Gender neutraal

27-07-2017 16:20 2409 berichten
Ik heb wat vragen over het thema Gender neutraal.

Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?

En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
Genderneutrale toiletten zijn inderdaad voor zowel vrouwen als mannen. Lekker makkelijk. Heb je als vrouw ook niet meer dat je in de rij staat terwijl er gewoon (mannen)toiletten vrij zijn.

Bij de burgerlijke stand wordt gewoon gender genoteerd hoor.
Alle reacties Link kopieren
Bij de toiletten verschilt het ook per instantie. Soms heb je inderdaad geen mannen- en vrouwentoilet meer. Soms heb je naast de mannen- en vrouwen ook een genderneutraal toilet.

Ik ben het op vakantie in de VS bijvoorbeeld tegen gekomen dat alle toiletten gewoon voor iedereen waren. Maar ik hoorde van een bekende dat bij haar in het gebouw ze alle toiletten in 1 vleugel genderneutraal hadden gemaakt en de rest was wel verdeeld in mannen en vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Amsterdam waar ik woon is er ook mee bezig, maar dan gaat het vooral om aanspreekvorm. Niet meer 'beste dames en heren' maar 'beste mensen'. En sexe minder registreren, want vaak wanneer ernaar wordt gevraagd is het eigenlijk totaal niet relevant.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Behalve voor medische zaken, is het noteren van (geboorte)geslacht toch ook vaak niet heel relevant?

Ik heb bijvoorbeeld op mijn OV-chipkaart een V-tje staan. Maar waarom is dat van belang voor een OV-chipkaart? Ik lijk toch op de foto (mijn foto is HEUL oud, van 2006 ofzo, dus daar wordt soms gek naar gekeken)
Maar toen ik vorige maand op mijn verjaardag met het OV ging en meerdere keren gecontroleerd ben heeft er niemand zelfs opgemerkt dat ik jarig was, dus ik betwijfel dat ze überhaupt naar dat V-tje hebben gekeken.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me fijn, minder druk in de wc's! Haha. En fijn voor de transgender mensen die hierdoor ongemakkelijke situaties ervaren, dat zou niemand moeten meemaken.
Internagelaktisch
Noisepollution schreef:
27-07-2017 16:37


Ik ben het op vakantie in de VS bijvoorbeeld tegen gekomen dat alle toiletten gewoon voor iedereen waren.

In de VS hebben ze echt wel ladies en mens rooms hoor. Het gender neutrale komt daar ook steeds meer voor, kijk maar naar de ophef die er toen was bij Target (een winkel in de VS)
Het is niet zo dat daar alle toiletten standaard genderneutraal zijn. Zeker niet in bv the South.
LAgirl82 schreef:
27-07-2017 16:58
In de VS hebben ze echt wel ladies en mens rooms hoor. Het gender neutrale komt daar ook steeds meer voor, kijk maar naar de ophef die er toen was bij Target (een winkel in de VS)
Het is niet zo dat daar alle toiletten standaard genderneutraal zijn. Zeker niet in bv the South.
Dat zegt ze ook niet? Ze is tegengekomen dat ergens alle toiletten neutraal waren. Je leest het verkeerd ;)
Beter Laat, vanwaar deze vragen?
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
27-07-2017 16:58
In de VS hebben ze echt wel ladies en mens rooms hoor. Het gender neutrale komt daar ook steeds meer voor, kijk maar naar de ophef die er toen was bij Target (een winkel in de VS)
Het is niet zo dat daar alle toiletten standaard genderneutraal zijn. Zeker niet in bv the South.
Zo bedoelde ik het ook niet, ik was in een restaurant in de VS waar de toiletten genderneutraal waren. Maar dat was ook best een beetje een hippie-vega-restaurant :P
Is tot nu toe de enige plek waar ik zelf genderneutrale toiletten gezien heb.
Saga_Röversdotter schreef:
27-07-2017 17:00
Dat zegt ze ook niet? Ze is tegengekomen dat ergens alle toiletten neutraal waren. Je leest het verkeerd ;)

Dan heb ik het misschien verkeerd gelezen. Maar het grootste deel van de VS is hier erg conservatief in, en dat is echt wel gescheiden daar voor mannen en vrouwen.
Al komt daar ook wel -net als hier- verandering in, maar het gaat daar gepaard met een hele hoop ophef, demonstraties en boycots.
LAgirl82 schreef:
27-07-2017 17:03
Dan heb ik het misschien verkeerd gelezen. Maar het grootste deel van de VS is hier erg conservatief in, en dat is echt wel gescheiden daar voor mannen en vrouwen.
Al komt daar ook wel -net als hier- verandering in, maar het gaat daar gepaard met een hele hoop ophef, demonstraties en boycots.
Ja ik zag dit vooral in the south.
Daar wonen mijn schoonouders (mom&dad).
tonkje schreef:
27-07-2017 16:37
Amsterdam waar ik woon is er ook mee bezig, maar dan gaat het vooral om aanspreekvorm. Niet meer 'beste dames en heren' maar 'beste mensen'.
Misschien ben ik een hopeloos ouderwetse barbaar hoor, maar wat is hier precies het nut van? Je bent biologisch gezien een man of een vrouw, dan kun je je ook nog meer man of meer vrouw voelen, of elke dag een ander gendergevoel hebben of zo. Dus dames & heren is dan toch prima en alle ladingen dekkend?
Alle reacties Link kopieren
Starshine-2 schreef:
27-07-2017 18:14
Misschien ben ik een hopeloos ouderwetse barbaar hoor, maar wat is hier precies het nut van? Je bent biologisch gezien een man of een vrouw,
Nee dus, er zijn mensen die biologisch gezien helemaal niet zo duidelijk man of vrouw zijn.
dan kun je je ook nog meer man of meer vrouw voelen, of elke dag een ander gendergevoel hebben of zo. Dus dames & heren is dan toch prima en alle ladingen dekkend?
Alweer een nee, er zijn mensen die zich helemaal niet vrouw of man voelen. En dat hoeven niet dezelfde mensen te zijn als degenen die lichamelijk gezien niet zo duidelijk man of vrouw zijn.

Het is niet zo simpel, man of vrouw.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Starshine-2 schreef:
27-07-2017 18:14
Misschien ben ik een hopeloos ouderwetse barbaar hoor, maar wat is hier precies het nut van? Je bent biologisch gezien een man of een vrouw, dan kun je je ook nog meer man of meer vrouw voelen, of elke dag een ander gendergevoel hebben of zo. Dus dames & heren is dan toch prima en alle ladingen dekkend?
Nee, want er zijn mensen die zich niet thuisvoelen in het hokje van man of vrouw. Bijvoorbeeld mensen die niet een duidelijk biologisch geslacht hebben. Dus je sluit mensen buiten door alleen dames en heren aan te spreken.

Oh mosterd zie ik nu.
en hoeveel zijn dat er dan wel niet?

en als ik me nou ook geen mens voel? Die 'mensen' zijn er ook.

Sorry, maar ik vind het een beetje gezeur.
Alle reacties Link kopieren
Maar je kunt 2 pisbakken kwijt op de plek van 1 zitpot. En gezien het type boodschap dat men het meeste doet, vraag ik mij dan ook af of er bij Genderneutrale WC ruimtes hier ook rekening mee gehouden is.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Saga_Röversdotter schreef:
27-07-2017 17:00
Beter Laat, vanwaar deze vragen?
Gewoon, interesse, omdat ik het niet snapte.
Ik ben een V en blijf een V, geen twijfel mogelijk.
Loca_Loca schreef:
27-07-2017 18:10
Ja ik zag dit vooral in the south.

Ja, the South is ook erg conservatief, en niet alleen hierin.
Alle reacties Link kopieren
Starshine-2 schreef:
27-07-2017 18:14
Misschien ben ik een hopeloos ouderwetse barbaar hoor, maar wat is hier precies het nut van? Je bent biologisch gezien een man of een vrouw, dan kun je je ook nog meer man of meer vrouw voelen, of elke dag een ander gendergevoel hebben of zo. Dus dames & heren is dan toch prima en alle ladingen dekkend?
Het ene probleem is dat transgenders tijdens het omvormingsproces nog als van het oude geslacht genoteerd staan. Die mogen dan niet naar het toilet van de nieuwe. Het andere probleem is dat je geslacht pas formeel in de papieren veranderd wordt als er de genitaliën aangepast zijn zodat je fysiek volledig van het andere geslacht bent. Is dacht ik in Nederland al veranderd of in verandering. En soms mogen volledig getransformeerde mensen met de juiste aangepaste papieren dat alsnog niet.
Met genderneutrale toiletten is dat dus opgelost.
Met een variatie aan toiletten is het probleem pas echt opgelost, want er zijn genoeg mensen die alleen naar toiletten van hun eigen geslacht willen.
Alle reacties Link kopieren
Starshine-2 schreef:
27-07-2017 18:21
en hoeveel zijn dat er dan wel niet?

en als ik me nou ook geen mens voel? Die 'mensen' zijn er ook.

Sorry, maar ik vind het een beetje gezeur.
Net zoals vrouwen vinden dat ze dezelfde kansen willen krijgen als mannen. Ook gezeur. Toch? Als dat moderne gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Starshine-2 schreef:
27-07-2017 18:21
en hoeveel zijn dat er dan wel niet?

en als ik me nou ook geen mens voel? Die 'mensen' zijn er ook.

Sorry, maar ik vind het een beetje gezeur.
"Volgens het COC gaat het om minder dan 1 op de 20 mensen." Ik citeer dit uit een artikel in de Volkskrant van vandaag. Tja, dat zegt dus helemaal niets.

Voor wie zich geen man of vrouw voelt, is het helemaal geen gezeur natuurlijk.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
sueann schreef:
27-07-2017 19:20
Het ene probleem is dat transgenders tijdens het omvormingsproces nog als van het oude geslacht genoteerd staan. Die mogen dan niet naar het toilet van de nieuwe. Het andere probleem is dat je geslacht pas formeel in de papieren veranderd wordt als er de genitaliën aangepast zijn zodat je fysiek volledig van het andere geslacht bent. Is dacht ik in Nederland al veranderd of in verandering. En soms mogen volledig getransformeerde mensen met de juiste aangepaste papieren dat alsnog niet.
Met genderneutrale toiletten is dat dus opgelost.
Met een variatie aan toiletten is het probleem pas echt opgelost, want er zijn genoeg mensen die alleen naar toiletten van hun eigen geslacht willen.
Ik heb het niet over toiletten maar over de stationsomroeper die zegt 'dames & heren, de intercity naar lutjebroek heeft 5 minuten vertraging'.
SawEr zijn vaak ook gewoon urinoirs op plekken waar ik tot nog toe genderneutrale toiletten tegen ben gekomen. Festivals enzo.

starshine, momenteel niet heel veel, omdat baby's vaak direct na geboorte geopereerd worden. Dat wordt gelukkig steeds minder de gewoonte. Ik vind het raar dat je het gezeur vindt. Wat een onbegrip. Het lijkt me in onze maatschappij heel heftig om zonder duidelijk biologisch geslacht geboren te worden of in een transitieproces te zitten.

Beter Laat, je hoeft ook niet van geslacht te veranderen/ het heeft niet perse iets met geslachtsverandering te maken. Het gaat erom dat er niet overal onnodig onderscheid gemaakt wordt tussen man en vrouw, waardoor minder mensen zich buitengesloten voelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven