Het belang van Ruimtevaart

03-04-2024 10:12 85 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Te lange OP en eigenlijk niet wat ik wilde vragen. In het kort; wat is het nut van Ruimtevaart en hoe ver willen we en kunnen we gaan?

Onderstaande is te negatief belicht door mij want ik ben zeker wel geïnteresseerd in de Ruimte en alles eromheen.



Gisteren heb ik een miniserie gekeken op Netflix over het ISS en daar kwam ook de Voyager1 even in beeld. En ik vroeg me af of in de huidige tijd van armoede op de wereld, hongersnoden, oorlogen het nog te verantwoorden is om zoveel geld uit geven aan de Ruimtevaart en bijbehorende technologieën. Nu weet ik wel dat veel van ontwikkelde technologieën uit de Ruimtevaart ook ingezet worden op andere gebieden op aarde dus natuurlijk is het zinvol alleen op welke schaal?

Moeten we niet wereldwijd kiezen voor 1 programma en samenwerken met alle andere landen of is het huist nuttig dat Amerika, Rusland, China, Europa allemaal hun eigen ruimteprogrammas hebben?

https://www.spaceoffice.nl/nl/nieuws/64 ... ramma.html

Nederland legt de komende 3 jaar 389 miljoen in op een Europees programma van 16.9 miljard euro. Natuurlijk zijn satellieten belangrijk en de informatie die daaruit volgt.

https://www.sterrenkijken.nu/kosten-opb ... imtevaart/

De 3 grootste ruimteprogrammas kostten in 2022 42 miljard dollar. Wat als die 3 programma's samen gaan werken en er 1 groot programma komt. Dan heb je minder kosten en kan dat geld gebruikt worden voor armoedebestrijding bijvoorbeeld. Of betere leefomstandigheden in 3e wereldlanden middels nieuw op te zetten projecten.

Het ISS heeft inmiddels al 150 miljard euro gekost. Nu nog 2.5 miljard euro per jaar en hij is nu een beetje op zijn eind aan het lopen. NASA zoekt naar investeerders voor een nieuw op te zetten spacestation. Ondertussen is er ook sprake van commerciële vluchten naar ISS. Voor de huidige klimaatproblemen niet echt iets wat we moeten willen lijkt mij. Miljardairs die voor een flink bedrag 2 dagen in de ruimte kunnen vertoeven omdat het kan.

https://tweakers.net/reviews/8326/het-i ... per%20jaar.

Ruimtevaart en bijbehorende technologieën hebben zeker zijn voordelen maar ook nadelen. Ik vraag me af hoe ver wij als mensen willen gaan en of de kosten dan nog opwegen tegen de voordelen.

Aanvulling op filosofisch vlak. Wij willen altijd ontdekken. Maar hoe ver willen we gaan qua Ruimtevaart. Willen we andere planeten koloniseren? Willen we kijken hoe snel we kunnen reizen door de Ruimte? Zijn we op zoek naar buitenaards leven en kan dat überhaupt bestaan?
mrsmorrison wijzigde dit bericht op 03-04-2024 11:37
11.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik geloof dus echt wel in het belang van satellieten om de aarde die allerlei zaken meten en misschien ook wel kunnen voorspellen. Zeker mbt het klimaat.

Ik vraag me alleen af of we commerciële ruimtevaart moeten willen, gezien de klimaatproblemen en de armoede op de wereld. Is het te verantwoorden dat een paar rijke miljonairs een tripje om de aarde maken terwijl anderen elders ter wereld omkomen van de honger. Kan dat geld niet anders besteedt worden? Nu is het misschien noodzakelijk geworden om ruimtevaart te kunnen bekostigen dat weet ik niet?

Ik vind het een beetje gek om als heel rijk persoon dit soort dingen te doen omdat het kan terwijl je weet dat je met dat geld ook heel veel andere dingen kunt doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vraag me af of de kosten ooit hebben opgewogen tegen de voordelen. Ook 'vroeger' was er armoede, oorlog en hongersnood en hebben mensen toch enorm veel geld, tijd en energie gestoken in ruimtevaart. Hadden ze wat mij betreft beter kunnen steken in het opbouwen van duurzame, veerkrachtige gemeenschappen. Helaas vragen mensen die dit soort keuzes maken geen toestemming aan mij :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik raad je aan om te kijken of je nog naar André Kuipers kunt, die nu een tour geeft door het land.

Er wórdt al heel veel aan duurzaamheid gedaan namelijk in de ruimtevaart en óók al heel veel samenwerking. Elon Musk is bezig met raketten die weer terug op aarde komen en worden hergebruikt. Die bestaan ook al, sommige worden al niet eens meer schoon gemaakt en gaan helemaal beroet alweer de ruimte in.

De oorlog met Rusland leidt er nu bijvoorbeeld toe dat toestellen aan de grond staan, want Rusland levert de lanceerrakketten. En nu dus niet meer, vanwege de oorlog. Nederland levert de zonnepanelen voor het ruimtestation. Dat is de samenwerking.

Ook word gezocht naar een oplossing voor het ruimtepuin wat rond de aarde cirkelt.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is op de wereld geld genoeg om iedereen van een inkomen te voorzien. Er is eveneens eten genoeg om iedereen te voeden.

Dat geld wordt uitgegeven aan ruimtevaart is niet het probleem.

En het zou mooi zijn als alle landen gezamenlijk een enkel ruimtevaartprogramma hebben, maar zo werkt het toch niet?

Verder loopt ruimtevaart in sommige gevallen de spuigaten uit, maar is het vooralsnog ook onmisbaar hoe wij ons leven vandaag de dag inrichten.

Het is in dit licht ook begrijpelijk dat andere landen eigen technologie in de ruimte willen hebben, om zo niet meer afhankelijk te hoeven zijn van bijvoorbeeld de VS.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is altijd armoede en ellende geweest en nooit minder dan nu.

Ik denk dat er veel dingen zijn die wij als rijkaards doen die niet noodzakelijk zijn en beter naar 3e wereld hulp kunnen gaan. Wat wij westerlingen uitgeven aan reguliere vakantie bijvoorbeeld levert vele malen meer geld op dan die paar lui die de ruimte in gaan. Maar we willen ons geld nu eenmaal graag aan onszelf uitgeven en niet aan arme sloebers
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
03-04-2024 10:17
Ik geloof dus echt wel in het belang van satellieten om de aarde die allerlei zaken meten en misschien ook wel kunnen voorspellen. Zeker mbt het klimaat.

Ik vraag me alleen af of we commerciële ruimtevaart moeten willen, gezien de klimaatproblemen en de armoede op de wereld. Is het te verantwoorden dat een paar rijke miljonairs een tripje om de aarde maken terwijl anderen elders ter wereld omkomen van de honger. Kan dat geld niet anders besteedt worden? Nu is het misschien noodzakelijk geworden om ruimtevaart te kunnen bekostigen dat weet ik niet?

Ik vind het een beetje gek om als heel rijk persoon dit soort dingen te doen omdat het kan terwijl je weet dat je met dat geld ook heel veel andere dingen kunt doen.

Er zijn toch bijzonder veel zaken die we 'niet moeten willen'.

Als die paar zeer rijken hun geld gaan stoppen in armoedebestrijding (wat ze meestal al doen) is daarmee de armoede alsnog niet de wereld uit. Geld stoppen in armoede heeft ook nauwelijks gewerkt in het verleden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Catalina schreef:
03-04-2024 10:19
Ik vraag me af of de kosten ooit hebben opgewogen tegen de voordelen. Ook 'vroeger' was er armoede, oorlog en hongersnood en hebben mensen toch enorm veel geld, tijd en energie gestoken in ruimtevaart. Hadden ze wat mij betreft beter kunnen steken in het opbouwen van duurzame, veerkrachtige gemeenschappen. Helaas vragen mensen die dit soort keuzes maken geen toestemming aan mij :)

Klopt haha.
Er zijn natuurlijk mooie technieken voortgekomen vanuit de Ruimtevaart die ons nu wel helpen op andere gebieden.

Maar zo'n Voyager 1 en 2 project. Leuk hoor dat de Voyager1 inmiddels in Interstellaire ruimte is en dat er mooie foto's gemaakt zijn van Neptunus en zijn ringen die meer inzicht geven in hun samenstellingen maar weegt dat geld op tegen de informatie? Die projecten lopen al vanaf 1977 met destijds een kostenplaatje van 865 miljoen dollar en nu jaarlijks nog maar 40.000 dollar.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
03-04-2024 10:17


Ik vind het een beetje gek om als heel rijk persoon dit soort dingen te doen omdat het kan terwijl je weet dat je met dat geld ook heel veel andere dingen kunt doen.
Natuurlijk is dat gek. Tegelijkertijd moet je je realiseren dat heel veel wat wij een normaal uitgavepatroon vinden voor 80% van de mensen ter wereld volslagen gekkigheid is. Dus die verantwoordelijkheid dragen de miljardairs niet alleen.

En in een optimale wereld zouden we inderdaad beter samen kunnen werken. Maar dat doen we pas als we dreiging van buitenaf hebben. En zelfs dan werken we niet samen. Kijk maar naar Starwars.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind dit altijd een beetje bijzondere posts om eerlijk te zijn.

De gelden die in de ruimtevaart worden gestoken halen het niet bij bijvoorbeeld het bedrag dat uitgegeven wordt aan het Amerikaanse leger.
In Amerika is de begroting voor dit jaar 7,3 biljoen.
Biljoen he.

Daarbij verbaasd het mij echt, echt! dat mensen zich afvragen wat het nut is informatie te vergaren over de ruimte, het ontstaan van de wereld en echt alles wat daar bij komt kijken.

Ik raad je ook aan 'Cosmic time machine' te kijken op Netflix.
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
03-04-2024 10:25
Natuurlijk is dat gek. Tegelijkertijd moet je je realiseren dat heel veel wat wij een normaal uitgavepatroon vinden voor 80% van de mensen ter wereld volslagen gekkigheid is. Dus die verantwoordelijkheid dragen de miljardairs niet alleen.

En in een optimale wereld zouden we inderdaad beter samen kunnen werken. Maar dat doen we pas als we dreiging van buitenaf hebben. En zelfs dan werken we niet samen. Kijk maar naar Starwars.

Ik hoop eerder dan op een internationale samenwerking zoals bij Armageddon.

Natuurlijk moet er onderzoek gedaan worden naar de ruimte. Zeker vanwege ook eventuele dreigingen in de vorm van meteorieten die onze kant uitkomen.

Ik vraag me alleen af of al die projecten noodzakelijk zijn zeker wanneer gefinancierd met overheidsgeld. Een particulier kun je natuurlijk niks verbieden dus een ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
03-04-2024 10:34
Ik hoop eerder dan op een internationale samenwerking zoals bij Armageddon.

Natuurlijk moet er onderzoek gedaan worden naar de ruimte. Zeker vanwege ook eventuele dreigingen in de vorm van meteorieten die onze kant uitkomen.

Ik vraag me alleen af of al die projecten noodzakelijk zijn zeker wanneer gefinancierd met overheidsgeld. Een particulier kun je natuurlijk niks verbieden dus een ander verhaal.
Wat denk je dat het ISS is eigenlijk? Alleen van Amerika ofzo?

Iedereen werkt aan het INTERNATIONAL Space Station. In elk ruimteschip moeten meerdere nationaliteiten vertegenwoordigd zijn. Alle landen bouwen mee.

Iedereen heeft afgesproken dat niemand aanspraak kan maken op de maan. De maan is van iedereen. Internationaal afgesproken.

Elon Musk heeft zijn Starlink internet opengezet voor Oekraine. Een prachtig gebaar van solidariteit.
Alle landen hebben satellieten in de ruimte en kijken vanaf de grond en speuren naar gevaar wat op ons af zou kunnen komen, a la Armageddon. Trouwens, hoe internationaal wás Armageddon eigenlijk? De Amerikanen redden de wereld he? Kwam geen buitenlander aan te pas....
doreia* wijzigde dit bericht op 03-04-2024 10:40
26.11% gewijzigd
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
NL 2024 begroting:

De totale uitgaven van het Rijk zijn in 2024 € 433,6 miljard. Het meeste geld gaat naar zorg, onderwijs en sociale zekerheid (uitkeringen).
Alle reacties Link kopieren Quote
Felidaez schreef:
03-04-2024 10:34
Ik vind dit altijd een beetje bijzondere posts om eerlijk te zijn.

De gelden die in de ruimtevaart worden gestoken halen het niet bij bijvoorbeeld het bedrag dat uitgegeven wordt aan het Amerikaanse leger.
In Amerika is de begroting voor dit jaar 7,3 biljoen.
Biljoen he.

Daarbij verbaasd het mij echt, echt! dat mensen zich afvragen wat het nut is informatie te vergaren over de ruimte, het ontstaan van de wereld en echt alles wat daar bij komt kijken.

Ik raad je ook aan 'Cosmic time machine' te kijken op Netflix.

Oohh begrijp me niet verkeerd ik vind het zeker erg interessant en heb diverse boeken, documentaires gezien en bezoeken naar sterrenwachten. Ik heb zelfs ooit een telescoop gehad die veel te technisch was voor mij.

De satellieten hebben we bijvoorbeeld gewoon echt nodig. Een Hubble telescoop heeft ook weer meer inzicht gegeven in de ruimte.

Ik denk dat ik me meer afvraag waarom er niet wereldwijd meer samenwerking is en of commerciële ruimtevaart nodig is?
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh, ik heb hier al jaren discussies over met mijn broer. Ben zelf erg tegen ruimtevaart en alle energie die het kost, de troep die ze daar achterlaten, etc. Ja, veel innovaties komen uit de ruimtevaart, maar dan doen we maar zonder.

Ik kan deze zelfde discussie voeren over de formule 1. En dan komt mijn broer weer aanzetten met de uitvinding van de katalysator etc., die uit de racesport komt.

Ik ben een soort Amish als het op ruimtevaart aankomt. Ik stop de ontwikkeling graag op dit punt in de tijd. We konden best zonder teflon.
september wijzigde dit bericht op 03-04-2024 10:47
14.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
03-04-2024 10:37
Wat denk je dat het ISS is eigenlijk? Alleen van Amerika ofzo?

Iedereen werkt aan het INTERNATIONAL Space Station. In elk ruimteschip moeten meerdere nationaliteiten vertegenwoordigd zijn. Alle landen bouwen mee.

Iedereen heeft afgesproken dat niemand aanspraak kan maken op de maan. De maan is van iedereen. Internationaal afgesproken.

Elon Musk heeft zijn Starlink internet opengezet voor Oekraine. Een prachtig gebaar van solidariteit.
Alle landen hebben satellieten in de ruimte en kijken vanaf de grond en speuren naar gevaar wat op ons af zou kunnen komen, a la Armageddon. Trouwens, hoe internationaal wás Armageddon eigenlijk? De Amerikanen redden de wereld he? Kwam geen buitenlander aan te pas....

Ja ik weet wat het ISS is en dat vind ik juist een super initiatief. Die samenwerking want dat kan dus wel dat bewijst ISS wel.

En mocht er ooit dreiging zijn van buitenaf dat dit ook middels internationale samenwerking gaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Commerciele ruimtevaart:

Jeff Bezos
Elon Musk
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
03-04-2024 10:42
Ik denk dat ik me meer afvraag waarom er niet wereldwijd meer samenwerking is en of commerciële ruimtevaart nodig is?
Je weet toch hoe de wereld er nu bij ligt?

Ik vind het vreemd dat je je afvraagt waarom er niet meer wordt samengewerkt.

En de vraag over commerciële ruimtevaart is alleen maar zinvol als men op andere vlakken wel goed omgaat met commercie.
Alle reacties Link kopieren Quote
september schreef:
03-04-2024 10:44
Oh, ik heb hier al jaren discussies over met mijn broer. Ben zelf erg tegen ruimtevaart en alle energie die het kost, de troep die ze daar achterlaten, etc. Ja, veel innovaties komen uit de ruimtevaart, maar dan doen we maar zonder.

Ik kan deze zelfde discussie voeren over de formule 1. En dan komt mijn broer weer aanzetten met de uitvinding van de katalysator etc., die uit de racesport komt.

Nou ja ik sta er een beetje dubbel in merk ik. Ik zie heus ook wel het belang ervan wereldwijd maar er kleven ook nadelen aan.

De vraag is ook een beetje hoe ver willen we als mensen/mensheid gaan om de ruimte te ontdekken.

Willen we zoals in een Science Fiction film ook bijvoorbeeld Mars koloniseren?
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
03-04-2024 10:45
Ja ik weet wat het ISS is en dat vind ik juist een super initiatief. Die samenwerking want dat kan dus wel dat bewijst ISS wel.

En mocht er ooit dreiging zijn van buitenaf dat dit ook middels internationale samenwerking gaat.
Ja natuurlijk.
Ze trainen allemaal samen, ze gaan samen de lucht in.
Zelfs nu blijven er Russen de lucht in gaan, ook al zijn er sancties op Rusland waardoor de raketten nu door een ander land moeten worden gemaakt. Overkoepelend is er écht veel samenwerking.

En dat er 2 rijke Amerikanen zijn die het beter weten; die mensen heb je altijd. En Als Elon Musk er niet was geweest, had Oekraine nu geen internet gehad. Dus ik zie in dit verhaal geen nadelen. Elon Musk probeert zijn ruimteraketten duurzaam en herbruikbaar te maken. Alleen maar te prijzen volgens mij.

Echt, ga naar Andre Kuipers. Het is een geweldige spreker.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
03-04-2024 10:47
Nou ja ik sta er een beetje dubbel in merk ik. Ik zie heus ook wel het belang ervan wereldwijd maar er kleven ook nadelen aan.

De vraag is ook een beetje hoe ver willen we als mensen/mensheid gaan om de ruimte te ontdekken.

Willen we zoals in een Science Fiction film ook bijvoorbeeld Mars koloniseren?
Oh, dat soort ethische/filosofische vraagstukken ben ik niet eens mee bezig. Het gaat mij om de milieuvervuiling, hier én daar.
september wijzigde dit bericht op 03-04-2024 10:49
1.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
03-04-2024 10:47
Je weet toch hoe de wereld er nu bij ligt?

Ik vind het vreemd dat je je afvraagt waarom er niet meer wordt samengewerkt.

En de vraag over commerciële ruimtevaart is alleen maar zinvol als men op andere vlakken wel goed omgaat met commercie.

Ik snap wel dat samenwerking op dit moment niet of nauwelijks mogelijk is gezien de spanningen wereldwijd. Maar zoiets zou landen ook dichter bij elkaar kunnen brengen toch?

In een ideale wereld dan toch.
Alle reacties Link kopieren Quote
september schreef:
03-04-2024 10:44
Oh, ik heb hier al jaren discussies over met mijn broer. Ben zelf erg tegen ruimtevaart en alle energie die het kost, de troep die ze daar achterlaten, etc. Ja, veel innovaties komen uit de ruimtevaart, maar dan doen we maar zonder.

Ik kan deze zelfde discussie voeren over de formule 1. En dan komt mijn broer weer aanzetten met de uitvinding van de katalysator etc., die uit de racesport komt.

Ik ben een soort Amish als het op ruimtevaart aankomt. Ik stop de ontwikkeling graag op dit punt in de tijd. We konden best zonder teflon.
Ook zonder gps, communicatie en satellietbeelden om de klimaatontwikkelingen te volgen dan maar?

We kunnen niet meer zonder ruimtevaart. Die suggestie is echt flauwekul. Ruimtevaart is ook niet te vergelijken met Formule 1.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
03-04-2024 10:47
Nou ja ik sta er een beetje dubbel in merk ik. Ik zie heus ook wel het belang ervan wereldwijd maar er kleven ook nadelen aan.

De vraag is ook een beetje hoe ver willen we als mensen/mensheid gaan om de ruimte te ontdekken.

Willen we zoals in een Science Fiction film ook bijvoorbeeld Mars koloniseren?
Ja.
Daar wordt al volop over nagedacht. En gaan al helikopters heen he? Ze willen een springplank vanaf de maan. Ze hebben mensen al een jaar in een geisoleerde omgeving, om te kijken wat dit met de psyche doet. Ze willen landen en opstijgen. En waarschijnlijk is er in ons bestaan al een mens op Mars.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
03-04-2024 10:48
Ja natuurlijk.
Ze trainen allemaal samen, ze gaan samen de lucht in.
Zelfs nu blijven er Russen de lucht in gaan, ook al zijn er sancties op Rusland waardoor de raketten nu door een ander land moeten worden gemaakt. Overkoepelend is er écht veel samenwerking.

En dat er 2 rijke Amerikanen zijn die het beter weten; die mensen heb je altijd. En Als Elon Musk er niet was geweest, had Oekraine nu geen internet gehad. Dus ik zie in dit verhaal geen nadelen. Elon Musk probeert zijn ruimteraketten duurzaam en herbruikbaar te maken. Alleen maar te prijzen volgens mij.

Echt, ga naar Andre Kuipers. Het is een geweldige spreker.

Ik heb ooit boeken van hem gelezen en vgm een documentaire gezien. Hele amaibele man die dingen goed uit kan leggen.

Dat vond ik overigens ook van de boeken van Stephen Hawking.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven