Gezonde roker sleept de tabaksindustrie voor de rechter.

01-12-2017 10:49 183 berichten
Gelezen in het AD;

Voor het eerst heeft nu ook een gezonde roker aangifte gedaan tegen de tabaksindustrie wegens zware mishandeling.
De 25-jarige Charlotte Pelt is al 10 jaar verslaafd en vindt dat dus níet haar eigen schuld. ,,Verslaving is een ziekte.’'

,,Ik vind het niet mijn schuld dat ik verslaafd ben,’’ zegt de studente rechtsgeleerdheid. ,,Als je jong bent, ben je helemaal niet bezig met de gevolgen van wat je doet. Ik ben op een schoolfeest begonnen, toen was ik 14 of zo. Veel oudere leerlingen rookten al. Vanaf mijn 15de begon ik echt regelmatig te roken. Pas jaren later kom je erachter dat mensen longkanker krijgen en waardoor. Toen rookte ik al jaren. Dat is wat de rookindustrie wil: jonge mensen verslaafd maken. Om geld te verdienen. Dat is zo naar. Ik hoop dat meer gewone rokers gaan inzien wat ze is aangedaan.’’
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
06-12-2017 10:24
Zoals ik al eerder schreef: veel cafe's hebben zich nooit aan het rookverbod gehouden en in veel cafe's waar voorheen wel een rookverbod was daar staan de asbakken weer op tafel. Zeker nu het weer koud wordt. Er zijn ook cafe's waar je een paar uur voor sluitingstijd weer mag roken. Ik ben een roker en ga veel uit dus ik kies voor de cafe's waar ik wel kan roken en daar is het ook gezellig druk. Ook in het buitenland wordt er op veel plaatsen nog steeds gerookt.

Ik denk dat je mist wat de bedoeling is van dit rookverbod. Dat gaat niet over gezelligheid of omzet maar om het roken te ontmoedigen omdat het zulke enorme schadelijke gevolgen heeft voor de volksgezondheid.
Bloemnon schreef:
06-12-2017 10:28
Het gaat vooral om het goede voorbeeld voor de jongeren.
Als ouders wil je toch graag dat je kinderen gezond leven?
Uitdrukking is niet voor niets: “goed voorbeeld doet goed volgen”.
Ik zie er geen kwaad in als kinderen naar de voetbal van pa gaan kijken en hij drinkt daarna een pilsje. Dat zullen ze thuis ook vast wel zien dat volwassen mensen alcohol drinken. Als de senioren hebben getraind en daarna bier gaan drinken dan zijn er helemaal geen kinderen meer in de kantine.
Alle reacties Link kopieren
Bloemnon schreef:
06-12-2017 10:28
Het gaat vooral om het goede voorbeeld voor de jongeren.
Als ouders wil je toch graag dat je kinderen gezond leven?
Uitdrukking is niet voor niets: “goed voorbeeld doet goed volgen”.
Een paar biertjes of glaasjes wijn zijn echt niet slecht voor de gezondheid.
Er is nog een middenweg tussen geheelonthouderschap en "zuipen".
Bloemnon schreef:
06-12-2017 10:39
Ik denk dat je mist wat de bedoeling is van dit rookverbod. Dat gaat niet over gezelligheid of omzet maar om het roken te ontmoedigen omdat het zulke enorme schadelijke gevolgen heeft voor de volksgezondheid.
Dat weet ik wel maar ik ken geen enkele horecaondernemer die voor het rookverbod is. Er zijn zelfs ondernemers daardoor failliet gegaan. Iedereen die rookt weet zelf wel dat het slecht is maar laat mensen zelf bepalen of ze willen roken of niet. Prijzen van tabak gaan steeds maar omhoog en toch blijven mensen roken. Ik vind het ook duur hoor maar rook er geen sigaret minder om. Een pakje L&M kost 10 euro.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
06-12-2017 10:44
Dat weet ik wel maar ik ken geen enkele horecaondernemer die voor het rookverbod is. Er zijn zelfs ondernemers daardoor failliet gegaan. Iedereen die rookt weet zelf wel dat het slecht is maar laat mensen zelf bepalen of ze willen roken of niet. Prijzen van tabak gaan steeds maar omhoog en toch blijven mensen roken. Ik vind het ook duur hoor maar rook er geen sigaret minder om. Een pakje L&M kost 10 euro.
Alsjeblieft niet het rookverbod in de horeca opheffen zodat niet-rokers net als vroeger weer in de rook moeten zitten als ze uit eten gaan !
Ik háátte het om in een restaurant in de rook te zitten! In menig restaurant was geen aparte gedeelte voor niet-rokers. Ik zal er op een terras of bij de bushalte niets van zeggen als iemand rookt, maar het rookverbod zou van mij zelfs uitgebreid mogen worden.
Alle reacties Link kopieren
In restaurants is het rookverbod een aanwinst!

En uitbreiding rookverbod, nou nee. We zijn een uitstervend ras dus dat komt vanzelf. Even geduld, hoor. :P
amarna schreef:
06-12-2017 10:55
Alsjeblieft niet het rookverbod in de horeca opheffen zodat niet-rokers net als vroeger weer in de rook moeten zitten als ze uit eten gaan !
Ik háátte het om in een restaurant in de rook te zitten! In menig restaurant was geen aparte gedeelte voor niet-rokers. Ik zal er op een terras of bij de bushalte niets van zeggen als iemand rookt, maar het rookverbod zou van mij zelfs uitgebreid mogen worden.
Het rookverbod zal ook niet zo maar weer opgeheven worden denk ik en zeker niet in restaurants. Ik ga daardoor wel minder vaak uit eten in de winter en in de zomer kies ik voor restaurants waar je buiten kunt eten.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
06-12-2017 11:02
Het rookverbod zal ook niet zo maar weer opgeheven worden denk ik en zeker niet in restaurants. Ik ga daardoor wel minder vaak uit eten in de winter en in de zomer kies ik voor restaurants waar je buiten kunt eten.
Ik kwam voór het rookverbod niet in restaurants zonder apart rook-gedeelte. En dat waren er best veel: bijna alle restaurants met mediterrane of arabische keuken.

In de VS mag bijna nergens meer gerookt worden. In sommige plaatsen zelfs op straat niet. Dat vind zelfs ik overdreven, maar stiekem vond ik het erg prettig dat het nergens maar rook stonk ;-)
Het viel mij gisteren op bij dat programma waar bekende Nederlanders met elkaar op reis gaan dat ze in Parijs waren en dat er een vrouw zat te roken in een cafe. Dus ook daar houdt niet elke horecaondernemer zich aan het rookverbod. In Belgie , Spanje en Turkije zijn er ook nog zat plaatsen waar binnen gerookt wordt. Op vakantie in Egypte ook maar daar geldt het rookverbod volgens mij niet.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
06-12-2017 11:12
Ik kwam voór het rookverbod niet in restaurants zonder apart rook-gedeelte. En dat waren er best veel: bijna alle restaurants met mediterrane of arabische keuken.

In de VS mag bijna nergens meer gerookt worden. In sommige plaatsen zelfs op straat niet. Dat vind zelfs ik overdreven, maar stiekem vond ik het erg prettig dat het nergens maar rook stonk ;-)
Dat kan ik me voorstellen. Heb een tijdje met de trein gereisd en ik werd 's ochtends beroerd van 'de jeugd' die blowend door het station liepen. :sick:

Er zijn in NL al rookvrije terrassen, die zelfs speciale schermen hebben om geen rook van andere terrassen over te krijgen.
Het zal die kant wel opgaan. Prima hoor, maar dan hoop ik dat er ook nog leuke plekjes overblijven voor rokers.
anoniem_318439 wijzigde dit bericht op 06-12-2017 11:36
0.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In het buitenland zie ik toch veel plaatsen die het rookverbod streng handhaven. Behalve waar ik het niet had verwacht. In Duitsland mag je in lokale kroegjes op het platteland nog gewoon roken. Daar kun je zelfs sigaretten halen bij de bakker, die samen met een apotheek een winkelruimte deelt. Best nostalgisch.
Blondie456 schreef:
06-12-2017 10:44
Dat weet ik wel maar ik ken geen enkele horecaondernemer die voor het rookverbod is. Er zijn zelfs ondernemers daardoor failliet gegaan. Iedereen die rookt weet zelf wel dat het slecht is maar laat mensen zelf bepalen of ze willen roken of niet. Prijzen van tabak gaan steeds maar omhoog en toch blijven mensen roken. Ik vind het ook duur hoor maar rook er geen sigaret minder om. Een pakje L&M kost 10 euro.
Als mensen zo nodig willen roken moeten ze dat doen waar niet-rokers er geen last van hebben. Want anders is het dus niet alleen slecht voor henzelf, maar vervuilen ze ook de longen van mensen die voor hun eigen gezondheid niet roken.
Ik ben dus heel erg blij met het rookverbod in de horeca.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het verdacht dat rokers de overheid meer geld opleveren dan kosten maken. http://www.stoprokenvandaag.nl/tabak-ro ... sschappij/
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
Alle reacties Link kopieren
"Wij roken die troep niet, we verkopen het alleen, het is voor jongeren, armen, zwarten en domme mensen." - aldus een medewerker van R.J. Reynolds...

Roken is natuurlijk een volstrekt achterlijke gewoonte (kom maar door met je commentaar :-))

Mijn eerste reactie is ook wat een kansloze zaak, maar als ik luister naar het pleidooi van meester Ficq zie ik de zaak toch wat genuanceerder.

Kinderen worden door de tabaksindustrie als doelgroep gezien. Want als je de jeugd aan het roken hebt is de kans dat ze stoppen ook veel kleiner. Pure misdaad vind ik. Ik heb overigens nooit gerookt, was als kind extreem anti en werd later mild omdat me opviel dat er heel veel mooie vrouwen rookten :-)

Maar als je ouder wordt, staat het gewoon heel erg sneu en je wordt er ziek en lelijk van. Uitbannen!
ohboy wijzigde dit bericht op 06-12-2017 23:39
0.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ohboy jonguh, da's alleen maar goed dat vrouwen daar lelijk van worden, anders heb je te veel keuzestress.
Roken is een achterlijke gewoonte maar wel een verslaving waar heel moeilijk vanaf te komen is voor sommige mensen zoals ik. Ik heb ruim een jaar niet gerookt maar ben toch weer begonnen. Ik heb er ook niet echt spijt van dat ik weer rook want ik heb nu meer rust in mijn hoofd. Ik bleef maar trek houden in sigaretten en dacht er de hele dag aan. Op iedereen die rookte was ik jaloers. Het is echt moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Oakes schreef:
06-12-2017 23:08
Ohboy jonguh, da's alleen maar goed dat vrouwen daar lelijk van worden, anders heb je te veel keuzestress.
Was het maar waar dat men lelijker werd van roken, dan zouden er veel meer mensen mee stoppen.

Je moet wel heeeel erg veel roken wil je er lelijker van worden. Van een peukje of 10 per dag verandert je uiterlijk echt niet.
Alle reacties Link kopieren
En zij studeert rechten, nou dat wordt wat.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Ja weet je, ik vind het maar suf.

Charlotte heeft zelf sigaretten aangestoken, zelf sigaretten gepakt, zelf sigaretten gekocht, zelf de sigaretten gerookt. En dan geeft ze andere mensen daar de schuld van?

Straks gaan mensen anderen de schuld geven van dat zij te dik zijn omdat andere mensen hun boos maken en zij dan gaan emotie-eten. Maar dan moet je dat eten niet in huis halen, onder andere, opgelost.
Blondie456 schreef:
06-12-2017 10:44
Dat weet ik wel maar ik ken geen enkele horecaondernemer die voor het rookverbod is. Er zijn zelfs ondernemers daardoor failliet gegaan. Iedereen die rookt weet zelf wel dat het slecht is maar laat mensen zelf bepalen of ze willen roken of niet. Prijzen van tabak gaan steeds maar omhoog en toch blijven mensen roken. Ik vind het ook duur hoor maar rook er geen sigaret minder om. Een pakje L&M kost 10 euro.
Prima als mensen willen roken, maar ik wil gewoon een middagje de stad in kunnen zonder ineens een vieze sigarettenwalm in te ademen. Het kan zo makkelijk voorkomen worden door roken op straat niet toe te staan op bepaalde drukke plekken, maar toch doen we het niet om rokers te pleasen.
Alle reacties Link kopieren
anoniem201612122 schreef:
07-12-2017 16:58
Prima als mensen willen roken, maar ik wil gewoon een middagje de stad in kunnen zonder ineens een vieze sigarettenwalm in te ademen. Het kan zo makkelijk voorkomen worden door roken op straat niet toe te staan op bepaalde drukke plekken, maar toch doen we het niet om rokers te pleasen.
Ach ja, de openbare ruimte. Da's toch een hellend vlak i.m.o.. Ik vind het belachelijk dat de lucht nog steeds wordt vervuild door stinkende diesels, vuurwerk, houtkachels en opgevoerde brommers.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
06-12-2017 10:44
Dat weet ik wel maar ik ken geen enkele horecaondernemer die voor het rookverbod is. Er zijn zelfs ondernemers daardoor failliet gegaan. Iedereen die rookt weet zelf wel dat het slecht is maar laat mensen zelf bepalen of ze willen roken of niet. Prijzen van tabak gaan steeds maar omhoog en toch blijven mensen roken. Ik vind het ook duur hoor maar rook er geen sigaret minder om. Een pakje L&M kost 10 euro.
Ondernemers die failliet zijn gegaan door het rookverbod zouden eerst eens bij zichzelf te rade moeten gaan. Er zijn immers heel veel horecabedrijven die het wel gewoon goed doen.

En dat je het zelf moet bepalen, prima. Maar dan wel ergens waar anderen er geen last van hebben. Rokers hebben geen last van niet-rokers, maar andersom wel. Dat snap je zelf ook wel.

By the way: prima dat jij lekker doorrookt. Alle belasting die dat oplevert hoeven niet-rokers niet op te brengen. Het is ook nog eens goed voor de AOW- en pensioenpotten waar je minder gebruik van zult gaan maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap 1 ding aan haar betoog niet.
Ze is nu 25, 10 jaar geleden begonnen met roken en ze wist niet dat roken schadelijk voor de gezondheid was.
In uiterlijk 2005 zijn op alle verpakkingen grote teksten geplaatst dat roken schadelijk was en kanker kon veroorzaken. Kon ze toen nog niet lezen?
:rofl:
2koffie schreef:
01-12-2017 11:08
Ik niet. Ben vast niet de enige.
Ik ook niet. Vond het en vind het nog steeds een smerige gewoonte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven