Genderneutrale aanhef

21-10-2021 14:57 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit topic is serieus bedoeld, rellen is niet nodig.

Hoe begin je een brief vandaag de dag? Geachte heer, mevrouw, welke ik altijd gebruik, lijkt niet meer te "mogen". Mijn werkgever wil dit veranderen maar weet niet goed hoe en welke aanhef het meest geschikt is.

Enkel Beste of enkel Geachte is erg raar. "Geachter heer, mevrouw, anders," is bot.
Geachte lezer is weer een beetje alsof je een blog doorstuurt.

Hoe doen jullie dit?
Alle reacties Link kopieren
Geachte geadresseerde?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
21-10-2021 14:58
Geachte geadresseerde?
Lijkt me raar aangezien de meeste correspondentie via mail gaat en niet naar een adres.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees vaak “beste relatie” bij algemene mails. Als het een mail aan 1 persoon gericht is zou ik zeggen “beste Pim Jansen”.
Alle reacties Link kopieren
Dat wat diegene van jou/het bedrijf is. Dus Beste klant, Geachte patiënt, Beste geïnteresseerde en zo verder.
Hangt een beetje van de doelgroep af, lijkt me.

Beste lezer,
Geachte klant,
Geachte vrijwilliger,
Geachte kandidaat,
etc.

Of gewoon: Goedendag,
Alle reacties Link kopieren
Vladimir schreef:
21-10-2021 15:01
Lijkt me raar aangezien de meeste correspondentie via mail gaat en niet naar een adres.
Het is toch een emailadres. Hoezo ben je dan geen geadresseerde? Beetje vreemde opmerking.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon de naam? Geachte Henk de Boer, of H. de Boer.
Geachte lezer vind ik ook wel kunnen
Bij een mail zou ik gewoon Goedendag, doen.
Alle reacties Link kopieren
Licht er aan hoe persoonlijk het bericht is. Een algemene nieuwsbrief? Beste lezer/relatie/klant. Persoonlijk mail, dan is het toch vaak de voornaam? Enigzins formeel, dan toch maar vast gaan leggen hoe en wat iemand genoemd wil worden.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
ludwina schreef:
21-10-2021 15:03
Hangt een beetje van de doelgroep af, lijkt me.

Beste lezer,
Geachte klant,
Geachte vrijwilliger,
Geachte kandidaat,
etc.

Of gewoon: Goedendag,
lezeres
vrijwilligster
kandidate
:P
Alle reacties Link kopieren
Dan zou het moeten zijn: Beste Henk de Boer, niet geachte. En heb je de roepnaam van al die geadresseerde? Anders staat er: Beste Hendrik Joseph Maria de Boer, en dat is best weird.

Wat zijn die mensen? Reizigers, hobby-kok, sportvissers, yogi? Zou je zo'n woord kunnen gebruiken?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Ik leerde vroeger als aanhef,
Geachte LS,


…..,,.
Alle reacties Link kopieren
Het zou wel mooi zijn als er gewoon een aparte benaming mocht komen voor mensen die zich geen man en ook geen vrouw voelen, of juist allebei.
Nu moet iedereen zo zoeken naar wat het meest respectvolle en handigste is.
Alle reacties Link kopieren
hemke schreef:
21-10-2021 15:08
Ik leerde vroeger als aanhef,
Geachte LS,


…..,,.
De combinatie geachte en LS vind ik vreemd. LS ken ik alleen als op zichzelfstaande afkorting. Het betekent ‘de lezer gegroet’.
Alle reacties Link kopieren
Krijg hier op werk via de mail vaak genoeg uitnodigingen van allerlei bedrijven die beginnen met 'Beste,' en verder niets erachter. Prima toch.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik altijd "Beste," als ik niet weet wat voor wezen aan de andere kant van de mail zit.
Alle reacties Link kopieren
In mijn inbox is het ‘beste’ of ‘LS’
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Saivash schreef:
21-10-2021 15:11
Het zou wel mooi zijn als er gewoon een aparte benaming mocht komen voor mensen die zich geen man en ook geen vrouw voelen, of juist allebei.
Nu moet iedereen zo zoeken naar wat het meest respectvolle en handigste is.
Welnee, leuk puzzeltje toch?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Beste "them" aldus Trisha Paytas🤣
Alle reacties Link kopieren
Vladimir schreef:
21-10-2021 15:01
Lijkt me raar aangezien de meeste correspondentie via mail gaat en niet naar een adres.

Dat vind ik dan weer raar. Je richt het toch tot iemand? Waarom zou ‘geachte geadresseerde’ dan raar zijn?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Elodea schreef:
21-10-2021 15:07
lezeres
vrijwilligster
kandidate
:P
bleh, die vrouwelijke termen hebben voor mijn gevoel een beetje een minderwaardige connotatie.
Een lezer leest de krant of een boek en een lezeres leest de Story, ofzo.
Net zoals 'directrice' en 'directeur'. Directeur kun je van van alles zijn, directrice is van een school of een verzorgingshuis.

Volgens mij is de emancipatie al zover gevorderd dat de voormalige 'mannelijke' variant nu gezien wordt als de neutrale variant.
Alle reacties Link kopieren
Beste lezer
Alle reacties Link kopieren
En tegenwoordig krijg ik post aan de bewoners van dit adres
kliko wijzigde dit bericht op 21-10-2021 15:29
5.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vladimir schreef:
21-10-2021 15:01
Lijkt me raar aangezien de meeste correspondentie via mail gaat en niet naar een adres.
Ik stuur emails altijd naar een emailadres....

Maar inderdaad, de meeste correspondentie gaat per email, en niet meer per brief (ik kan me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst een brief heb gestuurd). Even gekeken wat ik het meeste gebruik als aanhef:

Hi / Hi <voornaam> / Hi all
Hi guys
Hello / Hallo / Hallo <voornaam>

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven