Heeft het OM geblunderd in de zaak Akwasi?

12-09-2020 21:10 215 berichten
Alle reacties Link kopieren
11september werd bekend dat Akwasi niet wordt gestraft voor zijn uitspraak bij de Black Lives Matter-demonstratie op 1 juli in Amsterdam. "Op het moment dat ik in november een Zwarte Piet zie, trap ik hem hoogstpersoonlijk op zijn gezicht", zei hij toen.

De NOS meld nu dat de officier van justitie die in deze zaak een beslissing nam - Jacobien Vreekamp - tot juli 2020 voorzitter was van het in het bestuur van het Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam (MDRA).
https://nos.nl/artikel/2347952-officier ... stuur.html

Nu zou dat op zich niet uit maken maar het MDRA heeft - volgens haar eigen website - banden met het activistische KOZP

Afbeelding

Tel daarbij op dat de KOZP woordvoerder, publicist en criminoloog Mitchell Esajas in het MDRA bestuur zat kan je gerust concluderen dat de banden tussen KOZP en MDRA hecht zijn.

Is het dan verstandig om OVJ Jacobien Vreekamp een beslissing te laten nemen in een Zwarte Piet gerelateerde zaak?

Wat had Nederland er van gevonden als Wilders niet vervolgt was door een OVJ die in het bestuur van Voorpost zit (ik noem maar wat)

Tijd voor jullie mening :-)

TO trapt af:

Ik vond de uitspraken van Akwasi sowieso niet vervolgens waardig, ze waren wat ongenuanceerd maar vallen - mijns inziens - binnen de vrijheid van meningsuiting en meer zaak van het publiek debat dan voor een rechter.

Maar als je het dan beoordeeld laat dat dan doen door iemand die de schijn niet tegen heeft.




aanvulling:

De MDRA is niet neutraal inzake Zwarte Piet

Ze noemen Zwarte Piet in hun jaar verslag 2019 een "racistische figuur"

https://mdra.nl/wp-content/uploads/2020 ... terdam.pdf

Afbeelding

Het OM heeft geblunderd:

Totaal aantal stemmen: 132

Ja (73%)
Nee (23%)
Ik geef mijn mening in de draad (4%)
hollebollegijs wijzigde dit bericht op 12-09-2020 22:21
13.36% gewijzigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
13-09-2020 15:27
Dat is onzin (en bewijst tevens dat je met dit topic een verkapte discussie aan het voeren bent). Dat iets wettelijk niet strafrechtelijk op basis van racisme is aan te pakken bewijst niet dat iets niet racistisch is. Racisme is vooral een sociaal concept en een verbod of vervolging is daarbij alleen een middel om excessen en strafbare feiten aan te pakken. De bibliotheek staat bijvoorbeeld vol met racistische boeken die echt niet verboden zijn maar wel zeker en absoluut racistisch zijn.


Als jij stelt dat Zwarte Piet racisme is kan je het via de rechter laten verbieden.
Misschien lukt dat bij een bibliotheek boek ook maar is er nooit een poging gedaan verder kan een boek een educatief karakter hebben en laat een rechter dat meewegen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
CDA-Kamerlid pleit voor heroverweging in zaak-Akwasi - https://nos.nl/l/2348051
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
13-09-2020 17:15
Er zijn diverse rechtszaken geweest.
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie- ... -2018.aspx

Maar voor de rechter is natuurlijk het grote probleem dat de Zwarte Piet uit de jaren 50 / 60 misschien wel stereotyperend was maar het uiterlijk is aangepast.

Dit is natuurlijk al weer een hele andere piet dan de Piet uit mijn jeugd.

misschien moet je deze nog even lezen, de rechter heeft namelijk niet gezegd dat Zwarte Piet niet racistisch is en was de betreffende rechtszaak daar ook niet voor.
Is er een rechtszaak geweest waarin er iemand beschuldigd is vanwege racisme als het gaat om Zwarte Piet? En vrijgesproken?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
13-09-2020 17:48
misschien moet je deze nog even lezen, de rechter heeft namelijk niet gezegd dat Zwarte Piet niet racistisch is en was de betreffende rechtszaak daar ook niet voor.
Is er een rechtszaak geweest waarin er iemand beschuldigd is vanwege racisme als het gaat om Zwarte Piet? En vrijgesproken?


Zo werkt het in Nederland niet.
Ook Zwarte Piet is onschuldig tot het tegendeel bewezen is.

Bij het MDRA werkte een officier van Justitie (daar gaat het over in deze draad) Jacobien Vreekamp.
Ga er vanuit dat die de wettelijke mogelijkheden kent, als er toch ruimte was geweest Zwarte Piet te verbieden had ze echt wel mensen aangifte laten doen.

Dat was volkomen legaal geweest.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
13-09-2020 17:53
Zo werkt het in Nederland niet.
Ook Zwarte Piet is onschuldig tot het tegendeel bewezen is.

Bij het MDRA werkte een officier van Justitie (daar gaat het over in deze draad) Jacobien Vreekamp.
Ga er vanuit dat die de wettelijke mogelijkheden kent, als er toch ruimte was geweest Zwarte Piet te verbieden had ze echt wel mensen aangifte laten doen.
maar dat was mijn vraag niet, je kletst er leuk om heen, maar een duidelijk antwoord op die vraag, heb ik nog niet van je gehad
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
hollebollegijs schreef:
13-09-2020 17:21
Als jij stelt dat Zwarte Piet racisme is kan je het via de rechter laten verbieden.
Misschien lukt dat bij een bibliotheek boek ook maar is er nooit een poging gedaan verder kan een boek een educatief karakter hebben en laat een rechter dat meewegen.

Racisme wordt niet uitsluitend gedefinieerd en bepaald wordt door een juridisch kader. Als jouw sociale criteria uitsluitend bepaald worden door juridische criteria, dan is dat jouw visie, die ik dan persoonlijk erg beperkt vind. Dan moet je dat niet om willen draaien en de beperkingen van jouw visie voor mij als norm willen stellen.
Alle reacties Link kopieren
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnen ... ailsignout
...........
Het zou goed zijn als er een "dubbele heroverweging" komt in de zaak rond de uitspraak van rapper Akwasi over Zwarte Piet tijdens de Black Lives Matter-demonstratie op 1 juni in Amsterdam. Dat twittert CDA-Kamerlid en voormalig officier van justitie Chris van Dam zondag.
............

Goed zo.
LOEP ME MAAR aub.
hollebollegijs schreef:
13-09-2020 17:53
Zo werkt het in Nederland niet.
Ook Zwarte Piet is onschuldig tot het tegendeel bewezen is.

Bij het MDRA werkte een officier van Justitie (daar gaat het over in deze draad) Jacobien Vreekamp.
Ga er vanuit dat die de wettelijke mogelijkheden kent, als er toch ruimte was geweest Zwarte Piet te verbieden had ze echt wel mensen aangifte laten doen.

Dat was volkomen legaal geweest.

Legaal is niet hetzelfde als sociaal. En racisme is voornamelijk een sociaal aspect.

Dat jij vindt dat een negatief sociaal concept niet bestaat als het niet verboden is, is jouw beperking erbij.
Maar goed, dit topic is dus duidelijk bedoelt als stemmingmakerij vermomd als discussie over zuiver handelen. Erg onzuiver dus.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
13-09-2020 18:03
Legaal is niet hetzelfde als sociaal. En racisme is voornamelijk een sociaal aspect.

Dat jij vindt dat een negatief sociaal concept niet bestaat als het niet verboden is, is jouw beperking erbij.



Ik zou zeggen, doe op 6 december aangifte van racisme, vast wel een zwarte Zwarte Piet te vinden bij intochten.
De methode Wilders is erg effectief, voorgedrukte aangiftes, beetje tranen, publieke verontwaardiging etc.

'S avonds bij Jinek aan tafel en een OVJ die wil meewerken is er ook al (lees de OP)
Mocht racisme niet bewezen zijn is groeps- belediging vast een prima troostprijs :mrgreen:
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die nieuwe zwarte Piet nog steeds om je dood te schamen. Ze hebben er gewoon een slappe draai aan gegeven. Het is nog steeds een gekleurd persoon in een apenpakkie.
Alle reacties Link kopieren
Na seponeren zaak-Akwasi
In opspraak geraakte officier van racisme-zaak gehaald

Afbeelding
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2861665 ... -telegraaf
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
froufrou80 schreef:
13-09-2020 11:09
Edit: laat maar. Discussiëren met domheid is beetje zonde van mijn zondagochtend.
Altijd zo jammer dit. Iedereen met een afwijkende mening wordt de mond gesnoerd met de discussie stoppers als domheid of racisme.
Alle reacties Link kopieren
NOS heeft een beter artikel

https://nos.nl/artikel/2348149-om-verde ... haald.html
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Goh, ik dacht dat de anti-Akwasi bende ook anti-cancel cultuur was? Waar blijft de verontwaardiging?
Am Yisrael Chai!
Los van de discussie, is het extreem gevaarlijk dat er met twee maten wordt gemeten door het OM. Ook het feit dat binnen 2 weken, twee belangrijk maatschappelijke zaken worden geseponeerd c.q. weggemoffeld onder het mom van een excuses (Ferd Grapperhaus) is gewoon schandalig en tast de geloof- en gelijkwaardigheid van de rechtsstaat aan.

Maar goed, uiteindelijk zal ook een rechtbank deze beslissing van het OM mee nemen. Als iemand zijn excuses maakt, zal die dus ook ontslagen dienen te worden van rechtsvervolging.

Het OM had dit gewoon voor de rechter moeten brengen. Dan is er duidelijkheid en ontstaat er jurisprudentie voor in toekomstige zaken. Nu is en blijft het onduidelijk wat wel en niet kan.
fashionvictim schreef:
13-09-2020 21:18
Goh, ik dacht dat de anti-Akwasi bende ook anti-cancel cultuur was? Waar blijft de verontwaardiging?
Met alle respect, maar ik kan t niet laten om dit te zeggen:

Als ik jouw posts lees, dan lees ik alleen maar afkeur naar "blanken". Was je een blanke vrouw geweest met deze "meningen" naar niet blanke mensen, dan was je zonder twijfel racistisch geweest volgens velen.

Mensen veroordelen Akwasi niet omdat hij niet blank is en dus in jouw ogen "zielig/slachtoffer" is, maar omdat hij openlijk aggressie en geweld verheerlijkt en aanmoedigd. Ongeacht het onderwerp!

Zijn tweets van 8j (niet 20j zoals hij zelf zei) en zijn betoog in onze hoofstad liegen er niet om en ongeacht je huidskleur, zal je dit moeten afkeuren.

Mensen zoals jij, die strijden voor gelijkheid op basis van huidskleur zorgen door deze extreme manier van discussiëren juist voor een grotere kloof. Extremen worden nu aan beide kanten van het speelveld uitvergroot.

En voor de duidelijkheid: racisme of discriminatie van welke onderwerp dan ook MOET worden aangepakt. Maar dat doe je met discussiëren en niet met het betogen of aanzetten tot geweld. Dat werkt gewoon averechts.

Een discussie begint bij het respecteren van elkaar.. en dat mis ik in jouw posts hier. Iedereen die een andere mening heeft dan jij is al direct xenofoob of een racist en maak je monddood.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
13-09-2020 21:18
Goh, ik dacht dat de anti-Akwasi bende ook anti-cancel cultuur was? Waar blijft de verontwaardiging?




Je vergist je.


Niemand zegt dat Jacobien Vreekamp een slechte of bevooroordeelde OVJ is alleen had het OM - om alle schijn van partijdigheid te voorkomen - deze zaak moeten toewijzen aan een ander.

En Akwasi staat hier buiten.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
:blabla:
rosanna08 schreef:
13-09-2020 17:54
maar dat was mijn vraag niet, je kletst er leuk om heen, maar een duidelijk antwoord op die vraag, heb ik nog niet van je gehad
Dan Google je toch zelf even. Het hoeft toch allemaal niet voorgekauwd.
Alle reacties Link kopieren
r2m schreef:
13-09-2020 22:10
Met alle respect, maar ik kan t niet laten om dit te zeggen:

Als ik jouw posts lees, dan lees ik alleen maar afkeur naar "blanken". Was je een blanke vrouw geweest met deze "meningen" naar niet blanke mensen, dan was je zonder twijfel racistisch geweest volgens velen.

Mensen veroordelen Akwasi niet omdat hij niet blank is en dus in jouw ogen "zielig/slachtoffer" is, maar omdat hij openlijk aggressie en geweld verheerlijkt en aanmoedigd. Ongeacht het onderwerp!

Zijn tweets van 8j (niet 20j zoals hij zelf zei) en zijn betoog in onze hoofstad liegen er niet om en ongeacht je huidskleur, zal je dit moeten afkeuren.

Mensen zoals jij, die strijden voor gelijkheid op basis van huidskleur zorgen door deze extreme manier van discussiëren juist voor een grotere kloof. Extremen worden nu aan beide kanten van het speelveld uitvergroot.

En voor de duidelijkheid: racisme of discriminatie van welke onderwerp dan ook MOET worden aangepakt. Maar dat doe je met discussiëren en niet met het betogen of aanzetten tot geweld. Dat werkt gewoon averechts.

Een discussie begint bij het respecteren van elkaar.. en dat mis ik in jouw posts hier. Iedereen die een andere mening heeft dan jij is al direct xenofoob of een racist en maak je monddood.

Eens met je post. Racisme en discriminatie aanpakken is prima, maar op deze manier werkt het juist averechts. Er word nu 'door de zg strijders' juist onderscheid gemaakt.

Als het OM niet eerlijk handelt, in akwasi's geval, zullen velen zich onterecht behandeld voelen, dat zal volgens mij niet goed uitpakken. Want dat is onderscheid maken. Waarom een Jenny Douwes een werkstraf geven omdat ze een idee losliet op Facebook en Akwasi niets? Tenslotte dachten die Friesen dat de KOZP stennis zouden komen maken, want er was eerder al een oproep geweest om Piet te vermoorden, iets met botsplinters, voor de ogen van kinderen. Ik geloof dat Jenny niet eens zelf bij de blokkade aanwezig was. Maar zij had de oproep gedaan.

Maar dan niks doen bij zo'n massale oproep-tot-geweld tijdens de BLM demonstratie in coronatijd. ik snap dat niet,

Zelfs al ging die speech van Akwasi niet over Piet, hij riep ook oprui-narigheid over de Tweede kamer.
missie_m wijzigde dit bericht op 13-09-2020 23:05
0.97% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
13-09-2020 22:23
Je vergist je.


Niemand zegt dat Jacobien Vreekamp een slechte of bevooroordeelde OVJ is alleen had het OM - om alle schijn van partijdigheid te voorkomen - deze zaak moeten toewijzen aan een ander.

En Akwasi staat hier buiten.
Niemand zei ook dat Johan Derksen een slechte televisiepresentator was. Maar toen liep men zo ongeveer te schuimbekken over cancel cultuur omdat wat adverteerders zich terug trokken.

Nu wordt een OvJ onder druk van rechtse media van een zaak gehaald, en vindt niemand het erg. Da's op zijn minst niet heel erg consequent.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
13-09-2020 22:55
Niemand zei ook dat Johan Derksen een slechte televisiepresentator was. Maar toen liep men zo ongeveer te schuimbekken over cancel cultuur omdat wat adverteerders zich terug trokken.

Nu wordt een OvJ onder druk van rechtse media van een zaak gehaald, en vindt niemand het erg. Da's op zijn minst niet heel erg consequent.

Iemand die aan belangenverstrengeling doet of niet eerlijk handelt in een zaak, hoort van de zaak afgehaald te worden, ongeacht welk geloof of kleur ze heeft. Het moet niet uitmaken of die links of rechts is, men hoort neutraal te zijn.

Ik vind dat de zaak overnieuw bekeken moet worden door een onafhankelijke.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
13-09-2020 22:55
Niemand zei ook dat Johan Derksen een slechte televisiepresentator was. Maar toen liep men zo ongeveer te schuimbekken over cancel cultuur omdat wat adverteerders zich terug trokken.

Nu wordt een OvJ onder druk van rechtse media van een zaak gehaald, en vindt niemand het erg. Da's op zijn minst niet heel erg consequent.
Ze is niet gecanceld.
Als je gecanceld wordt proberen ze je helemaal off-line te halen dat gebeurd hier niet de kritiek gaat veel meer richting het OM

Haar werkgever het OM heeft onhandig geopereerd, ze had haar nevenfunctie keurig gemeld en het OM had deze zaak (Akwasi) aan een ander kunnen toewijzen.


Dat is niet gebeurd en nu komt er publiciteit over de schijn van belangenverstrengeling en dan snap ik het OM ook wel dat ze nu geen discriminatie zaak moet doen, niet omdat ze niet professioneel kan opereren maar omdat de media er op blijven duiken en de advocaten van de verdachten ook een duit uit het zakje zullen doen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
13-09-2020 22:53
Eens met je post. Racisme en discriminatie aanpakken is prima, maar op deze manier werkt het juist averechts. Er word nu 'door de zg strijders' juist onderscheid gemaakt.

Als het OM niet eerlijk handelt, in akwasi's geval, zullen velen zich onterecht behandeld voelen, dat zal volgens mij niet goed uitpakken. Want dat is onderscheid maken. Waarom een Jenny Douwes een werkstraf geven omdat ze een idee losliet op Facebook en Akwasi niets? Tenslotte dachten die Friesen dat de KOZP stennis zouden komen maken, want er was eerder al een oproep geweest om Piet te vermoorden, iets met botsplinters, voor de ogen van kinderen. Ik geloof dat Jenny niet eens zelf bij de blokkade aanwezig was. Maar zij had de oproep gedaan.

Maar dan niks doen bij zo'n massale oproep-tot-geweld tijdens de BLM demonstratie in coronatijd. ik snap dat niet,

Zelfs al ging die speech van Akwasi niet over Piet, hij riep ook oprui-narigheid over de Tweede kamer.
En gewoon weer KOZP gelijk stellen aan de grauwe eeuw.

Het moet voor een aantal van jullie toch wel weer echt feest zijn om al je onnozele denkbeelden volop te kunnen verspreiden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven