Geen geld hebben voor je menstruatie.

07-11-2019 00:59 571 berichten
Ik kon er zo gauw geen topic over vinden en als die er wel is dan graag een slotje.

Ik hoorde in het nieuws dat er meisjes/vrouwen zijn in Nederland die geen geld hebben voor tampons, maandverband of een cup etc. En dus maar oude vodden, wc papier gebruiken of de deur niet uit gaan en zelfs tampons hergebruiken (hoe dan?).

Ik vond het echt erg om te lezen maar ik dacht ook meteen van je hoeft toch geen Libresse of OB te kopen? Ben zelf een paar jaar geleden over gestapt op huismerk omdat ik de merken te duur vond worden en koop ik alleen merk als het in de aanbieding goedkoper is dan huismerk. Maar ik begrijp dat dat niet echt een optie is voor iedere vrouw i.v.m. irritaties en allergieën.

Wat vonden jullie van het nieuws dat niet ieder meisje/vrouw geld heeft voor tampons, maandverband en dergelijke?
Alle reacties Link kopieren
Ik verbaas me erover dat er echt gedacht wordt dat mensen er wel geld voor hebben ondanks schuldsanering, geldzorgen, bijstand of opgroeien zonder ouders.

Soms is dat geld er echt niet.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
07-11-2019 12:33
Moeder was vooral degene die zichzelf verwaarloosde om de rest van het gezin eten te kunnen geven. Een puber stouwt behoorlijk wat naar binnen natuurlijk. Meestal was er wel genoeg geld voor, maar zoals ik al zei: als er dan een keer iets onverwachts gebeurde (en dat kon al zijn dat er een vriendje onverwachts bleef mee-eten) dan was er inderdaad geen geld meer voor zulke dingen.

Zullen we het anders eens proberen met zijn allen, een maand lang van €70 per week rondkomen? En dan niet alleen voor boodschappen, maar ook zaken als kapper, sport, uitstapjes etc. moeten daar dan van worden gekocht. En je mag niet smokkelen door dingne door te schuiven naar volgende maand. Vertel mij dan maar eens hoeveel geld je overhoudt voor tampons...
Tampons gaan dan toch boven uitstapjes? Ik beweer niet dat 70 euro een vetpot is, maar bepaalde zaken zijn eerste levensbehoeften en uitstapjes zijn dat niet en tampons wel.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
07-11-2019 12:33
Moeder was vooral degene die zichzelf verwaarloosde om de rest van het gezin eten te kunnen geven. Een puber stouwt behoorlijk wat naar binnen natuurlijk. Meestal was er wel genoeg geld voor, maar zoals ik al zei: als er dan een keer iets onverwachts gebeurde (en dat kon al zijn dat er een vriendje onverwachts bleef mee-eten) dan was er inderdaad geen geld meer voor zulke dingen.
Voor je dochter geen maandverband/tampons kunnen kopen of een vriendje mee laten eten, ja moeilijke keuze inderdaad...

mindervanmij schreef:
07-11-2019 12:33
Zullen we het anders eens proberen met zijn allen, een maand lang van €70 per week rondkomen? En dan niet alleen voor boodschappen, maar ook zaken als kapper, sport, uitstapjes etc. moeten daar dan van worden gekocht. En je mag niet smokkelen door dingne door te schuiven naar volgende maand. Vertel mij dan maar eens hoeveel geld je overhoudt voor tampons...
Again: Voor je dochter geen maandverband/tampons kunnen kopen of naar de kapper (duurder), sporten (duurder) of een uitstapje (duurst!).
Goeie voorbeelden hoor.
nessemeisje wijzigde dit bericht op 07-11-2019 12:39
Reden: spaties
0.13% gewijzigd
Fizz schreef:
07-11-2019 12:36
Tampons gaan dan toch boven uitstapjes? Ik beweer niet dat 70 euro een vetpot is, maar bepaalde zaken zijn eerste levensbehoeften en uitstapjes zijn dat niet en tampons wel.

Zij maakten ook geen uitstapjes verder. Dat was meer als voorbeeld van dingen die je soms ook niet kan/wilt vermijden voor je kinderen. Maar ga je de uitdaging aan? Want het is blijkbaar heel gemakkelijk, dus dan moeten we dat toch ook allemaal wel kunnen van €70 per week?
TsumTsum schreef:
07-11-2019 12:33

Ik ken nu niemand die het om wat voor reden dan ook niet kan betalen maar als ik wel iemand kende zou ik haar af en toe een pakje tampons of maandverband geven. Tenzij het natuurlijk een kwestie is van verkeerde keuzes (zoals wel dure merkkleding en een iphone kopen maar dan geen geld meer hebben voor...)
Ook als iemand vanwege onhandige keuzes zonder tampons zit zou ik haar een doosje geven. Ik vind namelijk niet dat ik de aangewezen persoon ben om iemand te 'straffen' voor haar keuzes.
Alle reacties Link kopieren
Poezemens84 schreef:
07-11-2019 12:36
Ik verbaas me erover dat er echt gedacht wordt dat mensen er wel geld voor hebben ondanks schuldsanering, geldzorgen, bijstand of opgroeien zonder ouders.

Soms is dat geld er echt niet.
Veel mensen die in de schuldsanering zitten, kunnen slecht met geld omgaan. (Uitzonderingen daargelaten.) Vaak maken ze de verkeerde keuzes bij het uitgeven ervan.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
07-11-2019 12:39
Ook als iemand vanwege onhandige keuzes zonder tampons zit zou ik haar een doosje geven. Ik vind namelijk niet dat ik de aangewezen persoon ben om iemand te 'straffen' voor haar keuzes.
O, dat zou ik ook zeker doen. Lijkt mij ook verstandiger dan geld te geven.
Even voor de duidelijkheid: dit gezin maakte géén uitstapjes, zaten niet meer op verenigingen, enz. En het ging om de moeder in dit geval, niet om een dochter.

Maar nogmaals: wie durft het aan? Want die vraag word niet beantwoord. Ik ben echt benieuwd van hoe weinig jullie rond kunnen komen hoor
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
07-11-2019 12:39
Zij maakten ook geen uitstapjes verder. Dat was meer als voorbeeld van dingen die je soms ook niet kan/wilt vermijden voor je kinderen. Maar ga je de uitdaging aan? Want het is blijkbaar heel gemakkelijk, dus dan moeten we dat toch ook allemaal wel kunnen van €70 per week?
Ik schrijf toch nergens dat het makkelijk is? Heb jij haar boodschappenlijstjes wel eens bekeken? Wat heeft er dan prioriteit boven de tampons?
fizz wijzigde dit bericht op 07-11-2019 12:44
10.91% gewijzigd
Ik had vroeger een vriendin en die had er ook geen geld voor over. Ongesteld zijn was niet iets waar ze om vroeg. Dus jatte zij de tampons.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
07-11-2019 12:41
Even voor de duidelijkheid: dit gezin maakte géén uitstapjes, zaten niet meer op verenigingen, enz. En het ging om de moeder in dit geval, niet om een dochter.

Maar nogmaals: wie durft het aan? Want die vraag word niet beantwoord. Ik ben echt benieuwd van hoe weinig jullie rond kunnen komen hoor
Waarom zou ik? Ik heb er niet zo'n potje van gemaakt dat ik geen euro voor een doos tampons kan missen.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
07-11-2019 12:41
Even voor de duidelijkheid: dit gezin maakte géén uitstapjes, zaten niet meer op verenigingen, enz. En het ging om de moeder in dit geval, niet om een dochter.

Maar nogmaals: wie durft het aan? Want die vraag word niet beantwoord. Ik ben echt benieuwd van hoe weinig jullie rond kunnen komen hoor
Kreeg ze hulp van de Voedselbank? Zat het daar weleens bij?
Fizz schreef:
07-11-2019 12:43
Ik schrijf toch nergens dat het makkelijk is?

Nee, maar ik snap gewoon niet dat mensen eigenlijk ontkennen dat dit een probleem is voor mensen en net doen alsof het een kwestie is van er geen geld voor over hebben. In sommige gevallen is het geld er daadwerkelijk niet. Ik vind het echt mensonterend dat dit gebeurt in Nederland.

En dan worden er dingen gezegd als: dan laat je dat vriendje toch niet mee-eten. Nee, wat doe je dan als de moeder belt dat ze het niet redt om op tijd thuis te zijn? Kind geen eten geven? Zelf tot half 9 wachten tot dat kind weg is? Vertel het me maar
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
07-11-2019 12:46
Nee, maar ik snap gewoon niet dat mensen eigenlijk ontkennen dat dit een probleem is voor mensen en net doen alsof het een kwestie is van er geen geld voor over hebben. In sommige gevallen is het geld er daadwerkelijk niet. Ik vind het echt mensonterend dat dit gebeurt in Nederland.

En dan worden er dingen gezegd als: dan laat je dat vriendje toch niet mee-eten. Nee, wat doe je dan als de moeder belt dat ze het niet redt om op tijd thuis te zijn? Kind geen eten geven? Zelf tot half 9 wachten tot dat kind weg is? Vertel het me maar
Ik denk meer dat mensen bedoelen dat het echt heel weinig voorkomt en dat er in de berichtgeving nu wordt gedaan alsof het schering en inslag is. En ja, ik ken ook de nodige mensen die het echt niet breed hebben.
Trouwens als ik als moeder zou doorhebben dat een andere moeder krap bij kas zou zitten (en als iemand zo weinig te besteden heeft en zichzelf verwaarloost dan heb je dat echt wel door) dan zou ik voor m'n eigen kind meebetalen. Maar dat terzijde.
Bee_Kind schreef:
07-11-2019 12:46
Kreeg ze hulp van de Voedselbank? Zat het daar weleens bij?

Volgens mij niet. Ik weet niet precies hoe dat zat, maar zij kregen wel het hele salaris zelf gestort en moesten dan het gedeelte voor de schuldsanering doorstorten naar de hulpverleningsorganisatie. Ik vond het een heel ingewikkeld verhaal. Maar doordat ze dus wel een "gewoon" salaris gestort kregen, hadden ze er destijds geen recht op. Heel krom.

Qua boodschappenlijstje: gewoon de normale dingen. Brood, groentes, fruit, pasta, rijst zulke dingen.
anoniem_644a441f18f50 wijzigde dit bericht op 07-11-2019 12:49
Reden: aanvulling
10.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
07-11-2019 12:48
Volgens mij niet. Ik weet niet precies hoe dat zat, maar zij kregen wel het hele salaris zelf gestort en moesten dan het gedeelte voor de schuldsanering doorstorten naar de hulpverleningsorganisatie. Ik vond het een heel ingewikkeld verhaal.

Qua boodschappenlijstje: gewoon de normale dingen. Brood, groentes, fruit, pasta, rijst zulke dingen.
Ook dan zou ze er recht op moeten hebben. Weet niet of de situatie nog steeds zo is of is veranderd, maar als ze nog in die situatie zit dan komt ze er zeker voor in aanmerking!
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
07-11-2019 12:48
Volgens mij niet. Ik weet niet precies hoe dat zat, maar zij kregen wel het hele salaris zelf gestort en moesten dan het gedeelte voor de schuldsanering doorstorten naar de hulpverleningsorganisatie. Ik vond het een heel ingewikkeld verhaal.

Qua boodschappenlijstje: gewoon de normale dingen. Brood, groentes, fruit, pasta, rijst zulke dingen.
Ze kocht ook geen wc-papier en gebruikte in plaats daarvan bladeren en reclamefolders?
Bee_Kind schreef:
07-11-2019 12:49
Ook dan zou ze er recht op moeten hebben. Weet niet of de situatie nog steeds zo is of is veranderd, maar als ze nog in die situatie zit dan komt ze er zeker voor in aanmerking!

Ik had het toevallig net aangevuld. Volgens hen hadden ze er geen recht op. Het zou jammer zijn als dat wel het geval was geweest. Gelukkig zijn ze inmiddels met een schone lei begonnen.
Fizz schreef:
07-11-2019 12:50
Ze kocht ook geen wc-papier en gebruikte in plaats daarvan bladeren en reclamefolders?

Nee joh ze poepten gewoon buiten. Zo bespaarden ze ook nog wat water. :facepalm:

Echt, wat een mensen heb je toch.
anoniem_644a441f18f50 wijzigde dit bericht op 07-11-2019 12:51
6.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
07-11-2019 12:50
Ik had het toevallig net aangevuld. Volgens hen hadden ze er geen recht op. Het zou jammer zijn als dat wel het geval was geweest. Gelukkig zijn ze inmiddels met een schone lei begonnen.
Gelukkig! Wellicht had haar gemeente andere regels, maar bij mijn nicht die voor de Voedselbank vrijwilligerswerk doet ging het ook echt om wat je over hield, dus niet alleen om inkomsten.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
07-11-2019 12:46
Nee, maar ik snap gewoon niet dat mensen eigenlijk ontkennen dat dit een probleem is voor mensen en net doen alsof het een kwestie is van er geen geld voor over hebben. In sommige gevallen is het geld er daadwerkelijk niet. Ik vind het echt mensonterend dat dit gebeurt in Nederland.

En dan worden er dingen gezegd als: dan laat je dat vriendje toch niet mee-eten. Nee, wat doe je dan als de moeder belt dat ze het niet redt om op tijd thuis te zijn? Kind geen eten geven? Zelf tot half 9 wachten tot dat kind weg is? Vertel het me maar
Je voorbeeld is wel erg vergezocht. De praktijk is dat het geld toch vaak op de verkeerde manier wordt uitgegeven. Vaak hebben mensen met weinig geld huisdieren die geld kosten of ze roken. Op tv zie ik ook regelmatig vrouwen met een laag inkomen en geldproblemen, maar die dan wel tattoos of hun haar geverfd hebben. Dat kan ik dan weer niet volgen.
Fizz schreef:
07-11-2019 12:52
Je voorbeeld is wel erg vergezocht. De praktijk is dat het geld toch vaak op de verkeerde manier wordt uitgegeven. Vaak hebben mensen met weinig geld huisdieren die geld kosten of ze roken. Op tv zie ik ook regelmatig vrouwen met een laag inkomen en geldproblemen, maar die dan wel tattoos of hun haar geverfd hebben. Dat kan ik dan weer niet volgen.

De moeder in dit gezin haalde eens per maand de tondeuse eroverheen bij zichzelf. En hoezo is mijn voorbeeld vergezocht? Dit is gewoon daadwerkelijk wat er was gebeurt. Ik wil niet teveel in detail treden, maar ze hadden het gewoon echt heel pittig om rond te komen. De balans is dan heel erg kwetsbaar. Er was gewoon echt afgepast eten in huis, ze werkten met een weekmenu. Als er dan opeens iets anders of meer moest worden klaargemaakt, dan gooide dat echt roet in het eten voor het budget.

Maar ik ben het wel met je eens dat veel mensen met problematische schulden roken of huisdieren hebben, dat zal ik ook nooit snappen eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
07-11-2019 12:56
De moeder in dit gezin haalde eens per maand de tondeuse eroverheen bij zichzelf. En hoezo is mijn voorbeeld vergezocht? Dit is gewoon daadwerkelijk wat er was gebeurt. Ik wil niet teveel in detail treden, maar ze hadden het gewoon echt heel pittig om rond te komen. De balans is dan heel erg kwetsbaar. Er was gewoon echt afgepast eten in huis, ze werkten met een weekmenu. Als er dan opeens iets anders of meer moest worden klaargemaakt, dan gooide dat echt roet in het eten voor het budget.

Maar ik ben het wel met je eens dat veel mensen met problematische schulden roken of huisdieren hebben, dat zal ik ook nooit snappen eerlijk gezegd.
Ze had beter haar haar kunnen laten groeien. Bijpunten kun je namelijk prima zelf (doe ik ook).
Fizz schreef:
07-11-2019 12:39
Veel mensen die in de schuldsanering zitten, kunnen slecht met geld omgaan. (Uitzonderingen daargelaten.) Vaak maken ze de verkeerde keuzes bij het uitgeven ervan.
Uit onderzoek blijkt dat lang weinig geld hebben te vergelijken is een overbelaste schijf van de computer.
Er worden alleen korte termijn keuzes gemaakt omdat men geen ruimte heeft voor lange termijn gedachtes.
Hebben mensen meer financiële rust dan veranderen de keuzes.
Fizz schreef:
07-11-2019 12:52
Je voorbeeld is wel erg vergezocht. De praktijk is dat het geld toch vaak op de verkeerde manier wordt uitgegeven. Vaak hebben mensen met weinig geld huisdieren die geld kosten of ze roken. Op tv zie ik ook regelmatig vrouwen met een laag inkomen en geldproblemen, maar die dan wel tattoos of hun haar geverfd hebben. Dat kan ik dan weer niet volgen.
Hoeft ook niet. Als je iets zo vaak ziet zal daar wel een goede reden voor zijn, denk ik dan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven