Ernstige situatie Schiphol

06-11-2019 19:56 260 berichten
Dit las ik zojuist. Elders wordt gesprokem over ontruiming van Utrecht CS. Het lijkt een hele ernstige situatie te zijn;

HIPHOL - Hulpdiensten zijn massaal uitgerukt naar de Amsterdamse luchthaven Schiphol. De Marechaussee spreekt van ’een verdachte situatie aan boord van een vliegtuig’. Inmiddels is ook een traumahelikopter onderweg.

Wat er precies aan de hand is, kan een woordvoerder van de Marechaussee nog niet vertellen. Hij belooft zo snel mogelijk te verduidelijken wat er aan de hand is.

Er is een zogenoemde Grip 3-melding afgegeven. Dat gebeurt bij ’een incident of ernstige gebeurtenis met grote gevolgen voor de bevolking’. Mensen ter plaatse melden dat zeer veel hulpdiensten zijn uitgerukt, en ambulances met sirenes langskwamen.

Meerdere ambulances zijn inderdaad ingeschakeld, net als de GGD, en de ’Directeur Publieke Gezondheid’ van de GGD en GHOR. Ook zouden meerdere gates zijn gesloten.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
08-11-2019 06:10
Dat heeft hij gedaan, maar sommige protocollen moet je altijd blijven volgen, omdat je als buitenstaander nooit kan weten wat er echt aan de hand is en in hoeverre er meer speelt wat je niet kan zien.
Als jij op een vliegveld roept dat je een bom bij je hebt, maak je het daarna ook niet ongedaan door erna "grapje" te roepen.

Een kapingsprotocol stop je niet met 'sorry, foutje, bedankt' - https://nos.nl/l/2309428

Ja, dat had ik ook gelezen. Hij heeft achteraf zijn excuses aangeboden. Wat ik me afvroeg is wat er gebeurd zou zijn als hij ter plekke naar buiten was gestapt om opheldering te geven.
Maar goed, de marechaussee doet onderzoek, hopelijk wordt binnenkort duidelijk hoe het zit.
Misschien was het toch onderdeel van de oefeningen van deze week.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 08-11-2019 09:43
4.09% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
08-11-2019 09:34
Dat heeft hij niet gedaan.
Piloot had niks door. De excuses richting passagiers kwamen volgens de persberichten bij uiteindelijke vertrek uren later
Dan heb ik dat verkeerd begrepen, of het verkeerde bericht gelezen.

Doet echter niks af aan mujn opmerking dat ook dan het protocol gevolgd zou zijn, want je weet als buitenstaander nooit onder welke omstandigheden de piloot dan excuses aanbied, want je weet niet of er dreiging naar de piloot is.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
08-11-2019 09:42
Ja, dat had ik ook gelezen. Hij heeft achteraf zijn excuses aangeboden. Wat ik me afvroeg is wat er gebeurd zou zijn als hij ter plekke naar buiten was gestapt om opheldering te geven.
Maar goed, de marechaussee doet onderzoek, hopelijk wordt binnenkort duidelijk hoe het zit.
Misschien was het toch onderdeel van de oefeningen van deze week.
Dan moest alsnog het vliegtuig ontruimd en doorzocht worden, om te kijken of het echt een foutje was of er mensen met andere intenties aan boord (verstopt) zijn. Je kan de piloot dan echt niet op zijn blauwe ogen vertrouwen.

Maar dit is het huidige protocol, wie weet wat er na evaluatie van gemaakt wordt.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
08-11-2019 09:43
Dan heb ik dat verkeerd begrepen, of het verkeerde bericht gelezen.

Doet echter niks af aan mujn opmerking dat ook dan het protocol gevolgd zou zijn, want je weet als buitenstaander nooit onder welke omstandigheden de piloot dan excuses aanbied, want je weet niet of er dreiging naar de piloot is.
Eens.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
08-11-2019 09:43
Dan heb ik dat verkeerd begrepen, of het verkeerde bericht gelezen.

Doet echter niks af aan mujn opmerking dat ook dan het protocol gevolgd zou zijn, want je weet als buitenstaander nooit onder welke omstandigheden de piloot dan excuses aanbied, want je weet niet of er dreiging naar de piloot is.

Ik weet niet wat jouw kennis op dit gebied is, de mijne is nul, maar ik probeer het te begrijpen: piloot en degene die opgeleid worden stappen naar buiten en verklaren wat er aan de hand is, marechaussee of DSI gaan het vliegtuig binnen, het is leeg, er is niets aan de hand.
Als je hier kennis van hebt, kun je dan uitleggen waarom een protocol gevolgd moet worden?
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
08-11-2019 09:49
Ik weet niet wat jouw kennis op dit gebied is, de mijne is nul, maar ik probeer het te begrijpen: piloot en degene die opgeleid worden stappen naar buiten en verklaren wat er aan de hand is, marechaussee of DSI gaan het vliegtuig binnen, het is leeg, er is niets aan de hand.
Als je hier kennis van hebt, kun je dan uitleggen waarom een protocol gevolgd moet worden?
Dat DSI is opgeroepen en vliegtuig ontruimd wordt is het protocol.
En dat heeft prima gewerkt volgens mij
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
08-11-2019 09:49
Ik weet niet wat jouw kennis op dit gebied is, de mijne is nul, maar ik probeer het te begrijpen: piloot en degene die opgeleid worden stappen naar buiten en verklaren wat er aan de hand is, marechaussee of DSI gaan het vliegtuig binnen, het is leeg, er is niets aan de hand.
Als je hier kennis van hebt, kun je dan uitleggen waarom een protocol gevolgd moet worden?

Ik las ergens een deskundige die zei dat er in kapingssituaties ook sprake kan zijn van indirecte dreiging naar de piloot, via bijvoorbeeld zijn familie. Die druk kan gebruikt worden om de piloot te laten verklaren dat er niks aan de hand is. Dus zodra een piloot het alarm in werking zet wordt het pas ingetrokken als de onderste steen boven is. Ook als al snel het vemoeden bestaat dat het meevalt, maar in zo'n situatie kun je niet het risico nemen iets over het hoofd gezien te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
08-11-2019 09:49
Ik weet niet wat jouw kennis op dit gebied is, de mijne is nul, maar ik probeer het te begrijpen: piloot en degene die opgeleid worden stappen naar buiten en verklaren wat er aan de hand is, marechaussee of DSI gaan het vliegtuig binnen, het is leeg, er is niets aan de hand.
Als je hier kennis van hebt, kun je dan uitleggen waarom een protocol gevolgd moet worden?
En hoe moet de DSI weten dat de personen die naar buiten komen de piloot en de stagiair zijn en niet de (al dan niet gewapende) mogelijke kapers die de uniformen van het personeel aan hebben?

Het simpelst is om dit soort situaties gewoon het protocol te volgen zodat iedereen weet waar hij/zij aan toe is.
Alle reacties Link kopieren
Foechoer schreef:
08-11-2019 09:59
Ik las ergens een deskundige die zei dat er in kapingssituaties ook sprake kan zijn van indirecte dreiging naar de piloot, via bijvoorbeeld zijn familie. Die druk kan gebruikt worden om de piloot te laten verklaren dat er niks aan de hand is. Dus zodra een piloot het alarm in werking zet wordt het pas ingetrokken als de onderste steen boven is. Ook als al snel het vemoeden bestaat dat het meevalt, maar in zo'n situatie kun je niet het risico nemen iets over het hoofd gezien te hebben.

Ja, dat zou kunnen. Al vraag ik me af of dat niet een denkbeeldige situatie is om achteraf een verklaring of rechtvaardiging te zoeken in plaats van iets wat daadwerkelijk onderzocht wordt.
Dat zal ongetwijfeld niet in het rapport van de marechaussee staan.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
08-11-2019 09:49
Ik weet niet wat jouw kennis op dit gebied is, de mijne is nul, maar ik probeer het te begrijpen: piloot en degene die opgeleid worden stappen naar buiten en verklaren wat er aan de hand is, marechaussee of DSI gaan het vliegtuig binnen, het is leeg, er is niets aan de hand.
Als je hier kennis van hebt, kun je dan uitleggen waarom een protocol gevolgd moet worden?
Een protocol is een bundel aan afspraken die gevolgd moet worden vanaf het moment dat iemand de eerste stap van dit protocol heeft gezet. Het is een werkwijze, die is samengesteld door onder andere ervaringen uit het verleden.

Op het moment dat (in dit geval) de piloot die code intoetst, heeft hij als het ware daarmee het bijbehorende protocol gestart. Iedereen weet dan precies wat zijn of haar taak is, want dat is zo geoefend. Daar kan je omwille van de veiligheid niet van afwijken, want dan zou een protocol geen nut hebben. De kracht van een protocol is tenslotte dat iedereen zijn taak weet en dat je op een georganiseerde wijze de echte toestand aan boord probeert te achterhalen.

Wel kan je achteraf evalueren en het protocol herschrijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven