Gemeenten geven pasfoto's door aan UWV

05-02-2026 20:26 24 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanmorgen kwam ik dit artikel tegen: https://www.ad.nl/binnenland/uwv-legt-r ... a6264a5/

Even kort, aangezien het een artikel achter een betaalmuur is:
De afdeling fraudebestrijding van het UWV vraagt pasfoto's op bij gemeenten om te weten hoe de personen waar ze onderzoek naar willen doen eruit zien. Dit mag alleen als er toestemming is van de officier van justitie als er al een strafrechtelijk onderzoek gaande is.
UWV geeft intern ook aan dat ze dit eigenlijk niet mogen, maar doen het toch met als motivatie dat een gemeente ook gewoon nee kan zeggen. Als een gemeente nee zegt, gaat het UWV daar ook gewoon mee akkoord.

Het AD legt de schuld vooral bij het UWV, maar mijn verbijstering ligt vooral bij de handelwijze van gemeenten die gewoon klakkeloos persoongegevens doorspelen terwijl ze dit niet mogen. Je zou naar mijn mening toch mogen verwachten dat gemeenten op een goede en betrouwbare manier met je persoonsgegevens om gaat!

Wat vinden jullie?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik vind het gek vd gemeente. Die doen iets wat niet mag.
Maar ook onbehoorlijk van het UWV.
Beetje gek, je moet je met je ID melden voor een gesprek. Je zou zeggen dat ze dan al alles van je hebben en weten.
ik was daar ook verbaasd over Nyx, maar blijkbaar heeft die afdeling die gegevens dan weer niet.
ik heb nog even in het artikel gekeken naar de reactie van het UWV en daar geven ze aan dat ze niet beschikken over kopieën van identiteitsbewijzen waar een foto op staat.
Dom dat gemeenten dit gewoon doorsturen, maar bij een grote organisatie als het UWV vind ik het ook wel te begrijpen dat medewerkers kúnnen denken dat het wel zo zal horen. Ik weet niet of het zo is, maa mij lijkt dat privacy bij de gemeente wat minder extreem benadrukt wordt dan bijvoorbeeld in de gezondheidszorg (waar je ook bij verzoeken van het UWV al-tijd een toestemmingsverklaring van patiënt zal willen zien).

Maar vooral ook ontzettend schijnheilig van het UWV. Als je weet dat het niet legaal is moet je het ook niet vragen in de hoop dat er fouten gemaakt worden.
Hele rare manier van doen.
Bij mij staat het niet achter een betaalmuur:

“Via een sluiproute kreeg het UWV de foto’s toch in zijn bezit. Daarmee worden regels omzeild waarin heel precies staat vastgelegd welke gegevens om welke redenen mogen worden opgevraagd en door wie. Onvoorstelbaar en pijnlijk, stelt FNV. De vakbond heeft hiervan melding gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens.”

Mag ik de link plaatsten?
Pieremachochel
Gemeenten doen wel meer wat juridisch niet juist is. Zoals: Bij verhuizing kinderen klakkeloos overschrijven naar het nieuwe adres zonder dat wordt gecontroleerd of er nog een andere gezaghebbende ouder is die daar toestemming voor moet geven. Of kinderen van het adres van ouder 1 overschrijven naar adres van ouder 2 zonder toestemming.
Kom ik heel regelmatig tegen in mijn werk.

Dus dit verbaast me niet.
Ergens verbaasd het me niet echt. Je leest best regelmatig dat gemeenten en overheidsinstanties de zaakjes niet goed op orde hebben qua privacy en beveiliging van gegevens omdat ze vaak niet voldoende kennis hebben of nog met verouderde systemen. Las deze week er ook alweer een ander artikel over.

Ik vraag me af of de gemeenten/medewerkers die hier aan mee werken wel voldoende op de hoogte zijn van de regelgeving of dat ze bewust iets doen wat eigenlijk niet mag.
Is een google search niet sneller?
Mijn ervaring is dat gemeenteambtenaren vaak gewoon niet de snuggerste mensen zijn. En dat is in heel veel gevallen problematisch.
Voordat je door kunt gaan met het bezoeken van het forum, moet je je wachtwoord veranderen.
WaterGirl schreef:
06-02-2026 08:20
Is een google search niet sneller?
Ik ben klant bij het Uwv. Net even mezelf door Google gehaald. Wel 1 hit in research gate, maar verder niks te vinden,ook geen foto's. Dus dat wordt moeilijk zoeken voor ze.
Ik denk dat ze een verzoek aan de gemeente toch betrouwbaarder vinden.
Dan neem ik aan dat iemand naar de Autoriteit Persoonsgegevens gaat… Die kunnen dan de maatregelen nemen die ze passend en geboden achten.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
rosanna08 schreef:
05-02-2026 20:42
ik heb nog even in het artikel gekeken naar de reactie van het UWV en daar geven ze aan dat ze niet beschikken over kopieën van identiteitsbewijzen waar een foto op staat.
Omdat ze die niet mogen bewaren. En dat doen ze gek genoeg dan wel weer netjes? Paspoort nummer en vervaldatum is tegenwoordig het enige wat ze vast leggen en daarna het kopie door de versnipperaar.
Ik vind het het UWV hier fouter is dan de gemeenten. Een overheidsinstantie die om informatie vraagt waarvan ze weten dat de overheidsinstantie aan wie ze het vragen die niet mag leveren, met als argument 'ze kunnen toch nee zeggen' - bizar. Expres proberen om iemand de fout in te laten gaan terwijl je weet dat het fout is, is veel erger dan een fout maken waarvan je niet weet dat het een fout is.

Ik vind het nog eens extra erg omdat het overheidsinstanties onderling betreft. Het lijkt mij niet best als je als overheidsinstantie er niet op kunt vertrouwen dat andere overheidsinstanties te goeder trouw handelen. En dat is wel het precedent dat UWV hier schept. Heel kwalijk. Waar moet de gemeente nog meer voor op z'n hoede zijn? Als de politie om informatie komt vragen, moeten ze dat ook wantrouwen? Dat is toch geen manier van werken.
Nyx• schreef:
05-02-2026 20:37
Beetje gek, je moet je met je ID melden voor een gesprek. Je zou zeggen dat ze dan al alles van je hebben en weten.
Ik denk niet dat ze je eerst oproepen als ze van plan zijn je op straat te gaan observeren.

En de mensen die je spreekt als je opgeroepen wordt, zijn weer andere mensen dan de medewerkers van de fraude afdeling.
Dat is natuurlijk te dol voor woorden. Schandalig gedrag van de gemeenten die het betreft
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
Vooral jammer omdat iedereen over elkaar buitelt om dingen onmogelijk moeilijk te maken . want praajfasie' en dan gaat het een keer echt over persoonsgegevens en dan gaat het verstand op nul en sturen ze het zomaar door.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
bijkimende idioterie is ook dat je dus nergens normaal ene klacht kunt indienen, niet bij het uwv en niet bij de gemeenten. ja, je kunt het algemene nummer bellen, denk ik, en dan....
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
KooktMetKnoflook schreef:
06-02-2026 11:59
Vooral jammer omdat iedereen over elkaar buitelt om dingen onmogelijk moeilijk te maken . want praajfasie' en dan gaat het een keer echt over persoonsgegevens en dan gaat het verstand op nul en sturen ze het zomaar door.
Hoe en wat? En het is op zich niet dat het expres moeilijk gemaakt wordt, maar die privacy maakt dingen gewoon moeilijker. Maar het is ook wel met een goed doel natuurlijk. En gelukkig gaat meestal dus niét het verstand op nul, daarom is dit ook nieuws.
Het UWV staat natuurlijk al jarenlang niet bekend om hun respect voor privacy. Hun eigen functionaris persoonsgegevens waarschuwde dat ze niet wettig omgingen met cookies die verplicht geaccepteerd moesten worden en die maatregelen gingen toch door, de FG nam ontslag.
Bij een datalek downloadde iemand als zogenaamde werkgever massaal cv's van werk.nl. Die van mij zat ertussen en ik kreeg melding dat onder andere mijn geboortedatum gelekt was. Die gegevens geven we nou eenmaal aan werkgevers, want die willen ze graag hebben, kreeg ik als antwoord op de vraag waarom. Maar een werkgever kan dit gegeven natuurlijk alleen gebruiken om leeftijdsdiscriminatie toe te passen. Vragen hierover zijn tot op heden niet beantwoord.
Brieven met medische informatie komen niet aan, zijn niet aangetekend verstuurd, dus "we weten niet waar ze zijn gebleven, maar een datalek is het niet hoor". medische informatie wordt tegen de regels in naar de werkgever gestuurd, ook dit wordt normaal genoemd want "het was maar een klein stukje medische info, niet alles."
Ook in het verhaal uit dit topic vindt ik het UWV veel te verwijten. Weten dat je het niet mag vragen, dus ook niet mag ontvangen, maar toch je vraag uitzetten in de hoop dat de andere partij even niet goed de wetgeving in de gaten heeft, vind ik heel verwijtbaar. En jij als slachtoffer van dit lek weet van niets, want de gemeente gaat je natuurlijk niet vertellen dat ze je foto hebben doorgestuurd. Ja, nu, nadat het de pers gehaald heeft, hopelijk wel, bij wijze van melding dat je slachtoffer bent van een datalek.
Ik ben nu aan het nadenken. Ieder jaar moet ik aangeven dat ik leef. Logisch. Bij het UWV gaat dat middels een formulier en kopie paspoort per post. Bij het ABP middels scannen van qr en paspoort, digitaal.Is dat niet hetzelfde?
kweepeer schreef:
06-02-2026 09:55
Ik vind het het UWV hier fouter is dan de gemeenten. Een overheidsinstantie die om informatie vraagt waarvan ze weten dat de overheidsinstantie aan wie ze het vragen die niet mag leveren, met als argument 'ze kunnen toch nee zeggen' - bizar. Expres proberen om iemand de fout in te laten gaan terwijl je weet dat het fout is, is veel erger dan een fout maken waarvan je niet weet dat het een fout is.

Ik vind het nog eens extra erg omdat het overheidsinstanties onderling betreft. Het lijkt mij niet best als je als overheidsinstantie er niet op kunt vertrouwen dat andere overheidsinstanties te goeder trouw handelen. En dat is wel het precedent dat UWV hier schept. Heel kwalijk. Waar moet de gemeente nog meer voor op z'n hoede zijn? Als de politie om informatie komt vragen, moeten ze dat ook wantrouwen? Dat is toch geen manier van werken.
Dit eigenlijk.
Lijkt me echt niet cool op deze manier, om bij de overheid te werken...

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven