Hack gegevens onderzoek baarmoederhalskanker

20-08-2025 07:42 53 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In de post.nl-app zag ik dat ik een brief krijg van het bevolkingsonderzoek. Ik hoor dus helaas bij de mensen wier gegevens gehackt zijn (zie: https://nos.nl/artikel/2579200-vrouwen- ... -gaan-doen).
Ik baal daarvan. Ik vraag me een beetje af of er dingen zijn die ik kan doen om de kans op mogelijke misbruik van mijn gegevens te verkleinen. Of moet ik dit maar gewoon ondergaan?

En algemeen: hacks, losgeld, het is steeds vaker een probleem. Hoe moeten instanties en bedrijven reageren?
Si abra la puerta hay lobos.
als het goed is, staat het in de brief
Maar het komt hierop neer:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... d/phishing
Lila-Linda schreef:
20-08-2025 07:52
als het goed is, staat het in de brief
Maar het komt hierop neer:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... d/phishing
Daar staat voornamelijk dat ik niet op linkjes moet klikken. Punt nu is natuurlijk dat Pietje Puk op mijn naam enorme bestellingen op afbetaling kan doen bij Wehkamp en ik uiteindelijk het incassobureau op de stoep krijg. Ik vraag me af of daar iets aan te voorkomen is. Ik denk van niet, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Net even gecheckt en ook naar mij is er post onderweg. Al wel verwacht eigenlijk. Denk dat je qua bestellingen weinig kunt doen helaas. Inderdaad de standaard dingetjes zoals niet op linkjes klikken etc maar verder, geen idee.
Shit zeg!!

Ik heb even gegoogeld naar ‘wat te doen als je persoonsgegevens zijn gestolen’ Dan krijg ik deze uitleg. Ik ga ervan uit dat dit ongeveer ook in de brief zal staan.

Als je persoonsgegevens zijn gestolen, is het belangrijk om direct actie te ondernemen. Doe aangifte bij de politie en meld het incident bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI). Verzamel bewijsmateriaal en neem contact op met relevante organisaties zoals banken en incassobureaus.
Stappenplan bij identiteitsfraude:
1. Doe aangifte bij de politie:
Dit is de eerste stap om de dader te laten opsporen en een officieel bewijsstuk te hebben.
2. Meld het bij het CMI:
Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI) kan je helpen bij het oplossen van de gevolgen van de identiteitsfraude.
3. Verzamel bewijsmateriaal:
Bewaar alle documenten, e-mails, facturen of andere gegevens die te maken hebben met de fraude. Dit kan van pas komen bij verdere stappen.
4. Neem contact op met banken en incassobureaus:
Informeer hen over de identiteitsfraude, zodat ze maatregelen kunnen treffen om verdere schade te voorkomen.
5. Verander wachtwoorden:
Wijzig de wachtwoorden van al je online accounts, vooral als je dezelfde wachtwoorden gebruikt voor verschillende diensten.
6. Controleer je krediet:
Vraag een overzicht op van je leningen en creditcards om te controleren of er geen onrechtmatige transacties zijn gedaan.
7. Houd de situatie in de gaten:
Blijf alert op verdachte activiteiten en meld deze direct.
Er staat helemaal niks nuttigs in de brief. Alleen dat je bedachtzaam moet zijn op fraude en extra op moet letten, niet op linkjes klikken.
Het is dat ze de brief moeten sturen (denk ik?), maar ik had 'm liever niet gehad.
Als in, ik vind dit een onprettig gevoel dat anderen mijn BSN + de uitslag hebben, had me maar in de waan gelaten dat mijn gegevens niet gelekt zijn.
Gewoon _melon met login problemen
Aangifte doen kan pas als er iets gebeurd is, is mijn ervaring. Helaas hebben we als gezin al eerder identiteitsfraude meegemaakt en dat is echt onwijs naar. De plaatselijke politie was hierin bepaald geen ondersteuning.
Ik vermoed, maar wellicht ben ik te zwartgallig, dat ik weinig anders kan dan de brief van het bevolkingsonderzoek bewaren en hopen dat het meevalt.
Ik zat er nu niet bij, wel een andere keer (bij een andere instantie) en ik heb toen een nieuw e-mailadres aangemaakt voor Wehkamp, Zalando enzo. Eigenlijk voor alles waar ik bestelde en op krediet kon betalen.
Gelukkig verder nooit iets van gemerkt qua misbruik gegevens.
Qua BSN heb je natuurlijk niets aan een nieuw mailadres. Echt zo balen dit @(
Oef, dus vandaag of morgen zie ik of ik erbij zit ? @(
Voor iedereen een groene tuin
oh vandaar dat ik die brief vandaag ook krijg, zie het via de post NL app. Dacht al, moet ik nu weer al voor controle?
https://pod.link/1339219119/episode/V09 ... IwMjg2MzYz Ik ben deze podcast aan het luisteren
Voor iedereen een groene tuin
choca schreef:
20-08-2025 08:25
Ik zat er nu niet bij, wel een andere keer (bij een andere instantie) en ik heb toen een nieuw e-mailadres aangemaakt voor Wehkamp, Zalando enzo. Eigenlijk voor alles waar ik bestelde en op krediet kon betalen.

Bij mij is de brief ook onderweg. Ik vind bovenstaande wel een goede tip eigenlijk.
Such fun!1
Ik heb me er bij neergelegd, dat hacks bij het leven horen
En probeer vooral mijn eigen 'verdediging' op orde te hebben, en ik hoop niet op de verkeerde links te klikken

Nu word ik op mijn werk ook behoorlijk getest en moet ik geregeld trainingen online veiligheid doen, dat helpt
Het UWV heeft ook altijd van die leerzame, duidelijke tips... "Wat kunt u zelf doen om identiteitsfraude te voorkomen? Zorg dat u nooit tegelijkertijd uw naam, adres, bsn, geboortedatum tegelijk achterlaat." Ja sorry hoor, maar je bent me hier tips aan het geven voor wat ik zelf kan doen nadat jullie deze gegevens in combinatie al op straat hebben gegooid! En dat dus niet 1x, maar meerdere keren medische brieven die niet aankomen, het grote cv-lek, brieven naar verkeerde adressen.

Het komt er vooral op neer dat je nu alleen maar kunt afwachten of er ook misbruik wordt gemaakt van je gegevens. Pas dan komen dingen als aangifte om de hoek. Extra alert zijn op vreemde mail, post, telefoontjes, niet klikken op wat je niet vertrouwt. Hier gelukkig bij alle lekken van het UWV verder niets gemerkt. Sterkte voor iedereen die met dit lek te maken heeft.
choca schreef:
20-08-2025 08:25

Ik vraag me af wat dat voor zin heeft. Als iemand op jouw naam dingen bestelt, vullen ze natuurlijk niet jouw e-mailadres in (dan kun je de bestelling namelijk meteen annuleren).

Volgens mij is het vooral gevaarlijk dat ze nu dingen van je weten waarmee ze jouw vertrouwen kunnen wekken. Je bent eerder geneigd te denken "het zal wel goed zitten" als een instantie jouw BSN-nummer, je geboortedatum en je adres weet en je daardoor op een linkje klikt dat niet goed is.
Lila-Linda schreef:
20-08-2025 08:53
En probeer vooral mijn eigen 'verdediging' op orde te hebben, en ik hoop niet op de verkeerde links te klikken
Zo sta ik er ook in. Bovendien hou ik mezelf maar voor dat deze hacks deels ook als doel hebben om angst en wantrouwen (al dan niet jegens de overheid) te veroorzaken, dus dan ga ik daar gewoon maar lekker niet in mee.

Er was hier trouwens al een topic over.
meisje85 schreef:
20-08-2025 09:07
Zo sta ik er ook in. Bovendien hou ik mezelf maar voor dat deze hacks deels ook als doel hebben om angst en wantrouwen (al dan niet jegens de overheid) te veroorzaken, dus dan ga ik daar gewoon maar lekker niet in mee.

Oh, slordig van mij!
Ik zou het inderdaad spijtig vinden als de deelname aan deze onderzoeken hierdoor nog verder terugloopt.
Ik ben ook niet zo bang dat ik op linkjes ga klikken, eigenlijk.
meisje85 schreef:
20-08-2025 09:07

geld-recht/data-van-485-000-mensen-gele ... s/512686/4

Ik sta er ook zo in, als het gebeurd gebeurd het. Ik probeer alles zelf zoveel als mogelijk op orde te hebben,
Lila-Linda schreef:
20-08-2025 08:53

Nu word ik op mijn werk ook behoorlijk getest en moet ik geregeld trainingen online veiligheid doen, dat helpt
Dit, icm het stukje dat je er geen controle over hebt. Als ik ergens geen controle over heb laat ik het los maar blijf wel bewust en alert.
Er zijn tegenwoordig teveel oplichters en scams, ik probeer op de hoogte te blijven en dus bewust.
Eng, ja, vervelend, ja. Heb ik er controle over en kan ik iets veranderen, nee..
Met die basisadviezen kan je niet veel in deze specifieke situatie want er is nog niets gebeurd, alleen een verhoogde kans dat er iets gaat gebeuren. Het enige wat nut kan hebben lijken me het in de gaten houden van je credit card etc.

En je ervan bewust zijn dat je niet snel iemand moet vertrouwen als diegene jouw geboortedatum en BSN etc weet.

Het andere algemene advies van niet op linkjes klikken geldt natuurlijk altijd en dat weet ook iedereen. Maar het kan vast geen kwaad om daar opnieuw alert op te zijn.

Het is wel een relevante vraag wat iemand nu exact kan doen als die jouw uitgelekte gegevens heeft. Die algemene adviezen zijn vrij nutteloos als ze daar niet op ingaan.
Wombat schreef:
20-08-2025 10:14
Met die basisadviezen kan je niet veel in deze specifieke situatie want er is nog niets gebeurd, alleen een verhoogde kans dat er iets gaat gebeuren. Het enige wat nut kan hebben lijken me het in de gaten houden van je credit card etc.
het gaat er vooral om, dat als hackers meer informatie van je hebben, ze een profiel kunnen samenstellen, zo persoonlijk, zo echt. Dat je eerder geneigd bent er in te trappen
Ik zou me er persoonlijk niet al te druk over maken.

Ik ben ZZP'er en heb dus een BTW nummer. Tot een paar jaar geleden bestond dat BTW nummer uit je BSN nummer met een toevoeging. DIt nummer is zo op te vragen/zoeken, en veel van mijn persoonlijke gegevens ook (lang leven de KvK).

Bovenstaande geldt voor heel veel zelfstandigen en ik heb nou niet het idee dat daar enorm veel misbruik van is gemaakt. Alert blijven (en dat is sowieso handig) is het enige wat je kan doen denk ik.
Geen idee hoor, en dit is wellicht heel vergezocht.
Maar is het ook mogelijk dat men een vals paspoort maakt met jouw gegevens. En er dus iemand ergens op de wereld eenzelfde ID heeft weliswaar gekocht maar toch.

Ik heb de brief ook ontvangen.

Helaas heb ik vorig jaar met ID fraude te maken gehad.
Iemand sloot een abonnement af op mijn naam met mijn bankgegevens. ING had een bericht in mijn box met " er staat een nieuwe doorlopende incasso klaar" ik dacht huh?
Zodoende kwam ik erachter, geblokkeerd, het desbetreffende bedrijf waar dit abonnement afgesloten was ingelicht ( heel fijn contact meegehad)

Politie ingelicht, werd beetje van het kastje naar de muur gestuurd.
Mijn man werkt bij de politie dus die heeft eea met de collega's besproken en ja ik kon aangifte doen.

Nou leuk maar ze konden niks, want, ik was uiteindelijk niet gedupeerd, immers er was geen geld afgeschreven enz.

Nee maar iemand heeft wel mijn gegevens misbruikt.
Het desbetreffende bedrijf gaf ook aan als de politie contact opneemt hen alle medewerking te verlenen, zij hadden immers een naam.

Enfin, twee maanden later, je geloofd het niet, wederom exact hetzelfde als in ook hetzelfde type abonnement, zelfde bedrijf en zelfde persoon.

Wederom politie ingeschakeld, jongens ben weer de sigaar.

En wederom hetzelfde verhaal na enkele weken. Wij sluiten dit dossier.

Naam en alles hadden ze van die persoon en ze doen gewoon helemaal niks.

Statistisch gezien maakt iemand iets dergelijks niet snel mee, ik dus in 2 maanden tweemaal.

Ik ben daarom ook niet geheel gerust op deze lek met ook nog eens mijn bsn daarbij.
En de politie, ook al is mijn man rechercheur, heb er geen hoge pet van op.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven