Een kind krijgen nog verantwoord?

06-01-2020 22:44 523 berichten
Alle reacties Link kopieren
(Ik weet niet zo goed waar dit te plaatsen qua thema)

Hi allemaal,

(In het kort: ik twijfel over mijn kinderwens door alle nieuwsberichten en ontwikkelingen, herkent iemand dit?)

Sinds een tijdje ben ik met mijn man bezig om zwanger te worden. Tot nu toe is het niet gelukt. De laatste tijd bekruipt mij ook steeds meer het idee, dat dit misschien beter is.
Mijn gevoelsmatige kinderwens is heel groot, ik kijk er al jaren naar uit om het te proberen met mijn man. Nu het eindelijk zo ver is, wil ik het nog steeds graag. Maar ik twijfel ook enorm. Dit komt omdat ik het idee heb dat het helemaal niet goed gaat met de wereld. De bosbranden in Australie, het gerommel met Amerika en het midden oosten, de stikstofcrisis, de massale protesten en alle andere klimaatverandering rampen en oorlogen.

Het benauwd mij enorm, is dit een wereld waarop je een kindje kunt zetten? Een kind krijgen is volgens mij altijd een egocentrische keuze. Maar alle ontwikkelingen maken mij onzeker en bang. Ik denk er misschien te ver over na, maar wat als echt de pleuris uitbreekt en ons kind dan vraagt van: "Was het vroeger ook al zo heftig, mama en papa?"
Ik zou mij denk ik echt schuldig voelen. Ik vind het sowieso lastig al, omdat ik bang ben voor de dood, wat als ons kind dit later ook heeft en antwoorden van mij hierover verwacht?

Mijn man wil wel graag kinderen, hij vind dat ik te veel na denk. Maar ik ben met alle negatieve nieuwsberichten sowieso niet in de mood om het te proberen.

Zijn er vrouwen die hier ook over getwijfeld hebben of nog mee bezig zijn?

Ik weet dat er vroeger ook van alles aan de hand was, met de koude oorlog, Chernobyl, watersnoodrampen etc en dat ook toen mensen zwanger werden.

Maar toch.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier in staan. Het is ook geen oordeel naar iemand, maar een persoonlijk conflict die andere misschien ook hebben.

Stelling: Ik twijfel ook aan mijn kinderwens door alle nieuwsberichten en ontwikkelingen

Totaal aantal stemmen: 282

Ja (29%)
Nee (57%)
Anders (13%)
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
07-01-2020 11:21
De mensen die hier roepen dat ze mede geen kinderen willen om het milieu....

I call bullshit.


Jullie vinden het gewoon een mooie reden om toe te voegen voor de mensen om jullie heen die het ontbreken van een kinderwens misschien niet begrijpt. Maar het milieu zal nooit een echte reden zijn. Zo zit de biologie niet in elkaar.

Dus vertel jezelf en anderen vooral wat je wilt. Maar het milieu is nooit de reden. Het is een mooie bijkomstigheid.
In mijn geval eens, het is niet de enige reden uiteraard (hoewel er tegenwoordig genoeg mensen opstaan voor wie dit wel de hoofdreden is/zal zijn). Mijn hoofdreden is dat ik het "lijden" wil doorbreken en dus niet wil doorgeven. Het milieu is slechts een onderdeel van dit "lijden".
Puz_n_Boots schreef:
07-01-2020 11:24
We kunnen er lang en breed over discussiëren, maar het is een feit dat "mensen" de oorzaak zijn van alle problemen/leed (hoe je het noemen wil) op deze aardbol. Vrij zwart/wit genomen is de keus of je wel of geen kinderen neemt/wil wel degelijk van invloed op of we sommige problemen verder willen uitbreiden voor "onze kinderen" (ik noem het liever "toekomstige generaties").
Niet zo zwart wit.
Mensen zijn oorzaak van een deel van de problemen op de 'aardbol'.
Mensen de schuld van alle problemen geven is zo basisschool-greenpeace.


Als wij geen kinderen krijgen, wie is er dan nog over om te genieten van de herstellende aardbol?
Puz_n_Boots schreef:
07-01-2020 11:27
In mijn geval eens, het is niet de enige reden uiteraard (hoewel er tegenwoordig genoeg mensen opstaan voor wie dit wel de hoofdreden is/zal zijn). Mijn hoofdreden is dat ik het "lijden" wil doorbreken en dus niet wil doorgeven. Het milieu is slechts een onderdeel van dit "lijden".
Welk lijden precies?
Niemand lijdt in dit land.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
07-01-2020 11:33
Welk lijden precies?
Niemand lijdt in dit land.
Ik gok -naar aanleiding van haar eerdere posts hier- geestelijk lijden.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
07-01-2020 11:31
Niet zo zwart wit.
Mensen zijn oorzaak van een deel van de problemen op de 'aardbol'.
Mensen de schuld van alle problemen geven is zo basisschool-greenpeace.

Dan maak je toch een grove denkfout. Je moet veel verder doorredeneren. Dat vergt energie, maar als je echt diep gaat, kan je ieder aarde gerelateerd probleem herleiden tot de mens als schuldige.

Als wij geen kinderen krijgen, wie is er dan nog over om te genieten van de herstellende aardbol?
Hier een gebrek aan kennis: de aarde kan nooit meer herstellen. Het enige wat er kan gebeuren, is dat het proces vertraagd wordt en dat de uiteindelijke ondergang wordt uitgesteld. Herstel is onmogelijk.
Mijn hemel.
nessemeisje schreef:
07-01-2020 11:34
Ik gok -naar aanleiding van haar eerdere posts hier- geestelijk lijden.
Ok, bedankt voor de tip.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
07-01-2020 11:34
Ik gok -naar aanleiding van haar eerdere posts hier- geestelijk lijden.
Lijden moet je opvatten in de breedste zin van het woord. Wat voor de ene mens lijden is, is voor een ander mens het tegenovergestelde. Lijden = mentaal en/of fysiek in de breedste zin van het woord.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
07-01-2020 11:33
Welk lijden precies?
Niemand lijdt in dit land.
Bedoel je hiermee dat je zelf niet lijdt of nooit hebt geleden (dat lijkt me op zich al onmogelijk) of dat je niemand kent die lijdt of heeft geleden? Lijden is niet beperkt tot een land, lijden kent geen grenzen, en alles wat leeft, lijdt (en geniet). Die twee gaan hand in hand. Heb je nooit van de filosoof David Benatar gehoord?
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
07-01-2020 11:33
Welk lijden precies?
Niemand lijdt in dit land.
Als het begrijpelijker is, mag je het woordje "lijden" ook vervangen voor verdriet, beproevingen, pijn, etc...
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
07-01-2020 11:33
Welk lijden precies?
Niemand lijdt in dit land.
Grapjurk.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Puz_n_Boots schreef:
07-01-2020 11:41
Bedoel je hiermee dat je zelf niet lijdt of nooit hebt geleden (dat lijkt me op zich al onmogelijk) of dat je niemand kent die lijdt of heeft geleden? Lijden is niet beperkt tot een land, lijden kent geen grenzen, en alles wat leeft, lijdt (en geniet). Die twee gaan hand in hand. Heb je nooit van de filosoof David Benatar gehoord?
Lijdt hij het meest?
Sorry, heel flauw, maar ik denk dat we elkaar niet gaan begrijpen.
AeonOfWinter schreef:
07-01-2020 11:44
Grapjurk.
Lijden we als bevolking in dit land en de landen om ons heen zodanig dat kinderen nemen onverantwoord is? Als je dat echt denkt, dan is het misschien tijd voor een cursusje mindfulness. Of een rondje lopen door het bos.
Alle reacties Link kopieren
Gister de monitor gezien over al die xxl dozen die neergeploft werden. Een man die zijn oude woning moest verlaten en het weiland vol met bomen inclusief vogelnestjes moesten eraan geloven. We doen dat natuurlijk omdat we een succesvol distributieland willen zijn en China en Amerika willen bedienen.

Ons kleine landje wil met alles mee blijven doen en soms hoop ik (naïef misschien) dat de jonge generaties die nu op school zitten, het later anders zullen gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
07-01-2020 11:44
Lijdt hij het meest?
Sorry, heel flauw, maar ik denk dat we elkaar niet gaan begrijpen.
We hoeven elkaar ook niet te gaan begrijpen, Kadanz. Daar gaat het hier niet om.

Bij sommige mensen valt het kwartje nooit over wat het leven nu eigelijk echt inhoudt. Bij sommige pas op latere leeftijd doordat zij hier simpelweg langer zijn en dus het bredere perspectief kunnen zien (mits ze daarvoor openstaan). En sommige mensen leren dit juist al op zeer jonge leeftijd en nemen het mee gedurende hun reis hier op aarde. Ik behoor tot die laatste categorie.

Ik begrijp dat het voor veel mensen onverkend terrein is. Het is al taboe om er überhaupt over na te denken, laat staan dat je het hardop uitspreekt. Toch is het een verademing als de erkenning er eenmaal is. Je leert de goede dingen in het leven zo ook veel meer te waarderen in mijn optiek. De mensen die het hardst (kunnen) genieten, weten wat "lijden" is en wat daaraan ten grondslag ligt.
Puz_n_Boots schreef:
07-01-2020 12:07
We hoeven elkaar ook niet te gaan begrijpen, Kadanz. Daar gaat het hier niet om.

Bij sommige mensen valt het kwartje nooit over wat het leven nu eigelijk echt inhoudt. Bij sommige pas op latere leeftijd doordat zij hier simpelweg langer zijn en dus het bredere perspectief kunnen zien (mits ze daarvoor openstaan). En sommige mensen leren dit juist al op zeer jonge leeftijd en nemen het mee gedurende hun reis hier op aarde. Ik behoor tot die laatste categorie.

Ik begrijp dat het voor veel mensen onverkend terrein is. Het is al taboe om er überhaupt over na te denken, laat staan dat je het hardop uitspreekt. Toch is het een verademing als de erkenning er eenmaal is. Je leert de goede dingen in het leven zo ook veel meer te waarderen in mijn optiek. De mensen die het hardst (kunnen) genieten, weten wat "lijden" is en wat daaraan ten grondslag ligt.
En gun je je kinder niet een dergelijke reis?
Alle reacties Link kopieren
Puz_n_Boots schreef:
07-01-2020 11:36
Hier een gebrek aan kennis: de aarde kan nooit meer herstellen. Het enige wat er kan gebeuren, is dat het proces vertraagd wordt en dat de uiteindelijke ondergang wordt uitgesteld. Herstel is onmogelijk.

Herstellen tot wat? Een klomp lava?

We worden allemaal een witte dwerg. Hobitisation zeg maar.

https://www.scientias.nl/kan-de-aarde-o ... n-vergaat/
Alle reacties Link kopieren
florita schreef:
07-01-2020 11:17
Eum, dat van die ziekten en oorlogen kan ik inkomen, maar minder vervuiling?? Plastic bestaat 100 jaar, de oceanen liggen er vol mee (en echt niet minder dan 50 jaar terug!), het CO2 gehalte is hoger dan voorheen (althans, dan de recente geschiedenis) en de wereld is voller dan ooit. Er wordt meer en meer bos gekapt etc. Helaas denk ik niet dat er minder vervuiling en natuur/milieu issues zijn dan ooit.
.

We leven in Nederland, nietwaar? Minder vervuiling door afvaldump, chemicaliën in de Rijn, rokers in het uitgaansleven, uitlaatgassen schoner schoner, minder asbest, stikstof nog maar 25% van wat het was in 1980, ga zo maar door.

Je leeft nu gezonder dan ooit in Nederland.

Niet volgen maar Leiden, is het motto.
Alle reacties Link kopieren
Puz_n_Boots schreef:
07-01-2020 12:07
We hoeven elkaar ook niet te gaan begrijpen, Kadanz. Daar gaat het hier niet om.

Bij sommige mensen valt het kwartje nooit over wat het leven nu eigelijk echt inhoudt. Bij sommige pas op latere leeftijd doordat zij hier simpelweg langer zijn en dus het bredere perspectief kunnen zien (mits ze daarvoor openstaan). En sommige mensen leren dit juist al op zeer jonge leeftijd en nemen het mee gedurende hun reis hier op aarde. Ik behoor tot die laatste categorie.
Dit is wat veel mensen doen: hun eigen visie getuigt van wijsheid die anderen nog niet hebben bereikt.
Denken ze.

Waarmee je voor het gemak alle andere visies afdoet als 'dom', of iig minder goed doordacht. En daar hoef je je dan ook niet meer in te verdiepen.
Waardoor je in mijn ogen een hoop misloopt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
kadanz schreef:
07-01-2020 12:10
En gun je je kinder niet een dergelijke reis?
Het leven is al zwaar genoeg als je alleen voor jezelf hoeft te zorgen, laat staan dat je nog verantwoordelijk wordt voor een nieuw leven.
Alle reacties Link kopieren
Mouthgard schreef:
07-01-2020 12:18
.

We leven in Nederland, nietwaar? Minder vervuiling door afvaldump, chemicaliën in de Rijn, rokers in het uitgaansleven, uitlaatgassen schoner schoner, minder asbest, stikstof nog maar 25% van wat het was in 1980, ga zo maar door.

Je leeft nu gezonder dan ooit in Nederland.

Niet volgen maar Leiden, is het motto.
Ongeveer 4% van ons landoppervlakte bestaat (inmiddels nog) uit gezonde ecosystemen. Ik zou niet weten wat daar positief aan is...Nederland doet het binnen Europa als een van de slechte landen (wat niet gek is, gezien onze landbouw en inwoners/km2). En misschien worden de auto's schoner qua uitstoot (al wordt er ook flink mee gesjoemeld), het aantal auto's (en files) is gestegen, waardoor je er nog niet heel veel effect van hebt..
Alle reacties Link kopieren
florita schreef:
07-01-2020 12:46
Ongeveer 4% van ons landoppervlakte bestaat (inmiddels nog) uit gezonde ecosystemen. Ik zou niet weten wat daar positief aan is...Nederland doet het binnen Europa als een van de slechte landen (wat niet gek is, gezien onze landbouw en inwoners/km2). En misschien worden de auto's schoner qua uitstoot (al wordt er ook flink mee gesjoemeld), het aantal auto's (en files) is gestegen, waardoor je er nog niet heel veel effect van hebt..
.
Je leeft gezonder en langer in Nederland. In nog steeds meer welvaart.

Wat is daar nou niet positief aan?

We staan in de gelukslijstjes bovenaan. In de godganse wereld.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bf103336/
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
07-01-2020 11:46
Lijden we als bevolking in dit land en de landen om ons heen zodanig dat kinderen nemen onverantwoord is? Als je dat echt denkt, dan is het misschien tijd voor een cursusje mindfulness. Of een rondje lopen door het bos.
Je had het over 'niemand', dat is niet 'de algehele bevolking'.
De mindfulness mag je houden.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Mouthgard schreef:
07-01-2020 12:56
.
Je leeft gezonder en langer in Nederland. In nog steeds meer welvaart.

Wat is daar nou niet positief aan?

We staan in de gelukslijstjes bovenaan. In de godganse wereld.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bf103336/
Maar ik heb het toch niet over geluk en welvaart? Zeker zijn er ook grote vooruitgangen geboekt de afgelopen decennia, waarvan met name de medische wereld bijdraagt aan ons langere leven.

Ik heb het over de staat van de natuur en het milieu. En uiteindelijk gaat dat natuurlijk ook de welvaart en het geluk in de weg staan (maar gelukkig zijn we over het algemeen nog niet zo ver).
redbulletje schreef:
07-01-2020 07:28
Het zijn individuen met een eigen wil. Jij kunt ze dan wel groen opvoeden, de kans is zeer goed aanwezig dat ze zelf gaan compenseren zodra ze onder jouw vleugels uit zijn met dikke auto's en verre vliegreizen.

De kans dat een kind echt iets voor de wereld gaat betekenen is even klein als het winnen van de jackpot in de staatsloterij.
Beter dan de wereld overlaten aan een generatie die het helemaal niet boeit. Ik doe mijn best om ze goed optevoeden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven