Fina zwemmen en transgenders

20-06-2022 13:49 77 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik het goed heb heeft de internationale zwembond dus besloten dat als je na je 12e van geslacht bent veranderd je dan niet meer in je nieuwe categorie mee mag zwemmen

Want als je op je 18 vrouw wordt als man (ik charger) dan heb je dus profijt gehad van de puberteit met alle mannelijke hormonen.

Nou snap ik de FINA wel. Maar uit het oogpunt van inclusiviteit doet het wel pijn natuurlijk. Lastige materie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen verschillende vrouwen of mannen klassen meer in de sport. Klaar.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze moeten ergens een grens trekken. En per sport kan het ook weer verschillen. Goed dat ze op deze manier toch plaats maken voor transvrouwen, goede zaak.
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Alle reacties Link kopieren Quote
We gaan gewoon helemaal opnieuw in de discussie van Foekje Dillema?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Foekje_Dillema
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Eidde schreef:
20-06-2022 13:55
Geen verschillende vrouwen of mannen klassen meer in de sport. Klaar.
En dat is de doodsteek voor de meeste vrouwensporten. Mannen en vrouwen zijn wel gelijk maar dat betekent niet dat ze hetzelfde zijn.
Eidde schreef:
20-06-2022 13:55
Geen verschillende vrouwen of mannen klassen meer in de sport. Klaar.
Dan delven vrouwen het onderspit. Lijkt mij dus niet handig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is één transgender vrouw die in Amerika op redelijk hoog niveau meedoet met zwemmen. Feit is wel dat ze nu als vrouw een stuk mindere tijden zwemt dan voor haar transitie. Er zijn strenge eisen aan de hoogte van het testosteron en andere hormonen. Waarom zou zijn niet mogen deelnemen aan wedstrijden? Het is niet dat ze ineens alle wedstrijden wint.

Verder vind ik dat vooral mannen die zich in geen enkel opzicht voor vrouwensport interesseren en er meestal nogal minachtend over doen zich wat betreft transgender vrouwen zich ineens heel druk maken over de eerlijkheid binnen de vrouwensport.

Topsporters hebben over het algemeen een oneerlijk biologisch voordeel. Vooral de echte kampioenen. Michael Phelps heeft onnatuurlijk lange armen en een zeer hoge tolerantie voor lactaat, waardoor hij bijna niet verzuurd. Veel van oorsprong Afrikaanse sporters hebben spieropbouw waardoor ze elke marathon winnen van witte sporters. Veel Westeuropese sporters zijn van jongs af aan al in de watten gelegd door het topsportklimaat (lees er is veel geld) waardoor ze veel beter presteren. Over 10 jaar zal Nederland geen topturnsters meer hebben omdat wij het niet verantwoord vinden om meisjes van 8 meer dan 15 uur per week onder barbaars regime te laten trainen. Topsport is sowieso nooit eerlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
okkervil schreef:
20-06-2022 14:06
Er is één transgender vrouw die in Amerika op redelijk hoog niveau meedoet met zwemmen. Feit is wel dat ze nu als vrouw een stuk mindere tijden zwemt dan voor haar transitie. Er zijn strenge eisen aan de hoogte van het testosteron en andere hormonen. Waarom zou zijn niet mogen deelnemen aan wedstrijden? Het is niet dat ze ineens alle wedstrijden wint.
Wie een beetje zwemmen volgt weet dat ze in Nederland ook bestaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
zx123 schreef:
20-06-2022 14:14
Wie een beetje zwemmen volgt weet dat ze in Nederland ook bestaan.
Nu doe je net of er tientallen transgenders deelnemen aan zwemwedstrijden. En wat is er dan zo erg aan?
Alle reacties Link kopieren Quote
okkervil schreef:
20-06-2022 14:06
Er is één transgender vrouw die in Amerika op redelijk hoog niveau meedoet met zwemmen. Feit is wel dat ze nu als vrouw een stuk mindere tijden zwemt dan voor haar transitie. Er zijn strenge eisen aan de hoogte van het testosteron en andere hormonen. Waarom zou zijn niet mogen deelnemen aan wedstrijden? Het is niet dat ze ineens alle wedstrijden wint.

Verder vind ik dat vooral mannen die zich in geen enkel opzicht voor vrouwensport interesseren en er meestal nogal minachtend over doen zich wat betreft transgender vrouwen zich ineens heel druk maken over de eerlijkheid binnen de vrouwensport.

Topsporters hebben over het algemeen een oneerlijk biologisch voordeel. Vooral de echte kampioenen. Michael Phelps heeft onnatuurlijk lange armen en een zeer hoge tolerantie voor lactaat, waardoor hij bijna niet verzuurd. Veel van oorsprong Afrikaanse sporters hebben spieropbouw waardoor ze elke marathon winnen van witte sporters. Veel Westeuropese sporters zijn van jongs af aan al in de watten gelegd door het topsportklimaat (lees er is veel geld) waardoor ze veel beter presteren. Over 10 jaar zal Nederland geen topturnsters meer hebben omdat wij het niet verantwoord vinden om meisjes van 8 meer dan 15 uur per week onder barbaars regime te laten trainen. Topsport is sowieso nooit eerlijk.
Bij de hele Fina is de aanleiding dat een vrouw er een punt van gemaakt heeft bij de bond. En terecht, topsport voor vrouwen en dan vooral vanuit biologisch opzicht geredeneerd, moet beschermd worden.
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eidde schreef:
20-06-2022 13:55
Geen verschillende vrouwen of mannen klassen meer in de sport. Klaar.
Dan gaat nooit meer een vrouw winnen
Eidde schreef:
20-06-2022 13:55
Geen verschillende vrouwen of mannen klassen meer in de sport. Klaar.
Daarmee beperk je de mogelijke toekomstdroom van een halve wereldbevolking.

Maar het plan van de Fina combineert het beste van 2 werelden: ze stellen voor om een open klasse te doen (mag iedereen in) en een damesklasse, waarbij ze als criterium inderdaad het huidige geslacht nemen met uitzondering van de mensen die na hun 12e hun transitie afgerond hebben.

Ik vind het een aardig voorstel (vooral die open klasse lijkt me al langer een goed idee). De enige perverse prikkel die in het plan zit is dat het een argument zou kunnen geven om maar vroeg in jonge kinderen te gaan snijden. Wat dat betreft zou ik die damesklasse toch beter vinden op geboortegeslacht ipv huidig geslacht.

https://nos.nl/artikel/2433301-zwembond ... pen-klasse
Alle reacties Link kopieren Quote
De juiste keuze. Ook dapper gezien de huidige opinie omtrent het mogen uitsluiten van transgenders in sport.
Alle reacties Link kopieren Quote
okkervil schreef:
20-06-2022 14:32
Nu doe je net of er tientallen transgenders deelnemen aan zwemwedstrijden. En wat is er dan zo erg aan?
Wat is er zo erg aan de beslissing van de FINA dan, als het allemaal niets uitmaakt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap het wel. Een tijd geleden zag ik er wat filmpjes over op YouTube. (Wel Amerikaans) Meisje dat erg goed kon zwemmen (ik geloof dat het zwemmen was) en een beurs zou krijgen, had ook veel sponsors. Maar toen kwam er een transgender in het team en daar ging de beurs heen. Die won ook alles, met een hele mannelijke bouw, overduidelijk een voordeel.
Ik vind dat inderdaad heel oneerlijk voor cis meiden. Natuurlijk is het biologisch gezien nooit eerlijk, iedereen heeft verschillende talenten. Maar man/vrouw is iets anders imo.

Ik vraag me alleen af hoe vaak dit nou voorkomt, ik gok niet vaak. Ik vind het ook zielig voor transgender vrouwen, maar het is niet anders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sjulia schreef:
20-06-2022 14:48


Ik vraag me alleen af hoe vaak dit nou voorkomt, ik gok niet vaak. Ik vind het ook zielig voor transgender vrouwen, maar het is niet anders.
Ik weet er van 5, waarvan 3 in mijn regio.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eidde schreef:
20-06-2022 13:55
Geen verschillende vrouwen of mannen klassen meer in de sport. Klaar.
En dan een quotum invoeren van 20% vrouwen, 5% transgenders en minimaal twee gehandicapten natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
zx123 schreef:
20-06-2022 14:51
Ik weet er van 5, waarvan 3 in mijn regio.
Ik heb ooit met een transgender gewipt.

Krijg ik nu een prijs?
Doreia* schreef:
20-06-2022 13:57
We gaan gewoon helemaal opnieuw in de discussie van Foekje Dillema?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Foekje_Dillema
Interseksualiteit is er nog niet mee geregeld; transseksualiteit in ieder geval al wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
EsterInside schreef:
20-06-2022 14:43
De juiste keuze. Ook dapper gezien de huidige opinie omtrent het mogen uitsluiten van transgenders in sport.
Ja. Toch fijn dat de rechten van vrouwen weer ergens gezien worden, daar wordt nogal aan gemorreld dus fijn dat vrouwen nu kunnen zwemmen zonder benadeeld te worden.
En verstandig om een extra categorie toe te gaan voegen van transvrouwen in de sport. Hopelijk vindt iedereen zo zijn/haar categorie.
Alle reacties Link kopieren Quote
zx123 schreef:
20-06-2022 14:51
Ik weet er van 5, waarvan 3 in mijn regio.
Die op hoog niveau zwemmen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je echt inclusief wilt zijn, maak je dat onderscheid niet tussen transvrouw en cis-vrouw. Over de mannen hoor je overigens niets, terwijl transmannen wellicht minder snel en sterk zijn dan cis-mannen. Dat middelt zo wel lekker uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Terechte keuze en beslissing. Mannen (transvrouwen) hebben niets te zoeken in vrouwensport en hebben een buitenproportioneel voordeel. Laat hen gewoon verder competitie doen in hun biologische sekse, easy as that (idem voor transmannen). Die derde gezamelijke competitie kan dan nog steeds als alternatief.

Met inclusiviteit heeft dat zelfs niets meer te maken.
KamilleT schreef:
20-06-2022 18:59
Als je echt inclusief wilt zijn, maak je dat onderscheid niet tussen transvrouw en cis-vrouw. Over de mannen hoor je overigens niets, terwijl transmannen wellicht minder snel en sterk zijn dan cis-mannen. Dat middelt zo wel lekker uit.
Nee: echt inclusief is natuurlijk 1 klassement
Alle reacties Link kopieren Quote
Ceder schreef:
20-06-2022 19:34
Nee: echt inclusief is natuurlijk 1 klassement
Ja dat klopt wel.

Alles bij elkaar is inclusief.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven