Extra betalen voor opbaren op kamer

22-04-2019 11:39 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
So, dat wist ik niet. Dat sinds januari 2009 een zorginstelling vanaf het moment dat iemand overlijdt, geld krijgt uit de Wet Langdurige Zorg. Die regeling is er zodat zorginstellingen eventuele kosten voor een leegstaande kamer op kunnen vangen. Maar het verzorgingstehuis rekent toch nog extra kosten per dag dat iemand in de eigen kamer opgebaard ligt. Daarom wil ik dit onder de aandacht brengen.

Zou jij later opgebaard willen worden? Thuis, op je kamer, of in het morturarium? Of liever geen 'bezoekers' willen hebben als je gestorven bent.



Verzorgingstehuizen rekenen ten onrechte kosten voor opbaren overledenen http://a.msn.com/01/nl-nl/BBWaqOP?ocid=se

Een gedeelte uit de link:

RTL Nieuws
Verzorgingstehuizen rekenen ten onrechte kosten voor opbaren overledenen

RTL Nieuws / Koen de Regt
2 uur geleden


[foto:© ANP Beeld ter illustratie.]

Verzorgings- en verpleegtehuizen rekenen regelmatig extra kosten als een overleden bewoner in zijn kamer opgebaard wordt. Tehuizen vragen geld aan de familie, terwijl ze voor de huur van de kamer ook geld van de overheid krijgen.

Dat blijkt uit onderzoek van de onderzoeksredactie van RTL Nieuws. De praktijk van de tehuizen is tegen de afspraken die eerder tussen consumentenorganisaties en de tehuizen zijn gemaakt.

'Komt regelmatig voor'

Uitvaartondernemingen DELA en Monuta herkennen deze praktijken. Véronique Klaassen, directeur uitvaartverzorging van DELA: "Ik hoor vooral van onze uitvaartverzorgers dat het met regelmaat gebeurt. Wij brengen het op allerlei manieren onder de aandacht van de verzorgingstehuizen, want we willen graag dat het stopt."

Hoeveel tehuizen dit doen, is niet bekend. Maar mensen die in de sector werken zeggen het allemaal 'regelmatig' tegen te komen.
Vergoeding leegstand

Sinds 1 januari 2009 krijgt een zorginstelling vanaf het moment dat iemand overlijdt, geld uit de Wet Langdurige Zorg. Die regeling is er zodat zorginstellingen eventuele kosten voor een leegstaande kamer op kunnen vangen. Toch vragen sommige tehuizen bedragen tussen de 80 en 100 euro per dag aan de familie voor de extra 'huur' van de kamer.

Brigitte kreeg extra rekening van 330 euro

Het overkwam Brigitte Striekwold. Haar schoonvader Bennie overleed vorig jaar zomer in het verzorgingstehuis Gertrudis in ’s Heerenberg. "De verpleging vroeg of mijn schoonvader op zijn eigen kamer zou blijven. We hebben gezegd dat we dat graag wilden als dat kon. En dat was geen probleem."

Maar als Brigitte en haar familie de volgende dag weer langs gaan ligt er ineens een rekening van 330 euro. Het verzorgingstehuis rekent extra kosten per dag dat iemand in de eigen kamer opgebaard ligt. "Je moet dan dus eigenlijk dubbel betalen", zegt Brigitte. "330 euro om opgebaard te liggen op je eigen kamer die je betaalt, vinden wij gewoon heel raar."

"Het verzorgingstehuis heeft niks aan gedaan aan laatste verzorging of wat dan ook. Dat hebben we allemaal zelf gedaan, samen met de uitvaartmaatschappij." Uiteindelijk heeft Brigitte toch de rekening betaald.

'Het zou verboden moeten worden'

Zelfstandig uitvaartondernemer Dennis Kremer vindt dat het rekenen van deze extra kosten verboden zou moeten worden: "Ik vind het misbruik maken van de situatie waarin die mensen zitten. Wij leveren de koeling en de airco. Ook doen wij de dagelijkse controle. Het enige wat ze doen is de kamer leveren en dat is al betaald." Kremer maakte al vaker mee dat zorginstellingen via hem de kosten probeerden te verhalen, maar daar is hij mee gestopt.

Zo snel mogelijk nieuwe cliënt in kamer

Azora is de overkoepelende zorginstelling van Gertrudis in ’s Heerenberg, waar Brigitte's schoonvader overleed. Bestuurder Hans Metzemaekers reageert: "Wij rekenen extra kosten aan nabestaanden om onze eigen kosten te dekken. De mutatiedagenvergoeding die we vanuit de Wet Langdurige Zorg krijgen is voor ons niet voldoende om zo’n leegstaande kamer te betalen."

Ook geeft Azora aan bewust een hoger bedrag te vragen om mensen te ontmoedigen familieleden op de kamer op te laten baren. Metzemaekers: "In verzorgingstehuis Gertrudis hebben we te maken met lange wachtlijsten en willen leegstaande kamers zo snel mogelijk beschikbaar maken voor nieuwe cliënten. Daarnaast merken we dat andere bewoners het niet altijd prettig vinden als er een overledene in hun buurt opgebaard ligt."


...................etc.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Kleppeboxx schreef:
22-04-2019 18:46
Misschien ontzettend cru, maar een kamer bezet houden omdat je een dierbare daar opbaart......... ik snap het wel maar ik begrijp ook heel goed dat de instelling de bewuste kamer niet kan gebruiken voor een patiënt die zorg nodig heeft. In feite wordt de kamer niet gebruikt dan waarvoor de kamer bedoeld is. Dat je dan te maken hebt met extra kosten........ uitermate vervelend maar vanuit de zorginstellng wel juist.
Daarom krijgt de zorginstelling van de Overheid een bepaald bedrag ná het overlijden. Zodat de instelling geen inkomsten misloopt.
Maar de kamer is toch ook al betaald door de bewoner. Als de instelling dan ook nog een rekening uitschrijft voor het opbaren is dat dubbelop.
LOEP ME MAAR aub.
missie_m schreef:
22-04-2019 23:42
1 dag is de verzorgingstehuiskamer leeg. En een verpleeghuiskamer nog binnen een uur.

Maar soms word dat leeghalen gedaan meteen voor of ná de begrafenis.
Hoe bedoel je?
In de meeste gevallen (in deze omgeving tenminste) moet de kamer leeg zijn (ongeveer) een week na het overlijden.
Dus daar zou je iemand op kunnen baren. Als dat mag.
En dan zou het onzin zijn als je meer zou moeten betalen.
nina1966 schreef:
22-04-2019 14:45
Dus als je in een sociale huurwoning zit moet je ook maar binnen een week opgerot zijn? Want die houd je dan ook bezet en is dringend nodig.
Heb mijn huurcontract er niet bijgepakt maar inderdaad, als ik dood ga is het wel de bedoeling dat ik binnen een redelijke termijn ook de sleutel in laat leveren en de boel af laat ronden.
Ik weet niet of het een relatief nieuwe regel is maar ik weet wel dat hier in de buurt een volwassen man na zijn scheiding -hij was tegen de 50- bij zijn zieke, bejaarde moeder ging wonen met het idee: als ze dood gaat wordt neem ik de huur/het huis gewoon over. Man leefde van het min. en kwam wat dat betreft in aanmerking voor het huis.
Als hij aan de beurt is.. en dat was hij nog lang niet.

Ging niet door.. hij dacht dat het wel los zou lopen en reageerde niet op brieven van de wbv tot het huis op zijn eigen kosten werd ontruimd.
Hij mocht zelf ter plekke nog wel kiezen of de spullen op zijn eigen kosten naar een opslagbox gingen of naar de vuilstort.
Dat was coulance: ze hadden al zovaak gewaarschuwd en de huur was allang opgezegd ook al betaalde hij nog. Wie weet stortte de wbv het terug, geen idee en zoiets zou het ws 'vergeten' te vertellen.

Volgens mij is de max. tijd om te vertrekken hier 3 maanden, heb je geen kinderen of familie die je huis ontruimen wordt het voor je gedaan en krijgen de nabestaanden de rekening. Dat weet ik zeker. Ook wel logisch: je houdt inderdaad een woning bezet waar anderen om zitten te springen, net als een plekje in een vph.
Drie maanden lijkt me wel redelijk om een huis te ontruimen, al moet je het met weinig mensen doen.
SadButTrue999 schreef:
23-04-2019 00:21


Ging niet door.. hij dacht dat het wel los zou lopen en reageerde niet op brieven van de wbv tot het huis op zijn eigen kosten werd ontruimd.
Hoe onbeschrijflijk dom kun je zijn. Onvoorstelbaar dit.
Alle reacties Link kopieren
Het is deels begrijpelijk dat zo'n kamer snel weer leeg moet zijn, voor een nieuwe bewoner.

Maar ik vind het belachelijk dat nabestaanden extra moeten betalen, als de overledene in zijn eigen huis/ kamer opgebaard wil worden.

Als je 7 dagen de tijd hebt om na het overlijden een huis/kamer leeg te halen. Dan zou je zonder extra kosten toch zelf mogen bepalen of je iemand daar opbaard of alvast zo'n ruimte leeg haalt?
hollebollegijs schreef:
22-04-2019 15:57
De uitvaart is er natuurlijk voor de NAbestaanden en niet voor de overledenen.
Verder is natuurlijk niet overal een wachtlijst.
Jij werkt in de zorg? Er is daadwerkelijk wel zo'n beetje overal een wachtlijst. En niet zo'n kleine ook. Helemaal voor gesloten verpleeghuisafdelingen met mensen met dementie etc.
nina1966 schreef:
22-04-2019 23:37
Eh nee. Dat heb je zelf gespaard hoor als je van die leeftijd bent. Het is een volksverzekering waar je zelf iedere maand afdracht voor doet.
En dat draag je af van je bijstandsuitkering zeker? :lol:
Alle reacties Link kopieren
Je betaalt niet voor je eigen AOW, dat doen de mensen die nu werken.

Wat daarvoor tekort is, wordt door de regering betaald uit de "algemene middelen". Dat zijn de opbrengsten van BTW, aardgasbaten, accijnzen e.d.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven