Erdogan een gevaarlijke gek? deel 2

24-03-2017 17:16 2299 berichten
Vorige topic is vol dus hier maar weer verder.

Link naar het vorige topic:



http://forum.viva.nl/forum/actueel/erdo ... ges/322395
Alle reacties Link kopieren
Erdogan: Qatar crisis is 'inhumane'
"To isolate a country's population in every respect is inhumane," the Turkish leader told his ruling Justice and Development Party in a weekly Parliamentary address in Ankara on Tuesday.

Unraveling the Qatar crisis: Sunni, Shia, Saudi, Iranian -- and Trump
"Qatar is not the one who supports terrorism, quite the opposite. Along with Turkey, it is the country with the most resolute stance against ISIS which has caused grave damage to our region," Erdogan continued.
"It is almost like a death sentence has been issued for the country. Cutting of food, pharmaceuticals whatever you can think of the country is being squeezed, the airspace is being closed that is what the country is faced with."

http://edition.cnn.com/2017/06/13/middl ... /index.htm
Alle reacties Link kopieren
http://www.telegraaf.nl/buitenland/2839 ... _VS__.html

Turken vast na knokpartij VS
Gisteren, 21:42

WASHINGTON - Voor de grote knokpartij voor de woning van de Turkse ambassadeur in Washington vorige maand zijn twee arrestaties verricht.

Bodyguards van Erdogan slaan een protest met veel geweld neer.

Het gaat om Sinan Narin uit Virginia en Eyup Yildirim uit New Jersey.

In een online video is te zien dat mannen in zwarte pakken op de vuist gaan met betogers tegen de Turkse regering. Er wordt geslagen en geschopt terwijl de politie probeert de orde te herstellen. Zeker twee mensen zijn opgepakt, onder wie ten minste één demonstrant.

Betogers slogans scandeerden leuzen tegen Erdogan, die naar het pand was gegaan na een ontmoeting met president Donald Trump.

Op videobeelden is te zien dat Erdogan met een lijfwacht in gesprek is. Die lijfwacht spreekt daarna een beveiliger aan en vervolgens slaat een groep bodyguards op de betogers in. Negen mensen, waaronder een agent, raakten gewond.
Alle reacties Link kopieren
http://www.telegraaf.nl/prive/28401234/ ... eks__.html

Özcan Akyol bedreigd om documentairereeks

1 uur geleden

Schrijver en journalist Özcan Akyol wordt ernstig bedreigd vanwege zijn documentairereeks De neven van Eus, dat sinds enkele weken op televisie wordt uitgezonden.

Sinds de derde aflevering is de situatie geëscaleerd, zegt hij tegen de Volkskrant.

"Nu komen elke dag bedreigingen binnen die een grens overgaan", aldus Akyol, die wordt uitgescholden voor landverrader en dood wordt gewenst. De derde aflevering van De neven van Eus ging over het teruglopende toerisme in Antalya. "Mijn neven zeiden daarin dat het niet goed gaat met het toerisme. Daar worden veel Turkse Nederlanders heel erg boos over. Volgens hen gaat het wél goed. Je mag niet negatief berichten over het land waar zij zoveel van houden."

Akyol wilde eigenlijk geen ruchtbaarheid geven aan de bedreigers, maar volgens hem is een grens bereikt. "Als er niets gebeurt, lijkt het of zij vrij spel krijgen. Ik wil een signaal afgeven dat al die scheldpartijen en dreigementen niet onopgemerkt blijven. Dat ze strafrechtelijke consequenties kunnen krijgen."

De programmamaker durft zich zelfs niet meer overal te vertonen. "Ik mijd plekken waar veel Turkse Nederlanders komen. De markt van Deventer bijvoorbeeld."

Eens zo vrij land en nu!
Alle reacties Link kopieren
16.06.2017 - 15:56 UHR
HOME › POLITIK › AUSLAND › RECEP TAYYIP ERDOGAN

25 JAHRE HAFT!
Erdogan-Justiz steckt Abgeordneten in den Knast

Haftstrafe für einen türkischen Parlaments-Abgeordneten! Ein Gericht in Istanbul hat den Oppositionspolitiker Enis Berberoğlu (60) zu 25 Jahren Gefängnis verurteilt.
Der Vorwurf: „Spionage“!
Der Abgeordnete der kemalistischen CHP soll der Zeitung „Cumhuriyet“ brisantes Videomaterial zugespielt haben. Darauf ist angeblich zu sehen, wie der türkische Geheimdienst Waffen nach Syrien schafft. Berberoğlu arbeitete selbst als Journalist und war eine lange Zeit Chefredakteur der Tageszeitung „Hürriyet“.

Das Gericht folgte der Argumentation von Generalstaatsanwalt Yesilkaya. Demnach soll Berberoğlu dem Journalisten Can Dündar die Bildaufnahmen übergeben haben. Dieser habe dann in der Tageszeitung „Cumhuriyet“ über den Vorfall berichtetet. Auch Dündar, einst Chefredakteur von „Cumhuriyet“ wird deshalb von der Erdogan-Justiz verfolgt – er ist nach Deutschland geflüchtet.
Alle reacties Link kopieren
‘Turkse Nederlanders zijn veel conservatiever dan de Turken in Turkije’

Özcan schreef de schelmenroman Eus. Elke week staat hij met een spraakmakende column in Nieuwe Revu.

Vorige week liet ik in mijn documentaireserie De Neven Van Eus de huidige toestand van Antalya zien. De populaire badplaats, doorgaans vooral in trek bij Nederlanders, heeft het zwaar te verduren: veel toeristen blijven weg door de aanslagen en het beleid van president Erdogan, waardoor hotels matig bezet zijn en de werkeloosheid toeneemt. Aan de hand van een zuiver familieverhaal schetste ik dit beeld, gestript van allerlei waardeoordelen of duidingen.

Toch stroomden mijn Twitter, Facebook en mailbox weer vol met boze Turkse Nederlanders die suggereerden dat mijn moeder in een bordeel werkt en ik eerdaags zal worden opgesloten, omdat zij me bij de instanties hebben aangegeven. En dat allemaal tijdens de ramadan.

Laat ik daar het volgende over zeggen: het is de me de afgelopen weken steeds meer duidelijk geworden dat de dominante groep Turken in Nederland (conservatief, nationalistisch, religieus) een monopolie claimt te hebben op hoe iemand uit het land van hun ouders eruit zou moeten zien. Gedragingen en opvattingen mogen niet afwijken, want dat begint het eindeloze gescheld en getreiter langs digitale wegen. Ik heb, meer dan ooit, aan den lijve ondervonden dat sommigen – niet allemaal – een ziekelijk en verknipt beeld van de wereld hebben, en dat het veelal wordt gedreven door complottheorieën en vijandbeelden.

Ik houd van Turkije én ook van Antalya. Als het aan mij lag, gingen alle Nederlanders gewoon weer naar de Turkse Riviera om daar hun vakantie te vieren, want het is gewoon goed mogelijk. Het regime is weliswaar discutabel, maar de mensen zijn nog steeds ontzettend aardig en gastvrij, ze zullen nooit een toerist kwaad doen. Dat zou dom zijn: ze moeten immers leven van het geld dat de gasten in het land investeren.

Maar wat me deze periode wel duidelijk werd: de wijze waarop veel Turkse Nederlanders zich op internet misdragen, zorgt ervoor dat het negatieve imago van Turkije alleen maar wordt versterkt. Terwijl ze daar, in de toeristisch sector, er alles aan willen doen om hun reputatie te herstellen, verneuken de patriottischte internethooligans overzees het beeld dat iedereen ooit van Turkije had. En dat doet me pijn.

Want als er één ding is wat ik met mijn documentaire wilde laten zien, is het wel dat ‘De Turk’ niet bestaat. Het land is zo verdeeld als de pest. Er wonen meer lieve mensen dan haatdragende querulanten. Het gevaar bestaat dat Nederlanders hun oordeel vellen op basis van de reltrappers die overal stampij lopen te maken, kennelijk in de veronderstelling dat ze hun land en volk een dienst bewijzen. Maar zij maken de grootste antireclame die bestaat.

Er zijn veel persoonlijke conclusies die ik na de opnames van de documentaire heb getrokken. Een daarvan luidt: de Nederlandse overheid is er niet in geslaagd om een representatieve populatie Turken naar Nederland te halen. Turkse Nederlanders zijn verhoudingsgewijs veel conservatiever dan de Turken in Turkije. En dat geeft een vertroebeld beeld. Ik vind het doodzonde. Elke keer als je bepaalde zaken wilt nuanceren, heb je te maken met een hele meute geïndoctrineerde onruststokers. Maar die mogen nooit de boventoon voeren. Niet meer.

Categories: Columns
Alle reacties Link kopieren
Helemaal mee eens. Maar we hebben de ellende over onszelf afgeroepen door grote groepen mensen te verwelkomen die echt niet van plan waren "Nederlander" te worden, maar die eerst en vooral nog luisteren naar de cultuurregels en meningen uit het land/de streek van herkomst. Die zich geen zak aantrekken van de Nederlandse cultuur of wat hier gebruikelijk is. Dat hebben we gezien met Turkse mensen die op Nederlandse bodem de Erdogan-geschillen gaan uitvechten, en meer recentelijk ook met Marokkaanse landgenoten die hier op Nederlandse bodem even denken de politieke verschillen in Marokko hierin Nederland uit te moeten vechten.

Het zijn vast allemaal hele lieve en aardige mensen die voortdurend hele heerlijke koekjes bakken voor alle buurvrouwen en die verder geen vlieg kwaad doen, maar zich aanpassen aan onze cultuur doen ze ook niet. Zelfs na 40 jaar hier wonen staan ze er nog volkomen buiten, nemen geen enkel initiatief om daar iets aan te doen, en hebben zélf hun eigen apartheid gecreëerd waarin ze zich blijkbaar senang voelen.Maar onze samenleving als geheel is er niet op vooruit gegaan, tenminste, ik zit nog steeds te wachten op iemand die mij nou eens concreet kan vertellen wat voor waardevolle dingen in mijn leven ik zou hebben gemist als er niét grote stromen immigranten naar Nederland zouden zijn gekomen. Welke "verrijking" van mijn leven zou ik dan zijn misgelopen? Ik vraag het me nog steeds af.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Verklaard ook dat Pinarcik niet meer reageerd
Alle reacties Link kopieren
Pejeka: helemaal met je eens..........
Ineke98 schreef:
16-06-2017 21:17
Verklaard ook dat Pinarcik niet meer reageerd
Die heeft/had een ban
Alle reacties Link kopieren
Pretzel66 schreef:
17-06-2017 08:57
Die heeft/had een ban
Die is al ruim 3 weken verlopen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
16-06-2017 20:49
Helemaal mee eens. Maar we hebben de ellende over onszelf afgeroepen door grote groepen mensen te verwelkomen die echt niet van plan waren "Nederlander" te worden, maar die eerst en vooral nog luisteren naar de cultuurregels en meningen uit het land/de streek van herkomst. Die zich geen zak aantrekken van de Nederlandse cultuur of wat hier gebruikelijk is. Dat hebben we gezien met Turkse mensen die op Nederlandse bodem de Erdogan-geschillen gaan uitvechten, en meer recentelijk ook met Marokkaanse landgenoten die hier op Nederlandse bodem even denken de politieke verschillen in Marokko hierin Nederland uit te moeten vechten.

Het zijn vast allemaal hele lieve en aardige mensen die voortdurend hele heerlijke koekjes bakken voor alle buurvrouwen en die verder geen vlieg kwaad doen, maar zich aanpassen aan onze cultuur doen ze ook niet. Zelfs na 40 jaar hier wonen staan ze er nog volkomen buiten, nemen geen enkel initiatief om daar iets aan te doen, en hebben zélf hun eigen apartheid gecreëerd waarin ze zich blijkbaar senang voelen.Maar onze samenleving als geheel is er niet op vooruit gegaan, tenminste, ik zit nog steeds te wachten op iemand die mij nou eens concreet kan vertellen wat voor waardevolle dingen in mijn leven ik zou hebben gemist als er niét grote stromen immigranten naar Nederland zouden zijn gekomen. Welke "verrijking" van mijn leven zou ik dan zijn misgelopen? Ik vraag het me nog steeds af.


Pejeka, misschien wordt jouw wachten nog beloond.

Fragment uit:

http://www.hpdetijd.nl/2017-06-16/ozcan ... dam-argos/

van Arthur van Amerongen

Vanmorgen vernam ik in de courant dat Özcan Akyol aka Eus wordt bedreigd door de vijfde colonne van meneer Erdogan (om even terug te komen op de portee van mijn wekelijks cursiefje). Eus en Ebru Umar zijn worlds apart maar de smeerlappen die hun dood wensen, zijn precies dezelfden. Ik zie nog maar weinig verschil tussen de Sturmabteilung van Ernst Röhm en de door Ankara gestuurde en betaalde bruinhemden.

Eus is een taaie, godzijdank, maar het is walgelijk dat hij niet meer normaal over de markt in Deventer kan wandelen met vrouw en kind. Wat een teringland is Nederland geworden. Nog even en de boeken van Eus, die geen Turk gelezen heeft, worden verbrand. Ik zocht onze eerste frisse & onbevangen correspondentie nog eens op, van tien jaar geleden.

"Hallo, Aart! Hoe is het, man? Ik stuiter net uit de stad en dacht: ik moet iemand mailen. Op de nachtkast lagen jouw boeken… Dus, ja… Waarom ook niet, hè? Prima boekjes, overigens. Misschien vraag jij je nu zomaar af wie ik ben. Dat kan ik je wel vertellen, hoor. Ik ben een Turk uit Deventer. Een Aleviet, dus vrees me niet. Dat rijmt. Ik zal je niet ritueel slachten in de naam van een Opperwezen. Ik las over je jeugd in Ede en die vond ik wel fascinerend. Daar zit voer voor een roman in, makker. Maar ja, de alcohol en drugs die jij gebruikt, dat is geen kattendrek! Kun je wel schrijven onder invloed? En hoe zit dat met de coke in Paraguay, is die een beetje betaalbaar? Wij moeten hier in Deventer vijftig euro betalen voor korrels tl-buis. Verlicht me, vrind. Als je niet reageert op dit bericht voel ik me genoodzaakt dreigmailtjes te sturen. Als je dat maar weet!”
A: Lieve Eus. Je heet anders, maar ik kan die puntjes nooit vinden op mijn Aspire One van het merk Acer die overigens overal werkt qua Wi-Fi, en zelfs in de hoge bergen van de Andes of in een groezelig badhuis in Anatolia tussen ingezeepte snorremansen. Vroeger had je een rubriek in de Story, die heette Lieve Mona. Dan kon je alles wat je op je hart had aan Mona schrijven. Mona kreeg een soort heilige-status, te vergelijken met die van de Zangeres zonder Naam, een moeder des volks als het ware. Ik ben een beetje overrompeld door jouw mail, temeer omdat je zo vrij en frank over seks praat, en in het bijzonder de uitspattingen van het lichamelijk verkeer. Ik zal bij het begin beginnen. Maar eerst even dit: ik was even bang dat je een gefrustreerde soennitische moslim uit de provincie was, maar je blijkt een Alaviet te zijn. Alavieten zijn mensen naar mijn hart, het zijn shi’ieten, en dan ook nog eens van een heel duister kaliber. Met shi’ieten kan je veel meer lachen, en bovendien mogen man en vrouw samen bidden in de cem, zoals jullie gebedshuis heet.’ ""
Alle reacties Link kopieren
Ineke98 schreef:
17-06-2017 10:31
Pretzel66: "[Pinarcik] heeft/had een ban"
Die is al ruim 3 weken verlopen.
Die zal niet meer durven reageren. Bang voor een langere of een permaban.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
17-06-2017 21:52
Die zal niet meer durven reageren. Bang voor een langere of een permaban.
Misschien mag ze niet meer reageren....
Alle reacties Link kopieren
Turkey's opposition begins 250-mile protest march over MP's imprisonment
Hundreds taking part in trek from Ankara to Istanbul after CHP lawmaker Enis Berberoğlu was jailed for 25 years.

Turkey’s main opposition party has begun a march from the country’s capital, Ankara, to its largest city, Istanbul, to protest against the imprisonment of an MP who was sentenced to 25 years in jail for allegedly leaking information to the press.

“We are facing dictatorial rule,” said Kemal Kılıçdaroğlu, the leader of the Republican People’s party (CHP), as he set out on the march. “We don’t want to live in a country where there is no justice. We are saying enough is enough.”

Hundreds of protesters appeared to have joined the march, carrying banners that said “adalet” or “justice” as they set out on the 280 mile (450km) trek that will take them to Maltepe prison, where Enis Berberoğlu has been incarcerated.

A court in Istanbul on Wednesday sentenced Berberoğlu, a CHP MP, to 25 years in prison over his alleged leaking of state secrets to the daily opposition newspaper Cumhuriyet.


https://www.theguardian.com/world/2017/ ... berberoglu
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
16-06-2017 20:49
Helemaal mee eens. Maar we hebben de ellende over onszelf afgeroepen door grote groepen mensen te verwelkomen die echt niet van plan waren "Nederlander" te worden, maar die eerst en vooral nog luisteren naar de cultuurregels en meningen uit het land/de streek van herkomst. Die zich geen zak aantrekken van de Nederlandse cultuur of wat hier gebruikelijk is. Dat hebben we gezien met Turkse mensen die op Nederlandse bodem de Erdogan-geschillen gaan uitvechten, en meer recentelijk ook met Marokkaanse landgenoten die hier op Nederlandse bodem even denken de politieke verschillen in Marokko hierin Nederland uit te moeten vechten.

Het zijn vast allemaal hele lieve en aardige mensen die voortdurend hele heerlijke koekjes bakken voor alle buurvrouwen en die verder geen vlieg kwaad doen, maar zich aanpassen aan onze cultuur doen ze ook niet. Zelfs na 40 jaar hier wonen staan ze er nog volkomen buiten, nemen geen enkel initiatief om daar iets aan te doen, en hebben zélf hun eigen apartheid gecreëerd waarin ze zich blijkbaar senang voelen.Maar onze samenleving als geheel is er niet op vooruit gegaan, tenminste, ik zit nog steeds te wachten op iemand die mij nou eens concreet kan vertellen wat voor waardevolle dingen in mijn leven ik zou hebben gemist als er niét grote stromen immigranten naar Nederland zouden zijn gekomen. Welke "verrijking" van mijn leven zou ik dan zijn misgelopen? Ik vraag het me nog steeds af.
Het feit dat jij hele bevolingsgroepen die allemaal weer uit individuen bestaan afdoet met het woordje "ze" zegt ook heel veel over jou.
Alle reacties Link kopieren
viva1966 schreef:
18-06-2017 09:06
Het feit dat jij hele bevolingsgroepen die allemaal weer uit individuen bestaan afdoet met het woordje "ze" zegt ook heel veel over jou.
Ik denk zomaar dat heel veel nieuwe bevolkingsgroepen ons Nederlanders vangen onder het woordje "ze"... en het daarom vertikken zich te interesseren voor het land waarin ze wonen, waarvan ze eten, waar ze uitkeringen, toeslagen en andere benefits van krijgen, maar zich actief interesseren voor dat land en de inwoners, ho maar, nee het is omgekeerd, dat nieuwe land en de inwoners moeten vooral maar véél respect hebben voor HUN manier van leven. Nou ik ben daar wel een beetje klaar mee. Interesse moet van twee kanten komen, en als je er zelf voor kiest je af te sluiten van de Nederlandse samenleving, met je schotelantenne gericht op land van herkomst, en vooral alleen omgang te zoeken met andere mensen uit jouw thuisland, geen woord Nederlands wenst te leren en onze normen en waarden aan je laars lapt, nou, prima, vooral doen, maar dan ook niet mauwen dat je "buiten de samenleving" staat, want dat is dan een positie die je zelf hebt gekozen.

Maar daar ging dit topic niet over, dat ging over Erdogan. En dan snap ik werkelijk niet waarom mensen die al een paar generaties lang in Nederland wonen,zich daar nog druk om maken en zelfs amok gaan maken.

Mijn nichtjes zijn opgegroeid in Canada, denk je nou echt dat die te hoop gaan lopen voor een Rutte of een andere potentiële lijsttrekker hier? Laat staan dat ze in Canada de boel op stelten gaan zetten vanwege binnenlandse verkiezingsstrijd in Nederland.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Triest dat zelfs in Nederland mensen/journalisten bedreigd worden. En meestal omdat het met Turkije te maken heeft.

de Volkskrant

Özcan Akyol ernstig bedreigd wegens documentairereeks over Turkije: 'Grens is bereikt'
Situatie geëscaleerd na aflevering over toerisme in Antalya


Schrijver en journalist Özcan Akyol wordt ernstig bedreigd vanwege zijn serie 'De neven van Eus', die sinds eind mei wekelijks op tv wordt uitgezonden. Akyol wordt al langer geïntimideerd, maar sinds de derde aflevering, over het teruglopende toerisme in Antalya aan de 'Turkse Rivièra', is de situatie geëscaleerd.
Door: Janny Groen 16 juni 2017, 09:00

'Nu komen elke dag bedreigingen binnen die een grens overgaan', zegt Akyol. Hij wordt met de dood bedreigd. Uitgescholden voor landverrader, tegen wie de Grijze Wolven zullen worden ingezet. 'Een langzame pijnlijke dood' wordt hem toegewenst en een verblijf in een Turkse cel, zodra hij weer voet op Turkse bodem zal zetten.

De aflevering over Antalya is goed bekeken, zegt Akyol. 'Mijn neven zeiden daarin dat het niet goed gaat met het toerisme. Daar worden veel Turkse Nederlanders heel erg boos over. Volgens hen gaat het wél goed. Je mag niet negatief berichten over het land waar zij zoveel van houden.'

Ook de aankondiging van de aflevering van komende zondag maakt nu al veel negatieve reacties los. Akyol gaat dan op bezoek bij zijn neven in Kayseri, een bolwerk van de AK-partij van president Recep Tayyip Erdogan. Daar werden Akyol en zijn cameraploeg belaagd door woedende mannen, die dreigden met schoenen en broekriemen. De Nederlanders moesten worden ontzet door de lokale politie.

Strafrechtelijke consequenties

Lang had Akyol de houding dat hij geen ruchtbaarheid wilde geven aan die onruststokers. 'Maar nu is een grens bereikt. Als er niets gebeurt, lijkt het of zij vrij spel krijgen. Ik wil een signaal afgeven dat al die scheldpartijen en dreigementen niet onopgemerkt blijven. Dat ze strafrechtelijke consequenties kunnen krijgen.'

Akyol had gehoopt dat tijdens de ramadan de intimidatie zou luwen. 'In die maand van bezinning zou je zelfbeheersing verwachten. Integendeel. De dreigementen zijn toegenomen. Ik vind het niet verstandig me overal te vertonen, mijd plekken waar veel Turkse Nederlanders komen. De markt van Deventer bijvoorbeeld.'

De politie Oost-Nederland is op de hoogte van de bedreigingen. 'We hebben regelmatig contact met Akyol en doen onderzoek', zegt een woordvoerster.

Akyol heeft zelf geen aangifte gedaan, omdat de politie in Deventer 'proactief optreedt', verklaart hij. Vorig jaar zomer na de couppoging in Turkije, liepen de spanningen in zijn woonplaats Deventer al op. Deventer heeft een grote Turkse gemeenschap. 'De politie ging er al van uit dat mij wat zou kunnen overkomen, omdat ik me nogal kritisch uitlaat over het Turkse regime. Alles wat bij mij binnenkomt, geef ik door aan de politie. Die leest mee en belt aan bij de bedreigers die zij hebben kunnen achterhalen, om ze te waarschuwen.'
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Erdogan droht türkischem Oppositionschef
17. Juni 2017, 19:44

"Seien Sie nicht überrascht, wenn die Justizbehörden Sie irgendwohin zitieren" – CHP-Chef Kilicdaroglu setzt "Marsch für Gerechtigkeit" fort

Ankara – Der türkische Präsident Recep Tayyip Erdogan hat Oppositionsführer Kemal Kilicdaroglu gewarnt, einen geplanten Protestmarsch weiter fortzusetzen. Erdogan drohte Kilicdaroglu am Samstag mit rechtlichen Schritten. "Menschen raus auf die Straße zu rufen ist weder für sie noch für das Land gut", sagte Erdogan. "Wenn die Justizbehörden Sie morgen irgendwohin zitieren, dann seien Sie nicht überrascht."


Der Chef der Republikanischen Volkspartei (CHP) setzte am Freitag seinen mehr als 400 Kilometer langen "Marsch für Gerechtigkeit" fort, den er am Vortag aus Protest gegen die Festnahme des CHP-Abgeordneten Enis Berberoglu begonnen hatte. Kilicdaroglu will bis zum Istanbuler Gefängnis von Berberoglu zu Fuß zu marschieren.

Ausnahmezustand

Die türkische Regierung geht seit dem Umsturzversuch im vergangenen Juli mit großer Härte gegen ihre Gegner vor. Fünf Tage nach dem gescheiterten Militärputsch wurde der Ausnahmezustand verhängt und seitdem mehrfach verlängert. Unter dem Ausnahmezustand wurden bisher mehr als 100.000 Staatsbedienstete entlassen, mehr als 50.000 wurden inhaftiert.

Betroffen sind vor allem mutmaßliche Anhänger des islamischen Predigers Fethullah Gülen, dessen Bewegung von der Regierung in Ankara für den Putschversuch verantwortlich gemacht wird. Aber auch kurdische Aktivisten, Oppositionsanhänger und Regierungskritiker wurden entlassen.

Die CHP hatte sich nach dem gescheiterten Militärputsch mit Erdogan solidarisiert. Doch die Initiative Erdogans zur Einführung eines Präsidialsystems, die Mitte April in einem umstrittenen Verfassungsreferendum knapp gebilligt wurde, hat zu starken Spannungen zwischen der CHP und der Regierung geführt. (APA, 17.6.2017)


TÜRKEI
HDP-Abgeordnete in Diyarbakir verhaftet

Washington: Haftbefehl gegen zwölf Erdoğan-Leibwächter
Alle reacties Link kopieren
“They didn't do anything”

Erdogan is mad his guards face arrest for attacking protesters in D.C.

In televised comments Thursday night, the Turkish president questioned the decision to issue the warrants, and said the detail had been there to protect him.

“Why would I take my guards to the United States if not to protect myself?” Erdoğan said.

“They didn’t do anything [to the protesters]. In addition to that, yesterday they detained two of our brothers who intervened… they issued arrest warrants for 12 of my security officials. What kind of law is this? What kind of legal system is this?”

https://news.vice.com/story/erdogan-is- ... ers-in-d-c
Alle reacties Link kopieren
EU-parlement: drempel voor Turkse toetreding.

4 uur geleden
BRUSSEL - Als de Turkse president Erdogan inderdaad meer macht krijgt, moeten de onderhandelingen over toetreding tot de EU officieel worden opgeschort. Een oproep daartoe van Turkije-rapporteur Kati Piri kreeg dinsdag steun van de buitenlandcommissie van het Europees Parlement, met 51 stemmen voor en drie tegen. Het oordeel wordt naar verwachting volgende maand overgenomen door het voltallige parlement.

De Turkse bevolking stemde in april in een referendum voor een grondwetswijziging die de president veel meer bevoegdheden geeft. Als die onveranderd wordt doorgevoerd, is het EU-lidmaatschap van de baan, aldus de commissie. Het idee is om in plaats daarvan de douane-unie met Turkije uit te breiden.


Het parlement is al langer zeer bezorgd over de Turkse aanval op de rechtsstaat en de persvrijheid. Die werd verhevigd na de couppoging van vorig jaar en de noodtoestand die daarna werd uitgeroepen.

,,Ondanks alle verschillen spreekt het Europees Parlement met één stem tegen mensenrechtenschendingen in Turkije’’, aldus Piri. De arrestatie van duizenden burgers, onder wie ook parlementariërs, baart haar veel zorgen.

De EU-lidstaten willen de toetredingsonderhandelingen overigens nog niet formeel stilzetten.
Alle reacties Link kopieren
Paranoïde.

De ervaren Britse journalist Gareth Jenkins acht het onwaarschijnlijk dat het nogmaals tot een couppoging komt in Turkije. Het risico van een onderneming om Erdogan te vermoorden noemt hij echter realistisch. In feite zou dat echter op hetzelfde neerkomen, want AKP=Erdogan. Als hij wegvalt zou het sterk van zijn charisma afhankelijke AKP-kaartenhuis zomaar ineenstorten.

Erdogan lijkt zich bewust van het risico dat een aanslag op zijn leven kan worden gepleegd. Hij werd erg paranoïde toen hij tijdens zijn recente bezoek aan de VS bij de Turkse ambassade kwam en daar met een demonstratie in zijn nabijheid werd geconfronteerd – wat kon gebeuren omdat de Amerikaanse wet nu eenmaal demonstraties nabij ambassades toestaat. Uit voorzorg liet hij zijn beveiligers de demonstranten (vooral Armeniërs en Koerden) daarom maar in elkaar trimmen, wat hem op een extra conflict met Washington kwam te staan.

http://www.turksnieuws.nl/2017/06/22/er ... ap-column/
heidelberg schreef:
18-06-2017 21:23
“They didn't do anything”

Erdogan is mad his guards face arrest for attacking protesters in D.C.

In televised comments Thursday night, the Turkish president questioned the decision to issue the warrants, and said the detail had been there to protect him.

“Why would I take my guards to the United States if not to protect myself?” Erdoğan said.

“They didn’t do anything [to the protesters]. In addition to that, yesterday they detained two of our brothers who intervened… they issued arrest warrants for 12 of my security officials. What kind of law is this? What kind of legal system is this?”

https://news.vice.com/story/erdogan-is- ... ers-in-d-c
In Turkije hebben ze een media sensuur, misschien is hij er niet van op de hoogte dat het gefilmd is?
Alle reacties Link kopieren
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2846 ... and__.html

NCTV vreest voor Turkse knokploegen in Nederland

19 min geleden Redactie

DEN HAAG - UPDATE 16.36 uur - De Nederlandse inlichtingendiensten maken zich zorgen om de mogelijke komst van ’paramilitaire knokploegen’ uit Turkije, die ook in het buitenland actief zouden zijn en naar Nederland kunnen komen. Dat meldt de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) in een rapport over de dreiging van terrorisme in Nederland.

Dat zegt de NCTV in het vrijdag verschenen 45e rapport over het Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland (DTN), dat vanwege recente aanslagen vervroegd is verschenen. Daarin wordt ook gewezen op de toenemende spanningen in de samenleving, onder meer na de rellen rond het Turks grondwetreferendum en onrust binnen de Marokkaans-Nederlandse gemeenschap. „De aanslag bij een moskee in Londen bevestigt dat de aanhoudende polarisatie rondom de islam niet zonder gevolgen blijft”, aldus het dreigingsrapport.

„Zorgelijk is dat in Turkije paramilitaire knokploegen actief zijn”, luidt het rapport. „Eén van die groepen is ook buiten Turkije (buitenwettelijk) actief en heeft een Nederlandse afdeling opgericht. Deze groep zou in de toekomst mogelijk, net als in Turkije, in Nederland kunnen worden ingezet voor buitenwettelijke acties jegens politieke tegenstanders van Erdogan.”
’Geweld’

Arrestaties en onderzoeken tonen aan „dat er jihadisten in Nederland zijn die bereid zijn om geweld te gebruiken.” Aan de andere kant noemt de instantie het opvallend „dat zij tot nu toe nauwelijks stappen ondernemen om tot geweld over te gaan.” Wel bestaat de vrees dat dit niet zo zal blijven. „De terugkeer uit Syrië van ervaren, geharde jihadisten kan deze dynamiek veranderen”, aldus de NCTV.

Nederland is volgens het DTN door deelname aan de anti-IS-coalitie een legitiem doelwit voor jihadisten. Nederland was recent in beeld bij twee jihadistische groepen in Afrika, waarbij Nederlandse militairen „impliciet tot doelwit” werd benoemd. Een andere groep bestempelde Nederland „als een van de vijanden van moslims.”

In het rapport wordt gewezen op het aanhoudende jihadistisch terrorisme in het westen van Europa, die sinds begin dit jaar tientallen mensen het leven heeft gekost.

De laatste maanden ziet de NCTV dat de aanhangers van de Nederlandse jihadistische beweging „zich opener manifesteren op sociale mediaplatformen”.

Daarnaast wordt de dreiging aangestipt van gecoördineerde aanslagen door IS of Al Qai’da. Zo heeft IS volgens de coördinator „mogelijk nog steeds enkele tientallen operatives (agenten, red.) tot zijn beschikking in Europa.” Dat betekent dat de dreiging in Nederland groot blijft en de kans op een aanslag „reëel.” De NCTV handhaaft het dreigingsniveau op niveau vier van een schaal van vijf
Alle reacties Link kopieren
http://www.telegraaf.nl/buitenland/2846 ... pen__.html

Turkije wil Darwin uit schoolboeken schrappen
37 min geleden

ISTANBUL - Plannen van de Turkse regering om de evolutieleer van Darwin niet langer te onderwijzen, stuiten in het land op grote weerstand. De CHP, de grootste oppositiepartij, verwijt de AKP van president Recep Tayyip Erdogan het onderwijs in het land op islamitische leest te willen schoeien.

,,Een bewezen theorie uit het onderwijsprogramma schrappen is het minachten van kennis en wetenschap. De AKP-regering vervangt het door een programma dat elementen van de sharia bevat'', zei CHP-parlementariër Baris Yarkadas vrijdag tegen het Duitse persbureau DPA.

De evolutieleer van Darwin is 'te complex' en 'te controversieel' voor jongere scholieren, zo verdedigde een hoge medewerker van het Turkse ministerie van Onderwijs het ontbreken van de theorie.
Goedkeuring

Het door president Erdogan goedgekeurde ontwerp van het nieuwe lesprogramma kan pas van kracht worden als het in het Turkse staatsblad is gepubliceerd. De CHP heeft aangekondigd in dat geval naar de rechter te stappen.

Op de weg terug naar de middeleeuwen!! Lang leven Erdogan
Alle reacties Link kopieren
Ineke98 schreef:
23-06-2017 18:04
http://www.telegraaf.nl/buitenland/2846 ... pen__.html

Turkije wil Darwin uit schoolboeken schrappen
37 min geleden

ISTANBUL - Plannen van de Turkse regering om de evolutieleer van Darwin niet langer te onderwijzen, stuiten in het land op grote weerstand. De CHP, de grootste oppositiepartij, verwijt de AKP van president Recep Tayyip Erdogan het onderwijs in het land op islamitische leest te willen schoeien.

,,Een bewezen theorie uit het onderwijsprogramma schrappen is het minachten van kennis en wetenschap. De AKP-regering vervangt het door een programma dat elementen van de sharia bevat'', zei CHP-parlementariër Baris Yarkadas vrijdag tegen het Duitse persbureau DPA.

De evolutieleer van Darwin is 'te complex' en 'te controversieel' voor jongere scholieren, zo verdedigde een hoge medewerker van het Turkse ministerie van Onderwijs het ontbreken van de theorie.
Goedkeuring

Het door president Erdogan goedgekeurde ontwerp van het nieuwe lesprogramma kan pas van kracht worden als het in het Turkse staatsblad is gepubliceerd. De CHP heeft aangekondigd in dat geval naar de rechter te stappen.

Op de weg terug naar de middeleeuwen!! Lang leven Erdogan


Vooral deze verklaring is te gek voor woorden. @(


'Te complex' en 'te controversieel'
De evolutieleer van Darwin is 'te complex' en 'te controversieel' voor jongere scholieren, zo verdedigde een hoge medewerker van het Turkse ministerie van Onderwijs het ontbreken van de theorie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven