Guilty! Amerikaanse ex-agent Derek Chauvin schuldig aan dood

20-04-2021 23:35 22 berichten
Amerikaanse ex-agent Derek Chauvin schuldig aan dood George Floyd

De Amerikaanse agent Derek Chauvin is op alle aanklachten schuldig bevonden aan de dood van de zwarte Amerikaan George Floyd. De jury is tot dit oordeel gekomen in de zaak tegen de man die wereldwijde antiracismeprotesten ontketende. De veroordeling is een mijlpaal.

Chauvin stond terecht voor drie aanklachten, van moord tot het minder zware doodslag. De jury kwam tot het vonnis na ruim negen uur beraadslagingen. De twaalf juryleden, allemaal burgers, waren sinds gisteren afgezonderd van de buitenwereld. Zij bogen zich over de schuldvraag na de slotpleidooien van aanklager en verdediging. Derek Chauvin werd na het voorlezen van het vonnis geboeid de rechtszaal uit geleid.

De 45-jarige politieman hangt maximaal 40 jaar cel voor doodslag boven het hoofd. Dat bepaalt de rechter over acht weken. ,,Dit was geen politiewerk, dit was moord,” aldus aanklager Steve Schleicher.

In video’s van omstanders en camera’s op de borst van agenten is te zien hoe een stervende Floyd om lucht bedelt terwijl Chauvin zijn knie in de nek van de zwarte man blijft drukken, 9 minuten en 29 seconden lang. Een winkelier dacht dat Floyd met vals geld had betaald, eind mei vorig jaar. Een bedreiging vormde de verdachte niet, schetste de aanklager. Floyd had vanwege claustrofobie tijd nodig om in de politieauto te stappen, probeerde hij duidelijk te maken.

Mijlpaal
Amerikaanse media spreken over een historische rechtszaak. Ondanks grote woede over dodelijk politiegeweld in de VS is vervolging van agenten zeldzaam. Veroordelingen zijn nog uitzonderlijker. Aanklagers riepen in de afgelopen drie weken 38 getuigen op in de hoop agent Chauvin wel te kunnen straffen.

Zijn advocaten stelden dat niet de knie van Chauvin Floyd fataal werd, maar dat zijn dood te maken heeft met drugsgebruik en hartproblemen. Ze probeerden juryleden ervan te overtuigen dat twijfel bestaat over de oorzaak van de dood van Floyd en dat Chauvin daarvoor dus niet veroordeeld kan worden. Chauvin zelf wilde tijdens het proces niet getuigen. Hij liet zijn advocaten het woord voeren.

In het Amerikaanse systeem beslissen twaalf burgers die de jury vormen of de agent schuldig is. Veel bewoners van Minneapolis hielden hun hart vast. Ze vrezen dat de vlam weer in de pan slaat als het vonnis tegen zou vallen. Vorig jaar liepen woedende protesten over de dood van Floyd uit op plunderingen en rellen. Meerdere steden hebben vast de noodtoestand uitgeroepen om mogelijke protesten meteen de kop in te drukken.

Historische uitspraak
President Joe Biden zei eerder vandaag dat hij ‘bad dat het vonnis het juiste oordeel is’. Hij zei dat hij gisteren de familie van Floyd heeft gebeld om te bidden en ‘kan zich alleen de druk en angst voorstellen die ze voelen’. hij volgt het vonnis vanuit het Witte Huis. Volgens ingewijden praat de president na de uitspraak eerst met de familie Floyd en spreekt hij vervolgens de natie toe.

De broer van George Floyd, Philonise Floyd, had van te voren vertrouwen in de uitspraak. ,,Wat er ook gebeurt, dit wordt een historische uitspraak.” Ook Courteney Ross, de vriendin van George Floyd, had er vertrouwen in. ,,Ik ben ervan overtuigd dat hij schuldig zal worden verklaard door de jury”, zei ze voorafgaand tegen verslaggevers.

Bron:
https://www.ad.nl/buitenland/amerikaans ... ~a67f197c/


Het stond allemaal op beeld, zo helder als maar kan - 9 minuten en 26 seconden lang, knielde Chauvin op de nek van George Floyd terwijl hij stikte en wanhopig in tranen schreewde geen lucht te krijgen.

Damn. Ik had er niet heel veel vertrouwen in maar eindelijk in tenminste dit geval is er gerechtigheid. Iemand in een machtspositie die verantwoordelijk gehouden wordt voor het in koelen bloede vermoorden van een ongewapende zwarte man.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de getuigenis van de ambulancemedewerker die ter plaatse was zwaar gewogen heeft. En terecht.
...
Alle reacties Link kopieren
Op zich fantastisch.

Maar eerst maar eens nog een paar weken wachten op de straf én op hoe vaak die kerel nog in beroep gaat.



En op de idioot die - als hij bijvoorbeeld 25 jaar krijgt - hem over 2 à 3 jaar terug vrij laat.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Kon ook haast niet anders: second-degree unintentional murder, third-degree murder en second-degree manslaughter.

Mooi zo. Straf komt pas over een paar weken. Ik neem aan dat hij toch minimaal wel 20 jaar de bak in gaat.
Quaintrelle schreef:
20-04-2021 23:40
Ik denk dat de getuigenis van de ambulancemedewerker die ter plaatse was zwaar gewogen heeft. En terecht.
Ook de lijkschouwer die zonder enige twijfel duidelijk maakte dat Floyd gestikt is. De prosecutor probeerde hem in een val te lokken maar hij bleef voet bij stuk houden.
Wissewis schreef:
20-04-2021 23:43
Op zich fantastisch.

Maar eerst maar eens nog een paar weken wachten op de straf én op hoe vaak die kerel nog in beroep gaat.



En op de idioot die - als hij bijvoorbeeld 25 jaar krijgt - hem over 2 à 3 jaar terug vrij laat.

Dat kan hier helemaal niet.
:yes:
Alle reacties Link kopieren
Helemaal terecht...
Alle reacties Link kopieren
Alle lof ook voor het dappere 17 jarige meisje dat alles heeft gefilmd.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
20-04-2021 23:43
Op zich fantastisch.

Maar eerst maar eens nog een paar weken wachten op de straf én op hoe vaak die kerel nog in beroep gaat.



En op de idioot die - als hij bijvoorbeeld 25 jaar krijgt - hem over 2 à 3 jaar terug vrij laat.
Zelfs als de straf uiteindelijk niet zo lang is als je zou willen is het wel een hele goede basis om agenten zich niet meer onaantastbaar te laten voelen. Ik denk dat dat belangrijker is voor de toekomst dan hoe lang Chauvin uiteindelijk zit.
Alle reacties Link kopieren
:yes: mooi signaal.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat deze agent schuldig is bevonden. Maar het gaat helaas nog helemaal niks oplossen daar.
Hetvrijewoord schreef:
20-04-2021 23:45
Kon ook haast niet anders: second-degree unintentional murder, third-degree murder en second-degree manslaughter.

Mooi zo. Straf komt pas over een paar weken. Ik neem aan dat hij toch minimaal wel 20 jaar de bak in gaat.
Ik hoorde zojuist op het nieuws dat de verwachting is dat hij 10-15 jaar zal krijgen.
hij zal waarschijnlijk de minimale celstraf krijgen voor alle 3 delicten, omdat hij geen strafblad heeft, die ook gelijktijdig kunnen worden uitgezeten.
LilyOfTheVally schreef:
21-04-2021 12:11
Ik hoorde zojuist op het nieuws dat de verwachting is dat hij 10-15 jaar zal krijgen.
hij zal waarschijnlijk de minimale celstraf krijgen voor alle 3 delicten, omdat hij geen strafblad heeft, die ook gelijktijdig kunnen worden uitgezeten.

Dat zou ik een tegenvaller vinden al scheelt het wel dat dit een eerste delict is inderdaad.
Eerder vrijkomen via parole kan volgens mij niet in Minnesota. Dus dan wordt het ook echt de door de rechter opgelegde straf.
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
21-04-2021 12:11
Ik hoorde zojuist op het nieuws dat de verwachting is dat hij 10-15 jaar zal krijgen.
hij zal waarschijnlijk de minimale celstraf krijgen voor alle 3 delicten, omdat hij geen strafblad heeft, die ook gelijktijdig kunnen worden uitgezeten.

Levenslang is de maximale straf in Minnesota (voert geen doodstraf uit). Een celstraf van 10 a 20 jaar zou wel redelijk in verhouding staan als je ervan uitgaat dat een lustmoordenaar die 5 mensen vermoord max levenslang krijgt. Maar goed, kan me voorstellen dat voor de familie geen straf recht kan doen aan hun verdriet.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
21-04-2021 14:06
Dat zou ik een tegenvaller vinden al scheelt het wel dat dit een eerste delict is inderdaad.
Eerder vrijkomen via parole kan volgens mij niet in Minnesota. Dus dan wordt het ook echt de door de rechter opgelegde straf.
10-15 jaar is toch mooi?
nessemeisje schreef:
21-04-2021 15:13
10-15 jaar is toch mooi?
Hij heeft een ongewapende man, die letterlijk in huilen was uitgebarsten uit angst, op een koelbloedige manier gedood in klaarlichte dag in het bijzijn van tientallen mensen. Als je het zo bekijkt is 10-15 jaar peanuts.
Het is wel meer dan verwacht werd want meestal krijgen ze 0 jaar hiervoor.
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
21-04-2021 15:17
Hij heeft een ongewapende man, die letterlijk in huilen was uitgebarsten uit angst, op een koelbloedige manier gedood in klaarlichte dag in het bijzijn van tientallen mensen. Als je het zo bekijkt is 10-15 jaar peanuts.
Het is wel meer dan verwacht werd want meestal krijgen ze 0 jaar hiervoor.
Dit is het allerbelangrijkste: het feit dat hij uberhaupt wordt veroordeeld en (hoogstwaarschijnlijk) de bak in gaat.
Daar gaat het hier om, zodat er nu zwart op wit een case is waar een agent hier niet mee weg is gekomen. Dat geeft veel hoop voor de toekomst.
anappleaday wijzigde dit bericht op 21-04-2021 15:29
0.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat AnApple zegt dus. Het is een stap in de goede richting. Het gaat om het principe. Agent is ver buiten zijn boekje gegaan en wordt daarvoor vervolgd.
Alle reacties Link kopieren
Goed nieuws!
Is het iemand duidelijk geworden waarom hij dat deed? Het is toch bizar om 9 min zo te gaan zitten en geen actie te ondernemen als iemand stikt. Waarom???
En zou hij veilig zijn in de gevangenis gezien het misdrijf én dat hij politieman was?
Alle reacties Link kopieren
menta schreef:
21-04-2021 19:50
Goed nieuws!
Is het iemand duidelijk geworden waarom hij dat deed? Het is toch bizar om 9 min zo te gaan zitten en geen actie te ondernemen als iemand stikt. Waarom???
En zou hij veilig zijn in de gevangenis gezien het misdrijf én dat hij politieman was?
Hij heeft zelf gekozen om niet te getuigen in zijn eigen zaak.

In gevangenissen in de States is, zoals in andere landen, een onderverdeling per huidskleur, afkomst, gang etc. Er zijn ook beschermde gevangenen en groepen van white supremacists waar ie wellicht als held wordt onthaald. Ik betwijfel alleen of ie daar op zit te wachten.
nessemeisje schreef:
21-04-2021 15:13
10-15 jaar is toch mooi?

Gezien de gevangenisstraffen die geregeld gegeven worden voor misdrijven waarbij geen directe slachtoffers betrokken zijn zou het een lage straf zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven