gen**kt.
Wat rot dat je je zo voelt over jouw leven. Ik denk er zelf helemaal niet zo over. Ik vind mijn leven leuk, ook al zijn er zeker minder leuke zaken in en is er zeker lijden. Maar mijn leven is veel meer leuk dan lijden en het leven van mijn kind ook. Nu zul je me vast heel naïef vinden, maar ik vind jou erg negatief en pessimistisch. Onze instelling is anders. Jij vindt het een reden om geen kinderen te krijgen en dat is prima. Ik denk dat het ook geen goed idee is om een if meer kinderen op te voeden als je het leven alleen als lijden ziet, dus ik ben blij dat je het niet wil. Ik ben het niet eens met jouw beleving van het leven voor mij en dus heb ik een andere keuze gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp je zorgen wel, maar als je terugkijkt naar de geschiedenis van de mens dan is er nooit een stabiele tijd geweest. Altijd was er (dreiging van) armoe/ oorlog/ conflict/ gebrek aan eten/ moeilijke financiële omstandigheden etc.. Elke tijd heeft zijn eigen moeilijkheden, oorlogen, dreigingen etc. gehad. Gelukkig dat onze voorouders zich daar niets van aan trokken want anders waren wij er nu niet ... .
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
07-01-2020 10:17
Wat rot dat je je zo voelt over jouw leven. Ik denk er zelf helemaal niet zo over. Ik vind mijn leven leuk, ook al zijn er zeker minder leuke zaken in en is er zeker lijden. Maar mijn leven is veel meer leuk dan lijden en het leven van mijn kind ook. Nu zul je me vast heel naïef vinden, maar ik vind jou erg negatief en pessimistisch. Onze instelling is anders. Jij vindt het een reden om geen kinderen te krijgen en dat is prima. Ik denk dat het ook geen goed idee is om een if meer kinderen op te voeden als je het leven alleen als lijden ziet, dus ik ben blij dat je het niet wil. Ik ben het niet eens met jouw beleving van het leven voor mij en dus heb ik een andere keuze gemaakt.
Vind het lief dat je zegt, aikidoka. Echter, mijn post betekent niet dat ik het leven niet kan waarderen. Het leven KAN heel mooi zijn (dat weet ik als geen ander), maar als ik over de gehele linie kijk, van geboorte tot en met de dood en alles daartussenin, heeft het "lijden" de overhand. Waarom dit op sommige mensen meer indruk maakt dan op andere mensen is simpel: de ene mens kan beter met het "lijden" omgaan dan de andere, het hangt uiteraard ook van je achtergrond, levensloop, opvoeding en situatie af.

Mijn post klinkt pessimistisch (misschien is het leven dat ook wel?), maar zal door velen herkend en erkend worden.
Alle reacties Link kopieren
Keuken1987 schreef:
06-01-2020 23:14
Ik heb anders ingevuld. Ik twijfel niet.
Ik weet het zeker dat ik geen kinderen wil.
Eens.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Er is toch altijd wel iets? Ben zelf van de jaren 80 en toen ik opgroeide maakte mijn ouders ook al de opmerking: wat is dit nu voor wereld, vrezend voor de toekomst enz. Het is iets wat elke generatie terug komt. De wereld blijft veranderen, de maatschappij verhard.

Een kind krijgen is egoïstisch, hij/zij heeft er zelf niet om gevraagd.

Dus je moet naar jezelf kijken. Je kan het ook bij één laten hé. Je hoeft niet gelijk een elftal te baren.
Alle reacties Link kopieren
Elfje* schreef:
07-01-2020 08:47
Dit! Wat mij beteft had ik niet geboren hoeven te worden.

Ik wil geen kinderen. Zie mezelf niet in staat er een op te voeden en daarbij is de wereld al vol genoeg.
Ook eens.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Anya30 schreef:
07-01-2020 00:16
Ik ben zelf niet op een natuurlijke biologische manier verwekt en heb hierdoor op een negatieve manier veel meegemaakt en ervaren wat er mis kan gaan als je medisch gast knutselen om een kind te krijgen. Hierdoor heb ik wel besloten niet te veel te willen doen, als het op de natuurlijke manier niet lukt. Mijn man weet dit en snapt dit ook. Maar daar zijn we nog niet. We zijn niet meer dan een half jaar bezig.
Dank je voor je antwoord. Lijkt me wel een soort 'rustig' dat je dat in ieder geval al besloten hebt. En nee een half jaar is nog niet zo heel lang.
Ik ken meerdere stellen die idd via de 'medische molen' een kind gekregen hebben. Maar ook bijv een verhaal dat er nog een bevrucht embryo in de vriezer lag en dat ze daarover een beslissing moesten nemen. Dat lijkt me zoiets moeilijks... Ik kan niet voor anderen spreken maar mijn kinderwens is niet sterk genoeg om dat traject in te gaan. Althans, niet meer op deze leeftijd. Misschien wel als ik nog jong was geweest en dan een stabiele relatie en 'plaatje' (huisje, boompje, beestje, carrière) had.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Het is duidelijk tot welk psychisch leed de overkill aan valse informatie kan leiden.

Er is minder vervuiling dan ooit tevoren. Minder sterfte door akelige ziektes of vieze oorlogen. We leven in de beste tijd ooit.

De vraag of je kinderen zou willen heeft NIETS te maken met dergelijke zaken. Helemaal niets. Het is een persoonlijke keuze.

https://youtu.be/zZfqQIBGyQI?t=42
mouthgard wijzigde dit bericht op 07-01-2020 11:13
9.75% gewijzigd
kadanz schreef:
07-01-2020 10:01
Als je de stikstofcrisis linkt aan het al dan niet krijgen van kinderen dan heb je iets gewoon niet begrepen in het leven.
Hoe meer mensen, hoe meer er vervuilt wordt (meer autoritjes als je ook de sociale agenda van kind moet afwerken bijv) En als ze eenmaal oud genoeg zijn rijden en vliegen ze zelf en eten vlees.
Alle reacties Link kopieren
Mouthgard schreef:
07-01-2020 11:07
Het is duidelijk tot welk psychisch leed de overkill aan valse informatie kan leiden.

Er is minder vervuiling dan ooit tevoren. Minder sterfte door akelige ziektes of vieze oorlogen. We leven in de beste tijd ooit.

De vraag of je kinderen zou willen heeft NIETS te maken met dergelijke zaken. Helemaal niets. Het is een persoonlijke keuze.

https://youtu.be/zZfqQIBGyQI?t=42
Eum, dat van die ziekten en oorlogen kan ik inkomen, maar minder vervuiling?? Plastic bestaat 100 jaar, de oceanen liggen er vol mee (en echt niet minder dan 50 jaar terug!), het CO2 gehalte is hoger dan voorheen (althans, dan de recente geschiedenis) en de wereld is voller dan ooit. Er wordt meer en meer bos gekapt etc. Helaas denk ik niet dat er minder vervuiling en natuur/milieu issues zijn dan ooit.
De mensen die hier roepen dat ze mede geen kinderen willen om het milieu....

I call bullshit.


Jullie vinden het gewoon een mooie reden om toe te voegen voor de mensen om jullie heen die het ontbreken van een kinderwens misschien niet begrijpt. Maar het milieu zal nooit een echte reden zijn. Zo zit de biologie niet in elkaar.

Dus vertel jezelf en anderen vooral wat je wilt. Maar het milieu is nooit de reden. Het is een mooie bijkomstigheid.
JuriaanB schreef:
07-01-2020 10:07
Nee, dan heb jij blijkbaar iets niet begrepen, er is een directe link. Die link is zelfs zo overduidelijk dat ik hem niet eens ga toelichten.
TO is bang dat de pleuris uitbreekt. De stikstofcrisis heeft niets met pleuris uitbreken te maken. Haar ongeboren kind zal over twintig jaar echt niet zeggen: hoe durfde je me op de wereld te zetten met al die stikstof in onze natura2000 gebieden!
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 07-01-2020 11:25
4.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
florita schreef:
07-01-2020 11:17
Eum, dat van die ziekten en oorlogen kan ik inkomen, maar minder vervuiling?? Plastic bestaat 100 jaar, de oceanen liggen er vol mee (en echt niet minder dan 50 jaar terug!), het CO2 gehalte is hoger dan voorheen (althans, dan de recente geschiedenis) en de wereld is voller dan ooit. Er wordt meer en meer bos gekapt etc. Helaas denk ik niet dat er minder vervuiling en natuur/milieu issues zijn dan ooit.
We kunnen er lang en breed over discussiëren, maar het is een feit dat "mensen" de oorzaak zijn van alle problemen/leed (hoe je het noemen wil) op deze aardbol. Vrij zwart/wit genomen is de keus of je wel of geen kinderen neemt/wil wel degelijk van invloed op of we sommige problemen verder willen uitbreiden voor "onze kinderen" (ik noem het liever "toekomstige generaties").
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-01-2020 11:12
Hoe meer mensen, hoe meer er vervuilt wordt (meer autoritjes als je ook de sociale agenda van kind moet afwerken bijv) En als ze eenmaal oud genoeg zijn rijden en vliegen ze zelf en eten vlees.
Dat is dus níet hoe stikstofdepositie berekend wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven