Erdogan een gevaarlijke gek? deel 2

24-03-2017 17:16 2299 berichten
Vorige topic is vol dus hier maar weer verder.

Link naar het vorige topic:



http://forum.viva.nl/forum/actueel/erdo ... ges/322395
Alle reacties Link kopieren
http://www.ad.nl/buitenland/erdogan-ver ... ~a351f2ae/

Hier ben je verdacht maar al veroordeeld door Erdogan.
Alle reacties Link kopieren
Ineke98 schreef:
06-08-2017 06:03
http://www.ad.nl/buitenland/erdogan-ver ... ~a351f2ae/

Hier ben je verdacht maar al veroordeeld door Erdogan.
Volgens mij ging er iets mis met het kopiëren van de bovenstaande link. De juiste link is:

http://www.ad.nl/buitenland/erdogan-ver ... ~a0af9ff5/
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
....
anoniem_110123 wijzigde dit bericht op 06-08-2017 06:46
Reden: nog niet wakker...
97.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
06-08-2017 06:33
Volgens mij ging er iets mis met het kopiëren van de bovenstaande link. De juiste link is:

http://www.ad.nl/buitenland/erdogan-ver ... ~a0af9ff5/

....je mag niet meer zeggen wat je wil, je mag niet meer dragen wat je wil...
Alle reacties Link kopieren
heidelberg schreef:
06-08-2017 06:48
....je mag niet meer zeggen wat je wil, je mag niet meer dragen wat je wil...
En nog even en je mag kiezen uit wat standaard haardrachten. Die de grote leider heeft voor geschreven.
Alle reacties Link kopieren
Ineke98 schreef:
06-08-2017 11:06
En nog even en je mag kiezen uit wat standaard haardrachten. Die de grote leider heeft voor geschreven.
...en mannen moeten dezelfde snor dragen als Erdoğan. Die haardrachten kijkt hij af bij Kim Jong Un, en de snorren bij zichzelf, Hitler, Stalin, en Plekszy-Gladz:

Afbeelding
Stalin en Plekszy-Gladz

Maar zo wordt het wel eentonig.
World of Warcraft: Legion
Wie van de drie is het gekst?
A: Poetin
B: Erdogan
C: Trump
D: alledrie even gek
:@@:
Alle reacties Link kopieren
Haaz schreef:
06-08-2017 15:53
Wie van de drie is het gekst?
A: Poetin
B: Erdogan
C: Trump
D: alledrie even gek
:@@:
Nou dat is toch Kim Jung Un? (En zijn vader was nog wel de uitvinder van de hamburger)
Alle reacties Link kopieren
Das Auswärtige Amt hat die Pläne des türkischen Präsidenten Recep Tayyip Erdogan zur einheitlichen Bekleidung Terrorverdächtiger vor Gericht scharf kritisiert. „Jedenfalls ist es schon ungewöhnlich, dass da jemand unser Land der Nazi-Methoden bezichtigt und dann Dinge tut, die jedenfalls für mich als einen Deutschen ungute Erinnerungen an ungute Zeiten in Deutschland wecken“, sagte Ministeriumssprecher Martin Schäfer am Montag in Berlin.

http://m.faz.net/aktuell/politik/auslan ... 40657.html
Alle reacties Link kopieren
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/05/30/er ... 4-a1560943


Erdogan zet ook de Turkse taal naar zijn hand
De Turkse president heeft het startsein gegeven voor een taalstrijd. Leenwoorden zijn uit den boze. Hij wil zijn politieke macht verbreden tot sociale en culturele macht.
Toon Beemsterboer
30 mei 2017

In Turkije is een heuse taalstrijd uitgebroken. President Erdogan hekelde vorige week het gebruik van leenwoorden als ‘arena’, ‘tower’ en ‘mall’. Die zijn volgens hem niet eigen aan de Turkse taal. Hij beval de minister van Sport om het woord ‘arena’ in de naam van alle stadions te vervangen door ‘stadyum’ of ‘spor stadyumu’.

„Ik ben tegen ‘arena’s. Jullie weten toch wat ze deden in arena’s? Mensen werden aan stukken gescheurd. Ik heb de minister opgedragen om het woord ‘arena’ te verwijderen van alle stadions. Er bestaat niet zoiets in onze taal. Kijk maar naar de definitie, er kan niet zoiets zijn”, zei Erdogan tegen afgestudeerden aan de religieuze Imam Hatip scholen.

De maatregel leidde tot een golf van kritiek en spot. Waar bemoeit Erdogan zich mee, vroegen veel Turken zich af. Anderen wezen op het arbitraire karakter van het verbod op het woord ‘arena’. Want het Turks kent tal van leenwoorden. Zo twitterde Can Okar over het stadion van Galatasaray: ,,Galata = Grieks, Saray = Farsi, Spor = Frans, Complex = Latijn, Tele = Grieks, Com = Latijn, Stadion = Grieks. Maar je mag het klaarblijkelijk geen arena noemen.”


Dit is het toppunt van....
Alle reacties Link kopieren
Belgisch-Turkse activist dient klacht in tegen Erdogan-regime
De Belgisch-Turkse activist Bahar Kimyongür heeft vandaag aangekondigd dat hij een strafklacht heeft ingediend in Turkije tegen de Turkse minister van Binnenlandse Zaken wegens laster. Die laster houdt volgens de activist verband met de steun die hij verleent aan de twee Turkse leerkrachten Nuriye Gülmen en Semih Özakça.

5 augustus 2017 21u10 Bron: Belga
De twee leerkrachten werden in het kader van de zuiveringen na de mislukte staatsgreep van vorig jaar in Turkije opgepakt en opgesloten. De twee worden ervan beschuldigd lid te zijn van de verboden extreem-linkse beweging DHKP-C.
”Ik probeer al 150 dagen om de internationale publieke opinie, via tweets en manifestaties, attent te maken op de onrechtvaardigheid die Nuriye Gülmen en Semih Özakça te beurt valt. Zij voeren al negen maanden strijd, sinds maart zijn ze in hongerstaking”, aldus Kimyongür.
Volgens de activist probeert het regime van Erdogan de internationale solidariteit voor de twee leerkrachten te breken. “Via een boek in het Turks en Engels dat men in juli heeft gepubliceerd, probeert men twijfel te zaaien bij de sympathisanten. In het boek, dat uitgegeven is door het (...) ministerie van Binnenlandse Zaken, word ik afgeschilderd als vertegenwoordiger van een terroristische organisatie (DHKP-C) en gezocht door Interpol”.

https://m.hln.be/nieuws/buitenland/belg ... ~adac653d/
Alle reacties Link kopieren
heidelberg schreef:
07-08-2017 18:50
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/05/30/er ... 4-a1560943
Dit is het toppunt van....
...gebrek aan taalbesef. Het woord "stadyum" doet me erg sterk denken aan het Engelse woord voor stadion: stadium. Verander één letter (i in y) en het is puur Turks? Wat een onbenul!
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
"Wil Erdogan van Turkije een kernmogendheid maken?"

09-08-17, 11.53u - KVE - Bron: Huffingtonpost.de

De regeringskritische Turkse journalist Abdullah Bozkurt is er zeker van dat Turkije de ambitie koestert om een kernmogendheid te worden. Hij spreekt van een "geheim plan van de Turkse autoriteiten om massavernietingswapens te verwerven waaronder ook een atoombom ter afschrikking". Wat is daarvan aan?

Het land beschikt al over het tweede grootste leger van de NAVO. De troepenmacht is 400.000 soldaten sterk. Toch zou Erdogan onlangs besloten hebben om de slagkracht nog uit te breiden. Turkije zou in het geheim bezig zijn om een kernmogendheid te worden volgens Bozkurt.

Volgens de journalist spreken invloedrijke adviseurs en geestelijken die dicht bij de regering aanleunen steeds nadrukkelijker over een atoombom. In dat opzicht zoekt Erdogan toenadering tot Rusland en Japan en neemt hij meer afstand van de NAVO. De Turkse regering heeft afspraken gemaakt met Rusland en Japan om twee kerncentrales te bouwen in Turkije. Details over de bewuste deal zijn vooralsnog niet bekend en dat vindt Bozkurt verdacht.

Maar zijn deze aanwijzingen voldoende als bewijs voor de verregaande nucleaire ambities van Erdogan?

https://www.demorgen.be/buitenland/-wil ... -b3b8ea4b/


Türkischer Regierungskritiker sowie US-Thinktank warnen: Erdoğan will die Atombombe
9.08.2017 • 13:37 Uhr


Der türkische Regierungskritiker Abdullah Bozkurt ist davon überzeugt, dass Staatspräsident Recep Tayyip Erdoğan mit aller Macht den Besitz von Atomwaffen anstrebt. Es gebe einen geheimen Plan, so Bozkurt. Unterstützt wird sein Vorwurf auch von einer US-Denkfabrik. Doch wie glaubwürdig sind die Vorwürfe?
Mit 400.000 Soldaten gilt die Türkei als zweitgrößte NATO-Armee, gleich hinter den USA mit 1,43 Millionen Soldaten innerhalb ihrer Streitkräfte. Schenkt man dem regierungskritischen türkischen Journalisten Abdullah Bozkurt Glauben, will Präsident Erdoğan jedoch noch weiter aufrüsten. Und zwar massiv. Bozkurt spricht von einem "geheimen Plan, Massenvernichtungswaffen zu erwerben - darunter auch eine Atombombe zur Abschreckung". Das berichtet die Huffington Post.

https://deutsch.rt.com/international/55 ... atombombe/
Alle reacties Link kopieren
Zometeen gaat nuklerdo samenwerken met zijn vriendje in Noord-Korea.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
De trukendoos van Erdogan
Ook iets uit de trukendoos van Erdogan dat volgens Mustaffa altijd werkt, is een beroep doen op de nationale trots. Dat wordt iedere Turk van jongs af aan met de paplepel ingegoten. Ayranci: “De Turkse gemeenschap is vooral een nationalistische gemeenschap. Op de basischool zongen we elke dag om acht uur 'Ik ben Turk, en ik ben sterk.' Trots op het vaderland. Dat gebruikt Erdogan nu heel slim.”


fragment uit:

https://brandpunt.kro-ncrv.nl/brandpunt ... te-worden/
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
09-08-2017 17:35
Zometeen gaat nuklerdo samenwerken met zijn vriendje in Noord-Korea.


Wie weet Hans, wie weet.
Twee handen op één buik.....
Alle reacties Link kopieren
EEN ACTUELE IDENTITEITSCRISIS

Door Sera Turan

Wanneer mensen de media moeten geloven, draait het allemaal om twee groepen tegen over elkaar: Gülen en Erdoğan aanhangers. Mijn twee zussen en ik zijn de dochters van een Nederlandse moeder en een Turkse vader en bij ons thuis is iedereen tegen beiden. Dit betekent niet dat er geen discussies zijn. De discussies zijn alleen anders van aard dan men misschien zou vermoeden. Het zijn discussies omtrent de betekenis van identiteit en loyaliteit. Mijn oudste zus kan Turks, mijn andere zus kan het een beetje en ik ben de taal helemaal niet machtig. Toch zijn we grootgebracht met grote trots voor Turkije en zijn er veel culturele Turkse aspecten al sinds jongs af aan verweven in onze opvoeding. Ook voor de overheid ben ik officieel een allochtoon. Lang heb ik mij ook meer Turks gevoeld dan Nederlands en was ik hier ook trots op.

Maar de groeiende macht van Erdoğan in de laatste jaren hebben dingen voor mij persoonlijk gecompliceerd. Ik kende het Turkse volk als gastvrij en was altijd trots op het 'wij' dat ik in Turkije ervoer ten opzichte van het Nederlandse 'ik'. Echter, de haatdragende houding van een groot deel van de Turkse bevolking tegen vluchtelingen druist hier rechtstreeks tegenin. Hoe kan ik, nadat ik jarenlang de discriminatie van Turken in Nederland in mijn eigen omgeving heb geprobeerd tegen te gaan, dit rijmen met het gedrag dat men in Turkije zelf laat zien? Ik weet dat het gaat om een deel van de bevolkingsgroep en dat niet iedereen dit gedrag vertoont, maar ik kan het niet helpen dat het mijn gevoel van trots voor het Turkse volk aantast. Daarnaast gingen er zoveel mensen in Istanbul en Nederland de straten op voor een toekomstige dictator. Hoe kan ik mij hiermee verbonden voelen?l

........

Sommige dagen kan ik urenlang voor mij uit staren en nadenken over mijn identiteit. Waar ik mij eerst meer Turks voelde, is dit gevoel aan het vervreemden. Mijn trots is gekrenkt. Ik heb het gevoel alsof ik niet mijn vaderland heb verloochend maar mijn vaderland mij. Toch kan ik mij ook niet ontdoen van deze Turkse identiteit, die mij maakt tot wie ik ben. Ik zit vast in een soort niemandsland, die mij treurig stemt. Ik voel mij nu noch Turks noch Nederlands en toch ben ik het allebei.


http://www.stichtingjason.nl/een-actuel ... eitscrisis
Alle reacties Link kopieren
’Turkse Nederlander opgepakt in Turkije’
36 min geleden
ANKARA - De Turkse politie heeft vorige week een Turkse Nederlander opgepakt tijdens de Turkse Supercupwedstrijd Besiktas-Konyaspor.

Dat melden Turkse media.

Tijdens de wedstrijd hield Volkan Caliskan samen met zestien anderen een spandoek vast met de tekst 'Laat Nuriye en Semih leven!' Nuriye Gülmen en Semih Özakca zijn docenten die al ruim vijf maanden in hongerstaking zijn omdat zij hun baan terug willen. Zij zijn na de couppoging vorig jaar ontslagen en zitten inmiddels ook vast.

De oom van Caliskan bevestigt dat zijn neef vastzit in de Sincar-gevangenis in Ankara. Ook de andere zestien zijn opgepakt.

Volgens de Turkse media zijn de zeventien opgepakt omdat zij propaganda maakten voor een terroristische organisatie.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2891 ... ije__.html
heidelberg schreef:
10-08-2017 17:53
EEN ACTUELE IDENTITEITSCRISIS door Sera Turan

Een mooi persoonlijk verhaal. Ik kan me de desoriëntatie voorstellen.

Maar wat ik als buitenstaander niet snap - ook omdat de informatie ontbreekt in het verhaal - is hoe het komt dat Sera zich wél heel Turks voelt, maar zo weinig Nederlands. Haar moeder is Nederlands, zijzelf heeft de Nederlandse nationaliteit, ze is hier in Nederland wellicht geboren en in ieder geval opgegroeid, ze spreekt alleen Nederlands, ze heeft in Nederland schoolgegaan, ze heeft hier haar studie, werk, toekomstplannen, en weet rond haar 25e ongetwijfeld veel meer van de realiteit van de Nederlandse samenleving, cultuur en politiek dan van de Turkse. Toch noemt ze Turkije haar 'vaderland' en voelt een nationale trots voor Turkije. Ondanks dat ze véél meer gemeen heeft met andere gewone Nederlandse meisjes dan met Turkse meisjes in Turkije.

Waar komt dat gevoel van een Turkse nationaliteit dan vandaan? Van de vakanties? De jaarlijkse bezoekjes aan ver wegge familie? De sentimenten van haar vader?

Sera Turan staat hier niet alleen in. Veel Nederturkse jongens en meisjes die ik spreek (van de 3e generatie inmiddels), voelen zich eerst en vooral Turks. En misschien, soms een klein beetje Nederlands, maar.... (en dan komen er een berg redenen waarom ze zich vooral niet zo erg 'Nederlands' voelen). Terwijl Nederland feitelijk heus nog steeds een van de 'tolerantste' landen ter wereld is, hebben (cultiveren?) ze het idee dat Turken in Nederland voortdurend worden gediscrimineerd. Ook bij Sera Turan lezen we dat. Het Turks-zijn en het daar kennelijk aan gekoppelde trotse 'Turkse' zelfbeeld, lijken hier hun omarming van het Nederlanderschap in de weg te zitten. Alsof pro-Turks = anti-Nederlands.

Sera legt wel uit hoe de recente ontwikkelingen in Turkije haar 'minder Turks' doen voelen, maar niet waarom ze zich 'niet Nederlands' voelt. En ik kan dat maar niet begrijpen. Jullie wel?
anoniem_642d3d428bea2 wijzigde dit bericht op 16-08-2017 17:15
3.45% gewijzigd
Nope, ik snap dat ook niet. Wat mij betreft mogen ze dan ook gezellig naar Turkije als ze zich zo Turks voelen. Stelletje mutsen.
Alle reacties Link kopieren
Mejuffrouwmuis schreef:
16-08-2017 17:15
Nope, ik snap dat ook niet. Wat mij betreft mogen ze dan ook gezellig naar Turkije als ze zich zo Turks voelen. Stelletje mutsen.
Ome Erdo zal hen vast wel verwelkomen op het vliegveld van Istanbul of Ankara, waar ze dan zullen landen.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
mickthenick schreef:
16-08-2017 17:11
Een mooi persoonlijk verhaal. Ik kan me de desoriëntatie voorstellen.

Maar wat ik als buitenstaander niet snap - ook omdat de informatie ontbreekt in het verhaal - is hoe het komt dat Sera zich wél heel Turks voelt, maar zo weinig Nederlands. Haar moeder is Nederlands, zijzelf heeft de Nederlandse nationaliteit, ze is hier in Nederland wellicht geboren en in ieder geval opgegroeid, ze spreekt alleen Nederlands, ze heeft in Nederland schoolgegaan, ze heeft hier haar studie, werk, toekomstplannen, en weet rond haar 25e ongetwijfeld veel meer van de realiteit van de Nederlandse samenleving, cultuur en politiek dan van de Turkse. Toch noemt ze Turkije haar 'vaderland' en voelt een nationale trots voor Turkije. Ondanks dat ze véél meer gemeen heeft met andere gewone Nederlandse meisjes dan met Turkse meisjes in Turkije.

Waar komt dat gevoel van een Turkse nationaliteit dan vandaan? Van de vakanties? De jaarlijkse bezoekjes aan ver wegge familie? De sentimenten van haar vader?

Sera Turan staat hier niet alleen in. Veel Nederturkse jongens en meisjes die ik spreek (van de 3e generatie inmiddels), voelen zich eerst en vooral Turks. En misschien, soms een klein beetje Nederlands, maar.... (en dan komen er een berg redenen waarom ze zich vooral niet zo erg 'Nederlands' voelen). Terwijl Nederland feitelijk heus nog steeds een van de 'tolerantste' landen ter wereld is, hebben (cultiveren?) ze het idee dat Turken in Nederland voortdurend worden gediscrimineerd. Ook bij Sera Turan lezen we dat. Het Turks-zijn en het daar kennelijk aan gekoppelde trotse 'Turkse' zelfbeeld, lijken hier hun omarming van het Nederlanderschap in de weg te zitten. Alsof pro-Turks = anti-Nederlands.

Sera legt wel uit hoe de recente ontwikkelingen in Turkije haar 'minder Turks' doen voelen, maar niet waarom ze zich 'niet Nederlands' voelt. En ik kan dat maar niet begrijpen. Jullie wel?
Het door de opvoeding. Haar vader was wrschl. dominant en haar moeder kon haar daardoor niet "oerhollands" opvoeden. Dan kun je je ook niet nederlands voelen, lijkt me. Dat gevoel kent ze niet, niet zoals wij.
Alle reacties Link kopieren
mickthenick schreef:
16-08-2017 17:11
Een mooi persoonlijk verhaal. Ik kan me de desoriëntatie voorstellen.

Maar wat ik als buitenstaander niet snap - ook omdat de informatie ontbreekt in het verhaal - is hoe het komt dat Sera zich wél heel Turks voelt, maar zo weinig Nederlands. Haar moeder is Nederlands, zijzelf heeft de Nederlandse nationaliteit, ze is hier in Nederland wellicht geboren en in ieder geval opgegroeid, ze spreekt alleen Nederlands, ze heeft in Nederland schoolgegaan, ze heeft hier haar studie, werk, toekomstplannen, en weet rond haar 25e ongetwijfeld veel meer van de realiteit van de Nederlandse samenleving, cultuur en politiek dan van de Turkse. Toch noemt ze Turkije haar 'vaderland' en voelt een nationale trots voor Turkije. Ondanks dat ze véél meer gemeen heeft met andere gewone Nederlandse meisjes dan met Turkse meisjes in Turkije.

Waar komt dat gevoel van een Turkse nationaliteit dan vandaan? Van de vakanties? De jaarlijkse bezoekjes aan ver wegge familie? De sentimenten van haar vader?

Sera Turan staat hier niet alleen in. Veel Nederturkse jongens en meisjes die ik spreek (van de 3e generatie inmiddels), voelen zich eerst en vooral Turks. En misschien, soms een klein beetje Nederlands, maar.... (en dan komen er een berg redenen waarom ze zich vooral niet zo erg 'Nederlands' voelen). Terwijl Nederland feitelijk heus nog steeds een van de 'tolerantste' landen ter wereld is, hebben (cultiveren?) ze het idee dat Turken in Nederland voortdurend worden gediscrimineerd. Ook bij Sera Turan lezen we dat. Het Turks-zijn en het daar kennelijk aan gekoppelde trotse 'Turkse' zelfbeeld, lijken hier hun omarming van het Nederlanderschap in de weg te zitten. Alsof pro-Turks = anti-Nederlands.

Sera legt wel uit hoe de recente ontwikkelingen in Turkije haar 'minder Turks' doen voelen, maar niet waarom ze zich 'niet Nederlands' voelt. En ik kan dat maar niet begrijpen. Jullie wel?

Nee, ik begrijp dat niet en weet je wat, ik wil dat ook niet HOEVEN te begrijpen, of GEDWONGEN worden dat te begrijpen. Ik ben daar wel een beetje klaar mee. Ik zie ze hier in de stad ook, jongeren/mensen die na al meerdere generaties hier gewoond te hebben, nog steeds hun achterwerk afvegen met de Nederlanders en de Nederlandse samenleving en puur intern gericht zijn op de eigen kring en de eigen cultuur, en die ook geen enkele moeite doen dat te veranderen. Integreren is een werkwoord.

Laatst nog een collegaatje. Ze is 3e generatie Turks (haar opa kwam in de jaren '60 hierheen). Fijne meid, stond en staat open voor andere denkbeelden en vindt het heerlijk daarover van gedachten te wisselen. Ze loopt wel altijd in zwaar traditionele kleding (zware rokken tot op de enkels, daaronder megadikke panties, 2 hoofddoeken over elkaar, enz.), maar haar instelling en opstelling vond ik altijd geweldig, en vond het ook altijd geweldig om met haar over bepaalde onderwerpen te praten. Juist omdat ze zélf zo graag ook meer wilde weten over dingen buiten de islam of haar eigen cultuur.

Acht jaar geleden kwam ze "plotseling" getrouwd terug van een tweeweekse vakantie in Turkije. Getrouwd met de broer van haar zwager. Dus zowel zij als haar zus zijn getrouwd met twee broers. OK, moet kunnen, was een verrassing, maar vooruit, keep an open mind.

Uiteraard kwam die man naar Nederland... moest hier inburgeren enz. en nu opeens... neemt zij ontslag. Niet omdat ze haar baan niet leuk meer vindt, of omdat ze onvoldoende perspectief heeft, integendeel. Ze was in de 12 jaar tijd dat ze bij ons werkte uitgegroeid tot een alom gewaardeerde en betrouwbare medewerker. Maar haar man vond dat hij nu de kostwinner moest zijn en dat zij er maar voor de kinderen moest zijn. Met tranen in haar ogen vertelde ze over "haar" besluit. Want zij WILDE helemaal niet ophouden met werken. Maar de druk van familie en sociale omgeving was te groot. We hebben eindeloos met haar gepraat, of ze écht wel overtuigd was van haar beslissing, vele argumenten aangedragen, maar nee, ze gaat.

Haar man gaat als productiemedewerker aan de slag en zal maar een fractie verdienen van wat zij inmiddels verdiende. Maar de cultuur en traditie hebben gewonnen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Mejuffrouwmuis schreef:
02-08-2017 17:08
Ik denk dat Joey helemaal niet naar Nederland is gegaan en nu ergens in een ravijn ligt. Vreemde zaak is het.

Je hebt gelijk, hij lag dood in een ravijn.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
16-08-2017 19:11
Nee, ik begrijp dat niet en weet je wat, ik wil dat ook niet HOEVEN te begrijpen, of GEDWONGEN worden dat te begrijpen. Ik ben daar wel een beetje klaar mee. Ik zie ze hier in de stad ook, jongeren/mensen die na al meerdere generaties hier gewoond te hebben, nog steeds hun achterwerk afvegen met de Nederlanders en de Nederlandse samenleving en puur intern gericht zijn op de eigen kring en de eigen cultuur, en die ook geen enkele moeite doen dat te veranderen. Integreren is een werkwoord.

Laatst nog een collegaatje. Ze is 3e generatie Turks (haar opa kwam in de jaren '60 hierheen). Fijne meid, stond en staat open voor andere denkbeelden en vindt het heerlijk daarover van gedachten te wisselen. Ze loopt wel altijd in zwaar traditionele kleding (zware rokken tot op de enkels, daaronder megadikke panties, 2 hoofddoeken over elkaar, enz.), maar haar instelling en opstelling vond ik altijd geweldig, en vond het ook altijd geweldig om met haar over bepaalde onderwerpen te praten. Juist omdat ze zélf zo graag ook meer wilde weten over dingen buiten de islam of haar eigen cultuur.

Acht jaar geleden kwam ze "plotseling" getrouwd terug van een tweeweekse vakantie in Turkije. Getrouwd met de broer van haar zwager. Dus zowel zij als haar zus zijn getrouwd met twee broers. OK, moet kunnen, was een verrassing, maar vooruit, keep an open mind.

Uiteraard kwam die man naar Nederland... moest hier inburgeren enz. en nu opeens... neemt zij ontslag. Niet omdat ze haar baan niet leuk meer vindt, of omdat ze onvoldoende perspectief heeft, integendeel. Ze was in de 12 jaar tijd dat ze bij ons werkte uitgegroeid tot een alom gewaardeerde en betrouwbare medewerker. Maar haar man vond dat hij nu de kostwinner moest zijn en dat zij er maar voor de kinderen moest zijn. Met tranen in haar ogen vertelde ze over "haar" besluit. Want zij WILDE helemaal niet ophouden met werken. Maar de druk van familie en sociale omgeving was te groot. We hebben eindeloos met haar gepraat, of ze écht wel overtuigd was van haar beslissing, vele argumenten aangedragen, maar nee, ze gaat.

Haar man gaat als productiemedewerker aan de slag en zal maar een fractie verdienen van wat zij inmiddels verdiende. Maar de cultuur en traditie hebben gewonnen.


Zo zie je maar, gebeurt allemaal in Nederland. Dolle Mina is geen begrip in de turkse opvoeding.

<<Ervan uitgaande dat een rolverdeling tussen man en vrouw niet te verdedigen is op grond van biologisch onderscheid, stelt Dolle Mina zich een maatschappijverandering ten doel, die gelijke ontplooiingskansen voor iedereen en onafhankelijk van sekse mogelijk maakt. Dit kan worden verwezenlijkt door middel van sociale strijd, bewustwording en mentaliteitsverandering en daardoor beëindiging van de sociaal-economische ondergeschiktheid zowel van man als vrouw".>>

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven