Gedeeltelijk boerkaverbod

16-06-2018 14:22 2295 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat het allemaal al in kannen en kruiken zat. Gisteren las ik dat het verbod niet geld op straat, wel oa in het openbaar vervoer.

Wat vinden jullie?



2006:In een artikel uit de Volkskrant van 18 nov. 2006 stond: Islamitische vrouwen mogen zich binnenkort niet meer in boerka op straat vertonen.

2016:In een artikel van NRC van 29 nov. 2016 stond: Het verbod geldt niet op straat [/color]
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/11/29/tw ... d-a1534154

2017:VVD wil algeheel verbod voor boerka doorzetten Een verbod op het dragen van boerka’s moet volgens VVD overal gaan gelden. Dus niet alleen in overheidsgebouwen, in de zorg, op scholen en in het openbaar vervoer: nee, overal in het openbaar.
https://www.metronieuws.nl/nieuws/binne ... doorzetten


2018: Er wordt al lang over gepraat en gesteggeld, maar nu lijkt een gedeeltelijk verbod op gezichtsbedekkende kleding er toch te komen in Nederland. Dat betekent dat het dragen van een boerka in het openbaar vervoer, de zorg, op scholen en in overheidsgebouwen verboden is.
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... erkaverbod
LOEP ME MAAR aub.
Oh hemel ja, Van Hagelslag tot Halal. Tenenkrommend inderdaad en ik heb destijds wel eens "Je hersenen zitten in je hoofd en niet in je voeten!" geschreeuwd tegen de tv.
Kunstenkitsch schreef:
17-06-2018 10:52
Oh hemel ja, Van Hagelslag tot Halal. Tenenkrommend inderdaad en ik heb destijds wel eens "Je hersenen zitten in je hoofd en niet in je voeten!" geschreeuwd tegen de tv.

Alledrie ook vreselijk labiele en wereldvreemde meiden vond ik: denken dat je in je niqab wel juf op de basisschool kunt worden. Tuurlijk, ze zitten om je te springen...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben naturist, maar mag niet in mijn blote retteketet over straat.

Achterlijke regel, ik kan letterlijk niets verbergen en toch mag het niet. Ik kan er prima mee leven, hoor, daar niet van, ik houd me er braaf aan, maar als er een verbod komt op gezichtsbedekkende kleding hebben mensen zich daar ook aan te houden.

Wat voor soepjurken ze verder aan willen houden mogen ze wat mij betreft zelf weten, maar je gezicht laat je gewoon zien.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Door de vrijheid van godsdienst mag er in Nederland gewoon erg veel. Meestal goed, vaak ook jammer.

Als er een betere scheiding van kerk en staat zou zijn en er bv alleen openbaar onderwijs was en er geen uitingen van religie zouden mogen zijn in overheidsgebouwen, zou het makkelijker en duidelijker zijn.

Nu is een verbod niet haalbaar en zaait de discussie alleen maar haat.

Er vindt steeds meer radicalisering plaats en inderdaad, recalcitrante Nederlandse jongeren kunnen zich uitstekend afzetten tegen hun ouders, door Moslim te worden. Ze krijgen dan van hun Moslim vrienden heel veel complimenten, horen ergens bij...

Het lijkt me als ouder afschuwelijk als je kind opeens streng gelovig wordt. (Welk geloof ook.) Terwijl je zelf humanist of slechts in naam kerkelijk bent. Ik ben blij dat ze, uit zichzelf, vrij wars van religie zijn, bij mij.
Alle reacties Link kopieren
Cazandra schreef:
17-06-2018 08:04
Het is heel jammer dat er een boerkaverbod komt, het liefst had ik gezien dat iedereen vrij is om te dragen wat hij of zij wil. Maar helaas is het in het geval van de boerka en de nikaab wel nodig om dit kledingstuk te verbieden, gelet op de context van dit kledingstuk.

In sommige landen/ gebieden ter wereld worden vrouwen gedwongen dit soort volledig bedekkende kleding te dragen; een ernstige miskenning van de rechten van de vrouw als individu en de gelijkwaardigheid van de vrouw. Het is een ontmenselijkend kledingstuk en daarmee aanstootgevend om het te dragen. Vrouwen in Nederland die een burka dragen kun je verdelen in twee categorieën: zij die hiertoe worden gedwongen door hun man of familie (in dat geval steunen we ze door het te verbieden) en zij die zelf zodanig radicaal-extremistisch gedachtegoed aanhangen dat ze het uit zichzelf dragen. (in dat geval is het een aanstootgevend statement dat minderwaardigheid van vrouwen uitdraagt, en dat je in de openbare ruimte mag verbieden, evenals dat mensen niet naakt mogen lopen of in een nazi-uniform over straat mogen).

Al met al is de burka een voorbeeld waar mensenrechten (met name de rechten van de vrouw) in conflict komen met de vrijheid van religie; in dit geval hoort het recht van de vrouw zwaarder te wegen dan de vrijheid van religie. Het verbieden van de burka, geeft bovendien steun aan de vrouwen in landen/gebieden waar zij dit iedere dag gedwongen moeten dragen, geeft aan dat dit absoluut niet normaal is en brengt hopelijk de situatie sneller dichterbij dat ook zij als gelijkwaardige mensen worden beschouwd en in vrijheid mogen dragen wat zij willen.

Heel goed verwoord. :kneel:
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Oakes schreef:
17-06-2018 00:40
Hahaha, is dat toevallig in Houten?

Maar waar lach je nou eigenlijk om? Om een hoedje? En een lange rok omdat ze naar de kerk gaan?
LOEP ME MAAR aub.
missie_m schreef:
17-06-2018 10:47
Nóg meer in een isolement? Ik heb geen behoefte om in gesprek te gaan met vrouwen die zich zo kleden (namens de richtlijnen van de islam) omdat ze niet op een westerse vrouw willen lijken.

Ik kaats de bal terug.Dat handjevol mensen kan proberen met mij in gesprek te gaan. Misschien dat het hun helpt. Ze maken overal regeltjes over uit angst 'want oei huilie huilie, er zou eens een 'blik' op hun huid kunnen komen'
Mooi dat je wel in gesprek zou willen. Hopelijk kun je dat met respect. Ik ben niet gelovig maar ik zou graag een gesprek aangaan met een niqaab draagster om het beter te kunnen snappen. Sommigen zien het als onderdrukking. Als je het als onderdrukking ziet dan vind je zo'n vrouw een slachtoffer? Waarom zou je niet uit jezelf met een slachtoffer praten? Of een slachtoffer afkeuren? Helpt dat?
Jij ziet het blijkbaar als expres niet westers willen zijn? Moslims hebben toch vaak respect voor niqaab/burka draagsters, zelfs als ze zelf geen hoofddoek dragen. Ze zien het als heilig, net als sommige christelijken een non als heilig beschouwen. Andere moslims vinden het teveel aandacht trekkend, en dat wordt juist afgekeurd. Ik ben erg nieuwsgierig naar de beweegredenen.
Ik ken christelijke meisjes en vrouwen die geen broek aan mogen, alleen lange rokken, gereformeerd. Ze mogen zich niet inenten. Zij zien homoseksualiteit als een zonde. Ook de vrijgemaakte kerk houdt er deze opvattingen op na. Vrouwen hebben er minder rechten. Volgens hen ga ik als ongelovige naar de hel. Deze radicale groep is vele malen groter en enger naar mijn mening. En hebben meer invloed. Maar daar hoor je niemand over.
hollebollegijs schreef:
17-06-2018 08:35
Klopt niet.

Als er bijvoorbeeld een schietpartij is en er moet voor de veiligheid van omstanders en politie gefouilleerd worden op wapens mogen mannen vrouwen controleren en omgedraaid.

Bij 'acuut dreigend gevaar' (zie artikel 20 lid 1 en artikel 7 lid 3 van de Politiewet 2012): 'zoveel mogelijk' een ambtenaar van hetzelfde geslacht (maar dit is dus niet verplicht). Het gaat dan om het 'oppervlakkig aftasten van kleding'.
Bij een winkeldiefstal of douanecontrole is er geen acuut dreigend gevaar, je noemt de uitzondering die de regel bevestigd.
Cazandra schreef:
17-06-2018 10:33
Wat ik overigens ook heel erg vind, is dat je in Nederland steeds meer heel jonge meisjes met een hoofddoek ziet rondlopen. Meisjes van rond de zes, zeven jaar. Het idiote daarvan is dat zelfs in Saoedi-Arabië - toch wel ongeveer een van de meest vrouwenonderdrukkende landen ter wereld - je geen meisjes onder de twaalf jaar een hoofddoek of abaya ziet dragen.

Mijns inziens zou het een goed idee zijn als we in Nederland ook het dragen van hoofddoekjes op de basisschool zouden verbieden.
Bij zoon ook op de bs, jonge meisjes met een hoofdoek.
Met de luizen controle mogen ze in een apart kamertje allen door een vrouw gecontroleerd worden.
Ik vind het zelfs een beetje beledigend dat ze denken dat mijn zoon van 11 naar deze meisjes zou loeren als ze geen doekje zouden dragen.
Mijn zoon ziet de meisjes echt niet staan op die leeftijd, met of zonder hoofdoekje.
VictimadelAmor schreef:
17-06-2018 09:13
Nou prima toch? Als het alleen in de kerk gebeurt? Zouden ze in de moskee ook moeten doen. Gelegenheidskleding

Als je naar een chique gelegenheid gaat waar je alleen in avondjurk voor de dames en een jacquet voor de heren, mag verschijnen doe je dat toch ook om daar te kunnen vertoeven? En daarna ga je weer in gewone kleding. Geen chicque restaurant die jou verplicht om de rest van je leven in gelegenheidskleding te lopen hoor.
eens
Een boerkaverbod in NL is in ieder geval een goed begin. In Frankrijk en Belgie zijn ze hierin al een stuk verder (de problemen met moslims zijn daar ook vele malen groter natuurlijk).

Het is toch ongelooflijk eigenlijk dat een boerkaverbod uberhaupt nodig is in Europa, hoe heeft het zover moeten komen?! @( Dit hadden we al jaren geleden moeten aanpakken ipv wegkijken...
Net als de metoo beweging zou er ook een hashtag opgezet kunnen worden om de Europese moslima’s te helpen bij het afzetten van hun hoofddoek. Ik snap dat het gevaarlijk is om dit als moslima alleen te doen (eerwraak etc). Maar als er genoeg vrouwen aan meedoen, is het heus mogelijk om dit te bereiken.
aidem schreef:
18-06-2018 14:53
Net als de metoo beweging zou er ook een hashtag opgezet kunnen worden om de Europese moslima’s te helpen bij het afzetten van hun hoofddoek. Ik snap dat het gevaarlijk is om dit als moslima alleen te doen (eerwraak etc). Maar als er genoeg vrouwen aan meedoen, is het heus mogelijk om dit te bereiken.
Ik vrees dat dat niet veel uithaalt.
Op de school van mijn kinderen was er een Turkse moeder die ineens een hoofddoek ging dragen (en van de normale kleding naar volumineuze hoofddoek en tuniek over de knie), en een Marokkaans kind vertelde dit enthousiast tegen zijn moeder, die er al even blij mee was.
Zolang kinderen dit nog als iets goeds zien...
Elsa1984 schreef:
18-06-2018 01:52
Mooi dat je wel in gesprek zou willen. Hopelijk kun je dat met respect. Ik ben niet gelovig maar ik zou graag een gesprek aangaan met een niqaab draagster om het beter te kunnen snappen. Sommigen zien het als onderdrukking. Als je het als onderdrukking ziet dan vind je zo'n vrouw een slachtoffer? Waarom zou je niet uit jezelf met een slachtoffer praten? Of een slachtoffer afkeuren? Helpt dat?
Jij ziet het blijkbaar als expres niet westers willen zijn? Moslims hebben toch vaak respect voor niqaab/burka draagsters, zelfs als ze zelf geen hoofddoek dragen. Ze zien het als heilig, net als sommige christelijken een non als heilig beschouwen. Andere moslims vinden het teveel aandacht trekkend, en dat wordt juist afgekeurd. Ik ben erg nieuwsgierig naar de beweegredenen.
Ik ken christelijke meisjes en vrouwen die geen broek aan mogen, alleen lange rokken, gereformeerd. Ze mogen zich niet inenten. Zij zien homoseksualiteit als een zonde. Ook de vrijgemaakte kerk houdt er deze opvattingen op na. Vrouwen hebben er minder rechten. Volgens hen ga ik als ongelovige naar de hel. Deze radicale groep is vele malen groter en enger naar mijn mening. En hebben meer invloed. Maar daar hoor je niemand over.
Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb nog nooit gehoord van gereformeerden die de boel terroriseren, hele wijken onveilig maken, aanslagen plegen en ga zo maar door. (niet dat ik iets op heb met het Christelijke geloof overigens)
Alle reacties Link kopieren
Elsa1984 schreef:
18-06-2018 01:52
Mooi dat je wel in gesprek zou willen. Hopelijk kun je dat met respect. Ik ben niet gelovig maar ik zou graag een gesprek aangaan met een niqaab draagster om het beter te kunnen snappen. Sommigen zien het als onderdrukking. Als je het als onderdrukking ziet dan vind je zo'n vrouw een slachtoffer? Waarom zou je niet uit jezelf met een slachtoffer praten? Of een slachtoffer afkeuren? Helpt dat?
Jij ziet het blijkbaar als expres niet westers willen zijn? Moslims hebben toch vaak respect voor niqaab/burka draagsters, zelfs als ze zelf geen hoofddoek dragen. Ze zien het als heilig, net als sommige christelijken een non als heilig beschouwen. Andere moslims vinden het teveel aandacht trekkend, en dat wordt juist afgekeurd. Ik ben erg nieuwsgierig naar de beweegredenen.
Ik ken christelijke meisjes en vrouwen die geen broek aan mogen, alleen lange rokken, gereformeerd. Ze mogen zich niet inenten. Zij zien homoseksualiteit als een zonde. Ook de vrijgemaakte kerk houdt er deze opvattingen op na. Vrouwen hebben er minder rechten. Volgens hen ga ik als ongelovige naar de hel. Deze radicale groep is vele malen groter en enger naar mijn mening. En hebben meer invloed. Maar daar hoor je niemand over.
Ik denk dat je het verkeerd hebt begrepen. Ze mogen met mij in gesprek gaan misschien dat het hun helpt om mij te begrijpen.

Want ik zal het nooit begrijpen waarom een vrouw slaafs onder een zwart laken moet leven. Ze denkt dat ze dan een parel is voor haar man omdat niemand haar verder kan zien. Zoiets....kan ik met de beste wil niet snappen. Hoogstens dat ze onzeker van zich zelf is, en het wel zo makkelijk is om zich dan te verstoppen. Maar vaak zie je juist aan het schoeisel en handtas (wel westers) dat ze niet zo onzeker is. Vrouwen die hier geboren en getogen zijn en van de een op de andere dag gesluierd gaan verdenk ik van radicale gedachten, of van een man of vader die dat eist.

Lees de kledingvoorschriften van de islam maar eens door, je zult lezen dat ze niet op een westerse vrouw mogen lijken. Ze moeten zich juist onderscheiden van de westerse of ongelovige en herkenbaar zijn als moslimma.

Een non is echt niet heilig hoor en word ook niet als heilig gezien. Ze werd gewoon (zoals iedereen het verdiend) met respect aangesproken. Iemand word pas heilig verklaard ná zijn dood als de lijst met goede daden ontzettend ontzettend lang is.

Dat laatste is onzin. Nog nooit van iemand van een of andere kerk gehoord die een bomgordel droeg of haat horen prediken in de kerk.
missie_m wijzigde dit bericht op 18-06-2018 15:54
3.90% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Doubletree20 schreef:
18-06-2018 15:33
Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb nog nooit gehoord van gereformeerden die de boel terroriseren, hele wijken onveilig maken, aanslagen plegen en ga zo maar door. (niet dat ik iets op heb met het Christelijke geloof overigens)

Dit dus.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
aidem schreef:
18-06-2018 14:53
Net als de metoo beweging zou er ook een hashtag opgezet kunnen worden om de Europese moslima’s te helpen bij het afzetten van hun hoofddoek. Ik snap dat het gevaarlijk is om dit als moslima alleen te doen (eerwraak etc). Maar als er genoeg vrouwen aan meedoen, is het heus mogelijk om dit te bereiken.

Casandra schreef het heel duidelijk:

Cazandra schreef:
17-06-2018 08:04
Het is heel jammer dat er een boerkaverbod komt, het liefst had ik gezien dat iedereen vrij is om te dragen wat hij of zij wil. Maar helaas is het in het geval van de boerka en de nikaab wel nodig om dit kledingstuk te verbieden, gelet op de context van dit kledingstuk.

In sommige landen/ gebieden ter wereld worden vrouwen gedwongen dit soort volledig bedekkende kleding te dragen; een ernstige miskenning van de rechten van de vrouw als individu en de gelijkwaardigheid van de vrouw. Het is een ontmenselijkend kledingstuk en daarmee aanstootgevend om het te dragen. Vrouwen in Nederland die een burka dragen kun je verdelen in twee categorieën: zij die hiertoe worden gedwongen door hun man of familie (in dat geval steunen we ze door het te verbieden) en zij die zelf zodanig radicaal-extremistisch gedachtegoed aanhangen dat ze het uit zichzelf dragen. (in dat geval is het een aanstootgevend statement dat minderwaardigheid van vrouwen uitdraagt, en dat je in de openbare ruimte mag verbieden, evenals dat mensen niet naakt mogen lopen of in een nazi-uniform over straat mogen).

Al met al is de burka een voorbeeld waar mensenrechten (met name de rechten van de vrouw) in conflict komen met de vrijheid van religie; in dit geval hoort het recht van de vrouw zwaarder te wegen dan de vrijheid van religie. Het verbieden van de burka, geeft bovendien steun aan de vrouwen in landen/gebieden waar zij dit iedere dag gedwongen moeten dragen, geeft aan dat dit absoluut niet normaal is en brengt hopelijk de situatie sneller dichterbij dat ook zij als gelijkwaardige mensen worden beschouwd en in vrijheid mogen dragen wat zij willen.
LOEP ME MAAR aub.
missie_m schreef:
18-06-2018 15:50
Dit dus.
Wat 'dus'? Als er één geloof is dat oorlogen startte.....

'Jeruzalem was al 400 jaar in handen van de moslims, toen de paus in 1095 opriep tot een heilige oorlog tegen de ongelovigen. In de ban van religieus fanatisme gaven duizenden Europeanen zich op als kruisvaarder. De ergste godsdienstoorlog ooit brak uit.'

Voor de liefhebbers wat meer info:

https://historianet.nl/maatschappij/god ... ige-oorlog
missie_m schreef:
18-06-2018 16:03
Casandra schreef het heel duidelijk:
Missie waarom kopieer je alles nog een keer? Het voegt niets toe als je alles waar je het mee eens bent gewoon nog een keer quote. Maakt het zelfs erg vervelend en saai om hier te lezen.

Ik ben sowieso wel klaar met dit topic, je wilt het helemaal niet over een boerkaverbod in Nederland hebben; waarom je dit topic zo noemt is mee een raadsel!?!
Lenn12345 schreef:
18-06-2018 16:27
Wat 'dus'? Als er één geloof is dat oorlogen startte.....

'Jeruzalem was al 400 jaar in handen van de moslims, toen de paus in 1095 opriep tot een heilige oorlog tegen de ongelovigen. In de ban van religieus fanatisme gaven duizenden Europeanen zich op als kruisvaarder. De ergste godsdienstoorlog ooit brak uit.'

Voor de liefhebbers wat meer info:

https://historianet.nl/maatschappij/god ... ige-oorlog

Als je de docent wilt uithangen doe het dan goed, de reformatie was pas in de 16e eeuw.

Kruistochten werden geïnitieerd door de RK kerk. Overigens waren de kruistochten ondermeer weer een reactie op de verovering van islamieten op het Byzantijnse rijk.

Niet dat het er toe zou moeten doen, zo ongeveer alle religies zijn ooit gewelddadig geweest. We leven nu en hebben te maken met problematiek van nu.
Alle reacties Link kopieren
Lenn12345 schreef:
18-06-2018 16:27
Wat 'dus'? Als er één geloof is dat oorlogen startte.....

'Jeruzalem was al 400 jaar in handen van de moslims, toen de paus in 1095 opriep tot een heilige oorlog tegen de ongelovigen. In de ban van religieus fanatisme gaven duizenden Europeanen zich op als kruisvaarder. De ergste godsdienstoorlog ooit brak uit.'

Voor de liefhebbers wat meer info:

https://historianet.nl/maatschappij/god ... ige-oorlog
in 1095 bestond ik nog niet anders had ik er zeker een topic over geopend... via de voor die tijd informatieborden. Alle religies hebben slechte tijden gekend. Wel weet ik dat Irak eerst een christendom was. En dat er sinds 2004 aanslagen zijn op kerken in Irak. Maar of dat klopt heb ik toch Wikipedia effe geraadpleegd:

Wikipedia:
Het christendom in Irak is ontstaan in de eerste eeuw na Christus, volgens de overlevering door de apostel Thomas. Ook na de verovering van het huidige Irak door moslims, bleef er een christelijke minderheid bestaan, vooral in het noorden van het land. Het aantal christenen in Irak is tussen 2003 en 2014 sterk gedaald.


enz.enz.

Maar daar gaat het in dit topic inderdaad helemaal niet over.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Lenn12345 schreef:
18-06-2018 16:34
..................

Ik ben sowieso wel klaar met dit topic, je wilt het helemaal niet over een boerkaverbod in Nederland hebben; waarom je dit topic zo noemt is mee een raadsel!?!

Waarom dit topic zo heet?? Omdat het precies zo in het nieuws was.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Ik interesseer me dan weer volstrekt niet voor religieuze motieven voor wat voor gedrag dan ook. Gelovigen zijn gehersenspoelde kinderen die tot volwassen gegroeid zijn. Er zijn immers geen stabiele intelligente volwassenen die opeens in een god gaan geloven.

In het openbare verkeer dien je herkenbaar te zijn. Dat zorgt ervoor dat je aanspreekbaar bent als uniek individu en verantwoordelijk gehouden kunt worden voor je gedragingen. Gezichtsbedekking is daar in strijd mee, daarom is het is verboden.

Die bivakmuts/boerka draag je maar thuis, achter je eigen voordeur. Wanneer je je onder andere mensen begeeft, dan dien je herkenbaar te zijn.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
16-06-2018 15:40
En om hoeveel burka's gaat het in de praktijk?

Ik bedoel ... ik woon in één van de grotere steden van Vlaanderen. Nogal "gekleurd".
En ik ben hier toch écht nog nooit iemand met een burka op straat tegengekomen.
Als ik de afgelopen 10 jaar zowel in Antwerpen als in mijn eigen stad al 2 keer iemand met een niqab heb gezien zal 't veel zijn.

Met andere woorden:
Ik vind het een non-thema en er zijn belangrijkere zaken om wetten over te stemmen.


Met andere woorden: Hoe vaak ben jij op straat in Nederland al effectief iemand met een burka tegengekomen?
In amsterdam steeds vaker. En lijn 1, waar een aantal scholen aan liggen, zie je echt steeds meer jonge meiden van top tot teen in de lappen mét handschoenen. Ik vind die trend best wel eng. Vooral omdat ik van de generatie ben die heeft meegemaakt dat de toen immigranten nederland binnen kwamen en de meiden dus als dolle mina de lappen afgooiden, vaders negeerden en westerse beelden omarmden. Dan is zo'n terugval best triest.
Ik zie hier in de stad weinig burka’s, maar al wel meer dan pakweg 10 jaar geleden. Toen zag ik ze namelijk helemaal niet. En toen waren er volgens mij ook veel meer Marokkaanse meiden zonder hoofddoek.

In de krant voor zelfbenoemd beschaafd-progressief Nederland stond een hele tijd terug een artikel waarin Burkadraagsters aan het woord kwamen. Mijn indruk is dat ze rijp zijn voor een psychiater. En dat je deze trend (hoe bescheiden ook) zo snel mogelijk de kop moet indrukken met een verbod.

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/06/12/ho ... n-a1606340

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven