Heb jij wel eens te maken gehad met seksueel wangedrag?

17-01-2022 20:48 1245 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu de beerput opengetrokken is bij TVOH en er zich inmiddels meer dan 40 vrouwen hebben gemeld met deze ervaring vroeg ik me af of je ook weleens seksueel wangedrag hebben meegemaakt op werk, sport of elders?

Uiteraard trapt TO af.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Stouteboel schreef:
18-01-2022 08:11
...]
bah
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-01-2022 09:57
Reden: quote verwijderd
71.28% gewijzigd
Westerpaviljoen schreef:
18-01-2022 08:40
We hebben nog heel wat te leren als man en als maatschappij als ik het zo lees.
'Als man wat te leren' klinkt me te generaliserend. Als maatschappij zeker. Om daadkrachtiger in te grijpen. Wangedrag zit 'm in het individu, man of vrouw. Klojo's heb je overal. En een klojo van een man grijpt in zo'n geval vaker naar iets seksueels om zijn ego zogenaamd een oppepper te geven.
Alle reacties Link kopieren
Stouteboel schreef:
18-01-2022 08:11
[...]
Je hebt geluk gehad, meer niet. Het komt niet door je houding of wat dan ook. Je hebt geluk gehad, dat is alles.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-01-2022 09:57
Reden: quote verwijderd
51.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Stouteboel schreef:
18-01-2022 08:11
[...]


Ga jij nooit naar de tandarts? De weekendtandarts waar ik wegens kiespijn heen moet heeft mij tijdens het boren lang in een borst zitten knijpen ...
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-01-2022 12:01
Reden: quote verwijderd
47.29% gewijzigd
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren
Katoenenslip schreef:
18-01-2022 07:55
Ja en nog steeds net zo kwalijk, natuurlijk. Dat het er maar “bij hoort”. Want al die gasten waar jij nu over spreekt hebben thuis misschien een vriendin zitten die ze blind vertrouwd. Tja.
Ja en het erge is dat ik het zelf jarenlang ook wel vergoelijkte. ‘Maar hij is dronken’, ‘ach hij bedoelt het niet slecht’, ‘ik heb ook wel een kort rokje aan’.

Daar ben ik tegenwoordig echt klaar mee. Dronkenschap of uitdagende kleding zijn nooit een excuus voor gebrek aan fatsoen en dat ze het niet slecht bedoelen is misschien nog wel het ergste.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook behoorlijk veel vervelende ervaringen. Ik kreeg te horen dat het hoorde bij een mooi meisje zijn. Behoorlijk aankomen heeft veel rust gebracht.
Alle reacties Link kopieren
Stouteboel schreef:
18-01-2022 08:11
[...]
:nooo:
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-01-2022 09:59
Reden: quote verwijderd
70.37% gewijzigd
...
Alle reacties Link kopieren
Ja. Tot mijn 30e zeker.

Op mijn 16e drong mijn Franse 'vakantievriendje’ me seksuele handelingen op waar ik nog helemaal niet aan toe was, ondanks mijn veelvuldig 'non’.

Op mijn 18e in een Spaanse discotheek ging een volslagen onbekende jongen achter me staan en greep me met beide handen bij mijn borsten. Ik reageerde alert door meteen naar achteren te trappen….helaas te laag voor zijn kruis.

Rond mijn 20e in café waar ik vaak kwam, maakte ik een praatje met een man die ik herkende als vaste klant van de supermarkt waar ik werkte. Een veertiger. De rest van de avond achtervolgde hij me, ging vlak naast of tegen me aan staan en staarde naar me. Ik durfde die avond niet in mijn eentje naar huis te fietsen en ging met een vriendin mee naar huis die vlakbij het café woonde.

Ook rond mijn 20e: In de bus naar mijn geboortedorp, zat een man schuin tegenover me te masturberen terwijl hij me aanstaarde.

En natuurlijk regelmatig de diverse obscene oerkreten, gefluister en gesis op straat, opdringerige 'versierders’ die geen nee accepteren en gesprekspartners (ook zakelijk) die steevast naar het verkeerde paar ogen kijken. Tellen dickpicks van volslagen vreemden in mijn fb-inbox trouwens ook mee?
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
deadpoetssociety schreef:
18-01-2022 01:16
Het is ook wel een aparte gedachteoefening je voor te stellen dat als vrouw te doen en hoe dat zou zijn (die eerste dingen). Het voelt heel vreemd, eigenlijk niet voor te stellen.

Ja hè? Is inderdaad niet voor te stellen.
Daarom draai ik het steeds om -zou een vrouw dit zomaar doen bij een man?- als ik bijvoorbeeld twijfel of iets grensoverschrijdend gedrag is of niet. Het antwoord is vrijwel altijd ’zeer ongepast’ of erger.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook genoeg ervaringen met mannen die me zonder toestemming aanraken. Zelfs zoveel dat ik het een tijdlang normaal vond dat het gebeurde, zoals verkoudheid; je hebt er geen invloed op en je moet het gewoon uitzitten, het gaat vanzelf weer over. Ik zat me vannacht af te vragen waar het mis gaat. Waar mannen (want het zijn bijna altijd mannen) het idee opdoen dat ze recht hebben op dingen, zoals seks, of motoren, als we het wat breder dan dit topic trekken. Ik heb een zoon en ik zou het zo erg vinden als hij opgroeit met het idee dat hij recht heeft op de zaken die hij wil, omdat hij ze nu eenmaal wil. Ik hoop dat ik hem niet zo opvoed, maar dat zullen de moeders van al die andere mannen vermoedelijk ook hopen. Waar doen mannen hun entitlement op? Hoe komen ze aan het idee dat ze recht hebben op zaken? Dat vroeg ik me af, vannacht.
Shug schreef:
18-01-2022 08:58
Je hebt geluk gehad, meer niet. Het komt niet door je houding of wat dan ook. Je hebt geluk gehad, dat is alles.
Inderdaad. Stouteboel heeft gewoon geluk gehad, niks meer, niks minder.
Het heeft niks met 'sterke houding' te maken of met 'afhankelijke positie'. Het kan je elk moment in elke denkbare en ondenkbare situatie gebeuren.
Thalas schreef:
18-01-2022 09:21
Ik heb een zoon en ik zou het zo erg vinden als hij opgroeit met het idee dat hij recht heeft op de zaken die hij wil, omdat hij ze nu eenmaal wil. Ik hoop dat ik hem niet zo opvoed, maar dat zullen de moeders van al die andere mannen vermoedelijk ook hopen. Waar doen mannen hun entitlement op? Hoe komen ze aan het idee dat ze recht hebben op zaken? Dat vroeg ik me af, vannacht.
Mijn schoonvader werd "de man in huis" toen zijn vader kwam te overlijden en zelfs zijn moeder luisterde naar wat hij zei en wilde, want hij was "de man in huis". En later was de regel: "Alles in zijn huis was van hem" en dat was heel letterlijk want ik was dus ook van hem zodra ik een voet in het huis zette. En iedereen (behalve mijn man en ik) accepteerde dat. De rest van de familie zei: 'Zo is [naam] nu eenmaal.'
Dus ik denk dat het deels opvoeding en deel karakter/ego is???
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
18-01-2022 09:21
Ik heb ook genoeg ervaringen met mannen die me zonder toestemming aanraken. Zelfs zoveel dat ik het een tijdlang normaal vond dat het gebeurde, zoals verkoudheid; je hebt er geen invloed op en je moet het gewoon uitzitten, het gaat vanzelf weer over. Ik zat me vannacht af te vragen waar het mis gaat. Waar mannen (want het zijn bijna altijd mannen) het idee opdoen dat ze recht hebben op dingen, zoals seks, of motoren, als we het wat breder dan dit topic trekken. Ik heb een zoon en ik zou het zo erg vinden als hij opgroeit met het idee dat hij recht heeft op de zaken die hij wil, omdat hij ze nu eenmaal wil. Ik hoop dat ik hem niet zo opvoed, maar dat zullen de moeders van al die andere mannen vermoedelijk ook hopen. Waar doen mannen hun entitlement op? Hoe komen ze aan het idee dat ze recht hebben op zaken? Dat vroeg ik me af, vannacht.
waar het fout gaat?
Ik heb me als twintiger altijd verbaasd in het uitgaansleven. Ik ben extreem feministisch opgevoed door drie vrouwen (soms iets te feministisch) en ik vroeg bijvoorbeeld altijd eerst aan een vrouw of ik haar mocht zoenen. Maar als ik dan zag wat er in het uitgaansleven allemaal gebeurde vroeg ik me altijd af, ligt het aan mij of vinden die vrouwen dat nou echt leuk?
Het is een kwestie van opvoeding / bijsturen door vrienden / en niet denken met je lul
Alle reacties Link kopieren
Toen ik studeerde had ik een docent die zeer ongepast gedragen vertoonde. Na mijn afstuderen hoorde ik dat hij ontslagen was omdat meerdere studentes klachten over hem hadden ingediend, o.a. omdat hij hen had betast. Zelf heb ik dat gelukkig niet meegemaakt. Maar wel dat ik een gesprek had voor de beoordeling van mijn projecten van dat semester, en dat hij dingen zei als: 'ik snap niet dat zo'n mooi meisje als jij geen vriend hebt', Ook merkte ik dat ik een semester nauwelijks iets voor zijn vak had gedaan en een 9 kreeg, terwijl studenten die echt veel meer en beter werk hadden veel lagere cijfers kregen. Dit stond écht niet in verhouding en was ook heel genant.

Daarna, tijdens mijn afstuderen van deze zelfde opleiding,had ik een andere docent als mijn promotor. Ik mailde hem om een afspraak te maken om mijn afstudeerproject te bespreken,waarop hij mij 's avonds bij hem thuis uitnodigde om dat te doen met een glas wijn (waar ik uiteraard niet op in ben gegaan).

Dit was een kunstopleiding, waar de grenzen sowieso nog wel eens vaag waren en de docenten niet professioneel. Ik heb me daarom wel vaak afgevraagd of ik te veel zocht achter dit soort opmerkingen, maar besef nu wel dat dit echt niet ok is.
ninika wijzigde dit bericht op 18-01-2022 09:34
1.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Stouteboel schreef:
18-01-2022 08:11
Ik ben serieus nog nooit op die manier lastiggevallen. Waarschijnlijk komt dat doordat ik niet opval voor mannen en door mijn houding dat je beter niet me me kunt klooien. Die houding heb ik volledig onbewust, want ik werd al nooit lastiggevallen.
En mocht het een keer gebeuren dan zal ik mijn mannetje staan.

Maar ik ben ook niet onzeker en ik kom eigenlijk nooit in een afhankelijke positie terecht. Gelukkig maar.
Nou, geweldig hoor, gelukkig maar, wil je nu een stikker? Mijn god, wat een kut post! Besef je wel dat je door deze lage opmerkingen, slachtoffers nog harder de grond in stampt?

Ik bén zelfbewust, ik heb een houding van 'raak me niet aan', en ik sta mijn mannetje. Toch is het me gebeurd. Meerdere keren. Wat een achterlijke opmerkingen. En ik baal er nog het meeste van dat het me na 32 jaar en 3 jaar therapie verder nog steeds zo raakt.
tanteslankie wijzigde dit bericht op 18-01-2022 09:52
0.58% gewijzigd
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
@Tamsyn, Tropicana zeker. Pfff daar was het schering en inslag. Was het bijna even vergeten dat ik daar ook last had. Ik ging er op een gegeven moment niet meer heen (was denk ik een jaar of 14) en kwam er graag op woensdagavond want dan hadden ze zo'n laser show.
Je had daar zo'n grot bij de wildwaterbaan. Daar bleef het nodige tuig vaak onder zitten om alles wat voorbij kwam aan meisjes lastig te vallen en te betasten.
Er was wel toezicht maar te weinig voor zo'n grote onoverzichtelijke plek.
Later zijn ze ook ook nog vaak in het nieuws gekomen n.a.v. verkrachtingen tijdens die disco zwem avonden. (waar ik van mijn ouders niet heen mocht)
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
.
tanteslankie wijzigde dit bericht op 18-01-2022 09:53
Reden: Dubbel
99.62% gewijzigd
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Muselet schreef:
18-01-2022 08:59
Ga jij nooit naar de tandarts? De weekendtandarts waar ik wegens kiespijn heen moet heeft mij tijdens het boren lang in een borst zitten knijpen ...
:woa:
Wat heb je toen gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Verder heb ik net als de meeste vrouwen ook wel de vieze man en meegemaakt op straat of bij het uitgaan, maar dat kan ik beter plaatsen omdat het zo duidelijk is,en ik ook vaak merk dat andere mannen zich daardirect over uitspreken.
Ik weet nog de eerste keer dat ik bij het uitgaan in mijn kont geknepen werd. Het was op een concert en ik stond lekker te dansen, en opeens werd ik in mijn kont geknepen. Ik draaide me om en zag niet wie het had gedaan. Sindsdien ben ik eigenlijk altijd op mijn hoede als ik bij een concert ben,tenzij we met een groep vrienden zijn
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
18-01-2022 09:21
Ik heb ook genoeg ervaringen met mannen die me zonder toestemming aanraken. Zelfs zoveel dat ik het een tijdlang normaal vond dat het gebeurde, zoals verkoudheid; je hebt er geen invloed op en je moet het gewoon uitzitten, het gaat vanzelf weer over. Ik zat me vannacht af te vragen waar het mis gaat. Waar mannen (want het zijn bijna altijd mannen) het idee opdoen dat ze recht hebben op dingen, zoals seks, of motoren, als we het wat breder dan dit topic trekken. Ik heb een zoon en ik zou het zo erg vinden als hij opgroeit met het idee dat hij recht heeft op de zaken die hij wil, omdat hij ze nu eenmaal wil. Ik hoop dat ik hem niet zo opvoed, maar dat zullen de moeders van al die andere mannen vermoedelijk ook hopen. Waar doen mannen hun entitlement op? Hoe komen ze aan het idee dat ze recht hebben op zaken? Dat vroeg ik me af, vannacht.
Hier sluit ik me 100% bij aan.
Het lijkt wel alsof het gewoon normaal is.... Dat iedereen bijna wel zoiets meemaakt of zelfs meerdere keren. Geen zin om alles hier neer te zetten, maar genoeg foute dingen meegemaakt. En wat te doen met zoontje...
En hoe leg je het uit aan dochter van onder de 10, die komt met allerlei vragen, vind ik ook best wel lastig te beantwoorden.
Alle reacties Link kopieren
Ooit een werkgever gehad in een beddenspeciaalzaak die zijn blote geslachtsdeel het liefst zo vaak mogelijk wilde laten zien .
Een voorbeeld: in de zaak stond een soort van roomdevider van rvs met gaten er in ,die gaten waren zo,n 5 cm groot, en hij stond daar regelmatig achter en stak zijn l..l dan door zo,n gat als ik s,morgens binnen kwam gelopen.
Ik lachte er maar om maar na een keer of 3 heb ik toch maar gevraagd of hij dat niet meer wilde doen, hij vond het ontzettend grappig.

Ook een keer op mijn 25 e in een kroeg een man leren kennen die mij persee naar huis wilde brengen, ik wilde dat niet en ben alleen weg gegaan maar had niet in de gaten dat hij mij stiekem achterna kwam.
Buiten heeft hij mij gegrepen en heeft mij total los geslagen tot ik buiten bewustzijn was, toen is er iemand naar buiten gekomen en heeft mij gered,
Aangifte gedaan, hij is opgepakt, en heeft zijn straf gehad.
Jaren later heeft hij zelfmoord gepleegd.

Verder nog de ontelbare smerige opmerkingen en handtastelijkheden van mannen.
Ik ben nu 58 en niet meer zo mooi als vroeger dus nu nergens meer last van gelukkig.
If you don,t like whats,s being said,change the conversation
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
18-01-2022 09:32
waar het fout gaat?
Ik heb me als twintiger altijd verbaasd in het uitgaansleven. Ik ben extreem feministisch opgevoed door drie vrouwen (soms iets te feministisch) en ik vroeg bijvoorbeeld altijd eerst aan een vrouw of ik haar mocht zoenen. Maar als ik dan zag wat er in het uitgaansleven allemaal gebeurde vroeg ik me altijd af, ligt het aan mij of vinden die vrouwen dat nou echt leuk?
Het is een kwestie van opvoeding / bijsturen door vrienden / en niet denken met je lul
:flirting: Dat vind ik echt heel lief dat je dat eerst vroeg!!
Alle reacties Link kopieren
Ja hieronder een greep en er zullen vast dingen zijn die ik vergeten ben:

- In de kroeg stak een man zijn hand onder mijn rokje
- Ontelbare keren in mijn bil geknepen tijdens het stappen
- Dronken man in een kroeg die zijn gezicht tussen mijn borsten stak als "grap"
- Bij mijn borsten gegrepen tijdens het uitgaan
- Als jong meisje betast door een jongen in de buurt (bleek hij vaker te doen)
- Uitgescholden worden voor hoer of slet als je iemand afwijst
- Een docent op de middelbare school die me brieven schreef waar ik zeer ongemakkelijk van werd en toen ik verhaal ging halen zei hij "maar ik dacht dat je geïnteresseerd in me was". Nooit iets mee gedaan want ik schaamde me dood als puber.
- Tijdens de introductieweek van mijn studie werden we als "feuten" ingedeeld bij 2 ouderejaars die de leiding over ons hadden. Na een nachtje stappen viel ik in diepe slaap en werd ik wakker van 1 van deze leiders die (toen hij een paar uur later thuiskwam) boven op me lag te rijden wel allebei met kleren aan. Dit kwam echt helemaal uit het niets en ben me toen ook kapot geschrokken. Heb hem zo hard in zijn kruis geschopt dat hij de rest van de week met een boog om me heen liep. Tijdens deze introductieweek zijn zo ontzettend veel nare dingen gebeurd (meisjes filmen onder de douche, dronken voeren en sex hebben, dit laten filmen en scores bijhouden onder de leiding, eerstejaars vernederen, beschamende introductiespelletjes die we moesten spelen zoals meloen beffen, worstjes pijpen, kledingestafette waarbij je onder druk werd gezet om zoveel mogelijk kleding uit te trekken om hier een zo lang mogelijke slinger van te maken). Dit was op Saxion in Deventer en heeft toen ook nog wel een staartje gekregen,

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Als ik dit zo teruglees schrik ik er wel van eigenlijk, ik ben niet bepaald een kwetsbaar naïef persoon en bijt altijd behoorlijk van me af. Dat lijkt dus niet veel uit te maken. De meeste dingen gebeurden wel toen ik nog jonger was en dit soort voorvallen vaak weggelachen werden. Gelukkig heeft het hele "me too" gebeuren wel wat losgemaakt want voor mijn gevoel werden dit soort voorvallen vroeger helemaal niet serieus genomen. Ik ben nu 33 dus "vroeger" is niet zo heel lang geleden.
gingerspice182 wijzigde dit bericht op 18-01-2022 09:49
1.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
18-01-2022 09:37
:woa:
Wat heb je toen gedaan?

Na de behandeling heb ik hem zeker 5 minuten heel vals aangekeken, de klootzak werd vuurrood en toen heb ik met een enorme knal de deur dichtgedaan.

Hij heeft nooit een rekening gestuurd...
muselet wijzigde dit bericht op 18-01-2022 09:58
Reden: taalfout
0.50% gewijzigd
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
18-01-2022 09:32
waar het fout gaat?
Ik heb me als twintiger altijd verbaasd in het uitgaansleven. Ik ben extreem feministisch opgevoed door drie vrouwen (soms iets te feministisch) en ik vroeg bijvoorbeeld altijd eerst aan een vrouw of ik haar mocht zoenen. Maar als ik dan zag wat er in het uitgaansleven allemaal gebeurde vroeg ik me altijd af, ligt het aan mij of vinden die vrouwen dat nou echt leuk?
Het is een kwestie van opvoeding / bijsturen door vrienden / en niet denken met je lul
Dit is best lastig want ik ben het soort vrouw die het fijn vindt als een man zelfverzekerd is en mij gewoon zoent of tegen een muur aanzet. Maar wel nadat er geflirt is en hij met enige zekerheid kan weten dat ik hem aantrekkelijk vind en zoiets met hem wil. Ik heb ook te maken gehad met mannen die zich dergelijk gedrag permitteerden waarbij ik zeker niet had geflirt en zelfs niet aardig had gedaan. Veel mannen kunnen signalen niet goed lezen. Veel mannen kan het ook niks schelen of jij wil of niet. Die proberen gewoon wat en lachen er zelfs om als ze op hun bek geslagen worden. Hier in de hoofdstad is per ongeluk oogcontact voor sommige mannen een reden om je meteen te gaan achtervolgen en gore praat uit te slaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven