Extra betalen voor opbaren op kamer

22-04-2019 11:39 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
So, dat wist ik niet. Dat sinds januari 2009 een zorginstelling vanaf het moment dat iemand overlijdt, geld krijgt uit de Wet Langdurige Zorg. Die regeling is er zodat zorginstellingen eventuele kosten voor een leegstaande kamer op kunnen vangen. Maar het verzorgingstehuis rekent toch nog extra kosten per dag dat iemand in de eigen kamer opgebaard ligt. Daarom wil ik dit onder de aandacht brengen.

Zou jij later opgebaard willen worden? Thuis, op je kamer, of in het morturarium? Of liever geen 'bezoekers' willen hebben als je gestorven bent.



Verzorgingstehuizen rekenen ten onrechte kosten voor opbaren overledenen http://a.msn.com/01/nl-nl/BBWaqOP?ocid=se

Een gedeelte uit de link:

RTL Nieuws
Verzorgingstehuizen rekenen ten onrechte kosten voor opbaren overledenen

RTL Nieuws / Koen de Regt
2 uur geleden


[foto:© ANP Beeld ter illustratie.]

Verzorgings- en verpleegtehuizen rekenen regelmatig extra kosten als een overleden bewoner in zijn kamer opgebaard wordt. Tehuizen vragen geld aan de familie, terwijl ze voor de huur van de kamer ook geld van de overheid krijgen.

Dat blijkt uit onderzoek van de onderzoeksredactie van RTL Nieuws. De praktijk van de tehuizen is tegen de afspraken die eerder tussen consumentenorganisaties en de tehuizen zijn gemaakt.

'Komt regelmatig voor'

Uitvaartondernemingen DELA en Monuta herkennen deze praktijken. Véronique Klaassen, directeur uitvaartverzorging van DELA: "Ik hoor vooral van onze uitvaartverzorgers dat het met regelmaat gebeurt. Wij brengen het op allerlei manieren onder de aandacht van de verzorgingstehuizen, want we willen graag dat het stopt."

Hoeveel tehuizen dit doen, is niet bekend. Maar mensen die in de sector werken zeggen het allemaal 'regelmatig' tegen te komen.
Vergoeding leegstand

Sinds 1 januari 2009 krijgt een zorginstelling vanaf het moment dat iemand overlijdt, geld uit de Wet Langdurige Zorg. Die regeling is er zodat zorginstellingen eventuele kosten voor een leegstaande kamer op kunnen vangen. Toch vragen sommige tehuizen bedragen tussen de 80 en 100 euro per dag aan de familie voor de extra 'huur' van de kamer.

Brigitte kreeg extra rekening van 330 euro

Het overkwam Brigitte Striekwold. Haar schoonvader Bennie overleed vorig jaar zomer in het verzorgingstehuis Gertrudis in ’s Heerenberg. "De verpleging vroeg of mijn schoonvader op zijn eigen kamer zou blijven. We hebben gezegd dat we dat graag wilden als dat kon. En dat was geen probleem."

Maar als Brigitte en haar familie de volgende dag weer langs gaan ligt er ineens een rekening van 330 euro. Het verzorgingstehuis rekent extra kosten per dag dat iemand in de eigen kamer opgebaard ligt. "Je moet dan dus eigenlijk dubbel betalen", zegt Brigitte. "330 euro om opgebaard te liggen op je eigen kamer die je betaalt, vinden wij gewoon heel raar."

"Het verzorgingstehuis heeft niks aan gedaan aan laatste verzorging of wat dan ook. Dat hebben we allemaal zelf gedaan, samen met de uitvaartmaatschappij." Uiteindelijk heeft Brigitte toch de rekening betaald.

'Het zou verboden moeten worden'

Zelfstandig uitvaartondernemer Dennis Kremer vindt dat het rekenen van deze extra kosten verboden zou moeten worden: "Ik vind het misbruik maken van de situatie waarin die mensen zitten. Wij leveren de koeling en de airco. Ook doen wij de dagelijkse controle. Het enige wat ze doen is de kamer leveren en dat is al betaald." Kremer maakte al vaker mee dat zorginstellingen via hem de kosten probeerden te verhalen, maar daar is hij mee gestopt.

Zo snel mogelijk nieuwe cliënt in kamer

Azora is de overkoepelende zorginstelling van Gertrudis in ’s Heerenberg, waar Brigitte's schoonvader overleed. Bestuurder Hans Metzemaekers reageert: "Wij rekenen extra kosten aan nabestaanden om onze eigen kosten te dekken. De mutatiedagenvergoeding die we vanuit de Wet Langdurige Zorg krijgen is voor ons niet voldoende om zo’n leegstaande kamer te betalen."

Ook geeft Azora aan bewust een hoger bedrag te vragen om mensen te ontmoedigen familieleden op de kamer op te laten baren. Metzemaekers: "In verzorgingstehuis Gertrudis hebben we te maken met lange wachtlijsten en willen leegstaande kamers zo snel mogelijk beschikbaar maken voor nieuwe cliënten. Daarnaast merken we dat andere bewoners het niet altijd prettig vinden als er een overledene in hun buurt opgebaard ligt."


...................etc.
LOEP ME MAAR aub.
Pipistrello schreef:
22-04-2019 13:33
Een verpleeghuis wordt betaald door de overheid. Bewoners betalen naar draagkracht een eigen bijdrage. Je betaalt dus geen huur oid.
Ohja!
Alle reacties Link kopieren
Pipistrello schreef:
22-04-2019 13:31
Mijn vader is op een zondag overleden.
De dag erna hebben mijn man en zwager de kamer leeg gehaald terwijl wij de uitvaart aan het organiseren waren.
Bij mijn vader stond in het contract dat we een week hadden.

Wij dachten ook dat het direct moest maar dat bleek mee te vallen.
Ik zou zeggen kijk even in de papieren.

Mijn vader zat in het VPH maar ma woond groot genoeg dus hebben we hem thuis opgebaard en met soort "feestje" (wilde hij graag) afscheid genomen.

Maar dat kan alleen als je voldoende ruimte hebt.
Overigens regelt de uitvaartverzorging de koeling etc.

De catering hebben we zelf gedaan.

En zo wil ik het ook.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Pipistrello schreef:
22-04-2019 13:33
Een verpleeghuis wordt betaald door de overheid. Bewoners betalen naar draagkracht een eigen bijdrage. Je betaalt dus geen huur oid.
Er is een groot verschil tussen een verzorgingstehuis en een duurder verpleeghuis.

Bewoners van een verzorgingstehuis betalen huur. In sommige huizen betalen ze zelfs huur voor de gordijnen, koelkast en vloerbekleding etc.

Bewoners van een verpleeghuis betalen elke maand een flink bedrag.Iemand met vermogen kan tot 2300 euro per maand betalen terwijl iemand met een smalle beurs voor minder (800) dezelfde zorg krijgt.

In het artikel waar dit topic over gaat betaald de overheid overlijden een bedrag aan het tehuis zodat ze geen inkomsten mislopen.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Haasjehop schreef:
22-04-2019 12:51
Mensen hebben daar soms jaren gewoond, dan kan het verpleeghuis echt als thuis zijn gaan voelen.
.
Beetje cru, maar als je dood bent merk je het toch niet of je nou ‘thuis’ of in een uitvaartcentrum ligt. Terwijl al die extra dagen opbaren wel betekenen dat andere ouderen langer een peperduur ziekenhuisbed bezet houden of erger nog vastzitten in een onhoudbare thuissituatie.
hollebollegijs schreef:
22-04-2019 13:57
Bij mijn vader stond in het contract dat we een week hadden.
Dat verschilt per VPH idd. Bij ons was het max 5 dagen. De maandag (2e dag) was in ons geval het meest praktisch.
En daar opgebaard liggen was buiten dat wij het niet wilden sowieso geen optie. Bezoek op de kamer kan/mag daar niet ivm onrust voor de overige demente bewoners.
En die mensen moeten ook beschermd worden.
Pipistrello schreef:
22-04-2019 14:02
Dat verschilt per VPH idd. Bij ons was het max 5 dagen. De maandag (2e dag) was in ons geval het meest praktisch.
En daar opgebaard liggen was buiten dat wij het niet wilden sowieso geen optie. Bezoek op de kamer kan/mag daar niet ivm onrust voor de overige demente bewoners.
En die mensen moeten ook beschermd worden.
Dat heb ik ook al eerder gehoord inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik kan vinden is er geen wettelijke termijn, maar wordt het per verpleeghuis bepaald. Ik vermoed wel dat de algehele tendens is een termijn aan te houden waarbij rekening wordt gehouden met de nabestaanden.
Het zou dan ( voor de termijn) niet uit moeten maken of er dan een overledene opgebaard ligt.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
missie_m schreef:
22-04-2019 14:00
Er is een groot verschil tussen een verzorgingstehuis en een duurder verpleeghuis.

Ja ik kan lezen. En je topic gaat over beide
Verzorgings- en verpleegtehuizen rekenen regelmatig extra kosten als een overleden bewoner in zijn kamer opgebaard wordt.
Ik deel alleen mijn ervaring en mening en die is toevallig over het VPH.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
22-04-2019 14:00
Er is een groot verschil tussen een verzorgingstehuis en een duurder verpleeghuis.

Bewoners van een verzorgingstehuis betalen huur. In sommige huizen betalen ze zelfs huur voor de gordijnen, koelkast en vloerbekleding etc.

Bewoners van een verpleeghuis betalen elke maand een flink bedrag.Iemand met vermogen kan tot 2300 euro per maand betalen terwijl iemand met een smalle beurs voor minder (800) dezelfde zorg krijgt.

In het artikel waar dit topic over gaat betaald de overheid overlijden een bedrag aan het tehuis zodat ze geen inkomsten mislopen.
Wat je nu zegt klopt niet (altijd). Verzorgingshuis is opname zo ver behandeling, verpleeghuis met behandeling.
Eventueel kan scheiden van wonen en zorg ook dan betaal je huur en krijg je thuiszorg. (Geen wet langdurige zorg).
Alle reacties Link kopieren
simbalabimba schreef:
22-04-2019 14:04
Voor zover ik kan vinden is er geen wettelijke termijn, maar wordt het per verpleeghuis bepaald. Ik vermoed wel dat de algehele tendens is een termijn aan te houden waarbij rekening wordt gehouden met de nabestaanden.
Het zou dan ( voor de termijn) niet uit moeten maken of er dan een overledene opgebaard ligt.
De instelling kan 13 mutatie dagen declareren. Dan krijg je een lage vergoeding voor de kamer die nog niet verhuurd wordt. 7 dagen is een gebruikelijke termijn om te hanteren voor het leeghalen vd kamer. Dr overige 6 dagen zijn nog voor schoonmaak, opnieuw witten van de kamer en herstellen van vloeren en dergelijke.
En dan moet de kamer inderdaad weer in gebruik zijn.
Als zo’n verpleeghuis dat niet wil, wat ik heel goed begrijp, moeten ze het ook niet mogelijk maken voor mensen die het wél kunnen betalen. Als je het onwenselijk vindt, sta je het gewoon niet toe. Dan moet je geen financieel onderscheid gaan maken, want zo wek je de indruk dat het je puur om het geld gaat. Terwijl de redenen om het niet toe te staan, ontzettend valide zijn (wachtlijsten, onrust voor zittende bewoners).
Magick88 schreef:
22-04-2019 14:04
Wat je nu zegt klopt niet (altijd). Verzorgingshuis is opname zo ver behandeling, verpleeghuis met behandeling.
Eventueel kan scheiden van wonen en zorg ook dan betaal je huur en krijg je thuiszorg. (Geen wet langdurige zorg).
En het gaat dus om de vorm die wel valt onder de wet langdurige vorm als ik het goed begrijp.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
22-04-2019 14:10
En het gaat dus om de vorm die wel valt onder de wet langdurige vorm als ik het goed begrijp.
Juist.... 👍
Pipistrello schreef:
22-04-2019 14:02
Dat verschilt per VPH idd. Bij ons was het max 5 dagen. De maandag (2e dag) was in ons geval het meest praktisch.
En daar opgebaard liggen was buiten dat wij het niet wilden sowieso geen optie. Bezoek op de kamer kan/mag daar niet ivm onrust voor de overige demente bewoners.
En die mensen moeten ook beschermd worden.
Een tante van mij -zwaar dement- lag in 'n speciale opbaarkamer van het gesloten verzorgingstehuis waar ze haar laatste jaren sleet.
Weet niet of ze meer van dat soort kamertjes ter beschikking hadden, want in zulke gelegenheden kunnen er natuurlijk meerdere overlijdens per dag plaatsvinden.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
22-04-2019 14:10
Als zo’n verpleeghuis dat niet wil, wat ik heel goed begrijp, moeten ze het ook niet mogelijk maken voor mensen die het wél kunnen betalen. Als je het onwenselijk vindt, sta je het gewoon niet toe. Dan moet je geen financieel onderscheid gaan maken, want zo wek je de indruk dat het je puur om het geld gaat. Terwijl de redenen om het niet toe te staan, ontzettend valide zijn (wachtlijsten, onrust voor zittende bewoners).
Voor de wachtlijst maakt het niet uit als er sowieso een termijn s van bijv 7 dagen om de kamer te ontruimen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
simbalabimba schreef:
22-04-2019 14:23
Voor de wachtlijst maakt het niet uit als er sowieso een termijn s van bijv 7 dagen om de kamer te ontruimen.
O, maar ik dacht dat dat er nog bovenop kwam. Als dat niet zo is, vervalt er een belangrijk bezwaar. Maar dan zou de instelling ook geen extra huur moeten vragen.
Ik wil vanaf mijn huis zo de Noordzee in gegooid worden, verzwaard met wat stenen enzo.

Maar dat schijnt niet te mogen.

Dus ben ik gegaan voor de aller, aller, aller, aller goedkoopste crematie die je kon regelen. Dus ik ga budget weerkeren tot as.

En bij leven al geef ik alles wat ik heb aan geld en goederen weg aan de kinderen en mijn ex, zodat de fiscus het nakijken heeft als ik met stijve oren lig.

Ik verwacht nog max 25 jaar mee te gaan, dan is alles wat ik heb wel op en/of weggegeven.
Alle reacties Link kopieren
Pipistrello schreef:
22-04-2019 12:00
Toen mijn vader overleed in het verpleeghuis moest ook de kamer zo snel mogelijk leeg. Dat is best rot als je al vol verdriet zit maar ik vind het ook heel logisch.
Er staan mensen op een wachtlijst om in het verpleeghuis opgenomen te worden en die indicatie hebben ze niet voor niets.


En zeg nou zelf..zo gezellig is zo'n kamertje in het verpleeghuis ook niet. Wat is de toegevoegde waarde om iemand daar opgebaard te laten tegenover een kamertje in het rouwcentrum?
Mijn oma had gewoon haar eigen kamer met haar eigen spullen, toaal niet ongezellig dus. En aangezien er toch heel wat mensen in haar eigen omgeving afscheid wilden nemen is ze idd in haar eigen kamer opgebaard geweest Veel persoonlijker dan zo'n rouwcentrum waar er wordt gevraagd of je op wil schieten want de volgende moet weer.
Het gaat natuurlijk niet om verpleegtehuizen alleen maar ook zorg instellingen en bejaarden tehuizen voor zo ver die er nog zijn.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
22-04-2019 12:15
Dan kost het je dus blijkbaar extra. Is dan toch prima.
Het gaat er niet om dat het jou als familie wat kost, de kosten worden namelijk gewoon doorbetaald hoor zolang de kamer nog niet vrij is. Maar het tehuis strijkt dus gewoon extra inkomen op en dat is niet nodig en niet eerlijk.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
22-04-2019 12:59
Als er gewoon voor die maand huur betaald was, dan vind ik het absurd dat er nog 'n rekening bovenop komt, terwijl de verzorging de overledene niet meer dagelijks hoeft te wassen, geen luiers hoeft te verschonen en geen eten hoeft te geven.
Nou ja dit dus.
Alle reacties Link kopieren
Pipistrello schreef:
22-04-2019 11:57
Wat en GROOT onrecht. Jeetje zeg. Als we jou ook niet hadden.

Je kan er wel schamper over doen maar ja, over het hele land genomen kan dat bedrag aardig oplopen ja. En dat terwijl alles maar moet bezuinigen en minderen.
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
22-04-2019 13:05
Dat kan goed. Maar hoe hard het ook klinkt, je houdt een plek bezet voor een ander dringende opname.

Extra betalen vind ik zowel terecht als onterecht. Terecht, vanwege de plek die je bezet houdt. Onterecht, als er toch al betaald is voor die maand.
Dus als je in een sociale huurwoning zit moet je ook maar binnen een week opgerot zijn? Want die houd je dan ook bezet en is dringend nodig.
Alle reacties Link kopieren
Gatti schreef:
22-04-2019 13:06
Is dat zo dat je per maand betaald? Geen idee.
Maar als dat zo is mag een tehuis toch helemaal niet eisen dat de kamer binnen een week leeg is. In ieder geval niet als de maand nog niet om is.
Dat doen en proberen ze dus wel. Als je dan als nabestaande niet mondig bent of je door verdriet er niet toe kunt zetten om daar tegenin te gaan dan heb je dus pech. En er wordt echt druk achter gezet. Of zij xxx even moeten sturen om meubels te slepen etc. Terwijl die gewoon naar de kinderen /kleinkinderen gaan bv.
nina1966 schreef:
22-04-2019 14:40
Mijn oma had gewoon haar eigen kamer met haar eigen spullen, toaal niet ongezellig dus. En aangezien er toch heel wat mensen in haar eigen omgeving afscheid wilden nemen is ze idd in haar eigen kamer opgebaard geweest Veel persoonlijker dan zo'n rouwcentrum waar er wordt gevraagd of je op wil schieten want de volgende moet weer.
Het gaat natuurlijk niet om verpleegtehuizen alleen maar ook zorg instellingen en bejaarden tehuizen voor zo ver die er nog zijn.

Ik zeg ook nergens dat jullie dat bij jouw oma dat niet zo had moeten doen. Als de keuze er is kan iedereen dat prima zelf besluiten.

Wat ik hierboven ook al schreef. Ik heb het over mijn ervaring en mijn mening bij het VPH. Ik vind het allemaal prima wat iedereen kiest.

Maar dat mensen er van uitgaan dat dat gratis is vind ik raar.

Als de overheid (bij een wlz instelling dus) stopt met betalen dan zal er ergens geld vandaan moeten komen hé.
Als iemand in de eigen kamer opgebaard blijft dan schuift de datum ook weer op dat de kamer leeg opgeleverd moet worden. Want een dag of 5 daar opgebaard liggen moet daarna nog een keer die kamer leeggehaald worden.
Alle reacties Link kopieren
sam1968 schreef:
22-04-2019 13:18
Volgens mij betaal je niet per maand hoor.
Ja hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven