Gemengde relaties nemen toe

20-01-2017 12:06 115 berichten
Het afgelopen jaar waren er volgens het CBS zo’n 467.000 gemengde huwelijken in Nederland. In totaal zijn er meer dan 650.000 geregistreerde gemengde relaties, zo’n 32 procent meer dan in 2001. Door het stijgende aantal is nu één op de zes van de 4,2 miljoen relaties in Nederland gemengd.



Hoofddemograaf Jan Latten van het CBS verklaart het nauwelijks gestegen aantal gemengde huwelijken met een algemene trend.



“In het algemeen is samenwonen populairder geworden. De nieuwe stellen zijn vaak jonge mensen, en onder hen neemt het aantal dat trouwt af en het aantal dat gaat samenwonen toe. Tegenwoordig hebben samenwonenden ook praktisch dezelfde rechten als gehuwden”.



Turkse en Marokkaanse Nederlanders blijven achter

De meeste gemengde relaties zijn met Nederlanders met een Indonesische achtergrond; zo’n 160.000 relaties. Daarna volgen Duits-Nederlandse (154.000) en Belgisch-Nederlandse paren (44.000).



Bij de grootste etnische groep woonachtig in Nederland, Nederlanders van Turkse of Marokkaanse afkomst, is het aantal gemengde relaties relatief klein. Slechts 2,5 procent van de Turkse Nederlanders heeft een gemengde relatie; bij Marokkaanse Nederlanders is het 2,3 procent. In absolute aantallen zijn ongeveer tienduizend Nederlanders met een Turkse achtergrond en circa negenduizend Nederlanders met een Marokkaanse achtergrond samen met een Nederlandse man of vrouw. Aangezien Nederlanders van Marokkaanse of Turkse afkomst volgens het CBS traditioneler zijn ingesteld komt het onder die etnische groepen wel relatief vaak voor dat paren gehuwd zijn. Ongehuwd samenwonen komt bij hen nauwelijks voor.



Volgens Latten is een aantal jaar geleden Nederlands-Turkse en Nederlands-Marokkaanse jongeren gevraagd wat zij belangrijk vinden bij het vinden van de juiste partner. Lakken:



“De eerste eis bleek geloof te zijn, de tweede je herkomst. En er zijn nu eenmaal weinig moslims zonder immigratieachtergrond.”



Dat het aantal gemengde huwelijken binnen deze etnische groepen achterblijft, heeft ook gevolgen voor de integratie voor de nieuwe generatie van Nederlanders van Turkse en Marokkaanse afkomst. Uit onderzoek van het CBS van vorig jaar bleek dat kinderen met ouders die allebei van niet-westerse afkomst zijn minder goed presteren op de Citotoets, de centrale eindtoets voor basisscholieren in groep 8, dan hun klasgenootjes die voortkomen uit een gemengd huwelijk of van Nederlandse ouders zijn.

bron: nrc



Leek me wel een leuk artikel voor op het forum. Hoe is dat in jullie omgeving? Hebben jullie een gemengde relatie? Waar loop je dan tegen aan? Of heb je bewust gekozen voor een partner uit eigen kring? En zegt dat dan iets over integratie volgens jullie?
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een regio met relatief weinig allochtonen, in mijn omgeving dan ook erg weinig gemengde relaties.........
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
Hier zuid-amerikaans bloed, man helemaal Nederlands. Maar ik ben heel Nederlands opgevoed, dus qua bloed wel gemengd, maar qua cultuur en dergelijke niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga heel simpel door het leven en heb gekozen voor iemand uit mijn eigen kring ,dat is wel zo makkelijk.

Of is dat een heel flauw antwoord, het heeft immers niks te maken met het geboorteland van onze ouders, om het nog wat lastiger te maken.



Overigens gaat dit enkel over geregistreerd partnerschap en huwelijk en volgens mij doet lang niet iedereen dat.

Jongeren die niet samenwonen tellen niet mee,evenals jongeren zonder geregistreerd partnerschap/huwelijk.

Volgens mij komen "gemengde" relaties vooral voor bij ons millennials(Y) en generatie Z.
To trapt af:



Mijn ouders hadden een gemengd huwelijk en dat is na ruim 25 jaar huwelijk toch gestrand door met name religieuze verschillen. Ik denk dat gemengde relaties waarbij de 1 opgegroeid is in een ander land erg moeilijk zijn getuige de vele scheidingen om me heen van soortgelijke stellen (nederlands-noord-afrikaans).



Ik heb zelf ook een gemengde relatie, maar omdat ik hier heb opgegroeid delen we veel dezelfde normen en waarden en is aan elkaar aanpassen makkelijker. Religieus gezien heb ik wel eerst 'gezocht' naar een partner uit eigen kring maar door mijn eigen gemengde achtergrond kwam ik daar ook veel verschillen tegen.



Waar wij tegen aanlopen zijn met name religieuze verschillen. Ik ben niet strenggelovig maar wil kind wel de mooie tradities meegeven. Vriend heeft daar weinig mee. Dus nu geven we beide mee. Dat mama in God gelooft en we gaan zowel de islamitische als christelijke feestdagen vieren en uitleggen maar dat papa niet gelooft en dat dat gewoon kan.

Mooie kant vind ik dat je veel van elkaar leert. Dus door een andere bril kijken naar situaties waardoor ik zelf merk open mindeder en kritischer tov mijn eigen cultuur en religie ben geworden en vriend ook tov de Nederlandse maatschappij.



Uiteindelijk denk ik niet dat gemengde huwelijken de graadmeter zijn voor integratie, omdat ik denk dat liefde in de 1e plaats een prive aangelegenheid is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben samen met een man uit Servië, totaal onverwacht en heel veel energie en tranen gestoken in de procedure om hem hierheen te halen. Inmiddels al ruim een jaar woont hij bij mij

Hij is orthodox en ik niet gelovig. Hebben dezelfde normen en waarden en ik kan hem alleen maar waarderen om de manier waarop hij zijn geloof invulling geeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben de vrucht van een gemengd huwelijk en waar ik woon zijn zo veel verschillende culturen dat ik tig mensen ken met een gemengde relatie, hier is het heel normaal.
Mijn man en ik zijn allebei indo, maar ik kan zo inderdaad al 10 Indo/NL relaties in onze omgeving opnoemen.

Sta er verder nooit bij stil.
Alle reacties Link kopieren
quote:lillah schreef op 20 januari 2017 @ 12:14:

To trapt af:



Mijn ouders hadden een gemengd huwelijk en dat is na ruim 25 jaar huwelijk toch gestrand door met name religieuze verschillen. Ik denk dat gemengde relaties waarbij de 1 opgegroeid is in een ander land erg moeilijk zijn getuige de vele scheidingen om me heen van soortgelijke stellen (nederlands-noord-afrikaans).



Ik heb zelf ook een gemengde relatie, maar omdat ik hier heb opgegroeid delen we veel dezelfde normen en waarden en is aan elkaar aanpassen makkelijker. Religieus gezien heb ik wel eerst 'gezocht' naar een partner uit eigen kring maar door mijn eigen gemengde achtergrond kwam ik daar ook veel verschillen tegen.



Waar wij tegen aanlopen zijn met name religieuze verschillen. Ik ben niet strenggelovig maar wil kind wel de mooie tradities meegeven. Vriend heeft daar weinig mee. Dus nu geven we beide mee. Dat mama in God gelooft en we gaan zowel de islamitische als christelijke feestdagen vieren en uitleggen maar dat papa niet gelooft en dat dat gewoon kan.

Mooie kant vind ik dat je veel van elkaar leert. Dus door een andere bril kijken naar situaties waardoor ik zelf merk open mindeder en kritischer tov mijn eigen cultuur en religie ben geworden en vriend ook tov de Nederlandse maatschappij.



Uiteindelijk denk ik niet dat gemengde huwelijken de graadmeter zijn voor integratie, omdat ik denk dat liefde in de 1e plaats een prive aangelegenheid is.

Ik vind een gemengde relaties een beetje onzinnig als beiden in Nederland zijn geboren. Dat zegt mij dan weer wat over hoe het CBS naar integratie kijkt.

Deels ben ik het met je eens het zegt wel iets over hoe je je door de samenleving beweegt. Sociale contacten etc.Niet perse integratie.

Ik ben ook het product van een gemengd huwelijk en ben gelovig opgevoegd.

Heb afstand gedaan van het geloof, maar ik vind de christelijke feestdagen wel belangrijk genoeg om daar iets over mee te geven.

Aangezien oma en opa wel vaak in de kerk te vinden zijn ,zal ik daar toch iets mee moeten.



Islamitisch feestdagen zal ik niks mee doen maar ik wil wel wat meegeven over de diverse religies in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
quote:ardni schreef op 20 januari 2017 @ 12:21:

[...]



Ik vind een gemengde relaties een beetje onzinnig als beiden in Nederland zijn geboren. Dat zegt mij dan weer wat over hoe het CBS naar integratie kijkt.Als een tachtigste generatie kaaskop met een tweede generatie Marokkaan trouwt, zie ik dat toch echt wel als een gemengd huwelijk.
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Dragisa schreef op 20 januari 2017 @ 12:17:

Mijn man en ik zijn allebei indo, maar ik kan zo inderdaad al 10 Indo/NL relaties in onze omgeving opnoemen.

Sta er verder nooit bij stil.

Dit. Ik houd mij daar totaal niet mee bezig. Veel te druk met mijn eigen relatie.

Hier half Spaans/ned. En half indo /Ned.
Mijn vaders was Nederlands en mijn moeder Surinaams. Ik heb een Nederlandse vriend.



Ik snap de meerwaarde van dit soort onderzoeken niet?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die laatste alinea dan weer een beetje raar. Met andere woorden: integratie verloopt beter als je kind bent van een gemengde relatie. Ja kunst.
Wat is trouwens een 'Nederlandse' opvoeding?
quote:Maccaron schreef op 20 januari 2017 @ 12:28:

Wat is trouwens een 'Nederlandse' opvoeding?Klagen over het weer en gourmetten natuurlijk.
quote:Dragisa schreef op 20 januari 2017 @ 12:30:

[...]





Klagen over het weer en gourmetten natuurlijk.







Heb ik toch iets gemist.
Alle reacties Link kopieren
quote:Maccaron schreef op 20 januari 2017 @ 12:28:

Wat is trouwens een 'Nederlandse' opvoeding?Onderhandelen en bloemkool met een sausje.
Alle reacties Link kopieren
Ben ik de enige die een relatie tussen een Nederlander en iemand uit west -Europa echt niet als een gemengde relatie zie?
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonmoeder is een Indo dus mijn vriend een (halve) Indo, heb ik dan een gemengde relatie? Zo heb ik er nooit over na gedacht.. Ik mijn schoonfamilie nooit gezien als niet Nederlands dus dat ze allemaal een gemengde relatie zouden hebben. En wanneer houden het dan op? Tel je mensen nog mee als alleen 1 ouder een andere afkomst heeft? Of alleen een grootouder?
Ik vind het nog al wat gemengde relatie. Als je elkaar leuk vindt doet achtergrond en gewoontes niet toe.
Alle reacties Link kopieren
Een eeuw geleden was een huwelijk al 'gemengd' als je met iemand uit een ander dorp trouwde.
Waarom moet alles zo geclassificeerd worden in Nederland. Who cares.
Alle reacties Link kopieren
Het verbaasd me dat dit echt nieuws is. Ik heb niet het idee dat gemengde huwelijken (ik moet zeggen dat de term voor mij enigszins onprettig klinkt) erg bijzonder zijn.

Mijn grootvader komt uit Indonesië en van hem en zijn 17(!) broers en zussen is er maar 1 getrouwd met iemand anders van Indonesische komaf. En dan hebben we het voornamelijk over 75 plussers en mensen die al meer dan 50 jaar getrouwd zijn.



Mijn moeder is dus half Nederlands/half Indonesisch en mijn vader is Nederlands. Mijn vriend is half Filipino(moeder)/half Nederlands en ik heb dus zelf ook een gemengde relatie. Ik ervaar absoluut geen cultuur probleem tussen ons. Er zijn wel verschillen in opvoeding die ook deels in cultuur liggen, ik ben erg Nederlands opgevoed, vriend wat meer Filipino maar dit leidt nooit tot botsingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 20 januari 2017 @ 12:24:

[...]



Als een tachtigste generatie kaaskop met een tweede generatie Marokkaan trouwt, zie ik dat toch echt wel als een gemengd huwelijk.



Dat ligt toch echt aan de sociale achtergrond van de ouders van je man, maar niet Enkel aan het feit dat ze uit Marokko komen.



Ik zal het even wat denigrerend neerpennen met een heerlijk extreem voorbeeld.

Als Prinses Amalia thuis komt met iemand die een totaal andere sociale status heeft, in een omgeving waar studeren,cultuur,wetenschap totaal onbelangrijk is en de persoon is opgegroeid in de Schilderswijk, vind ik dat een gemengder huwelijk dan een huwelijk tussen twee mensen mensen waarvan er 1 ouders heeft die buiten Nederland geboren zijn.



Sociale omgeving is wat mij betreft leading en het zal nogal verschil uitmaken of een ouder totaal ongeschoold was, of enige opleiding heeft genoten. Of een ouder uit een traditioneel dorp komt, of uit de stad.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben getrouwd met een in Frankrijk geboren man. Het grootste probleem waar we tegenaan lopen is de uitspraak van het woord 'croissant'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven