Het dédain voor het VIVA forum is veelzeggend

22-06-2021 22:30 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kan iemand de tekst van deze column kopiëren?
Stomme betaalmuur.

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b3fc3a76/
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
24-06-2021 10:40
Argentovivo, wat zal het heerlijk rustig voor jou worden als dit forum ophoudt te bestaan. Zeker als het kennelijk te lastig is om hier weg te blijven als het je niet bevalt.

Ik zal dat oeverloze gezeur over een gratis forum dan weer niet missen.
Dus jij vindt dat je niet mag zeggen dat je bepaalde aspecten van het forum niet waardeert? Dan ben je een zeur, moet je maar wegblijven en verdien je sarcasme?
Alle reacties Link kopieren
Knuddestudder schreef:
24-06-2021 13:20
Dus jij vindt dat je niet mag zeggen dat je bepaalde aspecten van het forum niet waardeert? Dan ben je een zeur, moet je maar wegblijven en verdien je sarcasme?
Dit heeft een (zeer) lange voorgeschiedenis. Ik kan me voorstellen dat je jezelf even achter de oren krabt als je dat niet weet.
Alle reacties Link kopieren
Argentovivo schreef:
24-06-2021 04:45
De hele toonzetting van de OP geeft m.i. al weer waarom het een goed idee is dat dit forum wordt opgeheven.

(...)

De OP in deze geeft exact de doorgeslagen arrogantie weer van wat eerst inderdaad een podium WAS om het onbespreekbare bespreekbaar te maken, maar dat helaas, voor het overgrote deel, al jaren niet meer is.
Woowwwwoowww rustig!

Ik wilde het artikel dolgraag lezen, maar aangezien Blendl niet meer bestaat in de oude vorm en ik niet bereid ben om een (proef)-abonnement af te sluiten voor één artikel om vervolgens jarenlang gestalkt te worden heb ik gevraagd of iemand het stukje van nog geen 600 woorden met mij wilde delen.

Dat jij vervolgens een hele rant afsteekt, en daarbij duidelijk niet begrepen hebt dat dédain betekent dat er neergekeken wordt op iets (dus het tegenovergestelde van ontzag) is vooral tekenend voor jou. Ik vind het net als Loes Reijmer erg jammer dat vrouwenzaken niet serieus genomen worden. En ik vind ook dat de geschreven mediawereld verkloot is door het verdienmodel, waarvan ook dit forum de dupe is geworden. Ik ben van mening dat columnisten en schrijvers minder afhankelijk zouden moeten zijn van uitgevers en dat er een mogelijkheid zou moeten bestaan om artikelen rechtstreeks bij de auteurs te kunnen kopen of anderszins te financieren zoals bijvoorbeeld via https://www.patreon.com/

Terug naar jouw reactie: Ik begrijp niet waarom je zo ontzettend boos wordt op mijn openingspost, want behalve dat het wat kortaf is, en ik het woord "stom" gebruik om mijn teleurstelling te uiten zie ik geen enkele reden om zo uit je plaat te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Argentovivo schreef:
24-06-2021 04:45

Want het had destijds wel degelijk het dedain zoals in het bedoelde artikel omschreven. Echter is die kern al jaren zoek.
Dedain is neerkijken op
Edit: O sorry mosterd!
Een zebra is geen paard met strepen
Jamaarhoe schreef:
24-06-2021 16:08
Dedain is neerkijken op
Edit: O sorry mosterd!

Nou, een bepaald deel van de oude garde dat dominant op het forum aanwezig was liet wel degelijk dedain blijken voor andere mensen die oprecht met een probleem zaten en daar anoniem over wilden praten. Veel nieuwkomers werden uitvoerig en stelselmatig afgezeken en geschoffeerd door deze groep. Op dat punt ben ik het wel eens met argentovivo's reactie.
Alle reacties Link kopieren
Vienna schreef:
24-06-2021 10:37
Ik zou het woord dedain nog even opzoeken in een woordenboek.
Joh,.

Denk je nu werkelijk dat ik dat nog niet gedaan heb/niet in advance al wist wat het betekent?

Verklaar je nader in wat je feitelijk bedoelt.

Niet eerder dan dat ga ik graag de nadere inhoudelijke discussie met je aan.

Voor wat het waard is,


:hug:
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
EHV1981 schreef:
24-06-2021 10:56
Inderdaad. Heerlijk om te zien dat mensen intelligent proberen over te komen en dan volkomen de plank mis slaan. Dat ga ik wel missen op dit forum.
Ik ook. Shake hands :|
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
Ik aarzel tussen een :facepalm: en een :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Argentovivo schreef:
25-06-2021 04:50
Ik ook. Shake hands :|
Kom je ook nog een reactie geven op mijn laatste post?

De kern van de column van Loes Reijmer staat in deze zinnen.
(Dat) het dédain waarmee over bakfietsmoeders wordt gesproken, hetzelfde dédain is dat de Viva-forummers aankleeft. Nederland kent een conservatieve moederschapscultuur, vrouwen nemen nog altijd het grootste deel van de zorg voor kinderen, het huishouden en de mental load voor hun rekening. Maar als ze zich in de publieke of online ruimte manifesteren als moeder, als ze op een bakfiets naar de basisschool rijden of op een forum vragen met welke doek ze hun baby moeten inbakeren, zijn ze al snel niet meer dan hun baarmoeder. Niet zo interessant. Een beetje irritant zelfs.
Misschien begrijp je met deze context beter wat dédain betekent, en dat jouw opmerking "Ten onder gegaan aan eigen succes kun je wel zeggen. Want het had destijds wel degelijk het dedain zoals in het bedoelde artikel omschreven. Echter is die kern al jaren zoek." helemaal niet aansluit op de boodschap van het artikel.
Antoon69 schreef:
24-06-2021 18:13
Nou, een bepaald deel van de oude garde dat dominant op het forum aanwezig was liet wel degelijk dedain blijken voor andere mensen die oprecht met een probleem zaten en daar anoniem over wilden praten. Veel nieuwkomers werden uitvoerig en stelselmatig afgezeken en geschoffeerd door deze groep. Op dat punt ben ik het wel eens met argentovivo's reactie.

Eigenlijk is het best zielig, mensen die altijd aanwezig zijn op een forum, of op fora. Zeker wanneer ze anderen gaan afzeiken, wanneer dat gewoon een dagelijkse bezigheid is.
Dat geeft toch wel aan dat er iets in hun leven niet helemaal goed gaat.
Alle reacties Link kopieren
ooitverlegen schreef:
24-06-2021 09:52
Ik zag het maar: Het Viva-forum is nog open tot en met 2 augustus, maar alle accounts en berichten worden nog tot 1 januari 2022 bewaard. Op die manier kunnen oud-bezoekers hun herinneringen van de site voor zichzelf kopiëren.

Dat is nieuwe informatie?
Ik zag dat dit nu aangepast is in het artikel. Nu staat er alleen nog dat de gegevens langer bewaard worden.
Antoon69 schreef:
24-06-2021 18:13
Nou, een bepaald deel van de oude garde dat dominant op het forum aanwezig was liet wel degelijk dedain blijken voor andere mensen die oprecht met een probleem zaten en daar anoniem over wilden praten. Veel nieuwkomers werden uitvoerig en stelselmatig afgezeken en geschoffeerd door deze groep. Op dat punt ben ik het wel eens met argentovivo's reactie.
Ik heb het idee dat dit soort gedrag pas sinds een paar maanden / half jaar echt de kop in is gedrukt? De laatste tijd heb ik in iig geen topics meer gelezen waarin iemand compleet werd afgezeken.

Schandalig gedrag. Dan opent iemand een topic, type verwarde 18 jarige die opeens zwanger is, en bam - met geslepen messen wordt zo iemand dan afgeragd. En trolhunten, zo van dit kán niet waar zijn. Wat maakt dat nou uit? Als het wel waar is, is het erg genoeg. Als het niet waar is, hoef je je er niet mee te bemoeien. Wat voor psychisch gestoord iemand ben je zelf wel niet als je iemand zo grof gaat lopen afzeiken op een online forum?

En het is een beetje alsof sommige mensen de middelbare school qua emotioneel niveau niet zijn ontgroeid, zo van tot dit kliekje behoor ik, en daarvan vind ik alles leuk en de rest sluit ik buiten. Ik had dat vorige week nog bij iemand op een topic: die maakt een inside grapje, vraag je om uitleg, en nee dat krijg je dan niet, want je behoort niet tot haar kliekje. Als je dan ziet dat zo iemand hier uur na uur, dag na dag rondhangt. Pfoe, he. Mafklappers.

Maar gelukkig zijn er dan ook weer topics die heel leuk zijn, met onwijs goeie informatie. Ik heb er al drie opgeslagen in de laatste maand, zo van daar moet ik echt nog even naar gaan kijken.
Snoezepoes schreef:
25-06-2021 19:40
Ik heb het idee dat dit soort gedrag pas sinds een paar maanden / half jaar echt de kop in is gedrukt? De laatste tijd heb ik in iig geen topics meer gelezen waarin iemand compleet werd afgezeken.

Schandalig gedrag. Dan opent iemand een topic, type verwarde 18 jarige die opeens zwanger is, en bam - met geslepen messen wordt zo iemand dan afgeragd. En trolhunten, zo van dit kán niet waar zijn. Wat maakt dat nou uit? Als het wel waar is, is het erg genoeg. Als het niet waar is, hoef je je er niet mee te bemoeien. Wat voor psychisch gestoord iemand ben je zelf wel niet als je iemand zo grof gaat lopen afzeiken op een online forum?

En het is een beetje alsof sommige mensen de middelbare school qua emotioneel niveau niet zijn ontgroeid, zo van tot dit kliekje behoor ik, en daarvan vind ik alles leuk en de rest sluit ik buiten. Ik had dat vorige week nog bij iemand op een topic: die maakt een inside grapje, vraag je om uitleg, en nee dat krijg je dan niet, want je behoort niet tot haar kliekje. Als je dan ziet dat zo iemand hier uur na uur, dag na dag rondhangt. Pfoe, he. Mafklappers.

Maar gelukkig zijn er dan ook weer topics die heel leuk zijn, met onwijs goeie informatie. Ik heb er al drie opgeslagen in de laatste maand, zo van daar moet ik echt nog even naar gaan kijken.

Er zijn op een gegeven moment een paar moderatoren gerekruteerd uit deze groep (bleek pas) en toen is daarna het afzeiken van nieuwe mensen een paar keer heel erg ver gegaan. Dagenlang hebben toen daar door tientallen verschillende mensen iets van gezegd omdat echt de honden er geen brood van lustten. Maar de volgende dag waren al die verontwaardigde reacties steeds weer weggegumd uit het topic. En alle pesterijen bleven staan. Dat heb ik echt als een forum dieptepunt ervaren.
Antoon69 schreef:
25-06-2021 20:40
Er zijn op een gegeven moment een paar moderatoren gerekruteerd uit deze groep (bleek pas) en toen is daarna het afzeiken van nieuwe mensen een paar keer heel erg ver gegaan. Dagenlang hebben toen daar door tientallen verschillende mensen iets van gezegd omdat echt de honden er geen brood van lustten. Maar de volgende dag waren al die verontwaardigde reacties steeds weer weggegumd uit het topic. En alle pesterijen bleven staan. Dat heb ik echt als een forum dieptepunt ervaren.
Wat bizar, dat is me geheel ontgaan - misschien omdat ik een tijd hier nauwelijks heb meegelezen.

Maar wat een slechte managementbeslissing om juist dat soort types te gaan laten modereren.

Al hoewel, ik heb zelf een paar keer fel van leer getrokken in een topic waar de TO werd afgezeken, om het voor de TO op te nemen - en mijn reacties zijn toen inderdaad weggehaald. Misschien is dat wel waar jij het ook over heb. Ik kan me niet eens meer herinneren waar dat toen over ging. Daar was wel veel gedoe over, over dat topic - dat mensen heel boos waren dat reacties waren weggehaald.
Antoon69 schreef:
25-06-2021 20:40
Er zijn op een gegeven moment een paar moderatoren gerekruteerd uit deze groep (bleek pas) en toen is daarna het afzeiken van nieuwe mensen een paar keer heel erg ver gegaan. Dagenlang hebben toen daar door tientallen verschillende mensen iets van gezegd omdat echt de honden er geen brood van lustten. Maar de volgende dag waren al die verontwaardigde reacties steeds weer weggegumd uit het topic. En alle pesterijen bleven staan. Dat heb ik echt als een forum dieptepunt ervaren.

Heel triest.
Kortom, TO refereert aan een column - waar dan klaarblijkelijk in staat dat vrouwenonderwerpen en vrouwen an sich in de maatschappij nog niet de juiste waarde toegekend krijgen.

Maar op het VF slachten de vrouwtjes elkaar vol plezier af, als ze de kans krijgen. Ik geloof niet dat dit in die column werd aangekaart?

Ik heb trouwens eens onder mijn vorige nick eens gepost hoeveel ik uitgaf aan een bepaald luxeproduct - nou, nou het gekat was niet vn de lucht. Hoe belachelijk het wel niet was om daar zoveel geld aan uit te geven.

En moet je eens proberen om hier het onderwerp overgewicht op de kaart te zetten, dan is het gejammer niet van de lucht - dat dit toch echt echt komt omdat er bepaalde - zeer mysterieuze, medisch niet bekende - metabolische problemen zijn en dat je ongelooflijk snel je mond daarover moet houden want de obese VF-er is dan wel in staat grof gebekt door te drammen. 24/7 op de bank zittend om maar door te forummen.

OK, tijd om eens wat anders te doen :yum: :sun:
Alle reacties Link kopieren
Sommige dingen zijn wel tegenstrijdig.

Eens in de zoveel tijd meld zich in de relatiepijler wel een verdrietige - vrijgezelle - dame die gedumpt is door haar getrouwde minnaar.
Vooropgesteld dat seks met een getrouwde - vreemdgaande - man niet netjes is maar op het forum ontstond van een soort tribunaal, de betreffende vrouw ging aan de digitale schandpaal.

En dat terwijl op hetzelfde moment de dames in het "minnaressen topic" een soort heldenstatus hebben / hadden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
25-06-2021 21:10
Sommige dingen zijn wel tegenstrijdig.

Eens in de zoveel tijd meld zich in de relatiepijler wel een verdrietige - vrijgezelle - dame die gedumpt is door haar getrouwde minnaar.
Vooropgesteld dat seks met een getrouwde - vreemdgaande - man niet netjes is maar op het forum ontstond van een soort tribunaal, de betreffende vrouw ging aan de digitale schandpaal.

En dat terwijl op hetzelfde moment de dames in het "minnaressen topic" een soort heldenstatus hebben / hadden.
Oh dit is echt heel typisch Viva! Je totaal mee laten slepen en dan er niet meer op terug kunnen komen, maar er steeds erger in volharden.
Antoon69 schreef:
25-06-2021 20:40
Er zijn op een gegeven moment een paar moderatoren gerekruteerd uit deze groep (bleek pas) en toen is daarna het afzeiken van nieuwe mensen een paar keer heel erg ver gegaan. Dagenlang hebben toen daar door tientallen verschillende mensen iets van gezegd omdat echt de honden er geen brood van lustten. Maar de volgende dag waren al die verontwaardigde reacties steeds weer weggegumd uit het topic. En alle pesterijen bleven staan. Dat heb ik echt als een forum dieptepunt ervaren.
Dit verklaart een hoop.

En ik heb ook al jaren het gevoel dat sommige mensen de kleuterschool emotioneel niet ontgroeid zijn.
LeslieKnope schreef:
24-06-2021 14:04


Dat jij vervolgens een hele rant afsteekt, en daarbij duidelijk niet begrepen hebt dat dédain betekent dat er neergekeken wordt op iets (dus het tegenovergestelde van ontzag) is vooral tekenend voor jou. Ik vind het net als Loes Reijmer erg jammer dat vrouwenzaken niet serieus genomen worden. En ik vind ook dat de geschreven mediawereld verkloot is door het verdienmodel, waarvan ook dit forum de dupe is geworden. Ik ben van mening dat columnisten en schrijvers minder afhankelijk zouden moeten zijn van uitgevers en dat er een mogelijkheid zou moeten bestaan om artikelen rechtstreeks bij de auteurs te kunnen kopen of anderszins te financieren zoals bijvoorbeeld via https://www.patreon.com/

Wat mooi. Ik vind deze twee zaken eigenlijk ook.

Het is jammer dat zo’n blad en forum met een behoefte gewoon offline wordt gehaald om financiële redenen. Er zou ergens een plek moeten zijn voor deze vrouwenonderwerpen.
Voor €2.30 per week heb je een digitaal abonnement waarmee je toegang hebt tot ALLE Volkskrantartikelen en -columns, ook uit het verleden.

Abonneer je op een krant, anders gaan de kranten ten onder en hebben we op een gegeven moment alleen nog het nepnieuws.
Perlala_Gadeon schreef:
27-06-2021 09:55
Voor €2.30 per week heb je een digitaal abonnement waarmee je toegang hebt tot ALLE Volkskrantartikelen en -columns, ook uit het verleden.

Abonneer je op een krant, anders gaan de kranten ten onder en hebben we op een gegeven moment alleen nog het nepnieuws.
Daar heb je alleen wat aan als je maar 1 krant leest. Als je van alles en nog wat leest, zoals ik, is dat niet handig. Ik had daarom een tijdje een Blendle tegoed maar dat is helaas gestopt.

Ik maak me inderdaad wel zorgen over het verdwijnen van kranten.

Dat nepnieuws op internet en social media is niet meer te doen. Vroeger was het internet een mooie aanvullende bron van informatie voor mensen die verder vooruit keken. Dat is allang niet meer.
ikverhuismee schreef:
27-06-2021 09:59
Daar heb je alleen wat aan als je maar 1 krant leest. Als je van alles en nog wat leest, zoals ik, is dat niet handig. Ik had daarom een tijdje een Blendle tegoed maar dat is helaas gestopt.

Ik maak me inderdaad wel zorgen over het verdwijnen van kranten.

Als je je daar zorgen over maakt, zou je mijns inziens echt een abonnement moeten nemen. Ook ik las van alles en nog wat, maar de meeste interessante artikelen zitten inmiddels achter betaalmuren. Ik overweeg dus nog een tweede digitaal abonnement.
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
25-06-2021 20:40
Er zijn op een gegeven moment een paar moderatoren gerekruteerd uit deze groep (bleek pas) en toen is daarna het afzeiken van nieuwe mensen een paar keer heel erg ver gegaan. Dagenlang hebben toen daar door tientallen verschillende mensen iets van gezegd omdat echt de honden er geen brood van lustten. Maar de volgende dag waren al die verontwaardigde reacties steeds weer weggegumd uit het topic. En alle pesterijen bleven staan. Dat heb ik echt als een forum dieptepunt ervaren.

Ah, dit verklaart een hoop!
Love is never wrong
Begin nou ook te begrijpen waarom de Belgische uitgever de stekker uit het forum trekt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven