Even uit de gevarenzone door neerslag (AD)

07-06-2022 12:44 19 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
“ Even uit de gevarenzone door neerslag: ‘We vroegen om regen en kregen regen’‘.

Daar ben ik oprecht blij om, maar waarom wordt het hemelwater niet opgevangen en opgeslagen voor als er weer tekorten zijn?
Alle reacties Link kopieren Quote
Omdat we altijd gewend zijn geweest het water zo snel als mogelijk kwijt te raken uit ons Lage Land.
En opslaan, meen ik mij te herinneren, helpt niet tegen de lage bodemwaterstand, waar de wortels het meeste water vandaan halen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Dankje Doreia.

En voor drinkwateropslag dan?

Want een paar jaar geleden werd dat nog gevreesd tijdens een warmteperiode.
Echt wel dat ze water opslaan voor tijden van droogte. Dat is nou juist precies wat het waterschap doet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dankje RikM.

Dan kan hier wel weer een slotje op :)

Het zat me nl echt dwars.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er wordt de laatste jaren juist al heel veel gedaan om het water minder snel te laten afstromen naar de Noordzee. Rivieren en zeker ook kleine riviertjes weer in hun oude stroming terugbrengen bijvoorbeeld (dwz, veel meer bochten, zodat het langer duurt voor het water in zee stroomt).

Maar aan de andere kant moet er ook gelet worden op verdamping. Hoe korter het gras van een boer bijvoorbeeld gemaaid is, hoe meer aarde zichtbaar, hoe meer er verdampt. Maarja, de gemiddelde boer wil geen metershoog gras op zijn land.
Met meer natuur en minder (intensieve) landbouw, help je de waterstand al behoorlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
noglangnietjarig schreef:
07-06-2022 12:44
... waarom wordt het hemelwater niet opgevangen en opgeslagen voor als er weer tekorten zijn?

Drie speciekuipen vol hier 🙌
Alle reacties Link kopieren Quote
Daarvoor worden bijvoorbeeld retentiegebieden in nieuwbouwwijken gebouwd en hebben tuinders waterbassins naast de kassen staan enz. enz. Er wordt veel gedaan aan regenwater opslag. Ikzelf heb opslag voor 5000l. Lijkt veel, maar is zo op bij droge periodes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Thalas schreef:
07-06-2022 13:18
Drie speciekuipen vol hier 🙌

Altijd handig om je eigen tuin/planten mee te voorzien.
Alle reacties Link kopieren Quote
noglangnietjarig schreef:
07-06-2022 13:22
Altijd handig om je eigen tuin/planten mee te voorzien.

Precies. Nu nog kijken of ik het overgiet in een regenton; we gaan verhuizen en als we het niet opkrijgen voor die tijd is de ton zo zwaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
07-06-2022 12:56
Echt wel dat ze water opslaan voor tijden van droogte. Dat is nou juist precies wat het waterschap doet.
Dat doen ze veel te weinig. Al jaren. Werd mij verteld door iemand die al jaren bij een waterschap en provincie werkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
In april kwam dit item over de grondwaterstand voorbij bij Lubach: de boeren willen graag een laag grondwaterpeil en het beleid van de Waterschappen is gericht op de agrarische sector. Wat ik begrijp uit deze uitleg is, is dat het wel beter zou kunnen maar dat dat gewoon niet gebeurt, door de lobby van de boeren. Het is dus echt niet iets dat ons zo maar overkomt.

https://www.youtube.com/watch?v=jQha6__qOw4
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Alle reacties Link kopieren Quote
AD 28/8/23:

“Het Alpenwater komt naar Nederland: wanneer, waar en hoeveel?”

En doe er wat mee 💡
Alle reacties Link kopieren Quote
En er wordt drinkwater opgeslagen:
https://nos.nl/artikel/2488198-een-milj ... f-in-hoorn
Alle reacties Link kopieren Quote
thistle schreef:
29-08-2023 07:49
En er wordt drinkwater opgeslagen:
https://nos.nl/artikel/2488198-een-milj ... f-in-hoorn
Dat is goed nieuws!
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk topic :-)

- drinkwater en 'gewoon oppervlakte en grondwater' zijn verschillende dingen. worden hier door elkaar gebruikt.

even een opslag maken voor water is niet echt simpel hoor. dat kost enorm veel grond en dat was er al niet veel in NL.
Verder kost dat enorme kapitalen en zolang het goedkoper is om met gemalen water aan te vullen ( en het nog niet een probleem is zoals in zuid europa) duurt het nog ff voor er een langetermijn oplossing komt.

die is er al wel: dat ligt in de lijn van veel minder intensieve landbouw ( en dito waterbeleid) zou komen, en we het water zouden laten kosten wat het waard is, zouden we als NL zuiniger zijn op ons water en dus minder snel een tekort hebben.

uit mijn hoofd: wanneer je je het ijsselmeer als opslagplek maakt en het waterpeil een halve meter verhoogt ( dat is echt heeeeel veeeel water) , dan kun je er alsnog maar enkele weken mee voor uit. zoveel water verbruiken we in een hete zomer!
Laat staan dat we dat water uit het ijsselmeer in Limburg krijgen ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe bedoel je dat we dat door elkaar gebruiken? Gewoon oppervlaktewater en grondwater wordt in NL beiden gebruikt om drinkwater te maken. Als het maar zoet water is. Vaak is de kwaliteit zo goed dat er zelfs amper zuivering of bewerking nodig is.

En het IJsselmeer wordt gebruikt voor opslag! Van het voorjaar is het peil een paar cm verhoogd om bij een droge zomer voldoende water te hebben voor de regio. Voor Limburg zijn er dan weer andere oplossingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
07-06-2022 12:56
Echt wel dat ze water opslaan voor tijden van droogte. Dat is nou juist precies wat het waterschap doet.
Ja, dat zou het waterschap moeten doen. Jammer genoeg is er zo'n kleine beroepsgroep die daar al eeuwen een doorslaggevende stem in heeft. Die zijn er bij gebaat om het water zo snel mogelijk weg te laten lopen zodat ze 2 weken eerder met de trekker het land op kunnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zorroo schreef:
14-06-2022 22:22
In april kwam dit item over de grondwaterstand voorbij bij Lubach: de boeren willen graag een laag grondwaterpeil en het beleid van de Waterschappen is gericht op de agrarische sector. Wat ik begrijp uit deze uitleg is, is dat het wel beter zou kunnen maar dat dat gewoon niet gebeurt, door de lobby van de boeren. Het is dus echt niet iets dat ons zo maar overkomt.

https://www.youtube.com/watch?v=jQha6__qOw4
Ik denk niet dat je dat nu weer moet veralgemenen voor alle boeren. Het gaat wel over een specifiek gebied waar de boeren het grondwaterpeil laag willen houden:
'vooral in de Nederlandse veenweidegebieden een gevoelige kwestie. Zeker de helft van de 270.000 hectare veen in Nederland wordt gebruikt door boeren. Die hebben baat bij een laag grondwaterpeil: zo kunnen ze het land bewerken en staan de koeien niet met hun poten in de modder'

https://nos.nl/collectie/13923/artikel/ ... oet-omhoog

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven